Forum > Färdiga produktioner

Dividend- Preparation of the Theatre! (pianostycke 14)

(1/9) > >>

Dividend:
SLUTGILTIG VERSION

Jag kör med en pianokvartett: Piano, cello, fiol och oboe.

Vad är nytt?
Lite småfix på noter, och i mixen har jag försökt få fram violinen lite bättre (och oboen)
Dessutom har jag försökt minska den improviserande känslan för vissa stämmor

Så, vad tycks om skiten då? :D

pxm:
åh, vad fin den här är. jag tycker att detta är bland de bättre
av dina senaste poster,
Tycker att du skall ge etuden en namn.
Mixen är bra och instrumenten låter vackert.
Pianot är så lavande och känsligt i den upplavde jag det.
Ett mycket bra utkast- jag undrar avrt det bär av ????
Har inga förslag mer än att kompositionen förtjänar ett namn.

mvh

Dividend:
Tack du!

Jag funderar faktiskt på om melodin skulle funka som vers i en visa med gitarr/sång och cello? Har en fortsättningsmelodi som skulle kunna funka som refräng.

Det snabba partiet ger ju lite andra tankar, men jag får se. Ja, namn?

pxm:
Akustisk nylonsträngad som spelas med fingrarna utan att röra till det och inte med plektrum kanske ????
Och som utelämnar de bastoner som behövs till fördel för cellon ???? Eller spelar sparsam bas, kompar med I och M finget med de  och låter samtigt melodin spelas på ljusa e-strängen ??? IV-V-I i kadensen istället för  rock/jazzens II-V-I och litet skiftningar mellan dur och moll i paralell ???? Ibland när jag hör dig spela tänker jag på harmonisk moll skala, eller är det fel ??
Kanske skiftningar mellan dur och moll som gör att jag tänker så??

Synd att jag spelar nylonsträngat så sällan för tremolo på melodin är snyggt ibland om ett annat instrument spelar ett annat ackord, imposition, än gitarrens kompfingrarna för att skapa spänning och dynamik utan att använda sig av t. ex altereringar/ outside toner i dominanten. Nu är det tyvärr år sedan mina fingrar kunde spela ett godkänt tremolo......

Vilken/vilka skala/tonart eller ackord ??? Klick (bmp) ??? (nyfiken)
Lyrik och sång ??? Skall du sjunga ??? (Läste i en gammal tråd att Marre tyckte du var träffsäker på svåra toner i en passage..)

Du får nog plats med pianot också och det går ändå att få det låta lättlyssnat för örat och luftigt - du spelar ju suveränt
och jag tycker att ditt pianolir är så fyndigt och fint. Läser en bok nu som heter Targeting som handlar om att ge melodier
och solon en mening/göra dem meningsfulla. Du är en mästare på att göra just det och att leka över takterna tycker jag.
Dynamiken mellan tension och release i dina verk gillar jag också. Allt är så klockrent och korrekt och andå orginellt, Fyndigt, melodiöst och bra.

mvh

Edit:oj-sorry, entusiatisk och nyfiken..mvh

MaxB:
Ja det sitter skönt med dessa instrument tillsammans. Jag kan dock inte bestämma mig för var man befinner sig då man hör stycket. Det är ju lätt att associera till naturen då man hör dina stycken men här vet jag inte riktigt var man befinner sig. Har du liknande associationer då du skapar eller efteråt lyssnar på ett stycke du har skapat?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion