Kontrollrummet

Vill ha lite tips på digitaltrummor!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Själv kommer jag ha half-open stöd på mina trummor :P hur tusan det funkar på midi har jag ingen aning om dock, men det visar sig väl!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skulle man alltså kunna ställa in i mjukvara, så att t.ex. hårt slag på stängd hihat ger "mellan öppen och stängd"-ljudet i mjukvaran?
Du kan göra detta med vissa sound i DM5-an också. Ljudbanken Rnd (Random) innehåller vissa ljud som är riktigt användbara. Congas och några andra handtrummor. Välj ett sådant ljud på en pad och testa vetja. (Tryck på Voice och sedan på Note chase-knappen och sedan slå en slag på paden du vill ändra sound på.) Det slumpas då mellan ett antal samplingar och det blir faktiskt en helt ok congasimulator även om man inte har koll på vilka samplingar som spelas så låter det proffsigt. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skulle man alltså kunna ställa in i mjukvara, så att t.ex. hårt slag på stängd hihat ger "mellan öppen och stängd"-ljudet i mjukvaran?
Du kan göra detta med vissa sound i DM5-an också. Ljudbanken Rnd (Random) innehåller vissa ljud som är riktigt användbara. Congas och några andra handtrummor. Välj ett sådant ljud på en pad och testa vetja. (Tryck på Voice och sedan på Note chase-knappen och sedan slå en slag på paden du vill ändra sound på.) Det slumpas då mellan ett antal samplingar och det blir faktiskt en helt ok congasimulator även om man inte har koll på vilka samplingar som spelas så låter det proffsigt. :)

Hur gick det?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skulle man alltså kunna ställa in i mjukvara, så att t.ex. hårt slag på stängd hihat ger "mellan öppen och stängd"-ljudet i mjukvaran?
Du kan göra detta med vissa sound i DM5-an också. Ljudbanken Rnd (Random) innehåller vissa ljud som är riktigt användbara. Congas och några andra handtrummor. Välj ett sådant ljud på en pad och testa vetja. (Tryck på Voice och sedan på Note chase-knappen och sedan slå en slag på paden du vill ändra sound på.) Det slumpas då mellan ett antal samplingar och det blir faktiskt en helt ok congasimulator även om man inte har koll på vilka samplingar som spelas så låter det proffsigt. :)
Hur gick det?

In i huvudet - ut i det blå...       (bästa låttiteln)           - >                         poffffff...

Har inte mycket tid över för att experimentera och optimera. Det är till och med så illa så att batteriet på moderkortet tagit slut så jag startar varje inspelningstillfälle med F1 för att sen i windows köra cmd -> date -> time innan jag spelar in och sparar inspelning. För tillfället är världens långsammaste reggaeinspelning på gång men jag kollapsade efter dagen elfix, voltsladd och fasadmålning. Tack för intresset!
« Senast ändrad: 05.08.2012, 00:11:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 447
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Va. Tycker du inte om musik längre?  :D

Äh, vet hur det kan va. Städat och grejat hela dagen och när man äntligen får tid till studion så har lusten försvunnit.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Va. Tycker du inte om musik längre?  :D

Äh, vet hur det kan va. Städat och grejat hela dagen och när man äntligen får tid till studion så har lusten försvunnit.

Om inte lusten, så orken. Det är så mycket som "ska göras" för att "underhålla en fastighet", att jag till och med får dåligt samvete, bara jag tänker tanken, att gå ut till studon. Det, är illa!
Idag tog jag en break i arbetet, i vredesmod och satte mig och lyssnade på HasseFX tips, på reggaebas. Hittade takten ganska bra och spelade in bas på intro och första versen innan: "Ropen skalla - plikten kalla"! (ännu en låttitel!)
Det är tungt att det så ser ut, i hjärnkontoret på den vilsa människa av idag, som är jag...

Edit: kanske kan bli tunga texter av den utvecklingen.
« Senast ändrad: 05.08.2012, 06:28:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google