Forum > Demolåtar

Gone (are you happy now)

<< < (10/10)

tigersoul:

--- Citat från: equality skrivet 02.07.2012, 18:41:07 ---Skön låt med ganska konventionella harmisar men nånting i sångmelodin sticker ut och låter unikt, liksom givitvis din fina sångröst som påminner lite om Kornstads (en annan KR-medlem). Stör mig lite på elguran där G-strängen(?) låter ostämd annars bra arr. 

--- Slut citat ---

Måste nästan fråga, känner jag som nybörjare, vad exakt folk överlag inkluderar här i begreppet "harmonier" (eller harmisar då som ovan). Talar vi enbart progressioner i ackorden (dvs I,IV,V etc), ackordens kryddningar (7or, sus4 etc), harmonier spelade TILL ackorden eller kanske rent utav även melodin? :P

MaxB:
Jag har ingen aning vad man snackar om, har inte lärt mig vad progressioner är heller. För mig är harmonier tonerna i melodier  körstämmor och ackord.   :unsure:

tigersoul:

--- Citat från: MaxB skrivet 05.07.2012, 17:13:54 ---Jag har ingen aning vad man snackar om, har inte lärt mig progressioner är heller. För mig är harmonier tonerna i melodier  :huh: körstämmor och ackord. 

--- Slut citat ---

- Ungefär som jag skulle kalla det för också då. Enligt wikipedia är Harmonilära "läran om de harmonier som uppstår i ett musikaliskt sammanhang där flera stämmor samverkar till ackord." Så enkelt fattat i alla sammanhang där mer än en ton samverkar så har vi harmonier i olika former, därav det var lite tvetydigt i mitt huvud vad exakt folk menar med ordet då det flitigt används på forumet ;)

Eddi:
Jag tror att harmisar helt enkelt substituerar ackord som då kan vara rena eller färgade vilket som. Någon absolut grundregel finns inte. Det är upp till betraktarens öron.

tigersoul:
Misstänkte det, men tänkte är ju alltid bra att fråga om saker man inte är säker på ;) Jag tycker mig förutom ackord även se ordet användas ganska flitigt i situationer där ett instrument spelar en separat melodi mot te.x röstspåret och att relationen däremellan går under "harmis" lika så.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion