...
Är väl ändå ganska overkill med 2 subbar kan jag tycka. För "vanligt" mixeri duger en sub alldeles utmärkt.
Man sitter ju nära studiomonitorena i de flesta fall och en sub under bordet gör jobbet, inga riktningsproblem. Jag skulle vara oroligare för jobbiga resonanser..
Det är ju jobbiga peakar och utsläckningar du kan undvika genom att ha flera och placera dem förståndigt! ;-)
Ja, det kan gör mycket för basen om man lägger ner lite tid och ljusterar in högtalarnas placering och sub, även placering av lyssnignspossition.
Så länge man mäter(ljudmätning) det så man vet vad som händer.
Subben kan man placera vartsomhälst(i främre delen av rummet såklart) så länge man inte kan uppfatta varifrån den spelar(att man inte hör om det kommer från höger eller vänster).
Att använda 2 subbar kan (i vissa fall) ställa till mer problem än det åtgärdar, speciellet om det är symetrisk placering av subbar. Oftast placerar man subbar(om flera) assymeteriskt i symetriska rum.
Som sagt om man har regäla dippar(sbir) i närfälts monitorena så kan en sub åtgärda detta om men hittar en bra placering.
Hälst bör man ljustera närfälts monitorena föst om det inte är några fysiska hinder för detta. (exempelvis i min studio så är bästa placering framför en dörrjävel

).
När det gäller basfällor så behöver dom inte ta så mycket plasta utåt i rummet om man bygger membran absorbenter(ca100-200mm djup beroende på vad det är för membarn och absorberings frekvens).
även (enlagers) gips väggar kommer absorbera en del bas.