Forum > Demolåtar

Dividend - Fiskarna hoppar i floden (Pianostycke 13)

<< < (9/21) > >>

Dividend:
Jättekul att du gillar hogge! Verkligen :)

HasseFX:
...låter väldigt bra ljudmässig, speciellt pianot! Du har "spelat" instrumentet på ett sätt där det "svarar" som bäst. Att det är nära behöver inte vara fel, bara det är i samma rum och det har du lyckats med. Hajar till ibland, om jag råkat få igång en 70-tals DG-inspelning med Daniel Barenboim, där han från pianot dirigerar en kammarorkester :)

Kompositionen gillar jag också mycket bra! Det är mer distinkt, mindre improvisationskänsla och mer harmoniskt moget. Om man tycker om vändningarna i harmoni och tempo är en smaksak och handlar snarare om tolkningen av stycket än stycket i sig. Den är fortfarande lite naivt "enkel" och lite av "kinesisk propagandafilm" finns kvar - men du har adderat mer spänning i harmonierna och dissonanserna sitter så rätt - stycket känns färdigt IMHO! :)

Marruschkka:
Vid lyssning av det här stycket som du genomarbetat nu så lyser det ännu mer av sprittande dynamik, och från 75 sek kommer det vackra temat som lyfter det hela, väldigt fagert och starkt, och när oboen spelar melodin ryser jag. :wub:

Du får 5/5 av mej för det här oemotståndliga verket :D

In till Naxos med det här bums!

/Marre

Dividend:

--- Citat från: HasseFX skrivet 01.09.2012, 00:15:34 ---...låter väldigt bra ljudmässig, speciellt pianot! Du har "spelat" instrumentet på ett sätt där det "svarar" som bäst. Att det är nära behöver inte vara fel, bara det är i samma rum och det har du lyckats med. Hajar till ibland, om jag råkat få igång en 70-tals DG-inspelning med Daniel Barenboim, där han från pianot dirigerar en kammarorkester :)

Kompositionen gillar jag också mycket bra! Det är mer distinkt, mindre improvisationskänsla och mer harmoniskt moget. Om man tycker om vändningarna i harmoni och tempo är en smaksak och handlar snarare om tolkningen av stycket än stycket i sig. Den är fortfarande lite naivt "enkel" och lite av "kinesisk propagandafilm" finns kvar - men du har adderat mer spänning i harmonierna och dissonanserna sitter så rätt - stycket känns färdigt IMHO! :)

--- Slut citat ---

Kul att du tycker det rumsmässigt funkar. Det går säkert att fila mer på den biten när jag öppnar projektet nästa gång. Tack för associationen!
Som jag sa nån annanstans är jag rädd att det "naivt enkla" är svårt att få väck utan att förlora kontakten med det folkmusikiga? :unsure: I vilket fall så är det roligt att du noterat att jag samtidigt vill ha spänning/dynamik i mängd komplexitet över tid. :)

--- Citat från: Marruschkka skrivet 01.09.2012, 09:37:27 ---Vid lyssning av det här stycket som du genomarbetat nu så lyser det ännu mer av sprittande dynamik, och från 75 sek kommer det vackra temat som lyfter det hela, väldigt fagert och starkt, och när oboen spelar melodin ryser jag. :wub:

Du får 5/5 av mej för det här oemotståndliga verket :D

In till Naxos med det här bums!

/Marre

--- Slut citat ---

Tack för det Marre, oemotståndligt låter bra :D

Tack till er båda för lyssningar!

Roffe H:
...mycket behagligt och smakfullt.  :D Jag gillar att fiska tidigt på sommarmornarna (visserligen i en lite insjö), men här skulle jag också kunna tänka mig att vara. Du har redan fått många goda råd. Vet inte om någon nämnt, men ibland, på vissa ställen, är pianot lite starkt i förhållandet till de andra instrumenten. Kanske är det meningen, i så fall låt det vara, det stör inte på något sätt. En jättefin komposition tycker jag.

mvh Roffe H  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion