Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Munspel i 2nd position och orgel

<< < (11/12) > >>

MaxB:

--- Citat från: tigersoul skrivet 23.07.2012, 12:15:33 ---Det är klurigt det där med att få rätt känsla ibland, prova att lägga bas på synth istället o lek runt med noterna, se om du kan hitta rätt läge o spelsätt, ibland kan nog det vara lättare eftersom man kan vrida noterna som man vill. Sen kan du ju spela in det likadant med basen.

--- Slut citat ---

Det är en väg att gå. Men gitarrhalsen känns naturligare än pianoklaviaturen, för mig. Jag har på mina promenader imorse och idag på lunchen funderat och funderar fortfarande på lämpligt sätt att attackera låten.
Börja med tydliga trummor och följa dessa med ett enkelt gitarrkomp, kanske det är ett kort "tjopp" på trean, det allra mest förutsägbara.
Sen prova mig fram för att hitta det där speciella snabbattackade "orgelkvacket", som är taktfast och håller sin egen rytm. Inte riktigt på tvåtrefyr men nånting liknande vad jag gör nu. Ska bara försöka hitta "rätt". Sen om jag får dessa delar på plats ska jag leka med basen.

Så hoppas jag få det att fungera. Efter det kan jag testa alternativ med kompgitarr eller gitarrer här och där.  Jag tror på den vägen. Det blir att testa basspelet i låten hundra gånger och som Eq skrev försöka hoppa över ettan ofta. Men funderar fortfarande på att ha ganska rak bas i första som nu och ha nån slags basvandringar, på övriga delar av låten.

tigersoul:
Ah du föredrar inte klaviatur ja då var inte tipset mycket värt, själv är jag ju klaviaturist från början så det känns alltid naturligare att granska något via klaviaturen. Du kommer iaf säkert hitta vägen, ibland blir det ruggigt klurigt. Jag har en låttext ligger o dammar sedan veckor tillbaka som fått alla möjliga former men ändå aldrig blir rätt. det är bara en rktigt bra refräng, sen har det varit alla möjliga verser o t.om blivit vers av den men ingenting har blivit rätt, än.

MaxB:
Så nu har jag börjat om från början. Inte kommit så långt eftersom man inte har så mycket tid per dag.

Har ikväll plockat fram några raka trumloopar som ska ge mig stöd då jag försöker lära mig grunderna i reggae. Vill ju få det att gunga då orgeln och basen kommer med.
- Har lagt om leadstämman med "the final" text (ska senare ändra körerna så de sjunger rätt hela vägen)
- Har lagt två enkla raka kompgitarrer som spelar på ett - å - två - å - tre - å -  fyr - å
- Mutat basen
- Mutat orgeln efter introt som jag gillar   B)
- Orgeln bör bland annat spela på ett - å - två - å - tre - å -  fyr - å

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_FlyWithMe_120723.mp3[/mp3]

tigersoul:
Låter lovande så här långt ;)

bjurte:
Färdiga Demon ??

Nämen om det nu ska bli en tung 'roots-Reggae' av detta så är trummorna väl raka och för mycket markeringar på ettan..
Men visst,som lättviktig 'sommarhits' reggae kan det kanske funka,men du,jag får återkomma när det blir lite mer tungung bas o sånt,
lättare att få helhet då..
De e' la Basen som gööle... :rolleyes:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion