Blev nyfiken på Bebop skalorna och har läst och spelat inatt och idag. Har spelat dem halvhjärtad någon gång innan och utan att förstå dem riktigt. Det var hur som helst riktigt roligt och spännande- användbara på de mest krångliga ackordsföljder som inte går att outline utan skalbyten/modulationer annars.
Skrev ned detta om Bebop skalorna som tillsammans med heltons skalan, dim skalan, Jonisk skala och dess modus, Melodisk moll
och dess modus samt Harmonisk moll och dess modus, inte att förglömma bluesskalan och dess 4 modus, Dur och moll pentatonisk utgör det klassiska att veta och kunna utöva i modern modal musik.
" In Oliver Messiaen's narrow sense, a mode is any scale made up from the 'chromatic total,' the twelve tones of the tempered system" (Vieru 1985, 63).
Musikalisk frihet är att kunna använda alla de tolv kromatiska tonerna, vilket är möjligt inom modal musik bl a genom altereringar, augmentationer och passande skalor. Att spela sidestepping/playin outside (spela tonerna utanför skalan som ackordet är uppbyggt av) är en avancerad teknik, populär i jazz och i fusion.
Tänkte vänta med Bebop skalorna till hösten men det blev nu istället. Jag tycker det är så roligt att utforska möjligheter och licks i nya skalor. Med sin kromatiska passingtone tilllagd ger de en ny frihet i musiken.
Det finns även mer hepatoniska skalor, Melodisk dur (Jonisk b6) och den skalans 6 modus också men den är ovanlig och används nästan aldrig och för min del känns det som om det är tillräckligt med det klassiska för modern modal musik nu på ett bra tag.
Måste lära mig de alla konstiga harmonier ordentligt i fyra, eller fler steg, som bl a Jazz skalan ger upphov till härnäst.
Här är Bebop skalornas förklaring och användningsområden och jag har använt eng.Wikipedia, andra siter, och som referensliteratur Aebersold´s och Mark Levine´s klassiker som anses vara refernsverk för modal jazz teori.
Bop, Bop !!!Bebop(1940) och Hardbop(1950) revulotionerade med snabbare takter och ackordsbyten. Det var nu slut på swing eran. Och från och med Bebop eran ansågs sus ackord inte behöva någon upplösning i tonika och de modifierade nya skalorna klarade av spelas över mer avancerade progressioner. Denna musik utgör grunden för den senare Rock Jazz Fusion genren.
Bebop dominant skala är den Mixolydiska skalan med en kromatisk passingtone mellan 7:an och roten. Används över dominanta 7 ackord samt över utökda dominanter.
Fungerar över ii-V-I progressioner i dur tonart.
Bebop dorisk skala är den doriska skalan med en passingtone mellan 3:an och p4. Det är 5 modus av Bebop dominant och fungerar över samma ackord och progressioner, samt m6 ackord då 6:an är en karaktärston för Dorisk skala.
Bebop dur är den Joniska skalan med en passingtone mellan 5:an och 6:an.Fungerar över maj6 och maj7 ackord samt över ii-V-I progressionen i både dur och moll.
Är alternativt skalval över m7b5 ackord (med början två semitoner nedanför m7b5 ackordets rot.)samt för V7 ackord en kvart upp eller en kvint ned.
Bebop Melodisk moll är jazz skalan (Melodisk moll i uppåtgående rörelse) och har sin kromatiska passintone mellan den 5:e och 6:e tonen. Fungerar till m6 ackord.
Bebop Harmonisk moll är såklart den Harmoniska mollskalan med en passingtone tilllagd, en b7:a, mellan dess 6:e och 7:e ton. Fungerar över ii-V-I progressionen i moll.
Därmed är den också ett alternativ för skal val över m7b5 ackord och spelas i sådan situation två semitoner nedanför det aktuella m7b5 ackordets rot.Så också till V7 samt V7b9 en kvart up eller en kvint ned.
Bebop Harmonisk moll är ett modus av Bebop dur och listas av Levine som Bebop naturlig moll.
En del talar om Bebop dim och den finns listad på en av mina favorit sajter men jag personligen väljer att anse att det som ett misstag och en egen konstruktion. Vad jag vet spelar ingen av de stora så och inte heller finner jag den omnämnd i referenslitteratur.
Hur som helst så ger dessa skalor alternativ till skallösningar för m7b5 ackord som är fullt tillräckliga.
Karaktäristiskt är dock the passingtone placerad i Bebop skalorna så att börjar man spela 8 delar till 4/4 så hamnar R, 3, 5, 7, 9, 11, 13 precis på taktslagen, downbeats, och de andra tonerna som ligger på upbeat uppfattas som passingtones. Skalan skall liksom "Boppa" fram. Detta går inte att applicera på en dim-skala som ni förstår då den skalan redan innhåller 8 toner.
Litet nyttig och användbar kuriosa utanför ämnet Bebop skalor;
Tonerna som ligger på taktslagen, downbeats, kan uppfattas som ett fullständigt arpeggio, jag har stött på det tveksamma utrycket modalt arpeggio också, om man spelar det utan passingnotes. Detta då det innehåller ett vanligt ackords (ej sus.,aug. eller alt. ackord) alla toner. Häftigt tycker jag då det fullständiga arpeggiot ger några fler toner till arpeggion vilket ger mer möjligheter än att bara leka med de fyra första ackordstonerna.
mvh
PS !!!
Min favorit och monsterskala är fortfarande Taishikicho...