Kontrollrummet

Eddi - Kort voice experiment

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tjaba här kommer ett kort röstexperiment - voicen har ju inte precis varit det som jag har jobbat med men det behövs nog - i alla fall slängde ihop nåt som säkert är fel engelska etc. men det vore bra om jag fick feed på hur jag borde ha gjort istället.

I första versionen hade jag lagt på ytterst lite EQ och reverb den finns här:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Voice1.mp3[/mp3]

I den senaste versionen har jag ökat på med reverb och EQ och även lagt på rörpresets och distortion samt slängt in pitchcontroll på den riktigt höga tonen som väl svävade en anings och den riktigt mörka stämman i slutet även om jag tror att min röst lurar de där tingestarna.

Så en enkel fråga om ni vill låter verre 1 här ovan bättre än verre 2 här nedan. Är stämmorna osynkade?
« Senast ändrad: 06.06.2012, 02:34:15 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vid 70 tappade rösterna det samlade intryck de gav innan. Gillar det här rena enkla upplägget.
Du längtar efter sommaren?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Publikkontakt!!


[ Invalid YouTube link ]

Nähä nu syns inte den länk då: http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=PgvJg7D6Qck

Och obs jag försöker inte härma Bobby alls - det är en kille med känsla som jag råkade smådissa häromdagen i en tråd vilket jag tar tillbaka - det var mest för att få på skallen typ.
« Senast ändrad: 05.06.2012, 01:57:10 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Början riktigt skön Eddi,du har ju en asskön pipa där nere på djupet och den är läckert whiskey färgad.

Stämmorna,tja de går ju att öva på..Nån glidning surade lite tyckte jag.

Testa att bara sjunga unisont först,en tre-fyra pålägg,sen med en oktav upp från mörka en-eller två..
När det sitter,snedställ via över/understämmor.Tightheten är ju det marigaste då det gäller snygg stämsång.Det gäller att vara konsekvent och sjunga ut lika långt.Det har jag problem med då jag sjunger mer på feeling än på perfektion..

Nåväl-lev väl,lite tankar om stämsång..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sjunga ut med kören lika långt som leaden brukar jag jobba mycket med nuförtiden. Går till och med in och kollar wavefilerna - lead och körstämmorna samtidigt och klipper den eller de som går för långt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Gillar din whiskeyröst Eddi kul attt lyssna in! B)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för feed MaxB även om jag inte fattade om det var kritik eller inte.
Och tack HM för kommentarer - ditt röstomfång påminner ju om detta med 5 oktaver eller var det 6?
Tack Synth för hejarop - borde jag då alltså hålla mig i det nedre registret?

I alla fall ny verre i första bosten där även den gamla ligger som jämförelse.

I den senaste versionen har jag ökat på med reverb och EQ och även lagt på rörpresets och distortion samt slängt in pitchcontroll på den riktigt höga tonen som väl svävade en anings och den riktigt mörka stämman i slutet även om jag tror att min röst lurar de där tingestarna.

Så en enkel fråga om ni vill låter verre 1 bättre än verre 2 här. Är stämmorna osynkade?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eddi, vill du ha hjälp med att kolla engelskan, så skicka texten till mig. Är översättare.

Väldigt suggestiv låt. Skönt att höra dig sjunga i bas-intervallet!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tack för feed MaxB även om jag inte fattade om det var kritik eller inte.
Och tack HM för kommentarer - ditt röstomfång påminner ju om detta med 5 oktaver eller var det 6?
Tack Synth för hejarop - borde jag då alltså hålla mig i det nedre registret?

I alla fall ny verre i första bosten där även den gamla ligger som jämförelse.

I den senaste versionen har jag ökat på med reverb och EQ och även lagt på rörpresets och distortion samt slängt in pitchcontroll på den riktigt höga tonen som väl svävade en anings och den riktigt mörka stämman i slutet även om jag tror att min röst lurar de där tingestarna.

Så en enkel fråga om ni vill låter verre 1 bättre än verre 2 här. Är stämmorna osynkade?

Nja riktigt så stort omfång har jag inte Eddi,tre klarar jag nog utan att fega med falsetten..

Nya verre,en aning plågad första stämma..Testa ett och ett halvt steg upp,toner alltså inte oktaver..stämmorna på slutet inte så dumt..Glöminte att klargöra i ljudbilden vilken som är förstastämman och således solisten.Nu har jag lyssnat genom billigast möjliga ljudsystem från mobilen så jag kanske tvärsågar då jag når mina prylar..Som alster så ser jag nån sorts sjömans historia rullas upp..Just det,nån suring hörde jag också på första stämman - ledaren alltså..
Blir det en låt av detta Eddi,eller är det bara en sång test?

Miké


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Intressant. Bra matial du har har här.
Det låter bra nedre registret och det fungerar.
Hittar ingen ton som  låter fel.
Kan tyvärr inget om sång så jag skall inte ge några råd.
Ville bara skriva att jag gillar detta.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Får starka associationer till nåt medeltida. Lite Vyssan luss (Evert Taube).
Klart intressant. Får här en idé till en egen låt inspirerad av Dantes färd till underjorden.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Eddi, vill du ha hjälp med att kolla engelskan, så skicka texten till mig. Är översättare.

Väldigt suggestiv låt. Skönt att höra dig sjunga i bas-intervallet!


Hallå Per nä det här är enbart ett test för att hitta min röst i universum texten o melodin inte viktig alls. Men tack för erbjudandet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för feed MaxB även om jag inte fattade om det var kritik eller inte.
Och tack HM för kommentarer - ditt röstomfång påminner ju om detta med 5 oktaver eller var det 6?
Tack Synth för hejarop - borde jag då alltså hålla mig i det nedre registret?

I alla fall ny verre i första bosten där även den gamla ligger som jämförelse.

I den senaste versionen har jag ökat på med reverb och EQ och även lagt på rörpresets och distortion samt slängt in pitchcontroll på den riktigt höga tonen som väl svävade en anings och den riktigt mörka stämman i slutet även om jag tror att min röst lurar de där tingestarna.

Så en enkel fråga om ni vill låter verre 1 bättre än verre 2 här. Är stämmorna osynkade?

Nja riktigt så stort omfång har jag inte Eddi,tre klarar jag nog utan att fega med falsetten..

Nya verre,en aning plågad första stämma..Testa ett och ett halvt steg upp,toner alltså inte oktaver..stämmorna på slutet inte så dumt..Glöminte att klargöra i ljudbilden vilken som är förstastämman och således solisten.Nu har jag lyssnat genom billigast möjliga ljudsystem från mobilen så jag kanske tvärsågar då jag når mina prylar..Som alster så ser jag nån sorts sjömans historia rullas upp..Just det,nån suring hörde jag också på första stämman - ledaren alltså..
Blir det en låt av detta Eddi,eller är det bara en sång test?

Miké
Nya verren har endast fått lite pluggar på sig men intressant att den då upplevs som plågad, tack. Jag har lagt tonen efter den där bastrumman eller jambo kanske den heter. Vore jättebra om du kunde ge mig tiden för skurningen, första stämman börjar basist men slutar ett par oktaver upp så jag förstår att det är nåt basspår? Det är bara en rösttest detta - tack för värdefull input.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Intressant. Bra matial du har har här.
Det låter bra nedre registret och det fungerar.
Hittar ingen ton som  låter fel.
Kan tyvärr inget om sång så jag skall inte ge några råd.
Ville bara skriva att jag gillar detta.

mvh
Då ber jag att få tacka för glada tillrop
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Får starka associationer till nåt medeltida. Lite Vyssan luss (Evert Taube).
Klart intressant. Får här en idé till en egen låt inspirerad av Dantes färd till underjorden.
Ja lite vyssan Lull finns där det har jag också hört. Ser fram emot din Dantelåt - kan den bli molligare än min tro?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok. Det falskar på några ställen. Ljuse Eddi och bas-Eddi låter som två olika pers :D Brukar inte vara så..

Tyckte nog 1:an lät bättre. (?)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki Eddi,då är jag på plats vid bättre lyssning.

Jag får backa lite då min lyssning i stugan inte är hundra,snarare 4  :D

Lägsta tonen ligger ju på "ordinary day",låt säga att du höjer alstret ett halvt till ett tonsteg så sätter du de lägsta utan problem.Lite darr där på lägsta..

När du går upp från det mörka till det ljusa så byter du till halstoner istf magstöd vilket medför ett darr i pipan som inte riktigt håller en ren ton i slutet av fraserna och det är inte så konstigt - du släpper förbi massor av luft som behövs för att hålla tonen ren och i rätt höjd.Det hela handlar alltså om en teknikfråga.
Man har ju som bekant fullt magstöd,brösttoner,halstoner mot falsetten..Hur man behandlar de olika delarna och hur man svävar mellan dom,ja det är frågan om övning.Först måste man dock förstå vad det är man gör och sångpedagoger brukar snabbt reda ut begreppen,så det rekommenderar jag.Bättre att söka källan än att famla i mörkret..Att bli en hyfsad sångare tar tid,men med hjälp av professionell rådgivning så kortar man sträckan.

Jag är självlärd vilket som vanligt innebär den långa vägen med mycke strul,typ 10k låtar senare :)

Inte så pjåkigt detta,lite slip och rätt teknikträning(vilket är det allra viktigaste)så kommer det att bli annat ljud i källan eller hur man nu säger.
Kanske blev du lite klokare nu,eller inte..Men kämpa på Eddi,för du har en läcker ton att utveckla i din röst som är personlig och unik.

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok. Det falskar på några ställen. Ljuse Eddi och bas-Eddi låter som två olika pers :D Brukar inte vara så..

Tyckte nog 1:an lät bättre. (?)
Det vore toppen om du kunde ange vilken tid det falskar och vilken röst som gör det om det är flera på G. Tack för återkommande feed.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oki Eddi,då är jag på plats vid bättre lyssning.

Jag får backa lite då min lyssning i stugan inte är hundra,snarare 4  :D

Lägsta tonen ligger ju på "ordinary day",låt säga att du höjer alstret ett halvt till ett tonsteg så sätter du de lägsta utan problem.Lite darr där på lägsta..

När du går upp från det mörka till det ljusa så byter du till halstoner istf magstöd vilket medför ett darr i pipan som inte riktigt håller en ren ton i slutet av fraserna och det är inte så konstigt - du släpper förbi massor av luft som behövs för att hålla tonen ren och i rätt höjd.Det hela handlar alltså om en teknikfråga.
Man har ju som bekant fullt magstöd,brösttoner,halstoner mot falsetten..Hur man behandlar de olika delarna och hur man svävar mellan dom,ja det är frågan om övning.Först måste man dock förstå vad det är man gör och sångpedagoger brukar snabbt reda ut begreppen,så det rekommenderar jag.Bättre att söka källan än att famla i mörkret..Att bli en hyfsad sångare tar tid,men med hjälp av professionell rådgivning så kortar man sträckan.

Jag är självlärd vilket som vanligt innebär den långa vägen med mycke strul,typ 10k låtar senare :)

Inte så pjåkigt detta,lite slip och rätt teknikträning(vilket är det allra viktigaste)så kommer det att bli annat ljud i källan eller hur man nu säger.
Kanske blev du lite klokare nu,eller inte..Men kämpa på Eddi,för du har en läcker ton att utveckla i din röst som är personlig och unik.

Mike
Tjusigt nu börjar vi komma in på tekniker som jag inte har en susning om - intressant med att du tycker dig höra att jag går från magstöd till halstoner och därför inte klarar att hålla senare delen av frasen i ton - något jag trodde att jag gjorde. Har inte heller tänkt på det där med mage hals eller är det så att man måste sjunga med halstoner vid högre frekvenser? Nä va? Borde jag hålla mig till magstöd där alltså - måste testa hemma - nu sitter jag på jobbet så kamratrerna blir väl lite förvånade om jag börjar yla här.
Ordet "day" ligger på samma ton som första ordet men min luft tog slut också en grej att öva - var ska man andas (och i så fall varför?) :lol:

Tack Micke för tankeväckande feed. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oki Eddi,då är jag på plats vid bättre lyssning.

