Kontrollrummet

pxm - Tritone Relationships (en skiss och ide till modern Rock Jazz Fusion)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Gjorde en enkel vamp i 120 klick över 16 takter överensstämmande med B-Lokrisk skala men använder även altererade, och heltonsskalors, förutom dim och lokrisk skalas toner här för progression/ackordsföljd och för succesion/tonföljd. Fungerar genom idel tritonusförhållanden låten igenom.
 Men enkelt sagt; ett B dim eller ett B7b5 ackord och B Lokrisk skala stämmer hela vägen i 120 bpm.

Tanken är att kompet skall mala på i hela låten som ett ostinato eller som i en  utvidgad vamp. För att behålla struktur, känsla av att hålla samman samt för att ge samma förutsättningar för alla eventuella och förhoppningsvis involverade kommandes solon i detta projekt. Vill inte bygga ut det då jag vill att dessa solo ideer ska variera låten.

 Tanken var att bygga ett komp för vampen som stämde med många möjligheter samt att flirta litet med mörkare moderna rock och metal genres som utnyttjar tritonusförhållanden och där dim och lokriskt är vanligt. Och att hitta finurliga lösningar samtidigt till genre clicheerna för hårdrock/metal. Fast det skall låta modern Rock Jazz Fusion om den här låten. Spelar dock inte fullständiga ackord för att den inte skall låta alltför mörk, dissonant och grötigt.

Så långt är den klar, nu återstår bara att göra leadgitarren tekniskt utmanande att spela. Vilket den inte är just nu i denna version.....
Tänkte att den färdiga titeln ska vara "Rock Contemproray Tritone Relationships and Technical ideas from the Band" eller "Fusion Serendipity* whit emphasis* from modern Contemporary Rock/Metal". MEn det kanske är för långt och "Tritone Relationsships" kanske räcker ???  Det behövs nog i a f ett head (tema) för att man skall uppfatta dem, de teknikska prylarna och de häftiga tritonusförhållandena, bättre. Skall konstruera en succesion som kan utgöra ett head idag.

 Basen är ganska enkel (går helt i B Lokrisk skalas toner) men skulle gärna se att någon med riktig elbas och skönt ljud (inte distat dock) lirade den. Djonas ??? Nu använder jag en pitchad gitarr..
 Det finns även utrymme för ett bas solo..

B Lokrisk, B dim, B heltons, B Hirojchi, B Super-Lokrisk, B Tri-tons, A Aeolisk b5 (Melodisk molls 6:e modus) samt G Spansk Flamenco/Frygisk-Mixolydisk b2/Spanish Gypsy (Harmonisk molls 5:e modus) samt C Melodisk moll Bebop är skalorna som stämmer om det är till någon hjälp.

Finns säkert andra alternativ till skallösningar men jag vill inte förlora de avancerade tritonusförhållandena och själva stämmningen låten ger och fungerar igenom.

Jag gillar mycket synkoper och baktakter och det skulle vara ett lyft med riktiga trummor i liknande funk-fusion stil som mina AD spelar här. Trumsolo är också välkommet om någon känner sig manad. Blanda gärna in litet lagom med metal cliheer. Wernis ???

Sångare/sångerska som sjunger på solmisation unisont med gitarrens head efterlyses också. Givetvis gör jag gärna utrymme för ett soloparti för solmisation.

Enklast då är nog för mig och för sångaren/sångerskan att sjunga att göra head i B-Lokrisk ;  Ti Do Re Mi Fa So La Ti  blir skalan då.. Marre ???

Jag tror att detta kan bli en skön rock jazz fusion låt...
Postar utkastet med skallösningarna så länge medan jag jobbar på ett bra och tekniskt head för låten, så att ni får ett litet begrepp om iden till att börja med. Soundet och känslan jag vill ha/förmedla i sången liksom. Nu är det litet noodling över kompet. Noodle= att spela skalans/skalornas toner random i sökandet efter något att spela, sökandet efter ett beat eller ett lick. Kan användas i jazzimprovisationer istället för strolling, vilket är när man är helt tyst, gör paus i improvisationen.

Tror att detta kan bli ett kul toppen projekt att jobba med och det skulle vara roligt om KR medlemmar vill haka på, hjälpa till att få det låta bra samt få eget utrymme (inom ramarna) för sin egen "grejj"...

Ensam får jag det inte att låta......Kom igen-det blir kul !!!

Postar en verre med head och ett kortare riktigt solo ikväll/natt.

mvh


pxm  :)


*ord av stadsnamnet Serendipi och dess saga vars tre prinsar gav sig ut för att söka kungakronan och som i sitt sökande fann andra värdefulla saker. Annat ord för sidovinster vid sökandet efter något. Svenska ordet är serendipitet.
*emphasi = förstärkning av något...
« Senast ändrad: 30.07.2012, 18:09:19 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Här är låten med ett head samt ett kort gitarrsolo. Det tekniska fick bli litet stringskipping. Låtens head går därför över två oktaver vilket borde göra det utmanande för solfege´också.

Gitarrsolot är kort för att ge övriga deltagare tid till sitt solo också, så när ni gör erat solo, ta då inte mer än 16 takter.

Här är nyckeln till solmisationen av låtens head:

Ti-La-Re-La-Re-Ti-So-Ti-Mi-So-Re-La-So-La-Ti-Ti-Fa-Mi-Ti-Do-Mi-Ti-Fhso-Ti över 16 takter och sedan en gång till. Denna gång utan sista Ti på slutet. Sedan alltihopa en gång till !!! Den enda tonen som inte är med i B Lokrisk skala är då bG vilket får bli Fhso. Tonen mitt emallan Fa och So, alltså !!
Låten avslutas också med en likadan vända av sitt head.

Ett traditionellt (i jazz) A-A-B-A shema alltså, där B-delen får utgöra deltagarnas olika solon...

För de undrande och intresserade är p5 till B tonen är just bG (Fhso i solmisationen) vilken bildar ett understigande tritonusförhållande med Bm7b5 ackordets 7:a. Och låten bygger ju på just (vissa outalade) tritonusförhållanden. Tog med denna ton för att få en litet annan, annorlunda linje i succesionen som utgör låtens head. Enklare att följa med i då och förhoppningsvis enklare att sjunga. Tonen stämmer med kompet så det är lungt att göra så. Tonen återfinns ju också i B dim skalan vilken självklart går utmärkt att spela till Bdim och B7b5 ackord.

Och så här låter det;

mvh

« Senast ändrad: 30.07.2012, 18:00:55 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/