Kontrollrummet

Göra klart en låt. Harmonier och melodier.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Detta är en artikel för att beskriva hur en helt och hållet modal låt med grund i en tonart
kan se ut och verka helt utan modal anknytning samt utan klar tonart. Ändå stämmer den
och låter bra. En del använder detta även för jamming och för en mer linjär jazz/musik, vilken
kan upplevas som mjukare, mer soft, för lyssnaren.Även kan det låta så avancerat att man inte tror att det är en improvisation/jamsession.

Annars så utgör detta den klassiska grunden
för att ställa råmatrialet till en skriven låt färdigt. Det är ur den synpunkten artikeln är skriven och, gissar
jag, mest intressant för forumets medlemmar. Eftersom jag anser er klippska och kunniga går jag rakt på
sak i denna artikel och antar ni kan/har förståelse för grunderna.Den är hur som helst enkelt skriven och
lätt att följa med i.

Med anledning av att jag läst om någon som sökte använda spänningstoner utanför skalan och någon som
skrev, skit i skalorna-använd öronen. Att enbart anta att man utgår från en pedal ton då är fel Nu är fakta att hur än man gör spelar man alltid i någon skala men vill man inte att det skall upplevas som modulationer eller låta falskt spå finns det i musikteorin en gren som kallas för harmonik. Inte sagt att någon av forumets låtar varit fel-tvärtom är det mesta här förvånande korrekt och jag har stor respekt för eran känsla för musik och era öron. Är imponerad. Några gör så här utan att veta om funktionerna bakom det och litar till sina öron. Klart är att det blir mycket svårt att t ex bestämma tonart eller skala då då det är mycket svårt att analysera det färdiga resultatet av det jag presenterar klarar jag knappt att hitta verklig tonart och skala. Men jag fuskar-jag har lärt mig grunderna för att få en modal sång att låta mer linjär. Att ange pedal ton är dock ett bra rikt märke.

 Detta är till för att klargöra artikeln om Fungerande Harmoniks Grundregler jag översatte från engelska på ett mycket enklare vis och med mina egna ord.

Någon frågade om jag aldrig gjorde klart en låt och förfinade. Jag har ADHD,tyvärr, och har svårt med koncentration i långlivade projekt eller fastnar i och överarbetar. Nu försöker jag hålla en jämn kurva däremellan medan jag hela tiden läser era råd och tar till mig dem, men kanske jag inte använder dem på en gång och i samma låt råden blev postade. Som sagt, koncentrationen och litet överaktivitet.När jag postat en låt har jag ofta hunnit med tre till däremellan som jag inte postar. Sorry.

Reharmonisering och nya arrangemang av känd musik är på tapeten just nu och teknikerna blandas oftast med remixar. Att jämna ut melodin och anpassa ackorden har beskrivits av någon av er helt korrekt när det gällde frågan om hur man går vidare/gör klart en låt. Denne någon kan inget om musikteori ändå beskrev han det och jag sätter hans kunskap och erfarenhet högt. Man måste ha spelat mycket för att komma till den nivån alldeles på egen hand.

Detta är de enklaste mest fundamentala grunderna, mycket taget från klassisk reharmoniserings teknik.Men jazz är ju min grund så....men har försökt hålla det neutralt och klassiskt.


Enkla basics för att från rå matrialet skapa en färdig låt.

Läser man noter vet man att harmoni är beskrivet som vertikalt
då harmonier uppstår endast när två eller fler toner spelas samtidigt.
J m f med ackord.En följd av harmonier kallas för en progression.

Melodin å andra sidan är horisontal då tonerna är spelade i succesioner
och läses horisontellt i notskrift.

Single line harmony ( vet ej det svenska begreppet) är när harmoniens
olika toner är uppdelade på olika instrument.

Ibland utesluter man roten eller 5 :an från ackorden och låter basen spela de tonerna istället.
För att få det luftigare och distans mellan instrumenten. Detta kallas för spacing.
Det är ett ex på Single line harmony.

En klassisk reharmonisering av sång med både harmoni och melodi går
vanligen till så här;

Råmatrialet till melodin och dess ackord/harmonier till att börja med helt diatoniskt uppbyggda.
För att göra melodin mer framträdbar bruker man höjja den och spela den från tonartens ters,
stor eller liten efter tonsättarens behag. Det går även att spela den utifrån sexten
och då sänker man melodin.

Att sedan titta på progressionen, transponera den till paralelltonart och använda sekundära dominanter, d v s använda ett ackords perfekta V eller Vii även om det ej är diatonisk i sammanhanget. Det blir då en V-I eller en
Vii-I progression och de kan, om man vill förkortas till enbart ett V eller ett Vii. Man behöver alltså
inte utala tonikan.Det känns vid lyssning som att låten tar fart igen mot något. Dessa progressioner kan
också ses vara modulerande men så är inte fallet i det här exemplet och dess beskrivna tekniker. Skulle det
stått med i råmatrialet hade det dock varit fråga om modulation och melodins skala hade ändrats med den.

När vi vet detta tittar vi på melodin igen och tillsätter toner som ligger utanför skalan, gärna kromatiska
närmanden till måltonen i fråga. Detta görs där de nya tonerna kan få harmonisk support av en sekundär
dominant.Måltoner, även kallade ledtoner, är oftast ackordets prim, ters, kvint och sept men kan även vara 9:an,
 11:an eller 13:e.Man kan låta den kromatiska upplösningen komma en bit in i ackordets rythm för att skapa
försenad upplösning.

Använder man en sekundär dominant kan man även använda sig av tonerna från Super Lokrisk, Lokrisk, Mixolidisk,dim,
heltons eller dominant frygisk skala över just det ackordet för att närma sig nästa ackords målton.
Ett V ackord kan även stå som substitut för ett I ackord och då användes ofta toner från Dominant Lydisk skala.
Tekniken med måltoner kallas för Targetting.

Ett Vii ackord står/spelas alltid en semiton innan målackordet vilket alltid ger sin upplösning då det står en
semiton ovanför Vii. T ex Bm7-5-Canj7

Ett V ackord kan nå sin upplösning på två sätt-antingen lösas uppåt fyra tonsteg eller nedåt med en kvint.
Ex G7 - Cmaj7 eller G7 - Dm7

V ackordet kan altereras för mer färg och mer smooth övergång skapas till sin tonika då man lägger det
altererade ackordets högsta ton så nära nästkommandes ackords rot som möjligt. Detta är dock ej möjligt
 för ett Vii ackord att föregås av en sekundär dominant.Ett altererat ackord innehåller en eller två toner
utanför ackordets skala och på detta vis kan du stödja fler outside toner i melodin.
Ex; G7b5b9 - Cmaj7

Ett ytterligare alternativ för sekundära dominanter att använda är V ackordets tritonussubstutition.
Detta fungerar tack vare ackordens tritonus förhållanden gentemot varandra.
Ex G7 tritonussubstutition är #C7.

Att få en låt som går i dur att inte låta fånigt vanlig och naiv utan mer allvarlig och stabil använder man oftast
tekniken Modal Interchange/Modal Mixture. Den går ut på att man lånar in ackord harmoniserade utifrån en annan skala
i samma tonart. Till att börja med räcker det med att känna till detta; iv, VI, och VII ackord från vanliga mollskalans
diatoniska harmonier kan lånas till en durprogression.

Nu har du melodin i en tonart tack vare att du spelar den från skalan stora eller lilla ters, ev sext och en progression i paralelltonart, vilket också talar om den egentliga tonarten. Men det kan vara knepigt att lista ut eftersom melodin nu också är reharmoniserad. De uppenbara kadenserna, ex ii-V-I;orna är visar ju på paralellens tonart. Ett knep kan vara att titta på basgången vilken ofta spelas i någon av de två dominanternas skala i orginaltonarten. Men först måste du komma ihåg att korrigera ii-V-I i paralelltonarten och komma ihåg att i dur spelas progressionen alltid med utgångspunkt från Jonisk, vanlig dur, skala och att i moll spelas den alltid med utgångspunkt från Harmonisk mollskala. Detta för att spänningen mellan ackordens toner och upplösning, d v s den viktiga fullständiga helskadensen fortfarande skall fungera mot melodins succesion/tonföljd.

 Ett förslag för att hålla nyanserad, innehållsrik musik ren och inte låta det gröta ihop sig är att låta basen spela i V.ans naturliga, diatoniska skala samt att reharmonisera dess licks/succesioner på samma sätt som du gjorde med melodins succesioner och ta hänsyn till dess nya , med sekundära dominanter, reharmoniserade progressioner understödda toner. Men du detta gör du från orginaltonartens V.a och inte från progressionens nuvarande paralelltonart.
Det fungerar utmärkt att transponera den direkt från utgångspunkten I ackordets skala till V ackordets skala även om du låtit basen spela på ackordens rot, 5;a eller 7;a i orginal modellen för låten.
Ex Cmaj7s V ackord är ett G och dess diatoniska skala är G Mixolydisk. För att inte göra det alltför uppenbart kan du reducera några diatoniska toner göra grundsuccesionen i C dur pentans 5:e position istället och sedan reharmonisera efter grundreglerna ang. melodi vilka vi redan gått igenom. D v s använda tekniken Targetting på samma sätt som när melodin reharmoniserades.

Nu har du skapat en sång, komplex och korrekt i sin uppbyggnad som säkert kommer att imponera på avancerade musiker och kompositörer, både jazz och klassiska, tack vare dessa reharmoniseringtekniker för både harmoni, melodi och bas. Musiken kommer att ljuda mer smooth och ha en egen själ gentemot råmatrielet vi började med, där allt spelades utifrån samma diatoniska skala. Det är litet arbete men ett enkelt sätt att få en simpel, enkel sång med allt komponerat i samma skala att låta välbearbetad och ha korrekt spelad spänning och upplösni
ng. Det är populärt bland jazz musiker att reharmonisera kända pop och rock klassiker idag. Att arrangera om dem kan vara ett annat uttryck som felaktigt används istället för reharmonisering

Som ni märkt så skriver jag sällan musik och föredrar min musik modalt rå.
Men inte alltid. Det finns undantag. Här är ett av dem:


mvh

pxm


PS:
När avdelningen om komponering och textskrivning fungerar propert igen kanske någon moderator kan flytta den här tråden dit ???
« Senast ändrad: 27.06.2012, 01:51:49 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Kithara de Paxom var ett mycket njutbart stycke

gott jobbat! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stycket på youtube har potential, gott!

Du skrev:
Melodin å andra sidan är horisontal då tonerna är spelade i succesioner
och läses horisontellt i notskrift


Jag vill spontant inflika att melodin i stor utsträckning även är vertikal, då det är väsentligt hur toner spelas och hur länge toner ska klinga.

Jag missade om du faktiskt hade med den informationen.  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ska läsa igenom och lyssna och skriva nåt mer uttömmande sen om jag kommer på nåt. Men "förutsatt" att man använder mer än en melodi, utgör ju dessa linjer i sig harmonier, som påverkar den grundläggande dur/moll eller vad man nu väljer. Det är där jag tycker det blir intressant och teorin i sig "urartar" - det finns ingen enkel beskrivning av vad som funkar. (Jo det finns det i coh för sig, men det är inte kul att läsa om hehe)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vilken överraskning du kommer med här - riktigt bra spelat och intressant utlägg dessutom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket fint stycke.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
tack för info. jag läste på wikipedia så nu vet jag vad de 7
modus med utgångspunkt i en dur-skala är. i c-dur blir då aeolisk modus grundton A?
men då infinner sig en lite kul fråga. beatles fick i början av 60-talet beröm för sina aeoliska kadenser. blir det då t.ex. F / G / Am? Är det en sådan kadens?
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 Få se, F är en Subdominant och G en dominant medan Am är tonika. Japp det är en form av kadens, Mixus-du har rätt-fast jag tycker den var litet ovanlig. Men den funkar och jag gillar det. Kan tänka mig att det är en kadens, eg. en form av fullständig helkadens, som kunde skapa uppmärksamhet och ge berömelse.
Tack för tipset, jag skall testa att reharmonisera den med dicplacement av sekundära dominanter.

Ett tilllägg bara- en fullständig helkadens i moll tonart börjar alltid med den svagare dominanten, ett dimackord följt av den starkare dominanten V för att sedan få sin upplösning i I ackordet.

Därför är egentligen detta en kadens i C dur som upplöses i sin paralell Am. Men det fungerar utmärkt med en Am skala ändå-C dur och Am är ju som sagt paralelltonarter till varandra. Mycket fyndigt och genialiskt av skaparen till denna ackordsföljd tycker jag..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Ett tilllägg bara- en fullständig helkadens i moll tonart börjar alltid med den svagare dominanten, ett dimackord följt av den starkare dominanten V för att sedan få sin upplösning i I ackordet.
hur skulle det då bli här?
..  dm /vilket dimackord? / e7 /   am  ?  stort V betyder dur, eller hur?
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
 Den här kadensen kan skrivas IV - ii - V - I och är då Subdominant - Dominantens dominant- Dominant och Tonika.
Ackordet du söker är ett Bdim..

ett V betyder ackords skalans femte ackord- i kadenser brukar man göra det till ett dom 7 ackord som är att dur ackord-helt riktigt

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du skrev:
Melodin å andra sidan är horisontal då tonerna är spelade i succesioner
och läses horisontellt i notskrift


Jag vill spontant inflika att melodin i stor utsträckning även är vertikal, då det är väsentligt hur toner spelas och hur länge toner ska klinga.

Jag missade om du faktiskt hade med den informationen.  :huh:

Öhh, kommentar?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Larsson , MaxB, Eddi och equality. Trevligt att ni gillar stycket jag spelar i videon. Tyvärr så hörs mina andetag rätt så mycket i inspelningen. Har fortfarande inte kommit tillrätta med det-hur placera micken på bästa vis för inspelning av klassisk nylonsträngad.
Eddi-roligt att du fann inlägget intressant.

Själv blev jag sugen på att komponera något enkelt och reharmonisera på detta vis. Det är roligt och spännande och litet arbete får man lägga ned på själva reharmoniseringen. Får se när det blir av och jag har en grundide´och tid över.....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Den här kadensen kan skrivas IV - ii - V - I
vad jag menade var att du t. ex här skriver dominantens dominant som 'ii'.  små bokstäver.
jag trodde det betydde att ackordet skulle vara moll. så att denna kadens då skulle skrivas
 iv -ii - V - i   Jag försöker lära mig terminologin   :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Du skrev:
Melodin å andra sidan är horisontal då tonerna är spelade i succesioner
och läses horisontellt i notskrift


Jag vill spontant inflika att melodin i stor utsträckning även är vertikal, då det är väsentligt hur toner spelas och hur länge toner ska klinga.

Jag missade om du faktiskt hade med den informationen.  :huh:

Öhh, kommentar?

nja- jag förstår hur du menar men i not skift så läser man sådana saker horisontalt med ackords noter blir staplade på varndra vertikalt.
Men som sagt-jag är ingen notläsare, stavar mig fram över lätta noter enbart och någon annan som är flink på noter kan kanske ge dig ett mer uttömmande svar..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Citera
Den här kadensen kan skrivas IV - ii - V - I
vad jag menade var att du t. ex här skriver dominantens dominant som 'ii'.  små bokstäver.
jag trodde det betydde att ackordet skulle vara moll. så att denna kadens då skulle skrivas
 iv -ii - V - i   Jag försöker lära mig terminologin   :)

Spelar du dimackordets sjunde ton blir det ett Bm7b5 som är ett moll ackord trots att det tillhör familjen dominanter..
Du har rätt om stora eller små bokstäver beroendes på om det är dur eller moll.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du skrev:
Melodin å andra sidan är horisontal då tonerna är spelade i succesioner
och läses horisontellt i notskrift


Jag vill spontant inflika att melodin i stor utsträckning även är vertikal, då det är väsentligt hur toner spelas och hur länge toner ska klinga.

Jag missade om du faktiskt hade med den informationen.  :huh:
Öhh, kommentar?

nja- jag förstår hur du menar men i not skift så läser man sådana saker horisontalt med ackords noter blir staplade på varndra vertikalt.
Men som sagt-jag är ingen notläsare, stavar mig fram över lätta noter enbart och någon annan som är flink på noter kan kanske ge dig ett mer uttömmande svar..

Jag förstår inte svaret? Staplar gör man väl enbart på höjden (horisontellt)?
Vilken eller vilka toner som ska slås an -> horisontellt
Hur länge tonen ska ljuda när nästa ton eller paus i melodin kommer -> vertikalt
Tänker jag fel?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Du skrev:
Melodin å andra sidan är horisontal då tonerna är spelade i succesioner
och läses horisontellt i notskrift


Jag vill spontant inflika att melodin i stor utsträckning även är vertikal, då det är väsentligt hur toner spelas och hur länge toner ska klinga.

Jag missade om du faktiskt hade med den informationen.  :huh:
Öhh, kommentar?

nja- jag förstår hur du menar men i not skift så läser man sådana saker horisontalt med ackords noter blir staplade på varndra vertikalt.
Men som sagt-jag är ingen notläsare, stavar mig fram över lätta noter enbart och någon annan som är flink på noter kan kanske ge dig ett mer uttömmande svar..

Jag förstår inte svaret? Staplar gör man väl enbart på höjden (horisontellt)?
Vilken eller vilka toner som ska slås an -> horisontellt
Hur länge tonen ska ljuda när nästa ton eller paus i melodin kommer -> vertikalt
Tänker jag fel?

Staplar man på höjden som du säger blir det ju fler noter ovanpå varandra och då kallas det för att läsa vertikalt..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Han menar nog att inbegripet tidsdimensionen så upptar ju en melodi oftast < oktavs avstånd från högsta till lägsta punkt, ibland mer, ibland mindre. Även om det är en linje (en not per hållpunkt horisontellt) så har en melodis själva "effekt" mycket att göra med hur dessa vertikala hopp sker, vilka fördröjningar, med vilken rytm (om någon), portamenton/glidningar, osv

Tycker din låt var bra! Skönt akustiska vandringar och bra övergångar!
« Senast ändrad: 26.06.2012, 16:15:55 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ahh--tack, Dividend...

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom



Så här låter min fullt reharmoniserade låt. :lol:
Använt alla teknikerna jag beskrivit i tråden.


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/