Kontrollrummet

Tips på vettig setup

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Hej kära forummedlemmar, det var längsen sedan. Jag har haft en hel del för mig på sista tiden så jag har inte haft tid att kika in här så ofta…FÖRLÅT! :wub:

Men nu till saken.
Min svärfar spelar gitarr och spelar låter, han vill att jag hjälper honom med att titta på lite prylar som han behöver för att kunna spela in sin gitarr och sång på för att sedan eventuellt lägga upp det på nätet. Det ska vara så smidigt och enkelt som möjligt, han är trots allt 65 och inte jätte datorvan, det ska knappt göras något efter arbete med materialet. Om det mot för all förmodan ska göras efter arbete så är det inte han som ska göra det. Så nu undrar jag vad ni har för tips på prylar han bör införskaffa.
Min idé är en laptop i prisklassen 3-4000kr och en usb-mick med och ett par lurar. Så enkelt det bara går, det handlar om att spela in gitarr och sång gärna samtidigt.

Ge mig era idéer på setup. Vi tänkte bege oss till Västerås för att inhandla det som kan behövas för ända målet i helgen som kommer (2012-07-28)


Tack på Förhand!


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hej! Var det du som hade en katt med i en presentation av trummor på en hemsida förut?

Jag tycker det låter som en bra lågprissetup som kan vara enkel att hantera! Har inte några detaljer som ger något mer...

Du kanske inte är intresserad av att rätta stavfel på din "blogg" men om, så bjuder jag på nedanstående extra "s" som jag hittade då läste jag lite.

Smak

Smak är nog den mest subjektiva utav dessa fem egenskaper. Smaken är att kunna bedöma när och hur mans ska spela på ett visst sätt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Hej! Var det du som hade en katt med i en presentation av trummor på en hemsida förut?

Jag tycker det låter som en bra lågprissetup som kan vara enkel att hantera! Har inte några detaljer som ger något mer...

Du kanske inte är intresserad av att rätta stavfel på din "blogg" men om, så bjuder jag på nedanstående extra "s" som jag hittade då läste jag lite.

Smak

Smak är nog den mest subjektiva utav dessa fem egenskaper. Smaken är att kunna bedöma när och hur mans ska spela på ett visst sätt.

Hehe, ja det var jag som hade katterna med på mitt youtubeklipp, på tal om youtube så är tanken att jag ska göra ett nytt avsnitt när jag hinner.

Tack för "feedback" angående utrusningen och även för att du hittade ett stavfel på min blogg. Säg till om du hittar fler, jag kan trummor har aldrig utgett mig för att vara någon expert på att skriva. Men tack, jag ska genast gå in och rätta till detta lilla stavfel.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Kan inte hårddiskporta vara ett alternativ. Det borde vara betydligt smidigare än att köra på laptop, med allt vad det innebär. Särskilt för den som inte är så datorvan.


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Kan inte hårddiskporta vara ett alternativ. Det borde vara betydligt smidigare än att köra på laptop, med allt vad det innebär. Särskilt för den som inte är så datorvan.
Jo tanken har slagit mig, men han är lite inne på att skaffa en dator hur som helst.


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kan inte hårddiskporta vara ett alternativ. Det borde vara betydligt smidigare än att köra på laptop, med allt vad det innebär. Särskilt för den som inte är så datorvan.

Jag tänkte på: -...för att sedan eventuellt lägga upp det på nätet
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Niklas_J_Blixt

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • niklasjblixt.com
Kan inte hårddiskporta vara ett alternativ. Det borde vara betydligt smidigare än att köra på laptop, med allt vad det innebär. Särskilt för den som inte är så datorvan.

Jag tänkte på: -...för att sedan eventuellt lägga upp det på nätet

Ja precis då blir det ju smidigare att ha en laptop som han kan sköta allt på…


Frilansande trummis, mixare och musik producet
niklasjblixt.com


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Ah, ja måste han ändå skaffa dator så kanske det är vettigast!


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jag vet inte om du frågar om det, men en lättanvänd men tämligen kompetent DAW är Mixcraft.
Den kostar  c:a 500 kr. 14 dagars demo finns att ladda ner och prova...
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet inte om du frågar om det, men en lättanvänd men tämligen kompetent DAW är Mixcraft.
Den kostar  c:a 500 kr. 14 dagars demo finns att ladda ner och prova...

Minns inte om jag hört talas om Mixcraft - flera recensioner finns därute: http://www.acoustica.com/mixcraft/reviews.htm

Ett mikrofonstativ, tänker ni handla det också?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google