Jag får backa lite då min lyssning i stugan inte är hundra,snarare 4  :D

Lägsta tonen ligger ju på "ordinary day",låt säga att du höjer alstret ett halvt till ett tonsteg så sätter du de lägsta utan problem.Lite darr där på lägsta..

När du går upp från det mörka till det ljusa så byter du till halstoner istf magstöd vilket medför ett darr i pipan som inte riktigt håller en ren ton i slutet av fraserna och det är inte så konstigt - du släpper förbi massor av luft som behövs för att hålla tonen ren och i rätt höjd.Det hela handlar alltså om en teknikfråga.
Man har ju som bekant fullt magstöd,brösttoner,halstoner mot falsetten..Hur man behandlar de olika delarna och hur man svävar mellan dom,ja det är frågan om övning.Först måste man dock förstå vad det är man gör och sångpedagoger brukar snabbt reda ut begreppen,så det rekommenderar jag.Bättre att söka källan än att famla i mörkret..Att bli en hyfsad sångare tar tid,men med hjälp av professionell rådgivning så kortar man sträckan.

Jag är självlärd vilket som vanligt innebär den långa vägen med mycke strul,typ 10k låtar senare :)

Inte så pjåkigt detta,lite slip och rätt teknikträning(vilket är det allra viktigaste)så kommer det att bli annat ljud i källan eller hur man nu säger.
Kanske blev du lite klokare nu,eller inte..Men kämpa på Eddi,för du har en läcker ton att utveckla i din röst som är personlig och unik.

Mike
Tjusigt nu börjar vi komma in på tekniker som jag inte har en susning om - intressant med att du tycker dig höra att jag går från magstöd till halstoner och därför inte klarar att hålla senare delen av frasen i ton - något jag trodde att jag gjorde. Har inte heller tänkt på det där med mage hals eller är det så att man måste sjunga med halstoner vid högre frekvenser? Nä va? Borde jag hålla mig till magstöd där alltså - måste testa hemma - nu sitter jag på jobbet så kamratrerna blir väl lite förvånade om jag börjar yla här.
Ordet "day" ligger på samma ton som första ordet men min luft tog slut också en grej att öva - var ska man andas (och i så fall varför?) :lol:

Tack Micke för tankeväckande feed. :D

En liten grej som du kan öva -

Häng upp ett papper(typ en metersbit från en toa rulle) i en dörröppning och sjung/skrik framför papperet,när det inte rör på sig sjunger du med magstöd.Då märker du också när du sjunger fel för papperet kommer att stå rakt ut i luften som i den värsta nordanvind.Det här räknade jag ut själv då jag sökte just detta - magstöd.Det finns förmodligen enklare sätt men det funkade för mig.

Luften är ju det viktigaste att hushålla med.Det spelar ingen roll hur grym man är på att sjunga,när luften tar slut är man stekt.Så det gäller att andas rätt och på rätt ställe..
En övning till,testa att ta ett djupt andetag och yla en ton så länge du kan..Försök att ta den ljusare och mörkare för att höra var du byter teknik,det märker du snabbt på hur länge du kan hålla ton - ju längre du håller tonen ren,desto närmare rätt teknik.

Sen finns det ju det här med kastratsång men det gör ont och är inget att rekommendera,man minns ju cykelstängerna från det man var pojk :D

Kämpa på Eddi och låt oss höra the progress..

Mike


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Vilken cool whiskeyröst, det är mörkt o intressant, men kanske lite surt. Jag har upptäckt att jag har gnälligare öron dock än många när det gäller just den saken. Kanske är det så att jag rubricerar artistiska pitchsprång som sura, jag vet inte riktigt, jag är för ung i gejmet för att ha en utpräglad uppfattning om den saken än så ta det inte på allt för stor allvar ;) Men intressant upplägg är det!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se