Kontrollrummet

Waste of money att köpa sub eller inte?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Sitter i ett rum som är behandlat hyfsat bra vad gäller första reflektioner. Bas behandlingen är dock väldigt basic, har ett hörn rejält behandlat med dubbla fällor men det är allt. Jag kommer sannolikt inte kunna göra så mkt mer för det är mkt prylar o lite möjlighet att ändra på något. Har mätt upp rummet och baskurvan är väl inte direkt jämn där man sitter o jobbar, det finns dippar och toppar, men när man kör en testtons-svepning så är det ju inga totala nulls eller enorma toppar, men inte bra heller.

Jag har just nu KRK RP-5 monitorer, de låter riktigt bra i rummet utöver faktumet att det inte finns någon bas att tala om, så jag funderar på en KRK SUB 10S. Frågan är dock, om det mest sannolikt bara kommer bli skit av det i rummet som det är eller om det är ett vettigt köp? Det finns möjlighet att koppla in en pedal till subben för att slå av på dess hantering av basen så det finns ju möjlighet att slå av om det i vissa lägen inte är önskvärt. Vad tror ni? Den känns lite dyr för att bara total-chansa, 3700 kr. (även om man så klart kan dra den från thomann o få 30 dagar på sig att testa så klart)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skulle inte klara mig utan sub, men det blir en viss inlärningstid för att hitta rätt nivåer. Pedal är bra när man referenslyssnar. Hur rummet reagerar blir väl en överraskning, antingen bra eller åt skogen!  :D   KÖP!


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
En sådan där härlig överaskning som kan gå hur som helst ;)

Jag tyckte i början att jag klarade mig bra på bara rp5-orna då ajg kör mest akustisk musik och inte så mkt synth o tung bas etc, men känner allt mer att jag skulle vilja höra botten, även om den kanske blir lite ojämn så FINNS den ju där iaf. Jag har redan feta lurar jag kan kontrollera basen i, men det känns tanigt när man jobar o inte ha någon alls.

Får väl köpa på thomann, 30 dagars fritt testande, lär väl veta då ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vad har du för väggar?
Är det typ betongbunker i källaren, så kan suben ställa till med mer problem än vad den hjälper, men är det vanliga bostadsväggar, så går det troligen att få det hyfsat bra - men det är mycket möjligt att du behöver bygga avstämda basfällor för att det ska bli riktigt bra...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Vad har du för väggar?
Är det typ betongbunker i källaren, så kan suben ställa till med mer problem än vad den hjälper, men är det vanliga bostadsväggar, så går det troligen att få det hyfsat bra - men det är mycket möjligt att du behöver bygga avstämda basfällor för att det ska bli riktigt bra...

Lägenhet, men bara betong åt ett håll, bakom ryggen. Resten är gipsskivor. Jag har nog tyvärr ingen plats för avstämda basfällor om det inte skulle vara hängande i taket då ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vad har du för väggar?
Är det typ betongbunker i källaren, så kan suben ställa till med mer problem än vad den hjälper, men är det vanliga bostadsväggar, så går det troligen att få det hyfsat bra - men det är mycket möjligt att du behöver bygga avstämda basfällor för att det ska bli riktigt bra...

Lägenhet, men bara betong åt ett håll, bakom ryggen. Resten är gipsskivor. Jag har nog tyvärr ingen plats för avstämda basfällor om det inte skulle vara hängande i taket då ;)

Kan du inte fäste en regel eller liknande längs taket ett par cm från betongväggen och sen fästa ett tjockt tyg från regel ner till golv? Kan dessutom som en bonus bli riktigt snyggt.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tyvärr inte, det sitter väghyllor där som inte kan tas bort, så den väggen kan jag inte göra så värst mycket åt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
1 (en) sub kan vara väldigt besvärlig att placera så den lämnar något vettigt ifrån sig. Man ska heller inte tro att man är helt riktningsokänslig vid låga frekvenser så 2 stereokopplade subbar (eller om det heter subbor...  ;) ) är en början men allra helst 4... Jag ser mig själv som bassist även om jag skrammlar och plinkar på det mesta som kommer i min väg. Vill ha tydlig bas för det har jag vant mig vid under åren framför basriggen. Det är nödvändigt att min lyssning har baskapacitet och jag har precis hittat "rätt" överdimensionerade läge för att det jag hör ska låta anständigt för andra....^^ Mina monitorer har långslagiga 7" midbasar. Har ingen rigg längre men monitorerna kan lämna ifrån sig skapliga nivåer från elbas i ett vanligt bostadsrum. Har haft subwoofers upp till dubbla 15" drivna av slutsteg man nära nog kan svetsa med...  :P Det kanske blir kul men knappast bra!  :(

Skaffa ett par potentare monitorer i stället om du har slantar över.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
1 (en) sub kan vara väldigt besvärlig att placera så den lämnar något vettigt ifrån sig. Man ska heller inte tro att man är helt riktningsokänslig vid låga frekvenser så 2 stereokopplade subbar (eller om det heter subbor...  ;) ) är en början men allra helst 4... Jag ser mig själv som bassist även om jag skrammlar och plinkar på det mesta som kommer i min väg. Vill ha tydlig bas för det har jag vant mig vid under åren framför basriggen. Det är nödvändigt att min lyssning har baskapacitet och jag har precis hittat "rätt" överdimensionerade läge för att det jag hör ska låta anständigt för andra....^^ Mina monitorer har långslagiga 7" midbasar. Har ingen rigg längre men monitorerna kan lämna ifrån sig skapliga nivåer från elbas i ett vanligt bostadsrum. Har haft subwoofers upp till dubbla 15" drivna av slutsteg man nära nog kan svetsa med...  :P Det kanske blir kul men knappast bra!  :(

Skaffa ett par potentare monitorer i stället om du har slantar över.

Är väl ändå ganska overkill med 2 subbar kan jag tycka. För "vanligt" mixeri duger en sub alldeles utmärkt.
Man sitter ju nära studiomonitorena i de flesta fall och en sub under bordet gör jobbet, inga riktningsproblem. Jag skulle vara oroligare för jobbiga resonanser.. :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
...

Är väl ändå ganska overkill med 2 subbar kan jag tycka. För "vanligt" mixeri duger en sub alldeles utmärkt.
Man sitter ju nära studiomonitorena i de flesta fall och en sub under bordet gör jobbet, inga riktningsproblem. Jag skulle vara oroligare för jobbiga resonanser.. :)

Det är ju jobbiga peakar och utsläckningar du kan undvika genom att ha flera och placera dem förståndigt! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
...

Är väl ändå ganska overkill med 2 subbar kan jag tycka. För "vanligt" mixeri duger en sub alldeles utmärkt.
Man sitter ju nära studiomonitorena i de flesta fall och en sub under bordet gör jobbet, inga riktningsproblem. Jag skulle vara oroligare för jobbiga resonanser.. :)

Det är ju jobbiga peakar och utsläckningar du kan undvika genom att ha flera och placera dem förståndigt! ;-)

Ja, det kan gör mycket för basen om man lägger ner lite tid och ljusterar in högtalarnas placering och sub, även placering av lyssnignspossition.
Så länge man mäter(ljudmätning) det så man vet vad som händer.
Subben kan man placera vartsomhälst(i främre delen av rummet såklart) så länge man inte kan uppfatta varifrån den spelar(att man inte hör om det kommer från höger eller vänster).

Att använda 2 subbar kan (i vissa fall) ställa till mer problem än det åtgärdar, speciellet om det är symetrisk placering av subbar. Oftast placerar man subbar(om flera) assymeteriskt i symetriska rum.
Som sagt om man har regäla dippar(sbir) i närfälts monitorena så kan en sub åtgärda detta om men hittar en bra placering.
Hälst bör man ljustera närfälts monitorena föst om det inte är några fysiska hinder för detta. (exempelvis i min studio så är bästa placering framför en dörrjävel :angry:).

När det gäller basfällor så behöver dom inte ta så mycket plasta utåt i rummet om man bygger membran absorbenter(ca100-200mm djup beroende på vad det är för membarn och absorberings frekvens).
även (enlagers) gips väggar kommer absorbera en del bas.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
*skrattar*

Nåväl, köpa mer än en sub är iaf inte med på agendan rent ekonomiskt så det är en sub eller ingen sub som gäller. Att jag kommer få något som inte är särskilt nära perfekt kurva på basen är jag redan medveten om, frågan är väl bara om det  blir så pass bra att den är värd pengarna. Basen är ju inte ens jämn på de monitorer jag har nu utan sub som bara har 5" membran. När jag mäter upp ljudet ser jag ju dippar o toppar även från detta basområde och trots att det är lite si o så låter det inte så himla farligt om det vid mixning. Så länge man dubbelkollar med lurar då o då så brukar det vara helt okej. Det är därför jag antar, läs hoppas, att en sub inte gör det så mycket värre. Men det är väl som alltid med akustik, det är lite som att spela på lotto.

Vad värre är att jag inte har några som helst möjligheter att testa runt på olika positioner. Det här rummet är CROWDED o tajt som fasen så det är under bordet som gäller, +- 3dm kanske, men that's it, funkar den inte där, funkar den inte i rummet. Så det är ytterliggare ett litet orosmoment.

Det slutar väl som det började, att det helt enkelt är en chansning.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
*skrattar*

Nåväl, köpa mer än en sub är iaf inte med på agendan rent ekonomiskt så det är en sub eller ingen sub som gäller. Att jag kommer få något som inte är särskilt nära perfekt kurva på basen är jag redan medveten om, frågan är väl bara om det  blir så pass bra att den är värd pengarna. Basen är ju inte ens jämn på de monitorer jag har nu utan sub som bara har 5" membran. När jag mäter upp ljudet ser jag ju dippar o toppar även från detta basområde och trots att det är lite si o så låter det inte så himla farligt om det vid mixning. Så länge man dubbelkollar med lurar då o då så brukar det vara helt okej. Det är därför jag antar, läs hoppas, att en sub inte gör det så mycket värre. Men det är väl som alltid med akustik, det är lite som att spela på lotto.

Vad värre är att jag inte har några som helst möjligheter att testa runt på olika positioner. Det här rummet är CROWDED o tajt som fasen så det är under bordet som gäller, +- 3dm kanske, men that's it, funkar den inte där, funkar den inte i rummet. Så det är ytterliggare ett litet orosmoment.

Det slutar väl som det började, att det helt enkelt är en chansning.

Du kan kanske trycka upp den i ett hörn i taket? Du får viss horneffekt och dessutom långt till begränsningsytor som kan ge destruktiva reflexer...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se

Du kan kanske trycka upp den i ett hörn i taket? Du får viss horneffekt och dessutom långt till begränsningsytor som kan ge destruktiva reflexer...

Jag har faktiskt funderat över varför absolut ingen har subbasar i takhörn egentligen, utöver att det är jävligt jobbigt rent monteringsmässigt så klart... och kanske i detta rum, kanske för att även de ytorna är ganska belamrade... åtminstone de främre, eller iofs det finns möjlighet i det bottre högra hörnet, men då talar vi om ett hörn som är nästan 3 meter bort från där jag sitter medan monitorerna är typ en halvmeter bort, kan inte bli bra.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil

Du kan kanske trycka upp den i ett hörn i taket? Du får viss horneffekt och dessutom långt till begränsningsytor som kan ge destruktiva reflexer...

Jag har faktiskt funderat över varför absolut ingen har subbasar i takhörn egentligen, utöver att det är jävligt jobbigt rent monteringsmässigt så klart... och kanske i detta rum, kanske för att även de ytorna är ganska belamrade... åtminstone de främre, eller iofs det finns möjlighet i det bottre högra hörnet, men då talar vi om ett hörn som är nästan 3 meter bort från där jag sitter medan monitorerna är typ en halvmeter bort, kan inte bli bra.

man undviker hörn efter som det gör att ståndevågor(Modala frekvenser) blir förstärkta.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Du kan kanske trycka upp den i ett hörn i taket? Du får viss horneffekt och dessutom långt till begränsningsytor som kan ge destruktiva reflexer...

Jag har faktiskt funderat över varför absolut ingen har subbasar i takhörn egentligen, utöver att det är jävligt jobbigt rent monteringsmässigt så klart... och kanske i detta rum, kanske för att även de ytorna är ganska belamrade... åtminstone de främre, eller iofs det finns möjlighet i det bottre högra hörnet, men då talar vi om ett hörn som är nästan 3 meter bort från där jag sitter medan monitorerna är typ en halvmeter bort, kan inte bli bra.

man undviker hörn efter som det gör att ståndevågor(Modala frekvenser) blir förstärkta.

Min står under bordet på ett par tegelstenar som är inlindade i golvfoam, funkar klockrent! Man behöver ju inte dra på som en galning, då klarar man resonanser bättre...


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Bra tips med tegelstenarna o foamen där, det funkar ju fint!

Nä man ska inte överdriva, eller rättare sagt, man ska inte överdriva ett element medan man har en helt annan nivå på övriga saker. Har man perfekt akustisk behandling av rummet kan man ju så klart gå loss som en galning med subbar som ska stå perfekt, men frågan är om det inte är en kreativitetsdödare. Jag vet att jag själv iaf är väldigt bra p åatt fastna i prylfixande snarare än musicerande när det får ta överhanden.

Vi får se hur jag gör, kanske tar en från thomann o testar helt enkelt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil

Du kan kanske trycka upp den i ett hörn i taket? Du får viss horneffekt och dessutom långt till begränsningsytor som kan ge destruktiva reflexer...

Jag har faktiskt funderat över varför absolut ingen har subbasar i takhörn egentligen, utöver att det är jävligt jobbigt rent monteringsmässigt så klart... och kanske i detta rum, kanske för att även de ytorna är ganska belamrade... åtminstone de främre, eller iofs det finns möjlighet i det bottre högra hörnet, men då talar vi om ett hörn som är nästan 3 meter bort från där jag sitter medan monitorerna är typ en halvmeter bort, kan inte bli bra.

man undviker hörn efter som det gör att ståndevågor(Modala frekvenser) blir förstärkta.

Kan du utveckla det där?
https://soundcloud.com/jockepocke-1