Kontrollrummet

Några frågor...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
Hej..

Jag undrar över två saker som jag inte riktigt har kläm på..

1:Jag har ett Lambda (USB) som är kopplat till datorn, har även en synt kopplat till ljudkortet.
När jag spelar på synten då rör sig "mätarna"  på kortet.
När jag sedan har spelat in något och lyssnar då rör sig inte mätarna...
Så jag undrar om datorn kör på vanliga inbyggda kortet då?(när jag lyssnar)
Isåfall hur ändrar man det?

Så nästa fråga:
När man spelar in sång är det vanligast att man gör det i Mono då?
Alltså skapar ett mono spår i tex Cubase?
För det blir ju sterio sen bara det att de låter lite svagare..

Ja de var de, frågar man inte får man inget veta..

Mvh
/Kalle


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag skulle gärna försöka svara på din första fråga, men jag är inte helt med. Med mätarna, menar du då att "midi-lampan" blinkar eller att du har audio in? Alltså, har du synthen som klaviatur bara eller som hårdvarusynth? Anyway, det låter underligt att det skulle vara ditt interna ljudkort som används vid uppspelning, eftersom Cubase (eller rättare sagt ASIOdrivrutinen) bara har stöd för att använda ett ljudkort åt gången.

När man spelar in sång gör man det i regel i mono. Det finns egentligen ingen poäng med att spela in på ett stereospår när det är en monokälla. Om du vill ha ett stereoreverb på är det ju nästan aldrig "äkta" stereoreverb utan mono -> stereo, och då räcker det ju med att du har ett stereoauxspår (fxtrack i Cubase).

Jag vet inte vad du syftar på med att det blir stereo sen fast låter svagare, men jag antar att om du har ett stereospår med två identiska monospår så blir det lägre när du tar bort ena kanalen. Det är ju ganska naturligt och precis samma sak som om du hade två identiska monospår.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Var tar du ut ljudet du lyssnar på? Om du tar ut det genom utgångarna på lamdat, så använder du iallafall inte det interna ljudkortet. Då kanske mätarna helt enkelt visar signalen till ingångarna?
« Senast ändrad: 07.04.2007, 23:17:31 by Fidden »
blargh


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Saxat från manualen:
Citera
INput bargraph meter
This LED Meter shows the signal level going into the A/D converters. When the Input
Bargraph Meter’s Clip LEDs illuminate, input signals are clipping the A/D converter.
Adjust the gain with the Mic and Line knobs so that the -6 dB LED flashes only occasionally.

Kort sagt, det är bara input som visas på mätaren. :)
blargh


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
okey vad bra...
De jag menade med att mono blev sterio var så att det kommer bara ljud(Rösten) från ena luren i hörlurarna.
Då skapade jag ett mono spår i Cubase och spelade in rösten sen när jag lyssnade på de då blev de sterio, svårt att förklara men hoppas du förstår.

Ja men tack för svaren nu hänger jag med i allt de hära..


Utloggad tsmalmbe

stereo
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
stereo
bra påpekning.. jag har börjat se tendenser till att folk skriver med i ist. för e..  :wacko:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Inte för att vara dryg, men om man skriver det rätt så blir man lättare överens med google i framtiden.

http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=stereo&word2=sterio
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Inte för att vara dryg, men om man skriver det rätt så blir man lättare överens med google i framtiden.

http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=stereo&word2=sterio

:lol: :lol: :lol:
fan vilken rolig sajt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kalle

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se