Kontrollrummet

Eddi - As Simple As That

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Av oss får du reaktion i alla fall!   B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Klockren refrängmelodi. Som många varit inne på är det sången som behöver förbättras. Detaljer alltså, inte i stort. Du glider lite osnyggt upp till dom tonerna du på förhand tror att du inte fixar. Du ska "ta" tonerna direkt tycker jag. Du har en egen ton i din röst, så jag tycker dina låtar är värda att du verkligen lägger tid på sången. Det höjer intrycket ordentligt, och jag tycker nog också att detta var en av dina bättre sånginsatser. Gött!

Barry-partiet i mitten:  :D

Avsaknad av kort delay och måttlig användning av reverb gör att din röst kommer till sin rätt bättre. Om man sjunger lite småfalskt (vilket undertecknad också gör allt som oftast) så är det inte smickrande att förstärka det med knasiga delay- och reverbinställningar. Bra!!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Av oss får du reaktion i alla fall!   B)
Ja det är jag tacksam för :)

Klockren refrängmelodi. Som många varit inne på är det sången som behöver förbättras. Detaljer alltså, inte i stort. Du glider lite osnyggt upp till dom tonerna du på förhand tror att du inte fixar. Du ska "ta" tonerna direkt tycker jag. Du har en egen ton i din röst, så jag tycker dina låtar är värda att du verkligen lägger tid på sången. Det höjer intrycket ordentligt, och jag tycker nog också att detta var en av dina bättre sånginsatser. Gött!

Barry-partiet i mitten:  :D

Avsaknad av kort delay och måttlig användning av reverb gör att din röst kommer till sin rätt bättre. Om man sjunger lite småfalskt (vilket undertecknad också gör allt som oftast) så är det inte smickrande att förstärka det med knasiga delay- och reverbinställningar. Bra!!
I den här tror jag att jag arbetar så utom möjligen på ordet Disagree?
Förstår jag dig rätt att du tycker att jag har ställt in verben ok? Tror inte att jag har med någon Delay nä!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jugas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 200
    • Visa profil
Jäkligt go låt, en hit ju.. visst är det nån sorts discokänsla :) och jag gillar kontrasten mellan discostuket och din lite kärva stämma... att det blir mer sandpapper än sammet liksom.

Finns en sak jag skulle vilja ändra rent formmässigt dock.. jag tycker det skulle kännas mer klockrent om pratet och gitarrsolot bytte plats så att pratet blir mer som en brygga till sista ref. Det tror jag faktiskt kunde lyfta ännu mer :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 637
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt, gillar speciellt refrängen! Har definitivt hitkänsla!
Kommer inte på någon låt just nu som denna skulle vara "kopierad" från...
Ackordföljden är ju rätt vanlig, så lite grand liknar den kanske ett antal låtar...?
Ljudbilden kanske skulle kunna göras lite klarare genom att skära lite här och där,
men det är jag tyvärr inte kvalificerad att avgöra vad och var.
/Asti t.f. Fältskär
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Skönt låt Eddi.  Tycker att din röst passar perfekt och Barry White-partiet sitter ju som en smäck!  :) 

Tycker att gitarrljudet är lite för distigt överlag till denna dock.  Det passar på melodi/solo men skvalpar lite för
mycket annars.  Sen så vore det mumma med en ljus baktaktsgitarr på verserna, typ "You can't by me love" (kommer inte på ngn bättre referens)
om du förstår vad jag menar.  Soulfeelingen kommer att boostas rejält med en sån!   :)   

Bra jobb!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jäkligt go låt, en hit ju.. visst är det nån sorts discokänsla :) och jag gillar kontrasten mellan discostuket och din lite kärva stämma... att det blir mer sandpapper än sammet liksom.

Finns en sak jag skulle vilja ändra rent formmässigt dock.. jag tycker det skulle kännas mer klockrent om pratet och gitarrsolot bytte plats så att pratet blir mer som en brygga till sista ref. Det tror jag faktiskt kunde lyfta ännu mer :)
Tack för pepp och bra tyck Robert :D Ska ta och testa att kasta om i Cubase så får jag se om jag hör det du hör.

Skön låt, gillar speciellt refrängen! Har definitivt hitkänsla!
Kommer inte på någon låt just nu som denna skulle vara "kopierad" från...
Ackordföljden är ju rätt vanlig, så lite grand liknar den kanske ett antal låtar...?
Ljudbilden kanske skulle kunna göras lite klarare genom att skära lite här och där,
men det är jag tyvärr inte kvalificerad att avgöra vad och var.
/Asti t.f. Fältskär
Ja ljudbilden är lite skitig och det är ju den distade guran som gör det kanske den ska skäras lite i diskanten som andra varit inne på. Tack för tyck Peter :D

Skönt låt Eddi.  Tycker att din röst passar perfekt och Barry White-partiet sitter ju som en smäck!  :) 

Tycker att gitarrljudet är lite för distigt överlag till denna dock.  Det passar på melodi/solo men skvalpar lite för
mycket annars.  Sen så vore det mumma med en ljus baktaktsgitarr på verserna, typ "You can't by me love" (kommer inte på ngn bättre referens)
om du förstår vad jag menar.  Soulfeelingen kommer att boostas rejält med en sån!   :)  

Bra jobb!   /Fuzz
Tack för tyck Fuzzen:D Jag tror jag hör din baktakt nånstans så det ska jag testa. Liksom det där med disten då.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Galopptrummorna i början lite som Totos Africa men sedan blir det något annat. Sextiotalsvibbar med en catchy refräng. God popmusik som borde spelas i radion. Elguran blir lite av envis mygga till slut. Hushåll mer med den. Mixen låter bra i mina datorhögtalare av märket Yamaha.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Det blev bra detta.. Snygg sång som sitter som en smäck... Tycker dock att det är lite rörigt på den instrumentala fronten.. Många instrument som krigar om uppmärksamheten - om Du förstår vad jag menar? Kanske är det en mixfråga, eller bara tycke & smak. Men så upplever jag det..

Det där snacket, med len hallick-röst, är ju ett fenomen signat 70 & 80-talet  :P Vet inte riktigt hur jag ställer mig till det? Får lyssna lite till..

Hur som helst. Refrängen har hit-känsla och diggas hårt... Men som sagt. Kanske i rörigaste laget?!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Klockren refrängmelodi. Som många varit inne på är det sången som behöver förbättras. Detaljer alltså, inte i stort. Du glider lite osnyggt upp till dom tonerna du på förhand tror att du inte fixar. Du ska "ta" tonerna direkt tycker jag. Du har en egen ton i din röst, så jag tycker dina låtar är värda att du verkligen lägger tid på sången. Det höjer intrycket ordentligt, och jag tycker nog också att detta var en av dina bättre sånginsatser. Gött!

Barry-partiet i mitten:  :D

Avsaknad av kort delay och måttlig användning av reverb gör att din röst kommer till sin rätt bättre. Om man sjunger lite småfalskt (vilket undertecknad också gör allt som oftast) så är det inte smickrande att förstärka det med knasiga delay- och reverbinställningar. Bra!!
I den här tror jag att jag arbetar så utom möjligen på ordet Disagree?
Förstår jag dig rätt att du tycker att jag har ställt in verben ok? Tror inte att jag har med någon Delay nä!
Nu när jag har lyssnat på den ett antal ggr så tycker jag refrängsången håller. Iofs så "vänjer man sig" efter hand så nu vet är jag inte säker längre. Första intrycket har jag ju liksom tappat bort nu. Däremot tycker jag fortfarande att första versen är lite skakig.

Sångljudet är helt perfekt tycker jag.

Gitarren är inte helt supertajt och tremololjudet och det "stökiga" soundet (från halsmiken) förstärker det en del.

Som helhet är detta finemang! Ta till dig det du känner för.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Galopptrummorna i början lite som Totos Africa men sedan blir det något annat. Sextiotalsvibbar med en catchy refräng. God popmusik som borde spelas i radion. Elguran blir lite av envis mygga till slut. Hushåll mer med den. Mixen låter bra i mina datorhögtalare av märket Yamaha.
Yamaha är bra, ja den sista guran som följer med sången är lite ettrig - radion :D det suger jag i mig. Tack för tyck EQ :)

Det blev bra detta.. Snygg sång som sitter som en smäck... Tycker dock att det är lite rörigt på den instrumentala fronten.. Många instrument som krigar om uppmärksamheten - om Du förstår vad jag menar? Kanske är det en mixfråga, eller bara tycke & smak. Men så upplever jag det..

