Kontrollrummet

Farbror Gnällspik - Mellotrontest

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lovade MaxB i nåt svagt ögonblick att jag skulle göra en låt med mellotron i. Nu har det hänt. Stycket är i nuvarande skick uppbyggt på två delar. I den ena delen använder jag ett stråkljud som matta. I den andra delen är mellotronen till en början frånvarande, men kommer in efter en stund med ytterligare en matta.

Vad tror ni om komposition och ljudval? (Fast bjurtan har ju iofs lovat såga allt jag gör  :D)
Är det så här mellotron ska användas. Är fortfarande lite av åsikten att det är ett högst kompromissartat sound, men kan förstå att folk gillar soundet. Fast mer av tradition på nåt sätt.

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/pROGePOS.mp3[/mp3]
http://www.bwmusic.se/slask/pROGePOS.mp3

Ja, jag vet att mp3-filen fick ett något hybrisartat arbetsnamn.  :lol:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja men det där var väl inte så dåligt. Men mellotronen ska hänga kvar längre och inte avslutas så där mitt i ett taktslut. Bra synthlir på ett ställe där riktigt bra. Det vilats litevAkpache över låten men det är väl ok.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
fARBROR gNÄLLSPIK börjar kanske fyllna till!  :lol:

Jag tycker absolut att du kan hantera instrumentet här. Det finns många sätt att använda mellotronen och mattor fungerar! Och om en mellotronflöjt kommer in emellanåt som en dynamikskapare är det bra. Skulle passa i början av din andra del, till exempel.
Jag använder ofta mellotronen med enbart en eller gärna två toner (en oktav emellan) med en del stereoreverb. Gillar det gråtande ljudet som det kan ge (lyssna på Black Sabbaths Changes t.ex. efter 1.03).

« Senast ändrad: 09.06.2012, 00:46:45 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja men det där var väl inte så dåligt.
:lol:  :wub:

Men mellotronen ska hänga kvar längre och inte avslutas så där mitt i ett taktslut.
Lätt hänt att det blir så om man spelar instrumentet utan att använda sustainpedal som jag antar inte fanns på några mellotroner.

Bra synthlir på ett ställe där riktigt bra.
Kul att det noterades. Tack

Det vilats litevAkpache över låten men det är väl ok.
Ja fan, det har du rätt i. Attans.

fARBROR gNÄLLSPIK börjar kanske fyllna till!  :lol:
Eh. Nej.

Jag tycker absolut att du kan hantera instrumentet här. Det finns många sätt att använda mellotronen och mattor fungerar! Och om en mellotronflöjt kommer in emellanåt som en dynamikskapare är det bra. Skulle passa i början av din andra del, till exempel.
Jag använder ofta mellotronen med enbart en eller gärna två toner (en oktav emellan) med en del stereoreverb. Gillar det gråtande ljudet som det kan ge (lyssna på Black Sabbaths Changes t.ex. efter 1.03).
Tack.
Förstår hur du tänker angående dynamik. Tänkte lite så med mattorna här eftersom dom blir tämligen dominerande.

Just i Sabbath-låten, som jag tycker är en fantastisk låt för övrigt, så anser jag tvärtom att mellotronen är fullständigt fel. En känslig ballad som denna hade klarat sig utmärkt utan den tidens high-tech-tillägg i form av mellotronen. Lätt att vara efterklok iofs.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, vi känner olika och jag tänker annorlunda än du, så jag säger att du har fel   B)
Mellotronen här är ett genidrag!   :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Är fortfarande lite av åsikten att det är ett högst kompromissartat sound, men kan förstå att folk gillar soundet.

Ja det är just det som gör soundet så arketypiskt eget! :)  Är ju inte mer likt det inspelade originalljudet än ett Wurlitzer-piano liknar ett Steinway d:o, men det sitter fint i ljudbilden! Den avhuggna sustainen och 6-sekundersregeln bidrar med sitt i klang och tramporgel-inspirerade spelteknik  :wub:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är fortfarande lite av åsikten att det är ett högst kompromissartat sound, men kan förstå att folk gillar soundet.

Ja det är just det som gör soundet så arketypiskt eget! :)  Är ju inte mer likt det inspelade originalljudet än ett Wurlitzer-piano liknar ett Steinway d:o, men det sitter fint i ljudbilden! Den avhuggna sustainen och 6-sekundersregeln bidrar med sitt i klang och tramporgel-inspirerade spelteknik  :wub:

Tror att det är närmare 8-9 sekunder och jag vägrar att använda loopar. De samplade ljud jag använder ser jag till att hantera, med den begränsningen.
« Senast ändrad: 09.06.2012, 04:52:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte




Nämenvadärdethär... :blink: ;)
Nä,tycker det var ett skönt stycke,med skön melodi,stråket gillas i båda formerna..
Gitarrsoundet däremot är lite trist och sterilt..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte