Kontrollrummet

Tigersoul - En vädjan (SLASK, främst låttext, struktur)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Satt o skrev på en svensk låt här igår och slängde ihop en slask idag på den.

Till att börja med: slasken blev rent fruktansvärd, sjöng småfalskt utan uppvärmning o försökte rätta några ställen a la turbofart i melodyne med resultatet att skiten blev ännu värre (glömde tonarten) så sången är ren dynga o skit. Arret bakom är slask o mest ett stöd för en testinspelning, vet inte riktigt hur det ska se ut när/om låten blir skarp. Förslag mottages ;)

Vad tycker ni däremot om text, struktur o harmonier? Gjorde en liten departure från de enklare harmonierna och modulerar hela refrängen till en annan tonart. Vers är i E, refrängen i F#. Är inte helt hundra på tillbakagången till ursprungstonarten. Jag kör med B A E F# F#m E <-- där är det E igen. A'et ger en hint och F#m gör det definitivt är väl tanken. Någon välbevandrad inom modulering (modulation?) får gärna plinga in här o kommentera det.

Går för övrigt budskapet fram i texten? Känns låten intressant med sin lite hook-lösa design? Jag upplever B-frasen som ett stick snarare än en refräng just för att det inte finns något särskilt konkret centrum/hook i låten som upprepas även om förvisso B-frasen upprepas, men här kanske jag är ute o cyklar definationsmässigt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är bara C#m och G#m du missat i den kvadranten. Kanske skulle det vara bra med en brygga innan reffen. Annars har du ju faktiskt totat ihop något harmonimässigt som låter rätt så eget och det är bra - var inte osäker bara kör. Ett orgelmoll innan "igen" kändes lite oprovocerat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Det är bara C#m och G#m du missat i den kvadranten. Kanske skulle det vara bra med en brygga innan reffen. Annars har du ju faktiskt totat ihop något harmonimässigt som låter rätt så eget och det är bra - var inte osäker bara kör. Ett orgelmoll innan "igen" kändes lite oprovocerat.

Kvadranten? Förklara gärna! Jag som trodde jag var relativt bevandrad inom ackord  :unsure:

Ja jag tyckte jag fick till relativt unika harmonier där, sen blev jag så hemmablind på texten att jag nästan måste låta den ligga någon dag nu för o få lite distans till den, och fundera över arr om inte annat. Inte alls säker på det planet.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kvadrant är ett ord jag bara slänger mig med egentligen kanske det ska heta en Trimarant alltså en tredjedel av funktionskvintcirkeln eller harmoniläran om man så vill med allt från Tonikan till Växeldominantens mollparallell. Något som egentligen kallas Huvudklanger 4 dur och 4 moll.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kvadrant är ett ord jag bara slänger mig med egentligen kanske det ska heta en Trimarant alltså en tredjedel av funktionskvintcirkeln eller harmoniläran om man så vill med allt från Tonikan till Växeldominantens mollparallell. Något som egentligen kallas Huvudklanger 4 dur och 4 moll.

*kliar sig i huvudet*

Om vi hålles oss i C dur för tydlighetens skull. C,F,G dur klanger, Dm,Em,Am moll klanger. Hur får du ut 4 huvudklanger där, man kan ju köra durparalell på D och E, och mollparalell på F (Fm dvs), men 4 huvudklanger?

Jaha *google is your friend* du talar om durparalellen på Dm dvs D, visste faktiskt inte den även gick under namnet växeldominant, men namnet är väldigt logiskt faktiskt.

För att gå tillbaka till ämnet, kan du göra ett exempel med var c#m o g#m skulle passa in i din kvadrant så förstår jag nog bättre vad du menar. För att beskriva ackorden:

B    A     E      F#   F#m       vilket blir:
IV   bIII  bVII  I      II i E dur <- dvs tonarten växlad

Alternativt kan man se det som att tonarten växlar redan på A't varpå vi får, fr.om A: IV I IImaj o sen I med det följande E't. Men jag själv upplever det som att det sker först med F#m.

När vi ändå är på ämnet funtionsanalys: vad kallas egentligen te.x bVII, bVI och bIII i funktionsanalysen? Jag brukar främst använda det romerska systemet för att beskriva ackords innebörd då jag tycker te.x T, Tp, DD känns betydligt otydligare än I VI, IImaj.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kvadrant är ett ord jag bara slänger mig med egentligen kanske det ska heta en Trimarant alltså en tredjedel av funktionskvintcirkeln eller harmoniläran om man så vill med allt från Tonikan till Växeldominantens mollparallell. Något som egentligen kallas Huvudklanger 4 dur och 4 moll.

*kliar sig i huvudet*

Om vi hålles oss i C dur för tydlighetens skull. C,F,G dur klanger, Dm,Em,Am moll klanger. Hur får du ut 4 huvudklanger där, man kan ju köra durparalell på D och E, och mollparalell på F (Fm dvs), men 4 huvudklanger?

Jaha *google is your friend* du talar om durparalellen på Dm dvs D, visste faktiskt inte den även gick under namnet växeldominant, men namnet är väldigt logiskt faktiskt.

För att gå tillbaka till ämnet, kan du göra ett exempel med var c#m o g#m skulle passa in i din kvadrant så förstår jag nog bättre vad du menar. För att beskriva ackorden:

B    A     E      F#   F#m       vilket blir:
IV   bIII  bVII  I      II i E dur <- dvs tonarten växlad

Alternativt kan man se det som att tonarten växlar redan på A't varpå vi får, fr.om A: IV I IImaj o sen I med det följande E't. Men jag själv upplever det som att det sker först med F#m.

När vi ändå är på ämnet funtionsanalys: vad kallas egentligen te.x bVII, bVI och bIII i funktionsanalysen? Jag brukar främst använda det romerska systemet för att beskriva ackords innebörd då jag tycker te.x T, Tp, DD känns betydligt otydligare än I VI, IImaj.

Det är fler som använder romerska tecken PXM bl.a. och dessa begriper jag mig inte på alls är jag rädd för. Så om vi håller oss till harmoniläran med Tonika etc. så kan jag först konstatera att jag missade ditt F#dur som ju då är Subdominantens durmediant och befinner sig i sektorn kallad Medianter och hör alltså inte till det jag kallar för Trimaranten då A utgör Tonikan. Under dessa förutsättningar så heter C#moll Dominantens mollparallell och följdaktligen G#moll Växeldominantens mollparallell.
Att gå utanför Trimaranten är inte på något sätt fel men man kan hela tiden vara hyfsat säker på att alla moduleringar inom Trimaranten passar ihop familjevis och ger bra harmonier.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
A är ju inte tonikan eftersom att Tiger beskriver F som I ackord. :)
Så här skulle jag gjort harmonierna enklast: :)
Bsus7    Amaj7  E7  #Fm  till ett nytt #Fm där ackordet är pivot och modulerar till E moll skala.
 bIII        III     VII     I
sek. D      (t)    D      T    och alla sus ackord är könslösa, vare sig dur, moll eller dominant. Det beror på hur man använder det och i detta fall står Bsus7 som sekundär Dominant ,man skulle även kunna spela ett Bm7b5 med andra ord, innan lösningen i Amaj som är den andra Tonikan. #Fm är ju den första enl.Tiger. Då spelar man i F moll skala. :)

 Spelar man efter kvint cirkeln måste man komma ihåg att den inte är diatoniskt skriven utan man ändrar kvalitet/karaktär på ackorden efter harmoniseringen i tre eller fyra steg från skalan man spelar i. :)
 
Men är ackords följden enbart B A E #F vilket verkar litet konstigt om man inte spelar /sjunger i  A Nio tons skalan (vilket är ovanligt) och sen byter till E moll skala så-tja-det fungerar ju och låter det bra så är det bra...och då stämmer
B    A     E      F#   F#m     
IV   bIII  bVII  I      II i E dur
men de romerska siffrorna är då fel och A är Tonika som precis som Eddi föreslagigt-.... :)

Måste lyssna på låten nu för jag blev nyfiken på om den sjungs i A Nio tons skala...........

(Jag skriver alltid försättstecknen innan ackorden och siffrorna därför att annars blandar man ihop tacknen med siffrornas tecken som alltid skrivs före. Fast du gör rätt, Tiger. Använder man bara en bokstav och inget tilllägg menar man ett maj ackord till kvaliten och (m för moll) då skriver man försättstecknet efteråt. Trots att det heter försättstecken.)

 :)

Skall lyssna nu.....


mvh

« Senast ändrad: 16.07.2012, 03:28:51 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ja tusan  :o - Det låter bra, moduleringen också och A Nio tons skala är rätt ......!!!!!!
Det här är det bästa jag hört från dig och det här tyckte jag var riktigt , riktigt bra....
Om du skall bygga ett solo så  har du skalan här 1,2,#2,3,#4,5,#5,6,7.
A,B,C,#C,#D,E,F #F,#G är tonerna alltså och de kan du spela med över ackordsföljden
fram till innan #Fm.
Där måste du byta till t ex E moll skalas toner, precis som du var inne på.
Imponerande naturlig känsla du har för svåra harmonier !!!  :wub:
Bra jobbat , Tiger !!!
Mixen sitter bra också b t w


mvh
« Senast ändrad: 16.07.2012, 02:38:28 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jag måste ju rätta mig om jag har fel vilket jag hade nu A är inte Tonikan utan det är ju helt klart E vilket innebär att han kör E (Tonikan) F#m (Subdominantens mollparallell) och B (H) (Dominanten) i versen. Sedan byter han till F#(Dubbeldominanten) B (H) (Dominanten) A (Subdominanten) samt E (Tonikan) Det är vid nedgången det blir lite knepigare B (H) (Dominanten) A (Subdominanten) E (Tonikan) F#(Dubbeldominanten) F#m(Subdominantens mollparallell) och  E (Tonikan) igen - Så i den Trimaranten har han allt med utom D#moll, G#moll och C#moll. Alltså inga "främmande" mediantklanger

Skulle det nu vara så att F# är Tonikan så blir det helt uppått väggarna. Jag tror de romerska tecknen helt enkel är fel utsatta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Du hade rätt ifrån början , Eddi att A är tonika...
De romerska siffrorna är fel och går inte ihop med
andra ackords skalor än Nio tons skalan där A i sådana
fall är tonika....

Det är jag som är trött och skrev fel-har rättat det nu...
Sorry om jag förvirrade....


Alla ackordskvaliteter är väl utsatta i din progression ,va, Tiger ???
moll/maj/dim eller 7 ????? Varför #F som I:a ackord ?????


mvh
« Senast ändrad: 16.07.2012, 08:39:06 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad ni kan!  :wub:
Jag hörde bara ett gäng ackord.  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
PUH!!  <_<

Jag trodde jag hade någorlunda grunder i harmoniläran *skrattar* märker ju direkt att det finns luckor.
Till att börja med en förklaring. Jag är ofta lat när jag skriver steganalys (romerska systemet). Jag skriver inte ut moll-ackord om det är det naturliga moll-ackordet. Te.x II i c-dur är ju Dm naturligt, varav jag bara skriver II och inte IIm som jag egentligen borde. Vidare förtydligar jag istället ett variant-ackord, te.x E i c-dur ska ju vara moll eg, det betecknar jag IIImaj och det ska väl eg bara skrivas ner som just III. Det är tydligt för mig, mindre tydligt för andra. Det skapade nog en del förvirring, my apologies. Ska försöka lägga av med den där lättjan.

Till låten. Man kan kanske analyser ackordföljden på olika sätt, men i mitt huvud, det jag avsåg, ser det ut så här:

Låten går i E-Dur (vet inte vart E-moll kom in i bilden)

Vers:
Ackord: E F#m B
Steganalys: I IIm V
Funktionsanalys: T Sp D

Refräng/Stick:
Ackord: F# B
Steganalys: II V (om man inte byter även i steganalysen till nya tonarten o då får: I IV, gör man det?)
Funktionsanalys: DD D

Nedgången:
Ackord: B A E F# F#m E
Steganalys: V IV I II IIm I
Funktionsanalys: D S T DD Sp T

Jag anser mig därmed ha modulerat vid det första F# dur ackordet, vart jag däremot har modulerat tillbaka till E är jag inte helt hundra på, det känns inte som det sker förrän F#m ackordet då det är första punkten som återgång till E känns som att E är tonikan. Rätta mig gärna om jag har fel.

Så där har vi min syn på det. Det kanske även kan tolkas som en niotonsskala med A som tonika, men rent spontant känns Eddi's lösning som den korrekta, iaf om vi utgår från hur jag själv tänkte i harmonierna.

En liten fråga ni som verkar ha stenkoll på funktionsanalyse. När man modulerar, fortsätter man ALLTID att utgå från den ursprungliga tonikan inom funktionsanalysen? Även om jag låt säga modulerar så långt bort att det blir jäkligt krångliga funktionsnamn? Jag har ingen aning hur det är med denna saken inom steganalys, det kanske pxm kan assistera med ett svar på ;) Jag har haft tydligheten i egen notering att hoppa över till den nya tonarten i min steganalys för att "veta vad jag håller på med" men är detta korrekt tro?

Där fick vi sannerligen ett rejält teoripass.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tycker sången är bra! Hör inget direkt surt!
Behaglig ljudbild med bra balans i mixen. Möjligen lite för
mycket reverb på sången....kanske inte.
Tycker att du kunde skippa "igen"-delen! Räcker med "Kravlar mig upp och går" tycker jag.
Tycker B-frasen funkar harmonimässigt, även om den känns mer som ett stick än refräng.
Övergången till versen känns något krystad med "igen"-avsnittet.
Texten känns helt OK.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker sången är bra! Hör inget direkt surt!
Behaglig ljudbild med bra balans i mixen. Möjligen lite för
mycket reverb på sången....kanske inte.
Tycker att du kunde skippa "igen"-delen! Räcker med "Kravlar mig upp och går" tycker jag.
Tycker B-frasen funkar harmonimässigt, även om den känns mer som ett stick än refräng.
Övergången till versen känns något krystad med "igen"-avsnittet.
Texten känns helt OK.
/Asti

- Kul mixen funkade så pass den är inte direkt genomarbetad, märks man fått lite vana iaf ;)
Jag tänker mig nog B-frasen som ett stick snarare än refräng, så det är ett medvetet val. Sen om det är bra eller inte är ju en annan fråga ;) Håller med om att "igen" kan vara lite överflödig, det ordet har en parantes i låttexten. Som du märker fastnade vi här i teorins fantastiska värld kring låten ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
En liten funktionsanalys-fråga: läste på lite här på områdena jaq inte hade koll på, men får fortf inte ihop hur man beskriver E i c-dur. Är det någon form av mellandominant/mellansubdominant? E är ju dominant till A, men A är ju i dur och inte i moll som i c-dur så jag får inte ihop det riktigt.

/ han som är besatt av att veta varför ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker det låter harmoniskt trots 9-tonsskala (eller är det fler?) ;)

Lyssnar inte så mycket på texten, men du har en bra röst. Följer gärna utvecklingen.

E är stor ters i Cdur;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Tycker sången är bra! Hör inget direkt surt!
/Asti

Intressant det där. Jag hör ett antal ganska sura toner. Hör jag fel / överdriver / väntar jag mig något orealistiskt ... bra fråga men verkligen intressant hur olika det kan uppfattas. Vad säger ni andra om sångens ev surhet?

Tycker det låter harmoniskt trots 9-tonsskala (eller är det fler?) ;)

Lyssnar inte så mycket på texten, men du har en bra röst. Följer gärna utvecklingen.

E är stor ters i Cdur;)

JAdu vi har väl inte kommit fram till vad det är än. Nio toners eller modulation hehe. Väntar med spänningen på upplösningen.

Jo stor ters vet jag men hur man beskriver E i c dur i funktionsanalysen var det jag grubblade över.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
pxm: sitter o försöker reda ut möjligheterna till tolkningar... Den här niotonsskalan, tänker du att den enbart används i refrängen eller låten igenom? För i versen finns ju f#m o det stämmer ju inte in. Detta måste vara det rörigaste jag skrivit någonsin i harmoniväg lol
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En liten funktionsanalys-fråga: läste på lite här på områdena jaq inte hade koll på, men får fortf inte ihop hur man beskriver E i c-dur. Är det någon form av mellandominant/mellansubdominant? E är ju dominant till A, men A är ju i dur och inte i moll som i c-dur så jag får inte ihop det riktigt.

/ han som är besatt av att veta varför ;)

E är Tonikans Durmediant förstås :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
*stönar*

Jag trodde jag hade hittat en komplett side för detta men tydligen inte ;) Nåväl, det får väl vara, teori gör en bara till en bättre musiker till en viss nivå.

http://www.musikipedia.se/funktioner-i-funktionsanalys/alla

EDIT: föreslå gärna mer komplett länk om du har någon.
« Senast ändrad: 16.07.2012, 18:09:02 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
*stönar*

Jag trodde jag hade hittat en komplett side för detta men tydligen inte ;) Nåväl, det får väl vara, teori gör en bara till en bättre musiker till en viss nivå.

http://www.musikipedia.se/funktioner-i-funktionsanalys/alla

EDIT: föreslå gärna mer komplett länk om du har någon.
wideworld.se - Harmonisnurran 70:- för dig och alla på KR inkl. porto etc.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
*stönar*

Jag trodde jag hade hittat en komplett side för detta men tydligen inte ;) Nåväl, det får väl vara, teori gör en bara till en bättre musiker till en viss nivå.

http://www.musikipedia.se/funktioner-i-funktionsanalys/alla

EDIT: föreslå gärna mer komplett länk om du har någon.
wideworld.se - Harmonisnurran 70:- för dig och alla på KR inkl. porto etc.

Där var du snabb o affärsmässig, ja-vad-fan släng över en ;) Beställer man på sidan, anger man något någonstans att man är KR-beroende? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
pxm: sitter o försöker reda ut möjligheterna till tolkningar... Den här niotonsskalan, tänker du att den enbart används i refrängen eller låten igenom? För i versen finns ju f#m o det stämmer ju inte in. Detta måste vara det rörigaste jag skrivit någonsin i harmoniväg lol

Då får du byta i versen till Em skalan precis som du var inne på....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
pxm: sitter o försöker reda ut möjligheterna till tolkningar... Den här niotonsskalan, tänker du att den enbart används i refrängen eller låten igenom? För i versen finns ju f#m o det stämmer ju inte in. Detta måste vara det rörigaste jag skrivit någonsin i harmoniväg lol

Då får du byta i versen till Em skalan precis som du var inne på....


mvh

- Ska överväga alternativen, fixa lite på texten först, fundera på arr, så tar jag den där biten sen o ser vart jag landar. Fan det är enklare med I-IV-V låtar alltså.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Låter fint - kanske lite för snällt i uttrycket?
Bra sång!
Skulle önska lite mer riv i några partier eller kanske bara mer dynamik - det går på ganska lika som det nu är (men det är ju bara en slask) så det kanske kommer.
Lägg gärna upp texten.

Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Låter fint - kanske lite för snällt i uttrycket?
Bra sång!
Skulle önska lite mer riv i några partier eller kanske bara mer dynamik - det går på ganska lika som det nu är (men det är ju bara en slask) så det kanske kommer.
Lägg gärna upp texten.



Det kan jag hålla med dig om, det är lite samma lika rakt över, men arret ska nog fräsa på lite kring sticken har jag tänkt o då ska sången nog få sig ett lite annat uttryck också. Det var nog grundtanken iaf.

Texten har du här:


E                                   F#m
/ / / Stanna upp koppla av
                  B
En-stund i-lu gnet
                        E
Lägg ner ditt svärd

Vattnet är lugnt
och stormen har lättat
Solen är varm^

Jag kan in-te lova
Nån' frid - som är evig
VI har bara nu

Imorrn kommer stormen
Kanske riva,
upp allt du har byggt^

Men glöm allt det där nu
Vi lever i stunden
(Så) fånga din dag

Stick

F#                     B
    Vi siktar mot lyckan
                          F#
men når sällan dit
Vägen är krokig
Och leder oss fel
Vi klarar ett hinder
Men når snart ett nytt
                        B
Vi snavar och faller
           A.               E.           F#. Paus. F#m.     E
Men kravlar snart upp och går                       Igen

Vers

Ställ ej några frågor
/Om varför
Om allt det du undrar
Jag har inga svar

Vi går här på jorden
En stund Tillsammans
Ibland tycks det rätt^

Men ofta vi lider
Och börjar att undra
Men får inga svar

Finns där nån mening
Med allt vi går igenom
Den smärta vi får^

Vi tittar mot himlen
Och väntar
Förgäves på svar

Stick

F#                     B
    Vi siktar mot lyckan
                          F#
men når sällan dit
Vägen är krokig
Och leder oss fel
Vi klarar ett hinder
Men når snart ett nytt
                        B
Vi snavar och faller
           A.               E.           F#. Paus. F#m.     E
Men kravlar snart upp och går                       Igen
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Eddi: är något knas med mailfunktionen på sidan skickar svar till dig men dyker inte upp något, så om du inte fått något, satt in till dig för en snurre sprätt!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eddi: är något knas med mailfunktionen på sidan skickar svar till dig men dyker inte upp något, så om du inte fått något, satt in till dig för en snurre sprätt!
Jag har fått både beställning och PM från dig så "felet" hoppas jag inte hörde till min sida utan då KR kanske?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
KR fel, glömde nämna den lilla detaljen :P dina system fungerade utmärkt.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker modulationerna var fräcka. De behövs nog då versharmonierna blir lite slätstrukna. Tror iofs att det skulle gå att få till en kanske intressant halvtonsnedgång:

         A               E           G      D                   E
Men kravlar snart upp och går                       Igen

Kanske får lägga till nån takt där du skrivit "paus".

Fin sång.


'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Sysslat med annat idag, men gjorde en lite kul grej här på kvällskanten, vad tror ni om den här versionen? :P

Lekte lite med en kompis BIAB, inget seriöst på något sätt så ta det bara som en kul grej ;)

ps: såg att någon svarat, återkommer med svar på svaret ej hunnit läsa!

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Myntat ett nytt uttryck "...att göra en BIAB"
Här har du gjort en BIAB! Kul att dessa ackompanjerande instrumentalister så snällt hjälper till att bygga upp en låt. Gick det snabbt att arbeta fram det här med BIAB? Det kan ge både inspiration och nya infallsvinklar att göra en BIAB på en låt man snickrat ihop. Den här versionen fungerar också.

Jag har en Yamaha-synt med autokomp och har använt den ibland då jag gjort låtar. Det går snabbt att spela in ackordsbytena med autokompet och det ger snabb hjälp om man ska testa sång eller sologitarr på en ny idé.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker modulationerna var fräcka. De behövs nog då versharmonierna blir lite slätstrukna. Tror iofs att det skulle gå att få till en kanske intressant halvtonsnedgång:

         A               E           G      D                   E
Men kravlar snart upp och går                       Igen

Kanske får lägga till nån takt där du skrivit "paus".

Fin sång.




- Intressant, ska testa den metoden för nedgången. Jag provade att använda IV'n till den nya tonarten men det blev inte alls bra. Provade även att lägga till några ackord på vägen upp men lustigt nog låter det abrupta skiftet med rakt på betydligt bättre i denna låten.

Myntat ett nytt uttryck "...att göra en BIAB"
Här har du gjort en BIAB! Kul att dessa ackompanjerande instrumentalister så snällt hjälper till att bygga upp en låt. Gick det snabbt att arbeta fram det här med BIAB? Det kan ge både inspiration och nya infallsvinklar att göra en BIAB på en låt man snickrat ihop. Den här versionen fungerar också.

Jag har en Yamaha-synt med autokomp och har använt den ibland då jag gjort låtar. Det går snabbt att spela in ackordsbytena med autokompet och det ger snabb hjälp om man ska testa sång eller sologitarr på en ny idé.

"göra en BIAB" det var väl ett bra uttryck ;) Tycker BIAB var ren dynga på tiden när det bara använda MIDI. Visst man kunde trycka in någon fläskig synth o få hyfsat ljud men man spenderade så mkt tid med de delarna att det blev meningslöst. Nu med deras "realtracks" så låter det helt okej på en gång. Det duger gott för slaskar, tester o för att kontrollera konceptet medan man skriver en låt. Ett bra kreativt verktyg helt enkelt. Man kan använda det för att slippa alla de där överaskningarna man ofta får senare i processen.

O ja, visst funkade låten så här med. Jag känner nästan att texten lyfte lite? Börjar tänka mig låten lite lätt uppjazzad (inte så här mycket) men någonstans åt jazz-vis-pop hållet typ Lisa Nilsson stuk?

EDIT: Det går förhållandevis snabbt att få ihop saker i BIAB, även om interfacet o hela programuppbyggnaden är som om det vore designat av någon från en annan planet, eller tidsålder.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Design ala 1900-tal eller är det förbättrat och ser ut som design från 2100-talet?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Design ala 1900-tal eller är det förbättrat och ser ut som design från 2100-talet?

Design a la Windows 3.1, ingenting standard, lösningar som är synonymt med tiden då vi hade textläge på skärmarna. Ska man te.x ändra en repeat som är oerhört vanligt kan man inte bara högerklicka någonstans eller så. Man måste in i ett menyval under en klottrig edit meny, hitta "list" knappen o DÄR finns en lista på alla, men man kan inte dubbelklicka på den, man måste markera o välja redigera, o sen bocka bort något för att faktiskt kunna spara utan att sabba hela låten.

Det är ett under, måste vara programmet med sämst design jag någonsin sett.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se