Forum > Demolåtar

pxm & Oortone collab - The pxm - Oortone Project

<< < (2/4) > >>

Gurano:
Håller med Eddi - skit i skalorna! Med det menas inte att du ska spela skallöst...för det blir inget bra. Men stirra dig inte blind på skalorna utan spela det som låter bra för örat - inte det som är teoretiskt bra...så tänker jag.

Ha det gott
Gurano

Eddi:
Vet du vad Johan det här var faktiskt svårare än jag hade tänkt mig kisen som lirar keyboard håller sig inte riktigt inom ramarna om man så säger väldigt lustiga tonartsbyten som han gör - jag har gjort något bara för att jag lovade typ men jag tycker inte det blev bra hade jag vetat tonarterna och takten så hade det förmodligen blivit lite bättre. Just nu ville jag bara lira in nåt och jag vill inte ens påstå att det blev bättre än ditt lir i alla fall det blev följande:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/pxm1.mp3[/mp3]

pxm:
åh, Eddi-det är jag som skrivit den ackordsföljden och ackorden han spelar..
Den går i C-dur och i 90 klick men det är litet konstiga ackordsfärgningar som tvingar fram litet krångliga skalbyten här och där.
Den är skriven med tanke på just det för att det inte skall vara för enkelt och göra musiken mer spännande och tekniskt/teoretiskt svår....Ville testa det till musik i ambient stil-har viljat spela till det länge nu men inte hittat någon som varit modal nog för mig att förstå...
Gillar din fil och ditt sätt att spela. Det gör jag nästan alltid....
Menar du att jag skall använda mer moll skalor och ha mer häng i guran och byta ljud alltså ?????

Edit; lyssnar igen nu och tycker du har en skön stil. Vet inte om jag kan spela sådär som dej...

mvh

Eddi:

--- Citat från: pxm skrivet 06.07.2012, 01:25:18 ---åh, Eddi-det är jag som skrivit den ackordsföljden och ackorden han spelar..
Den går i C-dur och i 90 klick men det är litet konstiga ackordsfärgningar som tvingar fram litet krångliga skalbyten här och där.
Den är skriven med tanke på just det för att det inte skall vara för enkelt och göra musiken mer spännande och tekniskt/teoretiskt svår....
Gillar din fil och ditt sätt att spela. Det gör jag nästan alltid....
Menar du att jag skall använda mer moll skalor och ha mer häng i guran och byta ljud alltså ?????

mvh

--- Slut citat ---
Det jag menar är att du ska lyssna mer till din själ än att bry dig om skalorna - känn in låten och harmonierna och sublimera dessa innan du ger dig på att lägga ditt solo. Nynna det du vill ska höras och lär dig det - kanske ett bra recept? Häng är aldrig fel om det passar och det gör det nästan jämt, moll är en smaksak beror liksom på resten.
C-dur säger du och 90 BPM haha jag körde E och F samt 110 BPM där ser man.

pxm:
åh, jag nynnar coh vrider både tungan och mig som värsta Janne Shaffer..    :lol:
och här spelar jag litet fritt (jag hade typ glömt ackordsföljden-den skrev jag i maj tror jag och fick filen igår.)
och på känsla.
Kanske jag som lyssnar på för konstig musik bara och får ideer ifrån....

Edit: Em och F dur går utmärkt men Dm6 tvingar fram D-dorisk då 6;an är karaktärston för Dorisk, sådana detaljer är inbyggd i ackordsföljden liksom och så spelar jag nästan aldrig vanlig moll och dur. Det är inte vanligt i fusion....

mvh

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion