Kontrollrummet

Keep it simple - orchestral

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Denna är nog minst 10-12 år gammal tror jag. Jag hade gjort en annan ambientgrej och så fick jag idén att göra olika versioner på den. Jag kom så långt som hit. :) Rock/metal etc uteblev av nån anledning.

Det hela är gjort med Edirol Orchestral-pluggen som synt och det var kul som fasen att komponera! :)


Ambientorginalet:

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad deadbeat

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 87
    • Visa profil
Grymt begåvat, Mein! Kunde kanske ha slutmastrats med lite mer topp och skimmer, men det spelar mindre roll iom att stycket är kalas!
Jag vill ... göra en electro-remix på det :)
« Senast ändrad: 16.06.2012, 22:58:45 by deadbeat »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter snyggt och "ambient" fram tills hornen och pukarna kommer in.

åh, gamla edirol :D minnen, minnen. Det använde jag när jag först började lära mig orkestrera 2005. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jo, det var en begränsad plugg att jobba med på det sättet. Dock har jag hört kompositioner med ultradyra ljudlådor som låter värre (och inte då bara blås och trumma) då de som spelat bara jobbat medelst trycka ner tangenter vilket ger General-Midi-sound med bra kvalitet. Men, som sagt, detta var det första.

Jag gjorde en grej till ett par år senare, då jag införskaffat stora EWQL-lådan, som skulle varit till en kortfilm. Filmen blev aldrig av och musiken blev bara denna snutt. Soundcloud har komprimerat sönder den en del men andemeningen går fram.



Det är skoj att pyssla med sånt här men blir liasom bara inte av. :)

/Mein

www.soundcloud.com/meter


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tjena Mein..
Sånt här kan inte jag alls.. Men jag är sjukt imponerad av dom som gör så.
Den första låten fick mig att lyssna ända till slutet (oerhört sällsynt på elektronisk musik) och t.o.m. tycka riktigt mycket om det.. Det blir ju lite, hur ska jag säga, filmiskt (?) över det.. Man ser liksom en film framför sig..
Duktig Mein  :P

De andra två lät jag inte få något större utrymme på min tidsplan - sorry. Inte för att de var dåliga på nåt sätt. Utan mer bara för att påsen för elektroniska intryck var full.. Jag tar nya tag senare..

Men som sagt. Den första imponerade...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är knappt så att man kan höra några som helst likheter mellan Ambientvarianten och det mästerstycke du skapat med Edirolen. Riktigt tunggung där hela blås- och pukasektionen får göra möda för lönen. Ingen rock säger du hm.. jag kan mycket väl tänka mig det här som ett långt intro till en riktigt tung rocklåt som kommer in efter 2,40 vilket stageupplevelse :wub:

EWQL har jag lite svårt för att komma till tals med man arbetar på ett så annat sätt än med Cubasens vanliga ljud så det blir liksom inte av att man tar tiden för att lära sig. Ditt lilla korta stycke upplevde jag som lite sämre kvalitet än Edirolen när det gäller stråkarna - det kanske bara handlar om valet av stråkar? Synd att kortfilmen inte blev av.

Som sagt riktigt bra Edirolat :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Tackar!

Jag som upplever det senare stycket som mer genomarbetat. Där ser man. :)

Well, eftersom jag är en sån som släpper 3-4 låtar per år så får vi se vad som kommer näst. Alltid kul när nån gillar det man gjort.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Jay Thomas

  • Gäst
Den ambienta versionen tillhör nog topp 3 av mina absoluta favoriter i den genren! :)  :wub:  :wub:  :wub:

Den är så tät, så luftig så ... AMBIENT så det går inte att göra annat än att luta síg tillbaka och njuta. TOTALT! :D