Forum > Demolåtar
Gone (are you happy now)
MaxB:
Jag har fortfarande inte sett slutet. :P
Menar att jag inte tycker den är i mål med det du gjort. I så fall skulle reverbflykten komma lite tidigare och även innefatta sången i samma omfattning. Men, jag tror det finns bättre slut.
Sorry att inte ha nån mer ledtråd att ge!
"Think out of the box" och se vad som händer! B)
Eddi:
Jag saknar fortfarande trummor och bas efter 3:25 skulle funka tillsammans med din gitarrufejdning tror jag.
Asti:
Snygg sång till en bra låt!
Tycker det kunde behövas lite variation, som t.ex en lätt distad elgura med tremolo,
som kommer in t.ex i andra versen och drar lite ackord. Efterhand kanske även
stråkar skulle förstärka för att i slutet återgå till ett avskalat arr...? Så skulle
nog jag lagt upp det.
/Asti t.f. besserwisser
jugas:
Hade tänkt skriva för flera dar sen men har inte riktigt hunnit. Nu har ju det här projektet klarat sig alldeles utmärkt ändå ;) Du har fått goda råd och du har - mycket klokt - varit rädd om enkelheten. Det här är ju en sån kanonfin låt och du sjunger den skitbra så det är skönt att du hållit igen i arret, helheten är nästan hemma. Men jag har några små funderingar om små justeringar och detaljer...
Orgeln är jättebra, nästan... blir dock lite mycket 'matta' kan jag tycka - det gäller att vara rädd om luften i en sån här låt - går det att 'glesa' ur ackorden lite här o där? alltså spela färre toner i ackorden ibland, skala ner till terser, kvartar, kvinter?
Ett par små ministopp skulle också kunna skapa lite mer luft och dynamik... först vid 1.34, att orgeln blir tyst o kommer in igen på ettan nånstans mellan 1.36 -1.37 ..eventuellt samma sak igen vid 2.17 men ligga kvar med en ton eller så.
Orgeln skulle kanske kunna höjas en oktav under andra delen av git.solot? eller att det åtminstone blir någon variation.
Direkt efter git.solot 2.46 skulle jag vilja att plockguran blev tyst o kommer in igen t.ex vid 2.58 ..alltså bara röst o bas under ca 10 sek :)
Sen vill jag också -som Eddi - ha tillbaks trummorna o basen... antingen vid ackordbytet vid ca 3.07 eller vid 3.22
Jag skulle testa att lägga ett utklingande slutackord på ettan på sista 'gone' vid ca 3.36
Inte säkert att något av detta funkar för dig men det är dom grejerna jag skulle testa om det var min låt eller om jag vore producent :)
Astis tanke om tremologitarr är inte heller dum, jag skulle i så fall testa att lägga ettor i sista versen i stället för plockguran.
Och en liten stråktrio/kvartett kunde ju vara mumma, men det skulle nog behöva va äkta vara i så fall..
tigersoul:
--- Citat från: jugas skrivet 30.06.2012, 02:41:32 ---Hade tänkt skriva för flera dar sen men har inte riktigt hunnit. Nu har ju det här projektet klarat sig alldeles utmärkt ändå ;) Du har fått goda råd och du har - mycket klokt - varit rädd om enkelheten. Det här är ju en sån kanonfin låt och du sjunger den skitbra så det är skönt att du hållit igen i arret, helheten är nästan hemma. Men jag har några små funderingar om små justeringar och detaljer...
Orgeln är jättebra, nästan... blir dock lite mycket 'matta' kan jag tycka - det gäller att vara rädd om luften i en sån här låt - går det att 'glesa' ur ackorden lite här o där? alltså spela färre toner i ackorden ibland, skala ner till terser, kvartar, kvinter?
Ett par små ministopp skulle också kunna skapa lite mer luft och dynamik... först vid 1.34, att orgeln blir tyst o kommer in igen på ettan nånstans mellan 1.36 -1.37 ..eventuellt samma sak igen vid 2.17 men ligga kvar med en ton eller så.
Orgeln skulle kanske kunna höjas en oktav under andra delen av git.solot? eller att det åtminstone blir någon variation.
Direkt efter git.solot 2.46 skulle jag vilja att plockguran blev tyst o kommer in igen t.ex vid 2.58 ..alltså bara röst o bas under ca 10 sek :)
Sen vill jag också -som Eddi - ha tillbaks trummorna o basen... antingen vid ackordbytet vid ca 3.07 eller vid 3.22
Jag skulle testa att lägga ett utklingande slutackord på ettan på sista 'gone' vid ca 3.36
Inte säkert att något av detta funkar för dig men det är dom grejerna jag skulle testa om det var min låt eller om jag vore producent :)
Astis tanke om tremologitarr är inte heller dum, jag skulle i så fall testa att lägga ettor i sista versen i stället för plockguran.
Och en liten stråktrio/kvartett kunde ju vara mumma, men det skulle nog behöva va äkta vara i så fall..
--- Slut citat ---
+ Asti o Eddi's inlägg
Tackar för betyget, jag är ju trots allt väldigt färsk o det här är väl egentligen den första fullskaliga mixen jag gör som inte bara innehåller sång + kompinstrument i någon seriösare bemärkelse. Flera bra idéer där som jag ska titta närmare på. Jag håller med om att orgeln blir lite "matta" men jag kom aldrig på något vettigt sätt att lätta upp det. Jag provade med att släppa ackorden o tillåta lite luft mellan dem men det lät som att något i ljudbilden slogs av o på vilket blev störande, glesa ut ackorden till t.ex 5-ackord har jag däremot INTE provat, mycket bra tips!
Jag testade att vrida på bas o trummor igen på slutet men jag gillade inte riktigt resultatet, kanske skulle ge det en andra chans dock.
Strängar och ännu mer elgitarr är jag en smula skeptisk till, det skulle vara något väldigt lätt isf då jag gärna vill hålla arret luftigt o lätt.
Något jag själv stör mig på som lustigt nog ingen annan påpekat är hur uselt gitarrsolot är, jag tycker det låter så amatörmässigt att jag nästan ryser ;)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida