Kontrollrummet

Vill sätta igång med ominsallation av hela musikburken

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
hallå

har ett tag tänkt att jag ska installera om hela min musikdator som inte mår helt bra. just nu är den helt fristående men jag tänkte att den sen skulle ingå i ett hemmanätverk så att jag kan skicka filer till en annan dator i nätverket och komma åt mediafiler. däremot har jag inte tänkt att den ska ha åtkomst till internet (mest för att det stör min disciplin). Kan man för det första göra så?

Är detta något jag behöver ha i åtanke på när jag installerar om datorn eller kan jag precis lika gärna fixa allt som har med nätverket att göra efteråt?

Grejen är att det just nu inte finns ett fungerande nätverk (se gärna http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=2982.0 ) men idag skulle jag ha tid att börja med ominstallationen (vilken ju är väldigt tidskrävande)

Är det några andra optimeringar (för musik) som måste göras då man installerar eller är det samma sak där att allt går att fixa sen? (en "standard-ominstallation" har jag koll på : )


tack

petri


Utloggad Anders

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 241
    • Visa profil
    • Dj Zero

Utloggad tsmalmbe

just nu är den helt fristående men jag tänkte att den sen skulle ingå i ett hemmanätverk så att jag kan skicka filer till en annan dator i nätverket och komma åt mediafiler. däremot har jag inte tänkt att den ska ha åtkomst till internet (mest för att det stör min disciplin). Kan man för det första göra så?

Ja. Blockera all utgående och inkommande trafik från musikmaskinens ip mot internet i din brandmur. Hur du gör det beror givetvis på din router/brandmur.

Eftersom denna lösning inte har något med datorns installation att göra, är det något du inte behöver fundera på vid installationsskedet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.