Forum > Demolåtar

Tigersoul - En vädjan (SLASK, främst låttext, struktur)

<< < (2/7) > >>

Eddi:

--- Citat från: tigersoul skrivet 16.07.2012, 00:13:53 ---
--- Citat från: Eddi skrivet 15.07.2012, 23:29:07 ---Kvadrant är ett ord jag bara slänger mig med egentligen kanske det ska heta en Trimarant alltså en tredjedel av funktionskvintcirkeln eller harmoniläran om man så vill med allt från Tonikan till Växeldominantens mollparallell. Något som egentligen kallas Huvudklanger 4 dur och 4 moll.

--- Slut citat ---

*kliar sig i huvudet*

Om vi hålles oss i C dur för tydlighetens skull. C,F,G dur klanger, Dm,Em,Am moll klanger. Hur får du ut 4 huvudklanger där, man kan ju köra durparalell på D och E, och mollparalell på F (Fm dvs), men 4 huvudklanger?

Jaha *google is your friend* du talar om durparalellen på Dm dvs D, visste faktiskt inte den även gick under namnet växeldominant, men namnet är väldigt logiskt faktiskt.

För att gå tillbaka till ämnet, kan du göra ett exempel med var c#m o g#m skulle passa in i din kvadrant så förstår jag nog bättre vad du menar. För att beskriva ackorden:

B    A     E      F#   F#m       vilket blir:
IV   bIII  bVII  I      II i E dur <- dvs tonarten växlad

Alternativt kan man se det som att tonarten växlar redan på A't varpå vi får, fr.om A: IV I IImaj o sen I med det följande E't. Men jag själv upplever det som att det sker först med F#m.

När vi ändå är på ämnet funtionsanalys: vad kallas egentligen te.x bVII, bVI och bIII i funktionsanalysen? Jag brukar främst använda det romerska systemet för att beskriva ackords innebörd då jag tycker te.x T, Tp, DD känns betydligt otydligare än I VI, IImaj.

--- Slut citat ---
Det är fler som använder romerska tecken PXM bl.a. och dessa begriper jag mig inte på alls är jag rädd för. Så om vi håller oss till harmoniläran med Tonika etc. så kan jag först konstatera att jag missade ditt F#dur som ju då är Subdominantens durmediant och befinner sig i sektorn kallad Medianter och hör alltså inte till det jag kallar för Trimaranten då A utgör Tonikan. Under dessa förutsättningar så heter C#moll Dominantens mollparallell och följdaktligen G#moll Växeldominantens mollparallell.
Att gå utanför Trimaranten är inte på något sätt fel men man kan hela tiden vara hyfsat säker på att alla moduleringar inom Trimaranten passar ihop familjevis och ger bra harmonier.

pxm:
A är ju inte tonikan eftersom att Tiger beskriver F som I ackord. :)
Så här skulle jag gjort harmonierna enklast: :)
Bsus7    Amaj7  E7  #Fm  till ett nytt #Fm där ackordet är pivot och modulerar till E moll skala.
 bIII        III     VII     I
sek. D      (t)    D      T    och alla sus ackord är könslösa, vare sig dur, moll eller dominant. Det beror på hur man använder det och i detta fall står Bsus7 som sekundär Dominant ,man skulle även kunna spela ett Bm7b5 med andra ord, innan lösningen i Amaj som är den andra Tonikan. #Fm är ju den första enl.Tiger. Då spelar man i F moll skala. :)

Spelar man efter kvint cirkeln måste man komma ihåg att den inte är diatoniskt skriven utan man ändrar kvalitet/karaktär på ackorden efter harmoniseringen i tre eller fyra steg från skalan man spelar i. :)

Men är ackords följden enbart B A E #F vilket verkar litet konstigt om man inte spelar /sjunger i  A Nio tons skalan (vilket är ovanligt) och sen byter till E moll skala så-tja-det fungerar ju och låter det bra så är det bra...och då stämmer
B    A     E      F#   F#m     
IV   bIII  bVII  I      II i E dur
men de romerska siffrorna är då fel och A är Tonika som precis som Eddi föreslagigt-.... :)

Måste lyssna på låten nu för jag blev nyfiken på om den sjungs i A Nio tons skala...........

(Jag skriver alltid försättstecknen innan ackorden och siffrorna därför att annars blandar man ihop tacknen med siffrornas tecken som alltid skrivs före. Fast du gör rätt, Tiger. Använder man bara en bokstav och inget tilllägg menar man ett maj ackord till kvaliten och (m för moll) då skriver man försättstecknet efteråt. Trots att det heter försättstecken.)

:)

Skall lyssna nu.....

mvh

pxm:
Ja tusan  :o - Det låter bra, moduleringen också och A Nio tons skala är rätt ......!!!!!!
Det här är det bästa jag hört från dig och det här tyckte jag var riktigt , riktigt bra....
Om du skall bygga ett solo så  har du skalan här 1,2,#2,3,#4,5,#5,6,7.
A,B,C,#C,#D,E,F #F,#G är tonerna alltså och de kan du spela med över ackordsföljden
fram till innan #Fm.
Där måste du byta till t ex E moll skalas toner, precis som du var inne på.
Imponerande naturlig känsla du har för svåra harmonier !!!  :wub:
Bra jobbat , Tiger !!!
Mixen sitter bra också b t w

mvh

Eddi:
Ja jag måste ju rätta mig om jag har fel vilket jag hade nu A är inte Tonikan utan det är ju helt klart E vilket innebär att han kör E (Tonikan) F#m (Subdominantens mollparallell) och B (H) (Dominanten) i versen. Sedan byter han till F#(Dubbeldominanten) B (H) (Dominanten) A (Subdominanten) samt E (Tonikan) Det är vid nedgången det blir lite knepigare B (H) (Dominanten) A (Subdominanten) E (Tonikan) F#(Dubbeldominanten) F#m(Subdominantens mollparallell) och  E (Tonikan) igen - Så i den Trimaranten har han allt med utom D#moll, G#moll och C#moll. Alltså inga "främmande" mediantklanger

Skulle det nu vara så att F# är Tonikan så blir det helt uppått väggarna. Jag tror de romerska tecknen helt enkel är fel utsatta.

pxm:
Du hade rätt ifrån början , Eddi att A är tonika...
De romerska siffrorna är fel och går inte ihop med
andra ackords skalor än Nio tons skalan där A i sådana
fall är tonika....

Det är jag som är trött och skrev fel-har rättat det nu...
Sorry om jag förvirrade....

Alla ackordskvaliteter är väl utsatta i din progression ,va, Tiger ???
moll/maj/dim eller 7 ????? Varför #F som I:a ackord ?????

mvh

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion