Kontrollrummet

Vill ha lite tips på digitaltrummor!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hallå där trummisar!

Jag är ingen trummis, jag är gitarrist o keyboardist. Jag har alltid lagt trumspår med midi keyboard men finner det FRUKTANSVÄRT oinspirerande, rent utav en tråkig del. Så fort den enkla beaten ligger så sitter jag där o kliar mig i huvudet o vet inte riktigt vad jag ska göra för att få det lite mer levande. Så satte mig bakom ett elektroniskt trumset i en musikaffär nyligen, mest på skoj, men märkte DIREKT hur jag fick betydligt mer idéer för vad man kan göra med trumspår. Det var KUL med trummor helt plötsligt.

Så tanken slog mig att skaffa ett relativt billigt set o ställa in i studion för att helt enkelt spela in trumspåren på för att få lite mer feeling o framförallt mer kreativa trumspår. Tänker jag galet här eller är det en vettig tankegång? jag känner inte direkt många som använder ett trumset för att spela in trumspår, de flesta sitter med sina midi keyboards o är uppenbarligen nöjda med det. Är det mig det är fel på eller är det ett vettigt tillägg till studion helt enkelt?

För att övergå till potentiella köp så tänker jag mig något mellan 4-6000 kr. Jag har efter att ha hamrat lite på ett riktigt insett att jag definitivt inte vill vara utan nät-snare, för gummi där kändes inte så skoj. Pukor kan jag överleva med gummi i värsta fall. Ljudmodulen behöver för övrigt inte låta supersuper-bra eftersom allt seriöst kommer gå genom midi och därmed använda ljud som troligen ändå är bättre än vad modulen klarar av att spotta fram (antar jag? tänker jag fel?)

Vidare så kommer jag (om jag köper ett set dvs) hänga upp ett par fina datorhögtalare av den dyrare klassen bakom med en rejäl baskagge som jag sen routar på ett sådant sätt att jag kan få hela studioljudet ut dit. Så inga behov av högtalare heller.

Jag har tittat på:

- Rolands V-drums HD1 (lite) o även HD3. Jag vet inte vad jag ska säga här, den är liten o smidig, o snaren var nice, men det andra kändes litet o baspedalen var allt annat än rolig, kändes konstigt.

- De lite bättre setten från thomann, te.x det här:


http://www.thomann.de/se/millenium_mps600_professional_mesh_set.htm
http://www.thomann.de/se/millenium_mesh_headmps600_edrum_set.htm
http://www.thomann.de/se/millenium_transformer_bundle.htm <--- FÖR DYR

Såg även det här på en lokal musik affär:

http://www.jam.se/slagverk/trummorstativ/A49743/

Som jag ser det funktionsmässigt så tycker jag ju thomann-settet i mitten verkar vara mest för pengarna, o hårdvaran verkar rejäl som tusan. Ljudmodulen kasnke inte är tipptopp, men det låter på youtube klippen jag hört som att det låter skapligt.

Tar gärna emot några förslag o i huvud taget en kommentar på min tankegång med att spela in trumspår med ett trumset ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Rolands TD3 är nog fortfarande det mest prisvärda och kvalitativa digitalset man kan köpa. Stabilt, triggar bra och funkar klockrent mot dator och trumpluggar. Brukar dyka upp beggade dåd och då.

http://www.blocket.se/goteborg/Roland_td_3_med_dubbelpedal_41316751.htm?ca=11&w=3&last=1

Har läst lite användarrecensioner på Millenium-kitten tidigare och det är väl inte direkt ett regn av rosor. Halvtaskig byggkvalité, seg triggning och diverse strul med MIDI till dator, men man kan ju ha tur.

Jag skulle satsa på ett beggat TD3 alla gånger för att vara säker på att jag får mycket får pengen.
« Senast ändrad: 23.07.2012, 17:06:50 by jonnerstone »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...ett "enklare" alternativ till keyboard-bankande kan ju vara slagplattor, typ Octapad, men har du intresse och (simultan)förmåga så är ett komlett kit givetvis roligare :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
...ett "enklare" alternativ till keyboard-bankande kan ju vara slagplattor, typ Octapad, men har du intresse och (simultan)förmåga så är ett komlett kit givetvis roligare :)

Vet du möjligtvis om det finns en Octapad eller liknande utan ljuddelen? Dvs endast som en MIDI kontrollenhet i form av en Octapad. En där man kan koppla in en baskaggepedal, för man vill ju ändå ha baskaggen på foten när man sitter och slår (lite som när man "trummar" på knäna).


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Rolands TD3 är nog fortfarande det mest prisvärda och kvalitativa digitalset man kan köpa. Stabilt, triggar bra och funkar klockrent mot dator och trumpluggar. Brukar dyka upp beggade dåd och då.

http://www.blocket.se/goteborg/Roland_td_3_med_dubbelpedal_41316751.htm?ca=11&w=3&last=1

Har läst lite användarrecensioner på Millenium-kitten tidigare och det är väl inte direkt ett regn av rosor. Halvtaskig byggkvalité, seg triggning och diverse strul med MIDI till dator, men man kan ju ha tur.

Jag skulle satsa på ett beggat TD3 alla gånger för att vara säker på att jag får mycket får pengen.

Jag har ju viss skepcism mot thomanns egna set, det låter ju bra på pappret men man vet aldrig hur känslan egentligen är att hamra på dem så du kanske har en poäng där, även om man förvisso har återköpsrätt så kostar ju frakten apa.

Viss tvekan för beggat naturligtvis också man vet ju som ovan trummarna inte ens vad man ska titta på för att veta att allt är okej etc. Jadu det här var inte lätt det.

Ang octapad o liknande lösningar, jag har testat med diverse sådana lösningar o de ger mig ingenting. Det är ju i princip samma sak som att hamra på keyboarden, bara större ytor. Det gav en helt annan känsla att använda kickpedal o trumpinnar på "riktiga" trummor, idéerna kom flygande som aldrig förr framför en keyboard. Man "ser" idéerna på ett annat sätt tycker jag, men det kanske bara är jag :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...verkar som i princip allt nyproducerade kommer med ljudmodul, men de skickar ju MIDI, och de flesta verkar ha några externa trig-inputs.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ljudmodul får det gärna vara, kul att det låter något när man inte har datorn igång men det är inte prio hur pass bra ljudkvaliteten är på det utan det är midi ut via usb som är det relevanta.

Tittat lite efter beggade med men inte hittat något direkt. Inte helt oklurigt det här!

Har ni några andra förslag på set? Beggat finns nästan ingenting i Örebro-trakten. Finns något dtxplorer men killen vill ha nästan nypris för ett tre år gammalt set, inte ens värt att maila till de som har den inställningen.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då jag köpte mitt digitaltrumset (begagnat av sämre kvalité) sa trummisarna, - köp ett Roland TD-3 begagnat. Bästa i den prisklassen (5-7 kkr), hållbart, fungerar, finns reservdelar om något skulle gå sönder eller man vill komplettera med något.

Här är min story: http://max.shivas.se/musik/utrustn/ddrums.htm
Hur kul är det att löda? Att hitta var och hur man ska löda?
Om man gillar det kan det gå. Även ställningen trummorna sitter på, har delar som kan vara underdimensionerade och gå sönder på billigare set. Lurigt det här...
« Senast ändrad: 23.07.2012, 18:18:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Ang octapad o liknande lösningar, jag har testat med diverse sådana lösningar o de ger mig ingenting. Det är ju i princip samma sak som att hamra på keyboarden, bara större ytor. Det gav en helt annan känsla att använda kickpedal o trumpinnar på "riktiga" trummor, idéerna kom flygande som aldrig förr framför en keyboard. Man "ser" idéerna på ett annat sätt tycker jag, men det kanske bara är jag :P

Men med pads kör man ju med stockar och kan få till "det där", men helt riktigt, olika vad man triggar (!!) på :) Ett fullt kit är roligare om det  (för min del) begränsar sig till arytmisk frijazz  :rolleyes:  Annars stannar jag vid min Clavia PadStation... :wub:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
...verkar som i princip allt nyproducerade kommer med ljudmodul, men de skickar ju MIDI, och de flesta verkar ha några externa trig-inputs.


Tyvärr har du nog rätt, vet att dom skickar MIDI och har externa triggar, men känns väldigt onödigt att betala för en ljudmodul som jag ALDRIG kommer att använda. Konstigt, det finns MIDI-gitarrer, MIDI-klaviaturer mm, men ingen renodlad MIDI-kontoller för trummor i form av riktiga slagplattor typ Octapad eller hela trumset för den delen. Alla dessa har alltid nån form av ljudmodul som man ju givetvis får betala för i priset. Konstigt om man frågar mig  :wacko:

Om nån här hittat nåt liknade av det jag beskriver ovan utan ljudmodul av hyffsad kvalité så posta gärna en länk  :)
« Senast ändrad: 23.07.2012, 18:22:31 by jonnerstone »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Då jag köpte mitt digitaltrumset (begagnat av sämre kvalité) sa trummisarna, - köp ett Roland TD-3 begagnat. Bästa i den prisklassen (5-7 kkr), hållbart, fungerar, finns reservdelar om något skulle gå sönder eller man vill komplettera med något.

Här är min story: http://max.shivas.se/musik/utrustn/ddrums.htm
Hur kul är det att löda? Att hitta var och hur man ska löda?
Om man gillar det kan det gå. Även ställningen trummorna sitter på, har delar som kan vara underdimensionerade och gå sönder på billigare set. Lurigt det här...

Blev osäker på hur jag skulle tolka det där, som att billiga no-name set är okej att köpa för man kan laga dem eller som att man ska undvika dem för ATT man får laga dem? :P

Inga andra förslag på set, vad tycker ni om Rolands V-drums hd1/3 ?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Då jag köpte mitt digitaltrumset (begagnat av sämre kvalité) sa trummisarna, - köp ett Roland TD-3 begagnat. Bästa i den prisklassen (5-7 kkr), hållbart, fungerar, finns reservdelar om något skulle gå sönder eller man vill komplettera med något.

Här är min story: http://max.shivas.se/musik/utrustn/ddrums.htm
Hur kul är det att löda? Att hitta var och hur man ska löda?
Om man gillar det kan det gå. Även ställningen trummorna sitter på, har delar som kan vara underdimensionerade och gå sönder på billigare set. Lurigt det här...

Blev osäker på hur jag skulle tolka det där, som att billiga no-name set är okej att köpa för man kan laga dem eller som att man ska undvika dem för ATT man får laga dem? :P

Inga andra förslag på set, vad tycker ni om Rolands V-drums hd1/3 ?

Mahan här på forumet vet jag har ett HD1 och jag tror han e någorlunda nöjd. Personligen tycker jag dom är för små och "plottriga" och man får lixom inte full slagslängd när man spelar. Smaksak givetvis!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Dröm, men vansinnigt dyr :(  (tusen dollar)

http://www.alternatemode.com/drumkat.shtml

Begagnat finns t ex Roland Pad-80 (MIDI) och Alesis Control Pad (USB) som "rena" MIDI-triggers. Min Clavia PadStation är väldigt sällsynt (och bara 5 pads - å andra sidan "riktiga" ddrums-huvuden). Begagnat 1000-1500:-


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag tycker att du tänker helt rätt med att försöka skaffa dig ett trumset, jag tycker att det 9 gånger av 10 bli bättre när man spelar in det på ett digitalkit. Men som trummis tycker jag ju ändå att det bästa är att spela in riktiga trummor med en riktig trummis. Har man inte den möjligheten så tycker jag ändå att man ska försöka skaffa sig ett digitalkit, och jag håller med om att har man inte råd med att skaffa trummor med "meshheads" på hela kitet så ska man i alla fall se till så att virveln har det. Så att det blir så likt en riktig virvel som möjligt.

Över lag så tycker jag att Roland V-drums är gymma även dom lite billigare kitten. Annars börjar Yamaha's kit bli riktigt bra och komma ner i pris. Men det bästa är ändå att gå till en musik affär och be om att få prova lite olika kit och sen köra på det som känns bäst. Det spelar inge roll om det är billigt eller dyrt om du ändå inte tycker att det är en okej känsla i grejorna när du spelar så kommer det nog sluta med att du inte använder dom över huvudtaget hur mycket eller lite du än har betalat för det.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker att du tänker helt rätt med att försöka skaffa dig ett trumset, jag tycker att det 9 gånger av 10 bli bättre när man spelar in det på ett digitalkit. Men som trummis tycker jag ju ändå att det bästa är att spela in riktiga trummor med en riktig trummis. Har man inte den möjligheten så tycker jag ändå att man ska försöka skaffa sig ett digitalkit, och jag håller med om att har man inte råd med att skaffa trummor med "meshheads" på hela kitet så ska man i alla fall se till så att virveln har det. Så att det blir så likt en riktig virvel som möjligt.

Över lag så tycker jag att Roland V-drums är gymma även dom lite billigare kitten. Annars börjar Yamaha's kit bli riktigt bra och komma ner i pris. Men det bästa är ändå att gå till en musik affär och be om att få prova lite olika kit och sen köra på det som känns bäst. Det spelar inge roll om det är billigt eller dyrt om du ändå inte tycker att det är en okej känsla i grejorna när du spelar så kommer det nog sluta med att du inte använder dom över huvudtaget hur mycket eller lite du än har betalat för det.

- Kloka ord. Problemet är väl att Roalnds grejor överlag är utanför min budget förutom HD1 o HD3 "lite" varianterna. Jag har provspelat dessa och medan känslan i dem är helt okej så är det lite för tajt om och litet, iaf för pengen. Yamahas har jag inte haft möjlighet att provspela ännu, stod något enkelt på ett av ställena men det var bara rubber rakt igenom så jag tyckte inte att det var aktuellt. När man väl provat en mesh snare o sätter sig vid en av gummi ställer man sig bara upp o går direkt.

Sen har vi ju de här Millenium trummorna. Där kan jag få ett kit med mesh på alla pukor till ett rimligt pris o medan det SER bra ut kan jag ju inte veta hur det känns o finns ju ingen möjlighet att prova det någonstans. Man kan ju alltid skicka tillbaka det om man inte är nöjd men det kostar tid o framförallt massa pengar för frakt. Så ja helt enkelt klurigt. Klart är iaf att mesh snare är ett klart krav och då känns det som att alternativen bland Roland o de andra finmärkena är få om jag inte hittar något beggat.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Några nya förslag, märken den här gången:

Alesis DM8: http://www.thomann.de/se/alesis_dm8_usb_edrum_kit_bundle.htm
Alesis Dm10: http://www.thomann.de/se/alesis_dm10_studio_edrum_kit.htm

10'an är över budget eg, men nämner den ändå.

Vad tusan är real-material på snare i pukor, är det gummi eller är det mesh eller något helt annat?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Jag tycker att du tänker helt rätt med att försöka skaffa dig ett trumset, jag tycker att det 9 gånger av 10 bli bättre när man spelar in det på ett digitalkit. Men som trummis tycker jag ju ändå att det bästa är att spela in riktiga trummor med en riktig trummis. Har man inte den möjligheten så tycker jag ändå att man ska försöka skaffa sig ett digitalkit, och jag håller med om att har man inte råd med att skaffa trummor med "meshheads" på hela kitet så ska man i alla fall se till så att virveln har det. Så att det blir så likt en riktig virvel som möjligt.

Över lag så tycker jag att Roland V-drums är gymma även dom lite billigare kitten. Annars börjar Yamaha's kit bli riktigt bra och komma ner i pris. Men det bästa är ändå att gå till en musik affär och be om att få prova lite olika kit och sen köra på det som känns bäst. Det spelar inge roll om det är billigt eller dyrt om du ändå inte tycker att det är en okej känsla i grejorna när du spelar så kommer det nog sluta med att du inte använder dom över huvudtaget hur mycket eller lite du än har betalat för det.

- Kloka ord. Problemet är väl att Roalnds grejor överlag är utanför min budget förutom HD1 o HD3 "lite" varianterna. Jag har provspelat dessa och medan känslan i dem är helt okej så är det lite för tajt om och litet, iaf för pengen. Yamahas har jag inte haft möjlighet att provspela ännu, stod något enkelt på ett av ställena men det var bara rubber rakt igenom så jag tyckte inte att det var aktuellt. När man väl provat en mesh snare o sätter sig vid en av gummi ställer man sig bara upp o går direkt.

Sen har vi ju de här Millenium trummorna. Där kan jag få ett kit med mesh på alla pukor till ett rimligt pris o medan det SER bra ut kan jag ju inte veta hur det känns o finns ju ingen möjlighet att prova det någonstans. Man kan ju alltid skicka tillbaka det om man inte är nöjd men det kostar tid o framförallt massa pengar för frakt. Så ja helt enkelt klurigt. Klart är iaf att mesh snare är ett klart krav och då känns det som att alternativen bland Roland o de andra finmärkena är få om jag inte hittar något beggat.


Ja det kostar ju lite mer med dom kändare märkena, men det brukar var lite mera hållbar grejor tycker jag. Fästskruvar och dylikt brukar vara av lite bättre kvalitet. Men det som jag tycker är största skillnaden när man går upp i pris är ju själva ljudmodulen och den har man ju ingen jätte användning av om man ändå bara har tänkt att använda midisignalen och använda andra trummbibliotek. Så som sagt mesh heads är väl det man ska skikta på.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker att du tänker helt rätt med att försöka skaffa dig ett trumset, jag tycker att det 9 gånger av 10 bli bättre när man spelar in det på ett digitalkit. Men som trummis tycker jag ju ändå att det bästa är att spela in riktiga trummor med en riktig trummis. Har man inte den möjligheten så tycker jag ändå att man ska försöka skaffa sig ett digitalkit, och jag håller med om att har man inte råd med att skaffa trummor med "meshheads" på hela kitet så ska man i alla fall se till så att virveln har det. Så att det blir så likt en riktig virvel som möjligt.

Över lag så tycker jag att Roland V-drums är gymma även dom lite billigare kitten. Annars börjar Yamaha's kit bli riktigt bra och komma ner i pris. Men det bästa är ändå att gå till en musik affär och be om att få prova lite olika kit och sen köra på det som känns bäst. Det spelar inge roll om det är billigt eller dyrt om du ändå inte tycker att det är en okej känsla i grejorna när du spelar så kommer det nog sluta med att du inte använder dom över huvudtaget hur mycket eller lite du än har betalat för det.

- Kloka ord. Problemet är väl att Roalnds grejor överlag är utanför min budget förutom HD1 o HD3 "lite" varianterna. Jag har provspelat dessa och medan känslan i dem är helt okej så är det lite för tajt om och litet, iaf för pengen. Yamahas har jag inte haft möjlighet att provspela ännu, stod något enkelt på ett av ställena men det var bara rubber rakt igenom så jag tyckte inte att det var aktuellt. När man väl provat en mesh snare o sätter sig vid en av gummi ställer man sig bara upp o går direkt.

Sen har vi ju de här Millenium trummorna. Där kan jag få ett kit med mesh på alla pukor till ett rimligt pris o medan det SER bra ut kan jag ju inte veta hur det känns o finns ju ingen möjlighet att prova det någonstans. Man kan ju alltid skicka tillbaka det om man inte är nöjd men det kostar tid o framförallt massa pengar för frakt. Så ja helt enkelt klurigt. Klart är iaf att mesh snare är ett klart krav och då känns det som att alternativen bland Roland o de andra finmärkena är få om jag inte hittar något beggat.


Ja det kostar ju lite mer med dom kändare märkena, men det brukar var lite mera hållbar grejor tycker jag. Fästskruvar och dylikt brukar vara av lite bättre kvalitet. Men det som jag tycker är största skillnaden när man går upp i pris är ju själva ljudmodulen och den har man ju ingen jätte användning av om man ändå bara har tänkt att använda midisignalen och använda andra trummbibliotek. Så som sagt mesh heads är väl det man ska skikta på.

- Det skadar ju inte på något sätt om det låter hyfsat från ljudmodulen i sig, men det är inget stort behov eftersom jag även om jag bara övar lika gärna kan knäppa på datorn och ladda en patch som sannolikt är i klass med de bästa. Så ja, som du säger, meshheads. Jag tittade lite mer på det här settet:

http://www.thomann.de/se/millenium_mesh_headmps600_edrum_set.htm

Det är faktiskt meshheads på alla pads och vad som ser ut som en riktigt rejäl hage. Jag vet med mig dock att den där ljudmodulen inte låter kalas på något sätt, men som sagt det kanske är en bra avvägning att testa det trots allt. Det är stereo kapacitet på samtliga pads och cymbaler. Det jag om möjligt saknar är en "riktig" hihat som det är i detta paket:

http://www.thomann.de/se/millenium_mps600_professional_mesh_set.htm

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kanske inte ska säga att du snöat in på millenium från Thomann men kanske är det så?
Jag vet vad det innbär att snöa in på... Alla trummisar som tipsat mig har sagt minimum beggat Roland TD3. DEt sägs här till dig också av flera. Men du droppar beggat eftersom du hellre vill ha nytt. Tyvärr kanske ett nytt millenium går sönder långt innan ett begagnat Roland TD3! Men du lyssnar inte! Det gjorde inte jag heller. Jag snöade in på lågt pris men kände mig lite oroad för att behöva reparera om det gick...

Och ja, jag fick ett digitalt trumset billigt genom en vän.
Och ja, jag fick ett trumset där hihat och två cymbaler inte fungerade.
Hur smart är det för inspirationen? Hur skulle du ta det om nånting slutar låta eller blir glappt eller om en skruv som håller en puka inte klarar att gör det och pukan hänger? Du kanske kan svara dig på de frågorna.

Då jag köpte mitt digitaltrumset (begagnat av sämre kvalité) sa trummisarna, - köp ett Roland TD-3 begagnat. Bästa i den prisklassen (5-7 kkr), hållbart, fungerar, finns reservdelar om något skulle gå sönder eller man vill komplettera med något.

Här är min story: http://max.shivas.se/musik/utrustn/ddrums.htm
Hur kul är det att löda? Att hitta var och hur man ska löda?
Om man gillar det kan det gå. Även ställningen trummorna sitter på, har delar som kan vara underdimensionerade och gå sönder på billigare set. Lurigt det här...

Blev osäker på hur jag skulle tolka det där, som att billiga no-name set är okej att köpa för man kan laga dem eller som att man ska undvika dem för ATT man får laga dem? :P

Inga andra förslag på set, vad tycker ni om Rolands V-drums hd1/3 ?

Jag gick emot alla goda tips om att köpa kvalitet istället för billigt. Men jag lyckades fixa det. Har du sett mina bilder på sidan jag länkade till? Ser det kul ut? I så fall kanske du kan strunta i rekommendationerna från trummisar.

Om jag haft pengar hade jag lyssnat på de som vet. Men jag tog en risk och det fungerar än så länge. Jag har tydligen inget svar men många frågor du kan ställa dig själv om du vill. Och det är bara du som kan svara dig.

Tidigare trådar
- Min tråd:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=27542.0
- Hogges tråd:
www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=25338.0
« Senast ändrad: 24.07.2012, 01:53:13 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan fortfarande inte kan få till vispljud med digitalset?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Inga andra förslag på set, vad tycker ni om Rolands V-drums hd1/3 ?

Citerar mig själv från den här tråden: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=30823.0

Trummorna är Rolands billigaste. HD-1. Virveltrumman har dock ett meshskinn för bättre känsla, och det gör mycket tycker jag. Bastrumpedalen är dock en mindre lyckad variant. Istället för som normalt en klubba som slår mot en pad så är det här endast en pedal, där pedalens undersidan "slår" emot en minipad i botten på pedalen. Ingen vidare spelkänsla alls. Funkar ju bra till vanliga komp, men några dubbelslag och förslag funkar inte alls. Funderar på om den är utsliten (köpte ett beggat set) eller om det bara är kass konstruktion. När jag får lust någon gång tänker jag köpa en ny triggmodul och en ny bastrummepedal som uppgradering. Kanske ett helt set till och på så sätt få en mängd cymbaler och annat att växla mellan. Kan trots bastrummans begränsning rekommendera setet.

Dom inbyggda ljudet är inget att hoppa högt över. Modulen har inte heller midi-in så det går inte att använda dom i en DAW heller. Om man inte spelar in själva ljudet i så fall.

Var ute på musikaffärsturné i går och fick testat ett nytt HD-1 i butik och kan konstatera att mitt exemplar är helt. Bastrumman är konstruerad på det viset helt enkelt. Hittade faktiskt en beggad Alesis DM5 triggmodul (med hela tolv ingångar för pads) och några beggade pads samt en bastrummepad och riktig pedal. Hela rasket för 2000 spänn. Så nu blir det till att bygga ihop ett större set med padsen från HD-1 i kombination med mina nya prylar. Mitt set in alles består nu av tre cymbalpads, fyra vanliga pads, hihat, bastrumma och mesh-virvel. Tyvärr fick jag inte med någon adapter till Alesismodulen och det var en AC-adapter. En vända till Elfa och inhandla lämplig adapter blir eftermiddagens uppdrag.

Totalkostnad hittills för mina trummor inkl. monitor är 4800 kr.
« Senast ändrad: 24.07.2012, 13:29:20 by Wernborg »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är väl lätt att just göra det, snöa in lite, o i synnerlighet när det innebär att man sparar en anselig slant. Men jo jag vet från tidigare erfarenheter jag med att spara-vägen mer ofta än sällan blir varken rätt eller bra. Ska låta det mogna lite o tänka till. Jag har kunskapen för lödning o dyl om jag måste, men det är ju absolut inte det jag vill hålla på med.

Wernborg: det lät ju lagom "dyrt", kan du snickra ihop ett åt mig också? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Kan fortfarande inte kan få till vispljud med digitalset?

Vissa moduler har vispljud, men vispar dröjer det nog bra många år in det blir realistiskt. När det kommer till vispspel så är det en hel vetenskap i sig!


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kan fortfarande inte kan få till vispljud med digitalset?

Vissa moduler har vispljud, men vispar dröjer det nog bra många år in det blir realistiskt. När det kommer till vispspel så är det en hel vetenskap i sig!

Lite vilda spekulationer:

Med dagens teknik, kontaktmikar kan jag inte tänka mig att det nånsin kommer funka. Det krävs ett slag för att det ska triggas ett sound. Kanske nån variant av tålig multitouchscreen skulle funka?
« Senast ändrad: 24.07.2012, 18:38:46 by Wernborg »


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Visp-slag på pukor ska väl gå ganska bra, så köp en riktig virveltrumma o kör vispet på om det är ren inspelning vi talar om, annars blir det ju svårare ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Visp-slag på pukor ska väl gå ganska bra, så köp en riktig virveltrumma o kör vispet på om det är ren inspelning vi talar om, annars blir det ju svårare ;)

Exakt! Eller ring en trummis som fixar biffen :rolleyes:


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan fortfarande inte kan få till vispljud med digitalset?

Vissa moduler har vispljud, men vispar dröjer det nog bra många år in det blir realistiskt. När det kommer till vispspel så är det en hel vetenskap i sig!

Lite vilda spekulationer:

Med dagens teknik, kontaktmikar kan jag inte tänka mig att det nånsin kommer funka. Det krävs ett slag för att det ska triggas ett sound. Kanske nån variant av tålig multitouchscreen skulle funka?
Men om man valt vispar i DAW:en så låter det väl visp?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kan fortfarande inte kan få till vispljud med digitalset?

Vissa moduler har vispljud, men vispar dröjer det nog bra många år in det blir realistiskt. När det kommer till vispspel så är det en hel vetenskap i sig!

Lite vilda spekulationer:

Med dagens teknik, kontaktmikar kan jag inte tänka mig att det nånsin kommer funka. Det krävs ett slag för att det ska triggas ett sound. Kanske nån variant av tålig multitouchscreen skulle funka?

Bra idé där W, en kombination av mesh/touchscreen skulle ju lösa många problem, även rent GUI-mässigt. Något för en kreativ utvecklare att bita i kanske. (Wernis & jag vill ha 50% :D)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men om man valt vispar i DAW:en så låter det väl visp?

En sak är om man smaskar vispen på trumskinnet då blir 0 en 1 och så styrka eller velocity i ljudet beroende på hur hårt man slår. Men cirkelrörelser med vispar han man sett på riktigt och det anslaget eller den strykningen över vilverskinnet är nog inte lika lätt för mjukvaran att förstå och omvandla till rätt ljud.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Kan fortfarande inte kan få till vispljud med digitalset?

Vissa moduler har vispljud, men vispar dröjer det nog bra många år in det blir realistiskt. När det kommer till vispspel så är det en hel vetenskap i sig!

Visst kan man spela med vispar, men då snackar vi helt andra prisklasser. Vispljud går att trigga men inte "swishvisp" om man spelar, utan då blir det bara slagen så att säga.

Jag har hela tiden gett rådet att köpa Roland td3. Dels för stabiliteten men också för att de är mer realistiska med sina triggzoner. Jag har testat ett par av de billigare Kitsen typ millenium och för mig som är gammal trummis var det mer av en leksak.
Man skall komma ihåg att trummor spelas genom att man bankar hårt på grejor så de bör vara hållbara.
JAg har ännnu inte hört någon som är negativ till sitt TD3 förutom om man vill ha mer realism vilket i så fall gör att man köper dyrare grejor.


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Problemet blir väl att få tag på ett TD3 helt enkelt, det finns ett enda på blocket och inte i närheten. Det billigaste nya kittet från roland som INTE är något av de där micro kitten med plast ställning är något TD4kx-något, men det kostar närmare 10 lök och blir dessutom svårt att få in i rummet.

Jag kom att tänka på det igår, jag hade bara gjort ett ögonmått på att jag trodde det mesta skulle gå in men så var inte riktigt fallet så nu får det inte vara för STORT heller.

Det jag tittar mest på just nu är väl Alesis DM10 Studio Kit. Det ska vara relativt realistiskt att banka på, det är ett märke o grejorna ska vad jag hört hålla riktigt bra. Problemet är att det kittet inte heller är särskilt litet o kanske inte går in ens.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du har bestämt dig för digitaltrummor! Har du tålamod, väntar du på att det dyker upp ett i Katrineholm eller Västerås eller närmare. Jag såg inlägg jag gjort på KR för flera år sen där jag fick loss 5000 kr och funderade på att köpa digitaltrummor för delar av dessa pengar. Då gav jag upp eftersom tipset var att köpa dyrare trummor (som håller), d.v.s. Roland TD3.
I år tog drömmarna fart igen och samma rekommendationer. Jag tror rekommendationerna är kloka.

Men med facit i hand, har det fungerat med ett billigare kit (med lite reparationer).
Vill dock inte rekommendera det, då man alltid tar en risk med billigare grejer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
det finns ett enda på blocket och inte i närheten.

Nu vet inte jag hur du räknar, men jag får det till 12st  :)

http://www.blocket.se/dalarna?q=Roland+TD-3&cg=0&w=3&st=s&st=u&st=b&ca=6&l=0&md=th

Verkar ju finnas tillgång. Tycker själv det ser lurigt ut med priset då några verkar billiga men då ingår inte pedalen till kicken...? Vem köper ett trumset utan pedal till kick? Så ett set för 4500 kronor kostar egentligen 6 000 kronor om man vill ha det komplett. Lurigt det där.
Men kan man pruta kan man förstås få det till lägre pris.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Alessis DM10 är väl inte så illa. Har för mig att man kan choka cymbalerna och att de har hyfsade triggar så att man kan trigga kantslag, choka cymbaler osv. Har du möjlighet så skulle jag varmt rekomendera dig att testa känslan i lite olika kits. Det handlar ju också om att få in rätt feeling.
Tänkte du använda de inbyggda ljuden eller ta ljuden från en dator?
 :)