Forum > Demolåtar
MaxB - Come Fly With Me - Reggae 12-08-04
MaxB:
Nu har jag försökt att få det att låta reggae men är själv osäker på vad det är jag spelar.
Det började med munspel i "second position" i F#m, passerade Cheops pyramid och Child in time innan ny sång. Sen behöll jag sången men började från början med trumloopar som troligen inte har kopplingar till reggae, fortsatte med stela kompgitarrer och igår kväll blev det orgel och piano. Imorse testade jag att lägga basen. Men, vad är det jag spelar? Är det någon form av reggae?
Edit 12-08-01: Har testat en ny variant på basspel men förstår att jag inte är i mål än. Man kan undra om jag ska ge upp eller om det lossnar nån gång.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_ComeFlyWithMe_120801.mp3[/mp3]
Edit 12-08-05: Här testar jag bas i hela låten men vet inte själv om jag är i näheten eller långt från, nu. Måste smälta några dagar, det är tufft det här med musik. B)
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_ComeFlyWithMe_120805.mp3[/mp3]
Eddi:
Nej jag tycker inte alls att det låter reaggie basen är snarare svenskt dansband och den segar ner låten på några ställen. Basen ska ju piffa upp anrättningen inte tvärtom.
MaxB:
--- Citat från: Eddi skrivet 29.07.2012, 13:28:11 ---Nej jag tycker inte alls att det låter reaggie basen är snarare svenskt dansband och den segar ner låten på några ställen. Basen ska ju piffa upp anrättningen inte tvärtom.
--- Slut citat ---
Försökte få den enligt första exemplet i din videoklänk men där spelade han i och för sig bas i en ska-låt. Då tänkte jag att det är ska vara en seg basist sommaren 1966 då det var så varmt på Jamaica, du vet. ;)
Men nähej, inte så här alltså! :( :P
Eddi:
--- Citat från: MaxB skrivet 29.07.2012, 13:34:44 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 29.07.2012, 13:28:11 ---Nej jag tycker inte alls att det låter reaggie basen är snarare svenskt dansband och den segar ner låten på några ställen. Basen ska ju piffa upp anrättningen inte tvärtom.
--- Slut citat ---
Försökte få den enligt första exemplet i din videoklänk men där spelade han i och för sig bas i en ska-låt. Då tänkte jag att det är ska vara en seg basist sommaren 1966 då det var så varmt på Jamaica, du vet. ;)
Men nähej, inte så här alltså! :( :P
--- Slut citat ---
Men jag tror inte att det är enbart basens fel i detta fall nånstans måste ju reaggie-markeringarna in från övriga instrument Om um står för heltakten så är det så här jag menar um chacha um cha um chacha um cha alltså baktakter som inte ligger på heltakten.
MaxB:
Ja, gitarrerna på sidorna kompar ju bara "um cha - um cha"
Chacha tror jag orgeln spelar i "um chacha um cha - um chacha um cha"
men kanske en leadgitarr kunde vara med på chacha?
Och en annan bastyp alltså?
Håller alla i klassen med? :P
Kanske ska testa basstilen som är efter 4.52 i videon?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida