Kontrollrummet

Laptop som musikdator 2012 (budget 10k)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag kör Cubase på laptop och har mina ljudbibliotek på en extern disk vilket blir bökigt när jag ska flytta dator och disk mellan olika rum. Prestanda och ljudnivå är inte heller direkt lysande, så det känns som att det är dags att få till en bättre lösning.
Har börjat kolla på olika alternativ, tänker mig en maskin som står sig några år: i7-processor och plats för 16GB RAM.

Hade bara tänkt använda den till musikmaskin. Primärt mixning och komponering av orkestermusik, audio spelar jag in på porta. Kanske enklare spel nån gång, men ingen gaming.

Första funderingen är grafikkort. Behöver man år 2012 verkligen dedikerat grafikkort till en musikdator? Förut var det ju så att integrerade grafikkort var värdelösa till film och spel och stal en relativt stor andel av RAM bara för att uppdatera skärmen. Men är det så med Intel HD4000? Och hur mycket minne stjäl grafikkortet av RAM för att Cubase ska kunna visa grafiken? Datorn jag har nu låter som en dammsugare så fort den får minsta grafisk belastning, men integrerad grafik har väl ingen fläkt?

Andra funderingen är hårddiskar. Praxis har ju varit att ha ljudbibliotek på separat disk för att undvika flaskhalsar i dataskyfflingen (min tolkning). Gäller det fortfarande nu när det finns SSD och hybrider? Kan kanske en SSD matcha två 7200RPM-diskar i överföringshastighet?
« Senast ändrad: 14.06.2012, 16:33:43 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Jay Thomas

  • Gäst
Jag kör Cubase på laptop och har mina ljudbibliotek på en extern disk vilket blir bökigt när jag ska flytta dator och disk mellan olika rum. Prestanda och ljudnivå är inte heller direkt lysande, så det känns som att det är dags att få till en bättre lösning.
Har börjat kolla på olika alternativ, tänker mig en maskin som står sig några år: i7-processor och plats för 16GB RAM.

Hade bara tänkt använda den till musikmaskin. Kanske enklare spel nån gång, men ingen gaming.

Första funderingen är grafikkort. Behöver man år 2012 verkligen dedikerat grafikkort till en musikdator? Förut var det ju så att integrerade grafikkort var värdelösa till film och spel och stal en relativt stor andel av RAM bara för att uppdatera skärmen. Men är det så med Intel HD4000? Och hur mycket minne stjäl grafikkortet av RAM för att Cubase ska kunna visa grafiken? Datorn jag har nu låter som en dammsugare så fort den får minsta grafisk belastning, men integrerad grafik har väl ingen fläkt?

Andra funderingen är hårddiskar. Praxis har ju varit att ha ljudbibliotek på separat disk för att undvika flaskhalsar i dataskyfflingen (min tolkning). Gäller det fortfarande nu när det finns SSD och hybrider? Kan kanske en SSD matcha två 7200RPM-diskar i överföringshastighet?


Kör en Sony Vaio med i7 sedan förra året. Tre externa diskar för VSTi, program, filer och annat jox. Nu står den stationärt mer eller mindre. Har ju en grundstudion i datorn och kan joddla med den lite var jag vill.
Jag har nästan 1 TB med ljudbibliotek så att installera dem direkt på datorns HD var inte möjligt, så jag valde att installera själva Cubase och Arturias grejer lokalt, allt annat, bla Spectrasonics, NI, East West mfl ligger på externa hårddiskar.
Jag uppgraderade till 8 Gb minne, vilket egentligen inte spelar någon roll då jag fortsätter att köra på 32-bits Cubase, 64bitarn är alldeles för stökig för att det ska kunna fungera bra.
512 Mb SSD, som jag skulle satsa på, är väl fortfarande oförsvarligt dyr dock.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag kör Cubase på laptop och har mina ljudbibliotek på en extern disk vilket blir bökigt när jag ska flytta dator och disk mellan olika rum. Prestanda och ljudnivå är inte heller direkt lysande, så det känns som att det är dags att få till en bättre lösning.
Har börjat kolla på olika alternativ, tänker mig en maskin som står sig några år: i7-processor och plats för 16GB RAM.

Hade bara tänkt använda den till musikmaskin. Kanske enklare spel nån gång, men ingen gaming.

Första funderingen är grafikkort. Behöver man år 2012 verkligen dedikerat grafikkort till en musikdator? Förut var det ju så att integrerade grafikkort var värdelösa till film och spel och stal en relativt stor andel av RAM bara för att uppdatera skärmen. Men är det så med Intel HD4000? Och hur mycket minne stjäl grafikkortet av RAM för att Cubase ska kunna visa grafiken? Datorn jag har nu låter som en dammsugare så fort den får minsta grafisk belastning, men integrerad grafik har väl ingen fläkt?

Andra funderingen är hårddiskar. Praxis har ju varit att ha ljudbibliotek på separat disk för att undvika flaskhalsar i dataskyfflingen (min tolkning). Gäller det fortfarande nu när det finns SSD och hybrider? Kan kanske en SSD matcha två 7200RPM-diskar i överföringshastighet?


Kör en Sony Vaio med i7 sedan förra året. Tre externa diskar för VSTi, program, filer och annat jox. Nu står den stationärt mer eller mindre. Har ju en grundstudion i datorn och kan joddla med den lite var jag vill.
Jag har nästan 1 TB med ljudbibliotek så att installera dem direkt på datorns HD var inte möjligt, så jag valde att installera själva Cubase och Arturias grejer lokalt, allt annat, bla Spectrasonics, NI, East West mfl ligger på externa hårddiskar.
Jag uppgraderade till 8 Gb minne, vilket egentligen inte spelar någon roll då jag fortsätter att köra på 32-bits Cubase, 64bitarn är alldeles för stökig för att det ska kunna fungera bra.
512 Mb SSD, som jag skulle satsa på, är väl fortfarande oförsvarligt dyr dock.

Vad är det för stök med 64-bitars? Kör du 64-bits W7, så gör det skillnad i minneshantering även om du kör Cubase i 32-bitar  :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag kör Cubase på laptop och har mina ljudbibliotek på en extern disk vilket blir bökigt när jag ska flytta dator och disk mellan olika rum. Prestanda och ljudnivå är inte heller direkt lysande, så det känns som att det är dags att få till en bättre lösning.
Har börjat kolla på olika alternativ, tänker mig en maskin som står sig några år: i7-processor och plats för 16GB RAM.

Hade bara tänkt använda den till musikmaskin. Kanske enklare spel nån gång, men ingen gaming.

Första funderingen är grafikkort. Behöver man år 2012 verkligen dedikerat grafikkort till en musikdator? Förut var det ju så att integrerade grafikkort var värdelösa till film och spel och stal en relativt stor andel av RAM bara för att uppdatera skärmen. Men är det så med Intel HD4000? Och hur mycket minne stjäl grafikkortet av RAM för att Cubase ska kunna visa grafiken? Datorn jag har nu låter som en dammsugare så fort den får minsta grafisk belastning, men integrerad grafik har väl ingen fläkt?

Andra funderingen är hårddiskar. Praxis har ju varit att ha ljudbibliotek på separat disk för att undvika flaskhalsar i dataskyfflingen (min tolkning). Gäller det fortfarande nu när det finns SSD och hybrider? Kan kanske en SSD matcha två 7200RPM-diskar i överföringshastighet?


Kör en Sony Vaio med i7 sedan förra året. Tre externa diskar för VSTi, program, filer och annat jox. Nu står den stationärt mer eller mindre. Har ju en grundstudion i datorn och kan joddla med den lite var jag vill.
Jag har nästan 1 TB med ljudbibliotek så att installera dem direkt på datorns HD var inte möjligt, så jag valde att installera själva Cubase och Arturias grejer lokalt, allt annat, bla Spectrasonics, NI, East West mfl ligger på externa hårddiskar.
Jag uppgraderade till 8 Gb minne, vilket egentligen inte spelar någon roll då jag fortsätter att köra på 32-bits Cubase, 64bitarn är alldeles för stökig för att det ska kunna fungera bra.
512 Mb SSD, som jag skulle satsa på, är väl fortfarande oförsvarligt dyr dock.
Att hitta en laptop med en(1) stor disk är inga problem, man kan ju själv relativt enkelt byta disk mot en större, varför inte en hybrid... Frågan är om en sån lösning täcker mina behov. Jag vill ha en mobil lösning.
DON'T PANIC


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kollat in Frost?

Funkar det inte med det som finns i "butiken" kan dom bygga eter önskemål  :)

http://www.frostacm.com/frost_configurator.php?&selection=70


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kollat in Frost?

Funkar det inte med det som finns i "butiken" kan dom bygga eter önskemål  :)

http://www.frostacm.com/frost_configurator.php?&selection=70
Jag har koll. Deras standardlösningar uppfyller inte min kravspec enligt ovan. Och funderingarna jag hade rörde sig om grafikkort och hårddiskar.
DON'T PANIC


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Kollat in Frost?

Funkar det inte med det som finns i "butiken" kan dom bygga eter önskemål  :)

http://www.frostacm.com/frost_configurator.php?&selection=70
Jag har koll. Deras standardlösningar uppfyller inte min kravspec enligt ovan. Och funderingarna jag hade rörde sig om grafikkort och hårddiskar.

Nä, det var därför jag tippsade om att dom kan bygga på beställning....



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Go Mac :)
Om man har råd så. Startar på 19995:- med de specarna  :wacko:
22995:- med 17" skärm. Och då endast med 4 gb ram och lååångsam disk.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kollat in Frost?

Funkar det inte med det som finns i "butiken" kan dom bygga eter önskemål  :)
http://www.frostacm.com/frost_configurator.php?&selection=70

Jag har koll. Deras standardlösningar uppfyller inte min kravspec enligt ovan. Och funderingarna jag hade rörde sig om grafikkort och hårddiskar.

Nä, det var därför jag tippsade om att dom kan bygga på beställning....

Känns inte som ett alternativ. De vill ha 15 papp för en i7:a med 8 GB RAM och en disk (SSD). Det går inte att välja till dubbla diskar och 16GB, så jag vill inte ens tänka på vad ett beställningsbygge skulle kosta.
Det enda intressanta (för mig) med Frosts bärbara är att de använder Intels integrerade grafik.

Go Mac :)


Jag tänker inte betala 20 000 för en Mac som inte ens uppfyller mina krav.

Man kan däremot (med visst eget arbete) få ihop följande för 10k:

15,6-tums LED-skärm
Intel® Core™ i7-3610QM (Ivy Bridge)
16 GB DDR3 1600MHz
2x Seagate Momentus XT 500 GB 7200rpm hybrid 4GB
Intel HD Graphics 4000

Utgår från en Toshiba L855-11C, byter ut RAM och originaldisk själv. Byter ut DVD-läsaren mot en andra disk. Inkluderat HD/DVD-släde och adapter för att klona hårddisk.

Integrerat graffe alltså. Men frågan är alltså om det är en bra spec? Ska man satsa på en SSD-disk istället? Men man får bara 180 GB utrymme för de pengarna, och bara mina samplingsbibliotek är på 200 GB.
DON'T PANIC


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja, i ditt läge  skulle jag nog valt vanliga hårdiskar eftersom du tycks vilja ligga runt 10.000kr... kan ju även tycka att man kommer väldigt långt med 8GB ram, men men... SSD- diskarna slöar dessutom ner om man fyller nära max så då är det ju inget alternativ då...     


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Som alternativ kan du ju kolla in HP elite book. De har dedikerat grafikkort vilket jag tycker är ett måste. Dessutom kan du få upp till 16gig ram o ssd diskar. Riktigt bra men ingen Mac  ;)

Hägge


Jay Thomas

  • Gäst
Roger, ditt förslag låter väldigt intressant! Dock undrar jag om det är Sata till bägge hårddiskarna?

Enda tvekan jag känner är att Toshiba, som en gång var ledande på Laptops, inte känns så gedigen som förr. Nu är det dock ett tag sedan jag kollade, så det kan ändrats förstås.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, i ditt läge  skulle jag nog valt vanliga hårdiskar eftersom du tycks vilja ligga runt 10.000kr... kan ju även tycka att man kommer väldigt långt med 8GB ram, men men...

Arbetar man med orkestertemplates så äts 8 GB upp ganska snabbt.

Som alternativ kan du ju kolla in HP elite book. De har dedikerat grafikkort vilket jag tycker är ett måste. Dessutom kan du få upp till 16gig ram o ssd diskar. Riktigt bra men ingen Mac  ;)

Hägge
HP Elitebook Prisexempel:


Intel® Core™ i7-2670QM (2,20 GHz, 6 MB L3-cache)
39,6 cm (15,6 tum)
4 GB 1333 MHz DDR3
500 GB 7200 rpm SATA II

22800 kr. Som hittat. Bara att peta i en disk till och mer minne så är man hemma.  <_<

Varför tycker du att dedikerat grafikkort är ett måste? Kan du motivera?

