Forum > Demolåtar
Dividend - Love Theme '06
Gurano:
Lyssnar medan jag jobbar
Inget som stör, utan den flyter på i behaglig takt. Lite asiatiska drag stundtals! Vissa stråkdrag är lite för mycket midi dock.
Saknar: ...och det är en slinga som fastnar/hookar...men kanske att denna slags musik inte ska hooka utan snarare bara vara balsam? Tycker att slutet inte är så kul - rinner liksom ut i intet...typ
Låter bra annars
Gurano
Marruschkka:
Den här har en sån jätte-potential, bra att du tog upp den och förbättrade :rolleyes:
Nu känns den optimal, vilket starkt tema här :D
/Marre
HasseFX:
Edit: Långt och tjafsigt inlägg - sorry :unsure:
Återigen en skön asiatisk feel - inledningen med cello plus piano i inledningen är såå bra och själva kompositionen och grund-arret är bra. Men efter starten känns orkestreringen rätt knas...
<gnäll>
"Hemvisten" är lite svår att förstå, lite som MaxB skriver - det är en del av... vad, och/eller för vilka? Symfoniorkester, kammarorkester eller kvintett? Dessutom låter violinerna "syntiga" och odynamiska. Du använder också pukor och valthorn helt kort på ett par ställen, vilket låter "fel", framför allt om man tänker det lilla formatet.
</gnäll>
<konstruktivt>
Vill du behålla ett mindre format, byt då gärna violinsektionen mot en mindre och framför allt mer dynamisk sådan. Ta bort pukorna, eller utveckla slagverket ordentligt, med t ex klockspel och/eller xylofon och låt (ev.) pukor markera något klimax. Horn är vackert, men låt de vara med i längre passager och i så fall, komplettera med träblås.
Tänker du större orkester, då har du en inledning men saknar ett slut där orkestern hörs. Det kan gärna få vara återhållet - som exempel Ravels pianokonsert G-dur, andra satsen nedan, vid 4.40 väcker han orkestern, för ett busenkelt arr, men med skön lek med klangfärger.
</konstruktivt>
Spännande hur som helst, vilken "väg" du än väljer :)
ps. Mixdetaljkommentar: Cello och piano är i helt olika rum...
pps. En del passager med piano och stråkar unisont låter kinesisk propagandafilm från 60-70-talet :lol:
ppps. Klangfärg och rytm med Britten.... :P
Asti:
Jag gillar det här! Skönt och avkopplande, men utan att bli ointressant.
Tvärtom händer det en del både i arrangemang och harmoniövergångar.
Något jag reagerade på var cellon/basfiolen, som några gånger mellan 29 - 35 sek
"svajar till" ibland i tonen...eller ska det vara så? Pianot något starkt vid ca 130 - 135 sek.
Håller med Gurano om att det låter lite asiatiskt ibland...
Vackert och fint!
/Asti
MaxB:
--- Citat från: Dividend skrivet 02.08.2012, 12:15:22 ---Fattar inte hur du menar :D behålla 4 toner? vad ska jag göra med dem?
"Återkommer även med stråkarna vid 45-47 och på flera ställen efter det." Vad återkommer och ska jag göra med dessa ställen?
--- Slut citat ---
Tror du jag fattar då? B)
Jo men jag har inget instrument framför mig så jag kan inte förklara bättre än så nu...
Men ska försöka ändå: Det är sex toner i den här uppgången 36-38 sekunder.
Mitt förslag: Skippa 3:dje och 4:de tonen, mao spela 1, 2, 5 och 6 tonen i den uppgången.
Det tror jag blir harmoniskt och vackert och det passar med lugnet i resten av stycket.
Eftersom dessa toner upprepas av andra instrument (som jag skrev tidigare) skulle de också förändras, om du gillar idén.
Förstås?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida