Kontrollrummet

Bluesjam Eb

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Om Bluesjam Eb
Över för tillfället på improvisationer med olika skalor och i olika tonarter. Här är en bluesimprovisation i Eb där jag spelar både på altsax och tenoren. Har panorerat dem olika så man kan skilja dem åt (ibland låter tenoren tämligen likt alten om man spelar i det höga registret.) Lägger den som halvfärdig denna gång, kan vara roligt att få kommentarer om ev. förbättringar och så. Vanligt inom jazzen är att man börjar och avslutar med en och samma melodisnutt och improviserar däremellan. Här är det improvisation rakt igenom, kanske skulle låten vinna på att få en melodi?  :unsure:
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt ljud du får ur de olika saxarna. Man behöver verkligen inte ha bråttom då man spelar. Det är något magiskt med det "hesa" ljudet som du tar fram ur saxofonen, det gillar jag!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ju njutbart och bra detta. Ska jag ha någon åsikt så är det inte på spelet som är oklanderligt utan på volymen på vänster tratt (tenoren?) som ligger aningens för högt märks speciellt i början av en strof.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hello Eddi och MaxB.

Jag är så tacksam för alla små och stora tips. Ska verkligen lyssna på trattarnas volym. Vad tror du om det där med en melodisnutt, ska jag skippa det och bara jamma på eller ska jag leta lite bland harmisarna och försöka hitta en gemensam melodisnutt för första och sista reprisen? Roligt det där om att inte spela så snabbt, jag berömde Eddi i sitt solo tidigare att han vågade ta det cool och spela på känsla, jag gillar detta.

Tack för att jag fått låna era öron, mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jamenvisst testa med att melodisera det är ju alltid kul blir ju lite skarpt jam så att säga.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns säkert möjlighet att spela melodier på andras låtar. Flera på kontrollrummet gillar samarbeten på distans, så med din hjälp och ditt instrument kan det skapas nya storverk.

Är det lättare att spela i vissa tonarter eller spelar tonarten ingen roll?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul att höra riktig sax, gillar, som MaxB säger, det hesa ljudet. Inte lätt att hitta dylikt i samplingar. Tycker den här låten är bättre än den förra (som jag inte kommenterat), som jag tyckte var lite slappt spelat, speciellt slutet på fraserna, där jag ville ha mer tryck och bestämdhet. I denna låt är du sas lite mer som fisken i vattnet.
Dock kan jag höra att det distar titt som tätt. Kan vara nåt från saxarna, mest tenorsaxen kanske, tror att du är för nära mikrofonen och överstyr.
Jag gillar egentligen inte jazz. Speciellt inte lättsmält jazz som detta. Får mig att tänka på musik i Las Vegas där man spelar roulette, black jack och andra sätt att bränna pengar medan musikens uppgift är att lugna, i bästa fall hindra det stundande självmordet när all besparing är borta... (glöm det sista - whiskey)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Svar om tonarter på sax.
Klingande Bb med tillhörande Gm för tenoren, Eb med Cm och F med Dm funkar alldeles utmärkt för en nybörjare som jag är.
Det sägs att Charlie Parker inte fick vara med de stora grabbarna att jamma för han spelade så risigt, bara spelade i Eb på sin alt. Då gick han hem och lärde sig låtarna i alla tänkbara tonarter och spelade skjortan av hel gänget (kanska bara en skröna) men det är en god historia och kanske något att tänka på så småningom. Nöjer mig med de ovanstående tonarterna "so far".
mvh Roffe H  ;)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt jazzlir (inte blues) igen! Jättesnyggt saxlir på båda saxofonerna!
Däremot tycker jag gitarrsolot var stelt och tråkigt!
Jättekul att höra jazzmusik här på KR! Önskar jag kunde spela så här själv!
Bra ljudbild och mix!
/Asti t.f. saxofåntratt
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Svar om tonarter på sax.
Klingande Bb med tillhörande Gm för tenoren, Eb med Cm och F med Dm funkar alldeles utmärkt för en nybörjare som jag är.
Det sägs att Charlie Parker inte fick vara med de stora grabbarna att jamma för han spelade så risigt, bara spelade i Eb på sin alt. Då gick han hem och lärde sig låtarna i alla tänkbara tonarter och spelade skjortan av hel gänget (kanska bara en skröna) men det är en god historia och kanske något att tänka på så småningom. Nöjer mig med de ovanstående tonarterna "so far".
mvh Roffe H  ;)

Roffe, jag har skickat ett PM till dig. Du kan se det högst upp till höger på kontrollrummet. Klicka där och läs!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Oerhört skönt lir denna gången lika så, känns inte nytt o digitalt, man letar nästan efter skivknaster på inspelningen. Kanon, håller dock med om guran var anspråkslös, var även den BIAB?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Otroligt snygg produktion, med tidstypiskt "dåligt" ljud. Som sagt, är det Band in a box igen? Behagligt lir på lurarna också.


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Till de som undrar om det är BIAB så är det så, det enda "kompgänget" jag har till mina saxar. Jag tycker själva kompet är ok, och när jag lyssnar på gitarrsolot igen håller jag med , inte det allra bästa. Jag tror jag tjänar på att inte lägga in några solon från BIAB i låtarna fortsättningsvis. Får väl börja träna på guran igen, kanske är en variation mellan tenoren och altsaxen att föredra istället.

Någon tyckte att saxarna distade en aning i Bluesjam Eb, har lyssnat och kan inte upptäcka något sådant, däremot kanske de är lite för starka på sina håll. Ska dra ner dem lite till nästa demo.

mvh Roffe H

Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul att du har hittat till KR Roffe hur gjorde du det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att du har hittat till KR Roffe hur gjorde du det?

Ja det blir man lite nyfiken på. Och har du hittat PM-funktionen? Har som sagt skickat ett PM till dig. Du kan se det högst upp till höger på kontrollrummet. Klicka där, läs och kanske rent av svara  :o  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har tidigare lagt upp några låtar på Studio Forum, fick där ett tips av Harmonica Mike som trodde att jag troligen skulle få mer respons och mer konstruktiva utlåtanden på den typ låtar jag lirar, och det tycks vara så också. Känns riktigt bra.
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
 :)

Kul att se dig här Roffe.Du har en sån skön stil i dina alster.Vi har några jazz lirare här som uppskattar sånt här och det når även fram till min bluesiga själ.
Grymt bra sound i bib prylarna..Jag kör ju cbase men måste kolla upp det här med band in a box..Ibland så räcker inte min förmåga till för att ta fram kärnan i kömpet och då skulle ju bib kunna vara en genväg..Bandet la jag ned för en massa år sedan.

Vilken verre var det du hade av bib?

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Mike
Jag köpte BIB pro 2012 (real tracks)där det följer med en del grundkomp (trummor, gitarr, piano, bas etc) men för att få jazzsoundet kompletterade jag med något de kallar real pack (jag har real pack 1, 2 och 5). Det finns real packs för alla möjliga stilar. Efter att ha gått in på Pg music på nätet och lyssnat valde jag ovanstående till att börja med. Grundprogrammet kostar drygt tusenlappen, vilket jag tycker är överkomligt. Real pack (med olika komp och solon) kostar lite olika med omkrin 600  kr styck inte heller det så farligt...
Jag är jättenöjd. Vill du veta mer hör av dig.
mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Sköna trattar  :lol:. Låter verkligt fint. Jag har en liten släng av allergi mot Band in a box men här lät det förvånansvärt bra.... utom slutet som är typiskt för BIB.
Jojo, tuta på du bara... kul med sånhär musik också.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Spacetrucker, kul att du gillar blåset. BIB är ju bara för att jag ska ha "någon" att lira med. Egentligen borde jag inte lägga upp något som färdig demo eftersom det bara är experiment och övning för mig alltihop. Men å andra sida, vad gör man inte när man saknar orkester eller möjlighet att kompa själv, är usel på gura och klaviatur mm. Jag är faktiskt ganska nöjd med soundet, trots att det är artificiellt och njuter av att få spela mina saxar
mvh Roffe H  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta är riktigt, riktigt bra. Jag stör mig inte heller speciellt på ev. artificialitet hos "Band in a box"-kompet. Det smälter bra in.

Förstår att det är kul att "snabbt" kunna fixa en bakgrund och sen bara köra. :) Improvisatoriskt, men melodiskt :) (Alltså, det känns melodiskt (konkret, genomtänkt) trots att det är "live" - rakt in i ljudkortet - och det är högt betyg :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Dividend.

Man blir glad som bara den av sådana kommentarer.  :D
Kommer att lyssna mer på dig. Jag gillar att göra improvisationer på svensk folkmusik. Och du inspirerar verkligen. Så vi får se on det dyker upp jazz i folkmusikton till slutet av augusti.

mvh Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)