Kontrollrummet

Rain

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skaffade en E-bow och detta blev första testet.
Börjar också få kläm på hur digitaltrummorna reagerar tycker jag.

Tyck om ni vill!  :D
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:50:08 by Wernborg »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Gillade denna mycket..bra melodi och snyggt lir!  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snyggt ! Fast de snabba passagerna gjorde du väl inte med E-bow? Fastdet låter som det i slutet iallafall hm... drar man den fram och tillbaka då över strängarna? I övrigt snyggt lir på trummor , bas och piano -en känd låt? Förutom vissa passager lät den bekant.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra titel, kunde ju förstås varit "Rainbow". Gillar molnigheten, nej, molligheten i låten. Sticket lite för stökigt i min smak annars, tillför inget. Bra bankat. Bra låt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Skönt stuk - Satriani/Gambale ungefär :)  Du har fått till trummorna riktigt bra, här skönt laidback. Hur ser en session ut med nya trummorna?


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Har lekt med tanken på att skaffa en e-bow men det blir inte av.. men nu blir jag ju lite sugen igen :)
Skitsnyggt lir, jäkligt snygga harmonigångar, skönt groove... jag tycker mig också känna igen det på nåt sätt men jag tror det påminner avlägset om en instrumentalplatta jag hade en gång i tiden, ca tidigt 80-tal - har för mig att Jeff Beck var inblandad bl.a.
I min lyssning blir ljudbilden inte helt klockren... det hänger inte riktigt ihop. Jag får liksom trummorna rätt i nyllet medan gitarren hamnar längre bak, nästan bakom trummorna... i alla fall i delar av låten. Ska det månne vara en aning mer rum på trummorna?

Jovisst ja... pianopartiet mot slutet - såå snyggt..!! Skulle kunna va grymt som ett mellanparti inne i låten, som en brygga till klösigt gitarrsolo :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra lir och bra mix och kul att höra en första inspelning med ebow. Hoppas du fortsätter utforska olika tekniker med den. En del har lagt den på hyllan då den första tjusningen lagt sig. Jag tycker du har fått en bra växelverkan mellan ebow och annat gitarrspel även om jag själv inte är så förtjust i de snabba skalorna. Undrar varför? Kanske för att jag själv inte är så snabb...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Du spelar trummor på riktigt nu då? Snyggt som tusan!
Det här är musik som jag tycker är kul att höra och se live - (skulle däremot aldrig sätta på en skiva eller ratta in på Spotify)
och det här låter live. Snyggt tema och bra drag på guran! Det avslutande partiet med piano lyfter anrättningen ytterligare.
Fem salta snyggurkor av fem :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Coolt ljud, riktigt schysta trummor, vilken prisklass rör sig trummorna i låter ju skitbra!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter fint om gitarren, men är lite osäker på hur den här E-bow:en påverkar ljudet....
Vore intressant att se en video-snutt som visar detta.  :rolleyes:
Imponerad av ditt trumspel! Låter jättebra, men skulle vilja ha lite större rumsljud.
Snyggt piano också! Du är skicklig på flera instrument!
/Asti t.f. Avis
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej allihop. Kul med feedback. Har varit dålig på att följa upp, men med mobil på semestern är det svårt att få överblick och även svara ordentligt. Speciellt när det från wapsidan inte går att göra inlägg längre. Men här kommer min feedback-feedback.  :D

Gillade denna mycket..bra melodi och snyggt lir!  :)
Tack så mycket.

Snyggt ! Fast de snabba passagerna gjorde du väl inte med E-bow? Fastdet låter som det i slutet iallafall hm... drar man den fram och tillbaka då över strängarna? I övrigt snyggt lir på trummor , bas och piano -en känd låt? Förutom vissa passager lät den bekant.
Nej. Själva temat i början och slutet är spelat med e-bow. Man håller bara "bågen" över den sträng man vill ska låta och sedan får du en ihållande ton med ändlös sustain. Själva tonen går att påverka mycket beroende på var i längdled i förhållande till mikrofonen du håller e-bowen. Även höjden påverkar. Med lite träning kan man få den att låta som allt annat än gitarr. Ska bli kul att utforska. Nej, ingen känd låt. Egen, hoppas jag.  :unsure:
 
Bra titel, kunde ju förstås varit "Rainbow". Gillar molnigheten, nej, molligheten i låten. Sticket lite för stökigt i min smak annars, tillför inget. Bra bankat. Bra låt!
:lol: Borde ha kommit på den uppenbara vitsen såklart. Sticket som inte tillför något ska föreställa ett solo, men kan hålla med om att det blev lite för slentrianmässigt spelat kanske.

Skönt stuk - Satriani/Gambale ungefär :)  Du har fått till trummorna riktigt bra, här skönt laidback. Hur ser en session ut med nya trummorna?
Tack. I denna spelade jag in ett komp med keyboardet som vanligt först. I den stil jag senare skulle lägga trummor, men bara ett par takter som jag loopade upp. När alla instrument var inspelade la jag trummorna. Mest för att få fills och dyl. på rätt ställen utan att behöva "tänka". Var det svar på frågan?

Har lekt med tanken på att skaffa en e-bow men det blir inte av.. men nu blir jag ju lite sugen igen :)
Skitsnyggt lir, jäkligt snygga harmonigångar, skönt groove... jag tycker mig också känna igen det på nåt sätt men jag tror det påminner avlägset om en instrumentalplatta jag hade en gång i tiden, ca tidigt 80-tal - har för mig att Jeff Beck var inblandad bl.a.
I min lyssning blir ljudbilden inte helt klockren... det hänger inte riktigt ihop. Jag får liksom trummorna rätt i nyllet medan gitarren hamnar längre bak, nästan bakom trummorna... i alla fall i delar av låten. Ska det månne vara en aning mer rum på trummorna?

Jovisst ja... pianopartiet mot slutet - såå snyggt..!! Skulle kunna va grymt som ett mellanparti inne i låten, som en brygga till klösigt gitarrsolo :)
Det är mer eller mindre bara inspelat och grovmixat. Skulle såklart lagt mer möda på mixen. Mina produktioner lider väl allt som oftast av det, att det är själva skapandet och spelandet som får mitt fokus. Tyvärr kanske. Bra idé med pianodel i mitten. Vi får se... Kul att liret uppskattas

Bra lir och bra mix och kul att höra en första inspelning med ebow. Hoppas du fortsätter utforska olika tekniker med den. En del har lagt den på hyllan då den första tjusningen lagt sig. Jag tycker du har fått en bra växelverkan mellan ebow och annat gitarrspel även om jag själv inte är så förtjust i de snabba skalorna. Undrar varför? Kanske för att jag själv inte är så snabb...
Tack för lyssning. Som jag sa ovan, är nog gitarrsolot något slentrianmässigt möjligen. Kunde varit mera dynamiskt, med växling mellan snabbt och inte snabbt.

Du spelar trummor på riktigt nu då? Snyggt som tusan!
Det här är musik som jag tycker är kul att höra och se live - (skulle däremot aldrig sätta på en skiva eller ratta in på Spotify) och det här låter live. Snyggt tema och bra drag på guran! Det avslutande partiet med piano lyfter anrättningen ytterligare.
Fem salta snyggurkor av fem :)
Ja faktiskt jag som trummar. Tackar. Har kvantiserat spåret i efterhand och blev väldigt förvånad över att alla slag, fills som spökslag faktiskt hörde hemma i kvantiseringsmallen sextondelar som jag använde här. På några ställen fick jag manuellt låta bli att kvantisera, men till 90 % funkade det perfekt. Svänget sitter helt klart främst i dynamiken och spökslag och dyl.

Låter fint om gitarren, men är lite osäker på hur den här E-bow:en påverkar ljudet....
Vore intressant att se en video-snutt som visar detta.  :rolleyes:
Imponerad av ditt trumspel! Låter jättebra, men skulle vilja ha lite större rumsljud.
Snyggt piano också! Du är skicklig på flera instrument!
/Asti t.f. Avis
Tack Asti. Det finns en del e-bow-videos på Youtube. Jag kanske lägger upp ett i min videoblogg snart också.

Coolt ljud, riktigt schysta trummor, vilken prisklass rör sig trummorna i låter ju skitbra!
Trummor är Rolands billigaste. HD-1. Virveltrumman har dock ett meshskinn för bättre känsla, och det gör mycket tycker jag. Bastrumpedalen är dock en mindre lyckad variant. Istället för som normalt en klubba som slår mot en pad så är det här endast en pedal, där pedalens undersidan "slår" emot en minipad i botten på pedalen. Ingen vidare spelkänsla alls. Funkar ju bra till vanliga komp, men några dubbelslag och förslag funkar inte alls. Funderar på om den är utsliten (köpte ett beggat set) eller om det bara är kass konstruktion. När jag får lust någon gång tänker jag köpa en ny triggmodul och en ny bastrummepedal som uppgradering. Kanske ett helt set till och på så sätt få en mängd cymbaler och annat att växla mellan. Kan trots bastrummans begränsning rekommendera setet.

Dom inbyggda ljudet är inget att hoppa högt över. Modulen har inte heller midi-in så det går inte att använda dom i en DAW heller. Om man inte spelar in själva ljudet i så fall.



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Skön och perfekt för sena kvällen med tanke på moodet. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, det här var mysigt. Improvisationerna tycker jag överlag funkar. Kanske ligger leadgitarren lite högt (?), men annars låter mix och nivåer rätt.

Vill inte tipsa om nåt, men jag hade ju slängt på en riff-gura på slutet i metalstil och öst på typ som Satriani på leaden :) Du är nämligen i närheten av det som det är nu :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Riktigt nice detta! :) Har själv inte utforskat e-bow men det låter ballt!  :P Var det inte några från 10CC som hittade på en grej med roterande borstar - Gizmo? Undrar om sådana går att få tag på...?^^ I vilket fall kan jag bara instämma med alla positiva omdömen - tycker dock att "transportsträckorna" förhöjer topparna!
https://soundcloud.com/jockepocke-1