Kontrollrummet

1up-Onsdag

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ny låt. Låten är mer spännande än vad titeln låter påvisa vill jag lova.

Lyssna gärna och kommentera ljudbild samt förslag på pålägg. Sång på denna? Mer trummor?

Låten är tämligen sparsmakat arrangerad och det gillar jag. Lite otajt på slutet, ja och slutet kan jag fixa lite mer naturligt.

I övrigt, låt omdömena flöda som ett sommarregn. :)

(Den som kan gissa rätt på varför låten heter som den gör får karma. :))


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Synth blip blop-andet med sin stereo delay blir lite enerverande efter en stund o dränker strängbädden under.
Jag kan definitivt se lite vocals på denna, hur det blir en break o någon dov mansröst förmedlar några fraser, det skulle höja låten.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Verkligt snyggt, det här låter bättre än en lördag kväll, drömskt och medryckande i takt och ton (haha, det sista lät snudd på militäriskt ;))..men helskönt sound som jag lockas av :P

Jättebra!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tack för komment. Jag kan sänka nivån på arp-synthen. Medhåll att det blir bättre då.

Tack för lyssning. :)


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Vette tusan, men jag kom direkt att tänka på "Confessions on a Dancefloor" (Madonna) när jag hörde låten. Det är lite i ljudbilden som påminner mig om t ex Forbidden Love :) Om man helt bortser från trummorna då ;)

Kanonfin låt. Dock säger väl popsnöret i mig att lite sång kanske hade varit på sin plats?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Verkligt snyggt, det här låter bättre än en lördag kväll, drömskt och medryckande i takt och ton (haha, det sista lät snudd på militäriskt ;))..men helskönt sound som jag lockas av :P

Jättebra!

/Marre

Här marscherar krigsarmén förbi till tonerna av Onsdag. :) Nejdå, men jo det låter lite kraftfullt mäktigt utav stringsen tycker jag.

Roligt det gillas! :)
« Senast ändrad: 23.07.2012, 23:40:36 by 1up »


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vette tusan, men jag kom direkt att tänka på "Confessions on a Dancefloor" (Madonna) när jag hörde låten. Det är lite i ljudbilden som påminner mig om t ex Forbidden Love :) Om man helt bortser från trummorna då ;)

Kanonfin låt. Dock säger väl popsnöret i mig att lite sång kanske hade varit på sin plats?

ABBA-covern?

Sång kommer eventuellt, så lovar jag inte för mycket. :)

Jobbade väl mest med ljudbild och är mest nöjd med stråkarna som ginder vemod. :)

Roligt den gillas och tackar för lyssning!


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Vette tusan, men jag kom direkt att tänka på "Confessions on a Dancefloor" (Madonna) när jag hörde låten. Det är lite i ljudbilden som påminner mig om t ex Forbidden Love :) Om man helt bortser från trummorna då ;)

Kanonfin låt. Dock säger väl popsnöret i mig att lite sång kanske hade varit på sin plats?

ABBA-covern?
...
Jobbade väl mest med ljudbild och är mest nöjd med stråkarna som ginder vemod. :)
Kanske inte just "ABBA-låten", dock samma platta.
Vemod har alltid sin rättmätiga plats i musik :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Baskaggen har du fått ett mäktigt och bra sound på. Om du med arpsynten menar de som fladdrar mellan höger o vänster så tycker jag att de låter bra och i rätt nivå. Tycker att du använder för många ljud med bzz-ljud du kanske kan bryta av med någon med rakare frekvens. Atack-synthen på slutet upplever jag (förutom lite otakt) lite för höga. Låten som helhet - riktigt skön med rätt harmonier och blandningar :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vette tusan, men jag kom direkt att tänka på "Confessions on a Dancefloor" (Madonna) när jag hörde låten. Det är lite i ljudbilden som påminner mig om t ex Forbidden Love :) Om man helt bortser från trummorna då ;)

Kanonfin låt. Dock säger väl popsnöret i mig att lite sång kanske hade varit på sin plats?

ABBA-covern?
...
Jobbade väl mest med ljudbild och är mest nöjd med stråkarna som ginder vemod. :)
Kanske inte just "ABBA-låten", dock samma platta.
Vemod har alltid sin rättmätiga plats i musik :)


Absolut, för mig ligger den nära till hands dessutom.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Baskaggen har du fått ett mäktigt och bra sound på. Om du med arpsynten menar de som fladdrar mellan höger o vänster så tycker jag att de låter bra och i rätt nivå. Tycker att du använder för många ljud med bzz-ljud du kanske kan bryta av med någon med rakare frekvens. Atack-synthen på slutet upplever jag (förutom lite otakt) lite för höga. Låten som helhet - riktigt skön med rätt harmonier och blandningar :)

Kul bastrumman gillas. Någon trumsynth jag skruvade till preseten på.

För mycket bi-ljud månne? ;) Skämtåsido, jag har funderat kring att introducera en mjuk pad. Den skulle kunna bryta av någon stans i låten med.

Japp, de olika stämmorna bygger någon form av helhet. Inte alltid man får till det så det är klart det är skoj när det funkar.

Och tack för att du tog dig tid att lyssna!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt sound och skön låt med en del omväxling trots det repetitiva.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skitskönt och filmiskt.
Trummorna kan jag tycka ligger alldeles förmycket "utanpå" resten av musiken,men det ska väl antagligen vara så. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skönt sound och skön låt med en del omväxling trots det repetitiva.

Tack för det och tack för lyssning. :) Den håller tiden ut, variationer i det lilla istället för i det stora.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skitskönt och filmiskt.
Trummorna kan jag tycka ligger alldeles förmycket "utanpå" resten av musiken,men det ska väl antagligen vara så. B)

Visst är det filmiskt vilket låtarna brukar bli. Trummorna är kanske lite "spetsiga" och sticker ut, har tänkt lite grand på det. Finns en viss charm med det, bara man inte tycker det stör.

Tack för att du ville kommentera. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
80-tals synthpop som influens?

Har väl inte så mycket att tillägga till föregående talare. Låter bra, arpeggiot - sumpa inte det, leadsynthen har ett roligt läte.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
80-tals synthpop som influens?

Har väl inte så mycket att tillägga till föregående talare. Låter bra, arpeggiot - sumpa inte det, leadsynthen har ett roligt läte.

Panflöjtssynthen? :) Valde lite speciella ljud. Ville bygga djup och kontraster. Funkade rätt bra och ger lite mer originellt intryck med lite tur.

Det har gått en del 80/90-talshits på radion samt en del dylikt här hemma också.

Tack för lyssning och kul kommentar.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Är ju ingen synthmänniska men detta gillade jag. Pampigt uppbyggt och det skulle säkert fungera med traditionella instrument från symfoniorkester. Några ytterligare ackord hade nog velat ha.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Är ju ingen synthmänniska men detta gillade jag. Pampigt uppbyggt och det skulle säkert fungera med traditionella instrument från symfoniorkester. Några ytterligare ackord hade nog velat ha.

Tack för lyssning. Laten verkar gå hem hos ett brett fält vilket är smickrande. Ska se om jag kan fa till några fler ackord.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
skön filmisk känsla.
pampigt & atmosfäriskt.. tänker att detta skulle kunna vara med i soundtracket på filmen drive
laidback & luftigt.. jag gillart! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
sköna sound även om arpeggiot blir en aning för vilsamt i längden...

Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Sköna klanger till ett fast och fint trumkomp. Snygga, mjuka stråk-ljud.
Gillar inte riktigt den lite för starka synthen som kommer in vid 142 sek och känns lite otajt...
Det här kanske skulle behöva sång för variationen skull....? Är lite osäker.
Vilsamt och behagligt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fin atmosfär. Lite filmiskt som andra tycker. Tycker kanske baskaggen är lite för dominant, kanske det räcker med att kapa lita med eq nånstans där i botten? Sen spelar den två rytmiska figurer, varav en, den senare känns lite omotiverad, ungefär som att man kan inte spela samma hela tiden... Visst ska man variera men tycker inte den gör nån skillnad. Petitesser. Skön stycke.