Kontrollrummet

Traditionella japanska pentatoniska skalor.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 V7 ackordet är ett av mest vanliga och det skrivs i böcker och på siter om olika sätt att spela över just det ackordet.
Likaså skrivs det mycket om att spela den legendariska ii-V-i:an och om att spela till en sådan progression. Succesionerna (tonerna i melodin/solot jmf med progression vilket betyder ackordsföljd.) till en ii-V-I:a  är ofta komplicerat uppbyggda av olika skalor.
Det här är mina tips, ganska enkla att förstå och att spela men mycket effektfulla och österländskt exotiskta eller mycket rock jazz fusion - aktiga. Tipsen låter vackert och fint. Faktiskt.

Det här är verkligen ett riktigt kanonbra tips och ett fint trick. Som ni förstått letar jag efter ett eget sätt, en egen stil att spela med ett eget sound. X-primenterar, lyssnar och läser mycket samt försöker att spela mina ideer i praktiken.
Ibland blir det fel och låter för djävligt, ibland blir det okey och någon gång ibland kommer på något riktigt bra. Att blanda in indiska skalor och indiska trad. mönster i fusion är vanligt och McLaughlin var stilbildande för det på -70 talet. Det är inget måste och det går att göra world fusion i alla stilar.
Det här är bra tips !! Det är trad. japanska skalor jag  blandar in i västs modal musikteori. Jag har en viss förkärlek till både japanska skalor och musikteori !!!

Moll pentatonisk skala har toner som ingår i vanliga mollskalan och den doriska.
Dur pentatonisk , vanlig i Mongoliet och Kina har således toner från vanliga durskalan.
För att stanna i Kina där då har den vanliga kinesiska skalan nr 2 toner som ingår i den Frygiska.
Stannar vi östern och besöker Japan finner vi Man Gong och Ritusen skalorna vilka har
toner som ingår Blues och dur Blues skalan. Tror att det är därför det är populärt bland
blues sångare att studera i Japan samt att deras trad. takter dessutom är adaptiva till 4/4.
Den Egyptiska pentatoniska skalans toner återfinns i Blues skalans tredje modus...

I blues är kompositören och pianovirtuosen Alexanders Scriabin´s (+1915) en åtråvärd skala med status att använda. Den innehåller dock samma toner som Dominant Lydisk skala. Jag bara konstaterar detta och föringar inte på något vis Scriabin´s skala och arbete. Menar att det är svårt att hitta unika pentatoniska skalor och unik spelstil som inte kan lätt kan uppnås bara genom att enbart använda vanliga modala eller klassiska syntetiska skalor

Skillnaden är då att de eurpopeiska skalorna innehåller några till toner förutom dessa pentatoniska
 skalor. Jag har funnit att jag mer än förut använder olika toner som ingår i olika pentatoniska skalor
då jag spelar de ordinarie skalorna för tonarten. Stegen mellan tonerna gör att man inte uppfattar det riktigt som "skalövningar" och en ovan lyssnare har lättare att ta till sig ett parti om man blandar in litet pentatonik. Men jag spelar ju då fortfarande egentligen i en klassisk europeisk skala.

 Därför har jag ägnat dagen framför datorn googlandes på olika pentatoniska skalor med metronomen på och gitarren i knät letandes efter det speciella och unika i att använda pentatonik.De pentatoniska skalorna är vänliga och tacksamma att lira snabba lick i och man kan urskilja tonerna enklare. Men jag tycker de är ack så tråkiga och svårt att inte få det låta naivt med enbart 5 toner. Dessutom tycker jag att de vanligaste pentorna känns något uttjatade vid det här laget. Men jag känner till utbildade fd yrkesmusiker som anser att just de skalorna låter bäst. Så det är en smaksak

 Men som sagt - de flesta pentatoniska skalornas toner med tonsteg täcks upp av de vanliga klassiska modala och syntetiska
skalorna. Det var inte mycket nytt jag hittade tyckte jag. Men till slut hittade jag två skalor som jag tyckte var intressant och som ledde till något för mig nytt;

Det som jag tyckte var intressant och nytt var Hirojchi skalan och Kumoi skalan som var
för mig utom än till enbart namnen okända skalor för mig. för mig nya sätt att spela skalor.
Trots att jag hittat "vanliga" skalor , t ex en vanlig moll skala, Aeolisk skala, som täcker in även dessa två japanska pentor vill jag presentera dem för er. Skall man dock ha effekten av dessa två skalor blir man dock tvingad att modulera mellan typ Aeoliska skalor hela tiden. Det blir svårt att spela tänkandes på så vis. För en gångs skull var det enklare att lära sig mönstret av pentatoniska skalor och att tänka i dessa skalor när man spelade. Fantastiska skalor !!!
De är enkla, låter bra och har användningsområden och möjligheter.

 Jag skall presentera detta för er. Att enbart presentera en skala eller ett ackord, en succesion eller en progression utan att ange och beskriva de tänkta användningsområdena är i o f s korrekt då man själv oftast kan fundera ut de flesta av dem. Men ibland är det skönt att följa med i någons tankar på en färd i teorin, inte minst för att man tar till sig litet av någons annans , kanske-om än enbart för en själv, orginella sätt att tänka sig hur man skall spela och använda byggstenarna vi har inom musiken. Tror att det kan vara nyttigt och om bara en orkar läsa allt och förstår vad jag vill förmedla, tar till sig något och förhoppningsvis kanske testar att använda det någon gång anser jag det värt besväret.

Eftersom jag är europe vill jag gärna hitta ackord som stämmer modalt att använda till dessa skalor även om man trad. inte spelar ackord till dem. Behövde liksom hitta ett användningsområde för dem ur mitt västerländska  sätt att se det Artikeln jag läste förklarade användningen i ny tonal teori, vilket jag inte är särskilt förtjust i-speciellt inte den nya tonala harmoniläran. Den berättade att skalornas tonala centrum kretsade kring A och inget mer.Typiskt - och i tonal teori finns det inga dominanter så A kan betyda vad som helst. Fungerar kanske för trad. japansk musik men inte för mig.Det berättade ju inget annat än kanske var de vanligaste japanska instrumenten ligger bäst till frekvensmässigt fantiserar jag. Jag vet dessutom att av de tre grupperna tonerna i  öst är indelad i så är detta motsvarande mellanregistret. Så även i trad. indisk musik.

Jag började x-primentera och tänka modalt.
Jag fann två olika b9sus4 liggandes precis efter varandra med rot från Hirojchi´s 5:e och4:e ton samt ett vanligt sus4 med rot från Kumoi´s 4: ton fungerade och lät utmärkt att spela dessa japanska skalor över.
Sus ackord är ju "könslösa", d v s varken dur , moll eller dominanta och kräver inte upplösning i en tonika
 längre i modern musik sedan 1940 och Bebopens intåg till motsats från det klassiska viset att använda sus
ackord på. I den här tråden menas dock att sus står substitut för V7 och har därmed en dominant funktion. Sus ackord kan däremot stå substitut för olika ackord vilka har en given funktion, roll i harmoniken. Då dur och moll inte existerar i trad. japansk musikteori känns det också "rätt" att använda dessa neutrala ackord till skalorna.
Dessa bäda sus ackord är vanliga i västerländsk musik och beroende på ackordet de står substitut är det vanliga
att välja skala efter för att behålla korrekt harmonik..Eller Dorisk b2 (Melodisk moll 2:a modus) skala för
b9sus4 . Det är det klassiska sättet att spela det på, men så utan sensationen som åtminstone jag, som ganska usel musiker
har så svårt att hitta och få till...

 I durtonarter låter jag ännu ett sus ackord stå substitut för Imaj7 ackordet för att få en något längre ackordsföljd att spela över utan att behöva byta skala.Jag spelar då Hirojchi eller Kumoi över hela progressionen.  Resultatet kan låta liknades effekten av sidesteppin i dur över V7 och Imaj7 med hjälp av penta. Mer om det senare i artikeln

Det finns en medlem på ett grannforum som använde sådana ackord suveränt och gjorde en mycket bra låt.Jag är mycket
imponerad av den och lyssnar ofta till den då jag tycker att sus ackord oftast låter litet tråkiga och flata när jag
själv spelar dem..Nu var det så att min favorit skala Taishikicho (trad. Japansk;1,2,3,4,#4,5,6,#6,7) passade in modalt till den progressionen.

Dock - mitt solo till den låten blev kanske litet långt och i samma spår, den där överraskningen kom aldrig,klimax, höjdpunkten.
Jag är ändå nöjd med mitt solo då det var en bra låt med en utmaning..
Trots att det går att använda min nämnda favorit och monster skala Taischikicho skalan på samma vis/har samma funktion som dessa två traditionella japanska pentatoniska skalor så låter det mer "toppen, nytt och exotiskt" om dessa två då Taishikicho mycket liknar våran Joniska skala, den vanliga dur skalan. Skillnaden är att den låter litet mer "smooth" än den Joniska.

Hirojchi skalan och Kumoi skalan är receptet på ett annorlunda sound och ett oväntat moment - som är helt rätt att spela
över dessa ackord...Låter verkligen annolunda på ett bra sätt och får liv i solot, improvisationen och väcker lyssnarens
koncentration åter till musiken. Jag skulle verkligen behövt kunskapen om dessa båda skalor då.....för de är verkligen
super !!!!

Hiroj sägs betyda vanlig och chi betyda stämmning. Kumoi heter egentligen Hon Kumoi Shiouzhi och jag har ingen aning om vad
det betyder...

Här är formeln för skalorna för den som är intresserad och det borde ni vara då man har nya sätt och nya möjligheter
att spela över b9sus4 och vanliga sus4 ackord som verkligen låter bra och annorlunda. Jag spelar skalorna i två oktaver över
6 strängar precis som med vanliga pentor.

Hirojchi;   1, b2, 4, 5, b6

Kumoi;     1,2,b3,5,b6

Nu ska vi anpassa dessa båda skalor till mer traditionell rock jazz fusion. Vi börjar med spänning (dissonans) och V7 (dominanta 7) ackord. Kommande användningsområde grundar sig på att en V7-I progression är bland de allra vanligaste.......

Vill ni skapa spänning och ett altererat sound över era dom7 ackord och dess durtonika med pentatonik går det alldeles utmärkt
att spela durpentan med början en semiton nedanför dominantens rot/baston. Det är ett mycket fint trick.

Jag personligen tycker att detta måste låta samlat och kontrollerat. Jag har svårt för dessa artister som spelar sidesteppin och sedan i tonart om vartannat och jag har svårt att avgöra om de verkligen kan spela och vet vad de gör eller om försöker spela ny tonal teori och binda ihop ackordstonerna kromatiskt där emellan. Då erhåller man ju också toner som är "outside".

 När du använder denna metod, detta trick med durpentan för  s. k. "sidesteppin" använder du då de toner som ligger utanför  V7 ackordets samt Imaj7 ackordets skala. Detta trick kallas också för "playin outside" , ett nyare ord är "sideslippin" och är ett aktningsvärt och populärt trick inom fusion och jazzvärlden samt ett bra alternativ för den vanliga Mixolydiska Bebop skalan man antagligen skulle  varit nära till hands att välja i en sådan situation då den innehåller en altererad ton.  Eller Harmonisk moll eller ännu  hellre i jazz, - den Super lokriska skalan ( en altererad skala och Melodisk mollskalas 7:e modus) med toner "utanför" ackordet som skapar dissonans och spänning om man/du studerat litet mer än enbart de första 6 modusen av den Joniska skalan/durskalan./ Vi har ju tittat på sus ackordets funktion i modern musik så vi vet att det fungerar.Nu kan du ha det egna japanska traditionella soundet för en del i ett solo i en låt och överraska lyssnaren menar jag. Dessa två skalor skapar också spänning i musiken ung. som sidesteppin även om ackorden är helt modalt "rätt" för dessa två skalor...Menar att de stämmer med varandra och bringar inte dissonans på det viset men i ett sammanhang där ackordet substutierar för dom7  kommer det ändå att bringa spänning i musiken och "bryta" av....

Trots att bägge skalorna innehåller en i våra västerländska öron och i vårat sätt att se det  varsin mollters kan du spela dem över V7 (Hirojchi) ackord eller V7(alt.##13)  . Du behöver alltså inte mot sus ackords substitutet !!!
Hirojchi skalan börjar du då på skalans 5:e ton (den #6:an) en semiton nedanför V7 ackordets rot/baston men använder trots detta skalans 4:e ton som första ton. Den kommer då alltså att ligga en semiton nedanför V7 ackordets rot och Kumoi skalan börjar också på sin 4:e ton precis på V7(alt.) ackordets rot/baston. Tonerna stämmer in i ackorden men har vardera två toner som ligger utanför och som skapar dissonans och spänning på ett effektfullt och ändå vackert vis. Det fungerar tack vare tritonusförhållanden. Att skalans egentliga 1:a ton blir dess p4 (perfekta 4:e ton) är toppen för fusion virtuoser vilka oftast betonar just p4 eller stannar på den. Bra är också att man då i våra västerländska öron kommer man också ifrån att bägge skalorna börjar med mollters, ett begrepp som inte finns i japansk traditionell musik. Detta gör att man uppfattar dem , inte direkt som västerländskt sorgsna utan mer exotiskt österländskt. "Mer" japanskt....

Testa att spela någon av Kumoi över en V7(alt)-Im7 progression och du finner hur lätt, enkelt och naturligt det går att modulera till Im7 ackordets mollskala tack vare att båda Kumoi skalans mollters. Med början på dess "falska 4" och dess egentliga 1:a ton är precis densamma som början på Imaj7:s ackordets mollskala, vilken av dem, mollskalorna det än är som gäller. Undantaget den Frygiska skalan. Då använder du Hirojchi istället över en V7-Im7 progression. Skall du smidigt modulera på något av dessa sätt så är ett riktigt smidigt " smooth" sätt att spela på. Det låter som om tonerna liksom flyter över, anpassas naturligt till den nya tonarten.

Ett altererat ackord har som bekant en eller två toner "utanför" och byggs av grunden i V7 (dom7 )ackorden.  Du kan givetvis med fördel använda ett altererat V7 ackord som täcker in just den tonen/dessa två toner istället för sus ackorden. Det kan vara ett alternativ ibland för akompangemanget. Kom då ihåg att alltid placera det altererade V7 ackords högsta ton så nära nästkommandes ackords rot/baston som möjligt för en verkligt smooth och mjukt rullande övergång mellan ackorden.

Att till det spela dessa två japanska pentor som tidigare beskrivits och utnyttja deras mollters för en smooth övergång/modulation till nästkommande Im7 ackord ger verkligen en "flytande" och litet overklig mjuk effekt. Detta trots att det hörs att man samtidigt spelar med full kontroll och har en tanke bakom. Man väver in det japanska i det västerländska på ett behagligt och imponerande sätt. Något som ofta är svårt att göra på ett smidigt och enkelt sätt med trad. österländska skalor utan harmoniserde tillhörande ackord för kompet och med annat system än vårat västerländska. I jazz fusion och world fusion brukar det vara populärt med inslag av indiska ragas blandat med jazz.

För att göra det enkelt stämmer Kumoi och Hirojchi in i ett Im7 ackord och modulering behövs egentligen inte. Men effekten, soundet blir ett annat, då man spelar på detta sätt.

Ta erat instrument och testa dessa ideer- det låter verkligen vackert och bra.

Testa även min favoritlösning i dur; Taishikicho över samma ackord med början på dom7 ackordets eller efterföljande dur tonika maj7 ackordets rot/baston, även om det inte är en pentatonisk skala. Det låter mer "smooth jazz" då...
Pröva den sedan över en hel ii-V7-I i dur får ni höra....Men då måste ni börja skalan på tonikans rot/baston...Fungerar utmärkt och är en ovanlig skallösning att "outline" den progressionen med.

Taishikicho; 1,2,3,4,#4,5,6,#6,7

Det riktigt heta och ovanliga kommer här;
Den skalan fungerar även över hela ii-V7-I progressionen i moll om man spelar den i tonikans paralelltonart. Det här är en progression det skrivs mycket om hur man hanterar skalmässigt. Tipset är dyrbart och värdefullt, riktigt användbart och jag tycker ni skall lägga det på ert minne för era kommande jazzalster.....

  Det är vanligt att man byter skala efter ackorden i en sådan progression för att få olika effekter vilket ofta är krångligt och svårt att göra med snabba byten mellan skalorna. Men man brukar säga; "Kan du inte spela fort - spela smart !"

 Detta är mina tips ni kan ta och göra till era egna tricks, :) även om jag själv också kommer att lira så här, sparsamt, någon gång ibland. Jag vill inte nöta ut effekten/effekterna och sensationen av skalornas användning. Dessa tricks är för bra för det men de kommer att ingå i mitt sound och min spelstil när jag är klar med sökandet, forskandet och utvecklandet av en egen solo gitarr style....

Mer oljud och fadäser och mer välljudande små succeer kommer på vägen dit.........Hittar jag något häftigt och användbart inom muskens värld rapporterar jag det till er !!!! :lol:
Jag tror på att dela med sig....Dessutom är en musikalisk hemlighet direkt avslöjad så fort man framför, spelar den inför lyssnare/publik som är kunnig..Själva den teoretiska förklaringen är inte den verkliga hemligheten bakom tricket. Den riktiga hemligheten anser jag ligger i hur man får teorin att låta bra och fungera i praktiken. Musik måste spelas !!! :)


mvh
« Senast ändrad: 26.07.2012, 14:37:13 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/