Det där snacket, med len hallick-röst, är ju ett fenomen signat 70 & 80-talet  :P Vet inte riktigt hur jag ställer mig till det? Får lyssna lite till..

Hur som helst. Refrängen har hit-känsla och diggas hårt... Men som sagt. Kanske i rörigaste laget?!
:lol: ja den är lite sliskig den rösten - i texten skrev jag "girl" men "baby" kom ut vilket gjorde den ännu sliskigare  :ph34r:
Mixen är nog inte så rörig egentligen det är den distade gitarren som skitar ner - kanske lite för mycket utan den låter det som en svensk lättgräddad pannkaka len och fin och lite tråkig. Kul att du diggar refrängen. Tack för tyck Hogs :D

Klockren refrängmelodi. Som många varit inne på är det sången som behöver förbättras. Detaljer alltså, inte i stort. Du glider lite osnyggt upp till dom tonerna du på förhand tror att du inte fixar. Du ska "ta" tonerna direkt tycker jag. Du har en egen ton i din röst, så jag tycker dina låtar är värda att du verkligen lägger tid på sången. Det höjer intrycket ordentligt, och jag tycker nog också att detta var en av dina bättre sånginsatser. Gött!

Barry-partiet i mitten:  :D

Avsaknad av kort delay och måttlig användning av reverb gör att din röst kommer till sin rätt bättre. Om man sjunger lite småfalskt (vilket undertecknad också gör allt som oftast) så är det inte smickrande att förstärka det med knasiga delay- och reverbinställningar. Bra!!
I den här tror jag att jag arbetar så utom möjligen på ordet Disagree?
Förstår jag dig rätt att du tycker att jag har ställt in verben ok? Tror inte att jag har med någon Delay nä!
Nu när jag har lyssnat på den ett antal ggr så tycker jag refrängsången håller. Iofs så "vänjer man sig" efter hand så nu vet är jag inte säker längre. Första intrycket har jag ju liksom tappat bort nu. Däremot tycker jag fortfarande att första versen är lite skakig.

Sångljudet är helt perfekt tycker jag.

Gitarren är inte helt supertajt och tremololjudet och det "stökiga" soundet (från halsmiken) förstärker det en del.

Som helhet är detta finemang! Ta till dig det du känner för.  :)
:) Jag tar till mig "finemang" och är glad för din analys. Tack för tyck Wernis :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har testat med att skifta solo och slemmig röst men tyckte inte att det vart bra har också rattat på EQ för att få ner diskanten på guran men tyckte inte heller att det blev bra - någonting saknades plötsligt liksom - så nu kör jag över den här till färdiga som den är och hoppas att förslagslämnare förlåter min stoiskhet som det ju ändå är. Blev för övrigt förvånad över att det gick att skicka över den till färdiga med tanke på att siten är halvbra just nu och att PXM inte hade lyckats häromdagen.

Tack för alla tyck :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Hej Eddi. Tack för ett fint omdöme om min låt.
Skön låt du skapat, snyggt att dubbla sången , coolt gitarrsolo, lugnt och fint med känsla.
Spelar (gör) du allting själv?
En fråga också. Jag är ju helt färsk. Gick med igår. Jag lade bara upp min låt Easygoing Blues som färdig demo, för att jag tyckte den var färdig. Men kan den "åka iväg" till en annan plats om någon tycker att den inte är färdig. Vem bestämmer?
Kanske en korkad fråga.

mvh Roffe H  :rolleyes:
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej Eddi. Tack för ett fint omdöme om min låt.
Skön låt du skapat, snyggt att dubbla sången , coolt gitarrsolo, lugnt och fint med känsla.
Spelar (gör) du allting själv?
En fråga också. Jag är ju helt färsk. Gick med igår. Jag lade bara upp min låt Easygoing Blues som färdig demo, för att jag tyckte den var färdig. Men kan den "åka iväg" till en annan plats om någon tycker att den inte är färdig. Vem bestämmer?
Kanske en korkad fråga.

mvh Roffe H  :rolleyes:
Du bestämmer helt själv vad som är färdigt eller inte. Själv har jag nog aldrig slängt upp nåt som färdigt redan från början eftersom jag vill höra åsikter och förbättringsförslag på låten och det här forumet har riktigt riktigt goda öron och bra förslagspåse som oftast innehåller förbättringspotentialer som man inte själv visste eller tänkte på. Den här låten har jag tagit upp på halvfärdiga i tre steg först en instrumental slask sedan fullt instrumentalt och sist med sång. Jag har fått en massa bra synpunkter på vägen fast just i denna har jag inte ändrat särskilt mycket mot vad jag normalt brukar göra. Kul med en saxofonist här Roffe så fortsätt posta låtar på hel- eller halvfärdiga.

Du har bra öron också - inte någon har kommenterat att jag dubblat sången men det kanske fler har hört? Och javisst jag spelar allt själv på denna men har ett stort antal låtar som är colabbade med kamraterna på KR. Colab gillar jag starkt och jag hoppas att du kan lira sax på någon av mina framtida låtar någon gång.

Tack för tyck Roffe :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Absolut, vore kul att colabba eftersom jag inte har möjlighet att spela så mycket mer än sax...bra tips att lägga upp låten för att få tips, jag märker att det finns många goda lyssnare på KR.
Tack för tipsen Roffe H  ;)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag har testat med att skifta solo och slemmig röst men tyckte inte att det vart bra har också rattat på EQ för att få ner diskanten på guran men tyckte inte heller att det blev bra - någonting saknades plötsligt liksom - så nu kör jag över den här till färdiga som den är och hoppas att förslagslämnare förlåter min stoiskhet som det ju ändå är. Blev för övrigt förvånad över att det gick att skicka över den till färdiga med tanke på att siten är halvbra just nu och att PXM inte hade lyckats häromdagen.

Tack för alla tyck :D

Hej Eddi!!

Jag gillar låten, och du sjunger med en kraftig spännvidd här, från mörk sensuell stämma till skön ljus tenor, snyggt jobbat :rolleyes:

/Marre

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har testat med att skifta solo och slemmig röst men tyckte inte att det vart bra har också rattat på EQ för att få ner diskanten på guran men tyckte inte heller att det blev bra - någonting saknades plötsligt liksom - så nu kör jag över den här till färdiga som den är och hoppas att förslagslämnare förlåter min stoiskhet som det ju ändå är. Blev för övrigt förvånad över att det gick att skicka över den till färdiga med tanke på att siten är halvbra just nu och att PXM inte hade lyckats häromdagen.

Tack för alla tyck :D

Hej Eddi!!

Jag gillar låten, och du sjunger med en kraftig spännvidd här, från mörk sensuell stämma till skön ljus tenor, snyggt jobbat :rolleyes:

/Marre


:lol: Sensuell stämma låter väldigt mycket bättre än slemmig röst haha
Tack för tyck Marre :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag minns när jag hörde din sång första gången så var den rätt uppåt väggarna - dvs galet falsk, hehe
Grejen var tror jag att du sjung allt i en tagning. Nu tycker jag mig höra att du spelar in sången bit för bit. Att du koncentrerar dig på de svårare partierna och tar dom för sig.  Så gör väl också alla bra sångare i studion.
Jag tycker du fått till det här bra, även om jag inte är så förtjust i refrängmelodin som upprepar samma slinga i de olika ackorden, men kan vara effektivt.
Klart impad ändå.  I love you man!! :wub:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag minns när jag hörde din sång första gången så var den rätt uppåt väggarna - dvs galet falsk, hehe
Grejen var tror jag att du sjung allt i en tagning. Nu tycker jag mig höra att du spelar in sången bit för bit. Att du koncentrerar dig på de svårare partierna och tar dom för sig.  Så gör väl också alla bra sångare i studion.
Jag tycker du fått till det här bra, även om jag inte är så förtjust i refrängmelodin som upprepar samma slinga i de olika ackorden, men kan vara effektivt.
Klart impad ändå.  I love you man!! :wub:
Du har så rätt så jag har ju alltid tyckt att min röst har varit riktigt usel och därför aldrig ens försökt att få den att låta bra snarare gömt den bakom en massa pluggar. Här på KR har jag ju då och då ändå fått positiva omdömen och det gör att man såsmåningom växer. Nu har jag mycket medvetet tagit tag i det hela och försöker leverera det bästa jag kan röstmässigt och det ger ju faktiskt resultat. Jag kommer aldrig att sjunga lika själfullt som du Tokai men det får jag finna mig i.
Riktigt kul att du gör tummen upp.
Stort tack för tyck :D Löve you too
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se