Kontrollrummet

Premiär-neopionjär i ämnet*

gäst · 40 · 15523

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
du skulle ju faktiskt ta o bygga så att du kan placera olika mickar i tunneln.. så att du kan välja efter behov.. och som claes säger, skivor så man kan gränsa av o det!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
På tal om det intressanta ämnet akustik och ekokammare som denna tråden egentligen handlar om så har jag tänkt göra slag i saken och bygga mig en egen sådan utav kakelbeklädda eller bara putsade stenytor, men undrar förstås vilket som blir mest valuta för insatsen; ett rörformat bygge eller ett kvadratisk/rektangulärt etc, och minimum dimensioner på själva tunneln?
(kan ju tänka mig att för små diametrar på rör tex får ett burkigt och keffigt ljud...lär få bli minst 50x50 cm i alla fall om det nu räcker...)

Det kommer att bli ca 18 m långt och gå längs bakgaveln på huset, vete tusan om man tjänar på att dra det i en krök i ena änden och lika långt till ovanpå...who knows... :mellow:


Coolt  B)

Det blir ju vissa vågor som förstäerks i röret så gör en flyttbar vägg :) jag brukar spela in prat och lite grejjor via ett plast rör och det blir lixom en bärton, liknande digeridoo eller varför inte vocoder :) :)


Går ju att räkna på dimensioner..ska se efter om jag kan posta lite formlier i PM åt dig?  :unsure:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
Oj det här rönte visst intresse, kul!
Jo jag skall nog sätta ett par tre mikrofoner i kammaren, men vill som sagt ha en ekokammarklang och inget konstigt modulerande här inte  ;) därför vill jag likso ta i så det knakar från början, men kan givetvis inte bygga en riktig extrakällare etc, för det har jag redan men där passar inte längre detta in pga kontrollrumsflytt + ilagda heltäckningsmattor på gångytorna innan man kommer in i det heligaste...eller kanske ändå, hela kåken har ju hel källare under sig-borde gå att utnyttja... :wacko:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Oj det här rönte visst intresse, kul!
Jo jag skall nog sätta ett par tre mikrofoner i kammaren, men vill som sagt ha en ekokammarklang och inget konstigt modulerande här inte  ;) därför vill jag likso ta i så det knakar från början, men kan givetvis inte bygga en riktig extrakällare etc, för det har jag redan men där passar inte längre detta in pga kontrollrumsflytt + ilagda heltäckningsmattor på gångytorna innan man kommer in i det heligaste...eller kanske ändå, hela kåken har ju hel källare under sig-borde gå att utnyttja... :wacko:

okej!

Då kanske det vore bäst med mer rum som rätblock då? 

vi kräver vilder på bygget sen :D

men du som har plats.....åk och hämta sotra järnrör på skrote, typ 800 i dia....o lite mikar i. blir kalas ,)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Oj det här rönte visst intresse, kul!
Jo jag skall nog sätta ett par tre mikrofoner i kammaren, men vill som sagt ha en ekokammarklang och inget konstigt modulerande här inte  ;) därför vill jag likso ta i så det knakar från början, men kan givetvis inte bygga en riktig extrakällare etc, för det har jag redan men där passar inte längre detta in pga kontrollrumsflytt + ilagda heltäckningsmattor på gångytorna innan man kommer in i det heligaste...eller kanske ändå, hela kåken har ju hel källare under sig-borde gå att utnyttja... :wacko:
du skulle ju faktiskt kunna gräva ner kammaren runt huset, på utsidan, men då finns ju risken att det blir för kallt osv..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se