"Men om jag ska lyssna seriöst på musik eller en mix väljer jag 11 ggr av 10 AKG 271"
Jag har ett par AKG 271 MK II, som jag inte är helt nöjd med. Jag tycker också de är för dova, och man missar högfrekventa och tysta missljus ibland. Som jämförelse använder jag ett par Sony MDR CD780 som jag köpte på El-Giganten (öppna lurar), och man hör mycket mer detaljerat med dem, speciellt i de högre frekvenserna. De stämmer också bättre överens med vad man hör i mina audio-monitorer. Så det är alltså inte fel på mina öron, och man kan inte beskylla Sony-lurarna för att återge ljudet "fel". Om det kommer ett högfrekvent missljud som är ganska tyst så är det nästan omöjligt att plocka upp i mina AKG 271-lurar, men det hörs i mina monitorer.
Däremot, ska man sitta länge i studion och göra en rough mix/composition och vill slippa datorbruset och annat brus runt omkring, så duger de bra. Jag känner aldrig någon anspänning på öronen av dem, inte ens efter en 8 timmar i sträck i studion.
Så:
- för exakt mixlyssning rekommenderar jag inte den varianten. (Det är möjligt att ni andra som tycker de är bra har någon annan variant av den luren...?)
- som generella arbetslurar är de OK.
Så jag letar själv efter ett par riktigt bra slutna lurar där man även kan plocka upp högfrekventa missljud... eventuellt kanske det måste till någon boost av de högfrekventa ljuden då? Jag vet inte hur det funkar, men jag vore mycket tacksam för tips. Det vore underbart att kunna arbeta sig igenom hela sitt workflow, inklusive detaljerad mixlyssning, med 1 par slutna lurar. Som det är nu måste jag byta till open när det ska detalj-lyssnas.

/Christian