Kontrollrummet

En artikel av mig. Engelsk språkhjälp efterfrågas !!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skrev en artikel för ett engelskspråkigt forum/site om den berömda ii-V-I och enkelt om jazzens och rock jazz fusions grunder.
Hade litet tid att slå ihjäl idag så jag översatte artikeln till svenska. Vill väldigt gärna veta vad ni tycker om den-skall något ändras, behövs det mer förklaringar, i så fall-till vad, språket etc. ???? De är ganska insatt i grundläggande teori på den siten
artikeln är gjord för men de spelade och förklarade ii-V-I fel så jag kände ett behov av att skriva...
Undrar också om någon som är duktig på engelska vill hjälpa mig att se över, rätta orginal artikeln ?????
Min ADHD gör att jag har svårt att koncentrera mig på vissa saker och tyvärr är att skriva på engelska en av de sakerna.
Överaktiv på andra saker- och som ni förstår så är en av dem att studera musikteori.
Vore tacksam för hjälp och som tack får jag bli skyldig ett gitarrsolo, en reharmonisering eller en analys för skalval till någon av era progressioner för kommande musik...


Här är artikeln på svenska ;


Den grundläggande progressionen i modal musik är den fullständiga helkadensen, den berömda och omtalade ii-V-I.
Turnarounden är vanligt förekommande i jazz men också i andra populära musikstilar som bygger på modal teori.
 ii-V-I  även kallas för kvintsekvens då den består av en kvints avstånd. Den uppkommer då man går tre steg baklänges i kvintcirkeln. Det är egentligen en fullständig helkadens, Sd-D-T.

Den visar/avgör tonläge för sången och om den är i dur eller i moll men säger ingenting om skalvalen.Det spelar
dock ingen roll vilken skala du spelar- man spelar alltid ii-V-I progressionen i dur med ackord harmoniserade
ut från den vanliga moll skalan, den Joniska. I C dur blir det Dm7-G7-Cmaj7. Enklaste sättet att spela över den
progressionen är att använda C dur skalan, eller (att föredra inom Rock Jazz Fusion) G Mixolydisk skala.

I moll tonarter spelas ii-V-I progressionen alltid med ackord harmoniserade ut ifrån den Harmoniska moll skalan.
Där är den diatoniska V:an ett dominant 7 ackord. Det passar bra in i till alla durskalor/durtonarter med korrekta
harmoniseringsregler vilka säger att ett V ackord alltid kan subtitutioneras av ett dominant 7 ackord. Tekniken
för att låna in substitut harmoniserade från en annan skala i samma tonläge kallas för Modal Interchange/Modal
mixture.. Det är en vanlig teknik när det gäller reharmonisering. I C dur blir progressionen Dm7b5-G7-Cm. Enklaste
sättet att spela över den är att använda C Harmonisk moll.

I modern musik, i synnerhet jazz, är V7 ackordet oftast altererat i både dur och moll tonarter. Det skapar mer
spänning från ii ackordet i progressionen. Ett altererat ackord innehåller två toner som är utanför den diatoniska
skalan. Attt sedan placera det altererade ackordets högsta ton så nära nästa ackords rot skapar en mer smidig övergång
till I ackordet, vilket är tonika och det ackordet som progressionen får sin upplösning i. En sådan progression i t.ex
C moll ser ut Dm7b5- G7b5b9 - Cm.

Det vanligaste sättet att spela över en sådan progression är att byta skala efter ackordskiftningarna. Detta
förstärker också progressionens ackord. T ex dim skalan över Dm7b5, Super-Lokrisk (Melodisk molls 7:e modus)
över Valt ackordet, G7b5b9 för att, till slut få sin upplösning i tonikan, Cm ackordet där vi i detta exempel väljer
C Melodisk moll. Det är en populär skala inom jazz / fusion där den, i motsats till klassisk musik, spelas  likadant
i nedåtgående som i uppåtgående rörelse. Den kallas då populärt Jazz skalan och den har 6 modus som flitigt
används;

Dorisk b2
Lydisk#5 , augmented scale
Lydisk b7, Dominant Lydisk
Mixolydisk b6, Hindu
Aeolisk b5
Lokrisk b4, Super Lokrisk

De diatoniska ackorden harmoniserade från Jazz skalan är;

m7, b9sus4, maj7#5, 7(#11), 7b13, m7b5 and 7mb5b9


Grundtakten i jazz är adaptiv för alla takter, d v s att till jazzens grundtakt kan du spela i vilken takt du vill
och den stämmer in.

Ofta finns ett kort tema, kallat "head" och en bestämd progression. Resten brukar vanligtvis lämnas åt improvisation.


Trad. Rock Jazz Fusion är enligt defination jazz, jazzteori spelad till rock n´roll takter/trummor.

Så, vad väntar du på ???
Jazz it up, Cat..

mvh

pxm

Tilllägger för er på KR att som exempel på populära  artister/grupper som spelar enligt modal teori är t ex White Snake.
Tja- de flesta inom hårdrock, metal gör det med modal teori som grund. Steve Vai använder ofta Jazz skalan och dess olika modus.
« Senast ändrad: 02.07.2012, 15:46:27 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/