Kontrollrummet

Djonas, Åsa & equality - Kom tillbaka

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
:D  Capo. Javisst men hade ändå inte funkat. Med ex-vis G-dur (capo på femte bandet) hade översta tonerna i introt och outrot hamnat nånstans med fingrarna vid resonanshålet. Tro mig, jag har kollat.  :o :) B)
Jag trodde det var en medeltida plog eller nåt :blink:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
:D  Capo. Javisst men hade ändå inte funkat. Med ex-vis G-dur (capo på femte bandet) hade översta tonerna i introt och outrot hamnat nånstans med fingrarna vid resonanshålet. Tro mig, jag har kollat.  :o :) B)
Jag trodde det var en medeltida plog eller nåt :blink:

Livet på landet! ;-))
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Mycket fint. Håller med föregående talare om understämma på refrängen, gärna din egen. Skulle också vilja ha en gnutta mer bas i ståbasen, det blir lite tunnt i de nedre registren.

Pianot är riktigt snyggt, ta inte bort det! :D
DON'T PANIC


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Mycket snygg låt eq!
Grymt skön mix, luftig och skön för örat.
Sången är mumma, Åsa tycker din sång verkligen kom till sin rätt i denna låten. :)
Texten är välskriven och bra.
Thumbs up!
// djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Sena svar igen, jag vet. Mycket jobb just nu...
Jocke: Tack så jättemycket. Förmodligen skulle det gå med kombinationen annan stämning plus capo. Får väl tänka på det till plattan.  ;) :P
divid: Tycker det är bra stämning på forumet som det är nuförtiden.  :D
bjurte: Thnx man. Lite delade meningar om pianot. Jag är ju så inkörd på den här sättningen. Vore kul att testa stämmor på refrängen och elgura fr o m andra versen. Stort tack.
robblar: Stort tack Robert!  :wub:
Tokai: Intressant och bra feedback som alltid. Elgura kan jag tänka mig. Trummorna kan säkert göras bättre men gör faktiskt en paus under sticket. Tack Tokai!
Eddi: Jag såg en björnsax först.  :blink:
Jocke: "... ä vad jag vill ha." /Peps  :)
Rattlesnake: Skall kolla det där med basen. Understämma låter intressant, ska testa. Thnx Rattlet.
djonas: Tack Jonas! Man kan drömma om dina gitarrlicks på denna.  :rolleyes: Hoppas allt är bra. Saknar även dina alster här.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Strålande!
Klar och vacker som en fjällbäck.
Från första takten hör man att det är din låt
Tycker att instrumentering är helt rätt
En understämma som Rattle nämner kan nog vara något att testa
Åsa  :wub: låter här på några ställen som Kajsastina Åkerström
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Eq - du har ett mail med lite licks! :)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eq - du har ett mail med lite licks! :)

Tack djonas! Mixat in dessa nu:ph34r:


Oförlåtligt sent svar även till cykeln: Jättetack! Understämma om ett år ca med min takt numera...  :o :rolleyes:
« Senast ändrad: 09.07.2012, 00:24:25 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eq - du har ett mail med lite licks! :)
Tack djonas! Mixat in dessa nu:ph34r:
Oförlåtligt sent svar även till cykeln: Jättetack! Understämma om ett år ca med min takt numera...  :o :rolleyes:

Ok kul att djonas kommer in med licks. Tänka sig så musiken prioriteras ner i det här livet. Jag antecknar i kalendern att jag ska lyssna om några månader!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Eq - du har ett mail med lite licks! :)
Tack djonas! Mixat in dessa nu:ph34r:
Oförlåtligt sent svar även till cykeln: Jättetack! Understämma om ett år ca med min takt numera...  :o :rolleyes:

Ok kul att djonas kommer in med licks. Tänka sig så musiken prioriteras ner i det här livet. Jag antecknar i kalendern att jag ska lyssna om några månader!  :lol:


Egentligen inte så nerprioriterat men tid har verkligen saknats. Bättre nu under den (regniga) semestern. Välkommen om några månader då!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är lite ambivalent till guran där under den tid som Åsa sjunger - man får ett splittrat fokus och dessutom kommer basknarret in som ligger längre bort från guran än Åsa - i stil alltså - då är det plötsligt tre grejer att hålla reda på som lyssnare. Däremot finns det några mellanstick som funkar bra. Allt det Jonas lirar efter 186 är ju helt superbt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker gitarren funkar. Lite som en fuga av bach, flera oberoende stämmor som alla har sin egen identitet och funkar ensamma. Nu är ju detta inte lika komplicerat alls, men det får mig att vilja lyssna med fokuserat på er visa, än tidigare och den har aldrig låtit bättre. Kanske inte medvetet val av djonas, "nu ska jag göra en sån där bachgrej", men det var vad det fick mig att tänka. Snyggt solo på slutet också.

Åsa låter lite Kajsa-Stina Åkerström här ja, nog den av dina visor där du Åsa sjunger bäst! Måste lyssna på den andra igen ;) Jag hade velat ha en alt-stämma i mellanregistret, förutom Åsa alltså, men det kanske blir för belamrat. Djonas eller en viola där hade inte funkat, tror jag.
« Senast ändrad: 09.07.2012, 11:38:24 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Är enig med Eddi om att slidehänget i refrängerna inte känns klockrent, ingångstonen som hänger kvar skapar en friktion mot Åsas sångmelodi som kunde varit intressant i en annan typ av låt men som jag upplever som störande i denna... annars är det väl jättefint.. sången, liret, ljudet och låten :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön musik, sköna inslag av instrument. Då jag läser de andras kommentarer är det lätt att hålla med gällande slidegitarren i refrängen som inte "sjunger" inte en stämma som smälter in bakom Åsas sångstämma. Den tar udden av Åsas sång lite.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag associerar till Cat Stevens musik.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt solo i slutet, fantastiskt skickligt, men jag är lite tveksam till elgitarr inkl (sliden)
i denna låten. Skulle helst vilja ha den akustisk och kanske med en dobro eller ak. slide, som
ligger lite närmre i ljudbilden. Hur som helst - en kanonlåt och mycket fina individuella
prestationer av alla inblandade! Pianot kunde förresten komma in lite tidigare i låten... :)
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
underbart :). Tyckte kanske inledningsvis att det lät lite rörigt ibland men vill inte ändra något ändå.

i gitarren precis efter denna frasen "Innan dagar läggs till veckor läggs till år" har vågornas svall verkligen fångats.

Gitarren på slutet är verkligen riktigt snygg.

Ja och överlag låter denna versionen luftigare än tidigare så jag tror du lyckats bra med eqandet.

/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tokdiggar elguran. Håller inte med dom som tycker att sliden inte passar, tycker den är väldigt smakfull och kompletterar melodin bra. Solot i slutet är snyggt som attan. En bra låt har blivit bättre. Snyggt jobbat av er alla tre.

Micke


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ny verre,nice.

djonas på gura,ja det blev ju inte sämre om man så säger :)

Fulländat detta nu.Kalas insatser av alla inblandade och en mycket bra mix som är som balsam för själen.

Tack för musiken Micke

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Puh! Håller precis på att hämta mig efter megamagsjukan. Skall bespara er detaljer men det var en rejäl pärs. Kravlar mig fram till datorn och kan gotta mig i fina svar. De flesta verkar vilja att slajden är tyst under refrängerna, skulle vilja få lite input från djonas och Åsa härvidlag. Möblerade ju dessutom om en del bland djonas gitarrfills. Men de är väl upptagna med basspel och turné.

Eddi:
OK. Kanske mer ljudet än spelet på guran som tar fokus? Finns ju inte så många luckor i Åsas sång heller, sista versen tar pianot responsen på Åsas sångfraser men visst, kunde jag lämnat till djonas. Thnx mate!
dividend: Kul assoc till Bach utan att det är så mycket kontrapunkt väl. Tycker sista halvan av djonas solo är så snyggt när han tangerar melodin men väver in helt egna grejor med sedvanlig fingertoppsfärdighet /-känsla. Valde att lägga denna del sist som ett slags klimax. Thnx again Divid!
Jugas: Slajden igen ja. Själv tycker jag den ger ett "modernt" sound till något som brukar låta 60-tl i det jag gör. Men visst jag kan förstå det där med friktionen. Tack för lyssning och ditt säkra öra!
MaxB: Jepp slajden igen. Hmm. Får ligga till sig lite. Thnx Max!
pxm: Kul! Stor inspirationskälla för mig med favoriter som t ex "Oh very young" och "Sitting". Nu vet jag ju inte din ålder men misstänker att du är bra mycket yngre än mig och förstår då att du lyssnat på tonvis av musik. Imponerande! Thnx pxm.
Asti: Kanske ett modernare ljud än med ytterligare en akkegura. Finns redan två  :P.
Kul att du gillar pianot. Tack för positivt omdöme och lyssning!
stajo: Hi there. La också på aningen kompression och värmefilter(?) på Åsas sång. Kanske bidrar till luftigheten? Kul att helheten funkar. Tackar och bockar också på mina kamraters vägnar!
Jonnerstone: Tack snälla. Sista halvan i djonas solo är makalöst. Kul att du gillar slajden eller sliden hur man nu skriver...
HarmonicaMicael: Tack själv mighty Mike. Det är en ynnest att få hjälp av så duktiga medlemmar. Co-lab is da shit!

På tal om det, skall jag nu testa med fast föda i form av jasminris kokt i grönsaksbuljong och till det 200 ml mineralvatten. Låter väl inte så illa? Fridens!




'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Micael: hoppas du fick behålla födan :)

Visst har denna ljuvliga låt förstärkts med Djonas tjusiga gitarrspel, men i sticket "Vi kan träffas i september" börjar det spreta lite, låter inte helt harmoniskt tillsammans, i mina öron där.
Annars är det fantastiskt med gitarren mot slutet, oj oj :P

Mycket njutbart detta.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej Marre!
Trälar mig fortfarande fram på fiskbullar och ris.
Tycker du sätter fingret på nåt där i sticket. Felet är mitt eftersom jag klippte och möblerade om bland djonas slingor. Får nog gå tillbaka till hans originalspel. Kul att det funkar i övrigt. Thnx M!   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Härligt att höra denna igen och nu med sån fin avslutande gitarr
Tack!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack bikerman! Djonas har jag kidnappat här för att lägga gitarr på alla mina låtar. Han kan därför inte svara. Han hälsar och tackar iaf,  B)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Kul att gitarren gillas, tack! :)
Slidegitarrens vara eller icke vara - det verkar vara frågan.
EQ du har väl veto i frågan!
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria