Kontrollrummet

Har problem med missljud

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Hej!

Jag blir galen på de missljud som kommer från mina monitorer och tänkte kolla här om någon kanske vet vad det kan vara.

Apogee Duet Firewire:

Ny fw kabel.
Ny breakout kabel
Nya kablar mellan kort och monitorer eller mellan kort och m-patch och vidare till monitorerna
Om jag kör in lurar direkt i kortet så är det bra, dvs inget missljud/väsande
Att kortets out lamp blinkar när datorn är avstängd har jag läst om men vansinnigt irriterande då även missljudet finns där
Ljudet ändrar karaktär när jag skrollar/rör med musen
http://dl.dropbox.com/u/61301585/Video%202012-06-28%2013%2050%2016.mov

Apogee One:

Kortet är i princip nytt
Samma sak med missljud.

Kan det ha med mina monitorer att göra?
Jag har senaste drivrutinerna..

Någon som vet vad det kan vara?
« Senast ändrad: 28.06.2012, 17:30:35 by magnus_p »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan inget om det där men en standardfråga brukar vara om du har trådlöst internet? Vad händer om du stänger av det i så fall?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Kan inget om det där men en standardfråga brukar vara om du har trådlöst internet? Vad händer om du stänger av det i så fall?

Kör med trådat på denna datorn :)


Jay Thomas

  • Gäst
Tillverka en ojordad kontakt mha en std eurosladd och en ojordad fördelningsdosa eller en ojordad hona. Jag hade grymt brum i mina monitorer innan jag löste problemet.


Utloggad tsmalmbe

har du trådlöst påslaget, kvittar det om du använder det eller ej. bort med wifi och bt, helst från bios.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Tillverka en ojordad kontakt mha en std eurosladd och en ojordad fördelningsdosa eller en ojordad hona. Jag hade grymt brum i mina monitorer innan jag löste problemet.

det där får jag kolla..


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
har du trådlöst påslaget, kvittar det om du använder det eller ej. bort med wifi och bt, helst från bios.

Har tagit bort alla anslutningar förutom ethernet.. Låter ändå.. Jag tycker detta är märkligt


Utloggad tsmalmbe

ok, för mig (laptop) krävde det at jag fysiskt slog av knappen som stänger av radion. på min bordsmaskin krävde det bios. touch luck. och detta är oberoende av bufferstorlek då? och oberoende av om du använder monitorer eller hörlurar - och alla utgångar på ljudkortet?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kan du bättre beskriva hur det låter - hur lång tid - om det är periodisk etc.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

läste lite noggrannare. vad händer då du kopplar in en anna ljudkälla, t.ex cd-spelare, direkt in i monitorerna då? och det samma, men så att du har datorn påslagen och kör med musen och scrollar etc?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tillverka en ojordad kontakt mha en std eurosladd och en ojordad fördelningsdosa eller en ojordad hona. Jag hade grymt brum i mina monitorer innan jag löste problemet.

Tror jag ockås på! I princip alla problem av sådan art är relaterade till jordningen, och jag har löst (hjälpt till att lösa) nästan alla av dessa genom att lyfta, koppla in eller arrangera om jordningen i nätanslutningarna.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Har du dragit ner volymerna i dator och/eller mjukvara? Prova att dra ner helt på ljudkort/mixer/monitorer - gå igenom alla mixpunkter du kan hitta i datorn och maxa eller eg ställ på noll och skruva lite försiktigt upp monitorerna!

På min surfdator måste jag dra ner otroligt mycket när jag lyssnar i lurar och det blir en massa störningar... :(

Lycka till! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Kan du bättre beskriva hur det låter - hur lång tid - om det är periodisk etc.

Det låter hela tiden... När jag exempelvis drar ett fönster över skrivbordet så låter det, när jag skrollar låter det, när jag inte gör någonting låter det, men missljudet ändrar karaktär när jag "gör" något


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
läste lite noggrannare. vad händer då du kopplar in en anna ljudkälla, t.ex cd-spelare, direkt in i monitorerna då? och det samma, men så att du har datorn påslagen och kör med musen och scrollar etc?

Kopplade in min iPhone i m-patchen och det var knäpptyst


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
ok, för mig (laptop) krävde det at jag fysiskt slog av knappen som stänger av radion. på min bordsmaskin krävde det bios. touch luck. och detta är oberoende av bufferstorlek då? och oberoende av om du använder monitorer eller hörlurar - och alla utgångar på ljudkortet?

Jag har ju bara 2 utgångar på mitt duet, dock ska tilläggas att om jag kopplar ur kablarna mellan kortet och monitorerna och kör in lurarna i kortet, då är det tyst ( i lurarna)


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Nu har jag testat att avinstallera all mjukvara som har med apogee att göra, jag har installerat igen och det låter likadant.. Just nu kör jag med mitt apogee One och det blir helt knäpptyst i lurarna.. Det enda jag kan komma på då är att det är fel på antingen monitorerna eller min m-patch. Ja mena, det kan ju inte vara fel på båda ljudkorten? Det ena är firewire och det andra är USB.. Jag fattar inte detta. Funderar på om man ska åka ner och hämta ett par andra monitorer och se om det blir någon skillnad. Å andra sidan så lät de ju inget konstigt ur dem när jag kopplade in iphonen i dem och spelade musik.. Men det kanske inte går att jämföra.


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Det kan inte vara så att det är min mac som strular och skapar detta? Å andra sidan så skulle det isf höras även i lurarna va? Jag får väl testa ett annat ljudkort då kanske, min mac kanske inte gillar Apogee :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Om det är FW-kortet som bråkar så var det problem med vissa chipset förr... Tror det varnades för nVidia och rekommenderades Texas FW-chip...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad magnus_p

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
Om det är FW-kortet som bråkar så var det problem med vissa chipset förr... Tror det varnades för nVidia och rekommenderades Texas FW-chip...

Japp men även mitt USB kort (one) skapar ju samma problem


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Men i lurarna stör det ej... aktiva monitorer? Kan det vara någon störning över strömmatningen? Prova att koppla in dem i annat uttag - driva dem med mp3-spelare eller nått annat än datorn...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...har du testat att byta elluttag till monitorerna - vända 180 grader på kontakterna, prova icke jordade uttag (om du har jordat nu) eller med jordat uttag (om du har helt ojordat). Notera att även ett jordat grenuttag i en ojordad kontakt kan ställa till besvär!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har du testa jordningsknepet Jay tipsade om? Så har jag också löst brum ett par ggr. Annars: har du balanserade kablar?


Jay Thomas

  • Gäst
Har du testa jordningsknepet Jay tipsade om? Så har jag också löst brum ett par ggr. Annars: har du balanserade kablar?

Köpte mig ett par KRK Rokit 5or som brummade som ***. Gubbdagis (Clas Ohlson), inköp av eurosladd och ojordad dosa och tysta blev dem. :)