Roger, ditt förslag låter väldigt intressant! Dock undrar jag om det är Sata till bägge hårddiskarna?

Lurig fråga,hittar inte nånstans på Toshibas sajt vilket gränssnitt det är på DVD-läsaren. Kollade in chipsettet och där nämns bara SATA II och SATA III, men jag kan sånt där för dåligt. Nån som vet om det är standard med SATA DVD-läsare på laptops nu?

Tillägg: Kollade med Toshibas support och de bekräftade att det är SATA-gränssnitt på DVD-läsaren. Och att garantin upphör om man byter ut den mot en hårddisk. :mellow:
« Senast ändrad: 04.06.2012, 15:12:08 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag är inte så jätteinsatt i laptop-världen. Men det jag vet är att du skulle tjäna jättemycket maskinkraft på att lägga pengarna på en stationär lösning. De räcker alltså "längre" då.

Jag gör så att jag har en laptop OCH en stationär. På resande fot kör jag in projekten i laptopen och kör enklare/icke-minneskrävande pluggar där (vi snackar äldre orkestrala och soloist-pluggar) och tunga pluggarna enbart på den stationära. Slutmixning görs alltså på den stationära oavsett.

Vette sjutton vad jag hade behövt lägga ut för att ha allt i en laptop :) MEn mycket mer än nuvarande (fullt funktionella) lösning!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Okej först och främst har väl i7 inbyggd grafik (stämmer detta även för laptops?) som räcker gott och väl för allt om du inte ska game:a (och även för viss gaming). Alla integrerade grafikkort klarar av att spela upp film i HD osv också så om du inte ska spela spel tycker jag du kan köra på precis vilken grafik som helst.

Angående SSD så är det givetvis en kostnadsfråga. Att köpa en ny dator utan SSD i dessa dagar känns konstigt. Men du behöver väl kanske åtminstone 512 mb och då börjar det bli dyrt. Jag hade köpt en dator med en SSD på kanske 120 gb och ha operativsystem och alla program på, och sen köra alla pluggar från extern, så jobbigt är det väl inte att flytta runt? Skaffa en som inte behöver egen strömförsörjning så är det ju behändigt. I framtiden när SSD är tokbilligt så kan du uppgradera disken i datorn eller skaffa en extern SSD. Betänk att om du köper en vettig SSD (corsair 3-serien, vertex 4, intel 510-serien, var NOGA med att det är SATA/600 och inte /300) så är en sådan runt 10 gånger snabbare än en vanlig HDD.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Dividend, jag vet inte om den gamla sanningen gäller längre (annat än för gamingdatorer med monströsa grafikkort). Men försök gärna plocka ihop en stationär dator med mina specar för 10 lök. Inklusive Win7. Tror inte du lyckas. Egentligen ska väl en skärm inkluderas också, men det kan vi säga att jag har.

Boxcutter,
SSD är nice, men största nytta skulle det väl göra som biblioteksdisk? Nån prestandaökning ska det inte bli att lägga program på SSD. Visst är det väl kul om datorn bootar snabbt, men det drygaste är ändå väntan på att ladda upp projektet, tycker jag. Möjligt att jag skulle kunna klara mig på 512 idag, och en sådan går på drygt fyra loppor, mot dubbla mängden för halva priset för hybriderna jag har kikat på. Ja, om man visste om en SSD-disk skyfflar data bättre än två hybrider.
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Om windows och program ligger på SSDn så startar allt snabbare osv, men givetvis inte laddning av sampel. Var hittar du 512-diskar för 4000? billigaste jag hittar kostar typ fem och ett halvt.
Att ladda sampel från en hybrid kommer inte gå snabbare än en vanlig mekanisk disk direkt. Grejen med hybrider är väl att de använder SSDn som en buffer på något sätt, så att den kan snabba upp windows/bootning och användning av andra program. En sådan buffert hjälper antagligen inte alls när du ska ladda dina projekt.

Varför vill du ha en laptop som musikdator? I en stationär dator kan du köpa dubbla 256 GB SSD's och sätta i raid0 för ultimat prestanda (och billigare än 512 GB-diskar) och du kan ha två stora skärmar. Jag hade rivit ut mina ögon till slut om jag tvingats göra musik vid en laptop!
Men jag förstår att det kan vara extremt bekvämt också, att kunna ta med sig och göra musik var som helst och inte behöva ha en separat musikdator.


Jay Thomas

  • Gäst
Skulle vilja sticka ut hackan och säga att 256GB är väl minimum för en systemdisk idag. Att satsa på en 128 är nog att skjuta sig själv i dragspelet. Jag kör ju bärbar sedan dryga året och är nöjd men jag är inte säker på hur mycket livslängden på komponenterna ändras om jag kör många, långa och krävande pass i studion.

Det som är skönt är just att kunna ta med sig datorn med miljö och (de flesta) pluggar till valfri plats.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Om windows och program ligger på SSDn så startar allt snabbare osv, men givetvis inte laddning av sampel. Var hittar du 512-diskar för 4000? billigaste jag hittar kostar typ fem och ett halvt.
Ah, en prisjaktsökning visar att en Crucial M4 512 GB går på 4200. Men det visade sig var en firma som hade "slut i lager". Närmast därefter var 4800.   :angry:
DON'T PANIC


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
jag köpte en zoom R16 så jäkla najs känns som rec och plec igen. back to porta  :D
sedan in med filerna på en gammal laptop som jag kör cubase sx2 med lite extra godis
men som sagt inga tunga vsti er och jox bara audio. då går det galant och så najs och ligga i soffan och mixa  :D soffpotatis mix

annars ett tipps. jag köpte min stationära mac pro på
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/
tror de har laptops med
i allafall . för mig blev det  ca 10000 lax billigare . men för tillfället så står macen och vilar med alla vsti er... wavefiler e grejen  :D

god jakt


https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
jag köpte en zoom R16 så jäkla najs känns som rec och plec igen. back to porta  :D



Japp, 100% medhåll, har en själv!  :D
Men midi och ljudbibliotek klarar den inte...


annars ett tipps. jag köpte min stationära mac pro på
http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/
tror de har laptops med

Hittar inga, men tackar för tipset ändå, kände inte till den sajten.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Hur tysta är laptopar nuförtiden?
Jag skall nämligen spela in ljud till och från, gärna portabelt och gärna *tsyt*, utan att ngn gnällig fläckt drar igång.
www.alatarmusic.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hur tysta är laptopar nuförtiden?
Jag skall nämligen spela in ljud till och från, gärna portabelt och gärna *tsyt*, utan att ngn gnällig fläckt drar igång.
Det undrar jag också, min förra Dell var mycket tystare än min nuvarande HP. Tror att grafikkortet är största boven.

Men ska du spela in akustiskt rekommenderas verkligen Zooms R16/R24-porta. Helt tyst, ingen fläkt eller tickande hårddisk. Kanonbra inbyggda mikrofoner.

DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Läste i MM 03 eller 04 om Zooms nya R8, kanske lika bra? Men den har bara inspelning på två spår samtidigt...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Man kan däremot (med visst eget arbete) få ihop följande för 10k:

15,6-tums LED-skärm
Intel® Core™ i7-3610QM (Ivy Bridge)
16 GB DDR3 1600MHz
2x Seagate Momentus XT 500 GB 7200rpm hybrid 4GB
Intel HD Graphics 4000

Utgår från en Toshiba L855-11C, byter ut RAM och originaldisk själv. Byter ut DVD-läsaren mot en andra disk. Inkluderat HD/DVD-släde och adapter för att klona hårddisk.

Integrerat graffe alltså. Men frågan är alltså om det är en bra spec? Ska man satsa på en SSD-disk istället? Men man får bara 180 GB utrymme för de pengarna, och bara mina samplingsbibliotek är på 200 GB.

Har hittat en annan maskin som man inte behöver bygga om förutom att sätta i mer minne. Lite slöare diskar, processor och minnen, men å andra sidan ett hyfsat grafikkort och större skärm:

ASUS K93SV-YZ133V

Intel Core i5 2430M / 2.4 GHz 
Mobile Intel HM65 Express 
RAM 4 GB / 16 GB (max)  4 slots
DDR3 SDRAM - 1333 MHz 

Hårddisk 1 TB - Serial ATA-300 - 7200 rpm  3,5”
Hårddisk (sekundär)  500 GB - Serial ATA-300 - 7200 rpm 2,5” 
Typ av bildskärm  18.4" TFT 
Max upplösning  1920 x 1080 ( Full HD ) 
NVIDIA GeForce GT 540M  1 GB DDR3 SDRAM 
Pris med frakt 8995, och med 16 GB RAM 9750:-

Verkar vara en utgående modell. Nog skulle man klara sig ett tag med en sådan?  :) Skulle ni hellre ha satsat på Toshiba-alternativet? (inga fler förslag om Mac, stationärt, portor, rullbandspelare eller potatisodling, tack. ;))
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Alla laptopar jag haft har varit hyfsat tysta i början och sedan ballar ur fullständigt avseende temperatur och fläktar. En del hp-burkar jag haft har levererat ett kraftigt nätbrum också som inte att komma runt på ett fullständigt elsäkert sätt. Förutom att köra på batteri. Så... Inte en standard hp för musikbruk blir mitt tips. (har aldrig haft andra märken på pc-sidan) macen har jag har aldrig hårdkört så jag vet inte hur den uppför sig.


Jay Thomas

  • Gäst
Alla laptopar jag haft har varit hyfsat tysta i början och sedan ballar ur fullständigt avseende temperatur och fläktar. En del hp-burkar jag haft har levererat ett kraftigt nätbrum också som inte att komma runt på ett fullständigt elsäkert sätt. Förutom att köra på batteri. Så... Inte en standard hp för musikbruk blir mitt tips. (har aldrig haft andra märken på pc-sidan) macen har jag har aldrig hårdkört så jag vet inte hur den uppför sig.

Jag löste nätbrummet genom att "bygga" en icke jordad förlängning mha av en euro-sladd och en ojordad hona.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Då har jag köpt en ny laptop. Det blev en Asus K93SM-YZ108V (18,4", i5-2450, 640 GB/5200 RPM, GT630M)

Satte i en Seagate Momentus XT 8GB/750 GB 7200RPM hybriddisk där mina samplingsbibliotek skall bo. Operativet och Cubase får klara sig med den långsamma originaldisken, men tycker inte den är störande seg att boota upp. Och fläktljudet är väldigt diskret.  :)

Trodde maskinens alla 4 minnesplatser var aktiverade, men det visade sig efter en massa vändor med support och leverantör att de två platserna under tangentbordet (!) inte lirar med en i5-processor, så det slutade med att jag fick ta bort den befintliga 4GB-modulen och sätta i två 8GB-moduler på baksidan istället för den billigare lösningen med 4x4GB. Drog därigenom över budgeten med några hundringar.

Har inte utsatt maskinen för några prov ännu, håller sedan en vecka tillbaka fortfarande på att installera alla programvaror, bibliotek och drivrutiner till kringutrustning. En 30 DVD-skivor inalles plus en del köpta nedladdningar... Och alla uppdateringar som skall köras därefter... Och all manuell handpåläggning för att få allt att fungera tillsammans (Cubase att hitta Play, Kontakt att hitta bibliotek) ... :blink: Det här jobbet är inget man skulle vilja göra ofta...
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Då har jag köpt en ny laptop. Det blev en Asus K93SM-YZ108V (18,4", i5-2450, 640 GB/5200 RPM, GT630M)

Satte i en Seagate Momentus XT 8GB/750 GB 7200RPM hybriddisk där mina samplingsbibliotek skall bo. Operativet och Cubase får klara sig med den långsamma originaldisken, men tycker inte den är störande seg att boota upp. Och fläktljudet är väldigt diskret.  :)

Trodde maskinens alla 4 minnesplatser var aktiverade, men det visade sig efter en massa vändor med support och leverantör att de två platserna under tangentbordet (!) inte lirar med en i5-processor, så det slutade med att jag fick ta bort den befintliga 4GB-modulen och sätta i två 8GB-moduler på baksidan istället för den billigare lösningen med 4x4GB. Drog därigenom över budgeten med några hundringar.

Har inte utsatt maskinen för några prov ännu, håller sedan en vecka tillbaka fortfarande på att installera alla programvaror, bibliotek och drivrutiner till kringutrustning. En 30 DVD-skivor inalles plus en del köpta nedladdningar... Och alla uppdateringar som skall köras därefter... Och all manuell handpåläggning för att få allt att fungera tillsammans (Cubase att hitta Play, Kontakt att hitta bibliotek) ... :blink: Det här jobbet är inget man skulle vilja göra ofta...
Grattis till den lilla :D
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul med ny plattform och Asus låter ju bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Grattis till Nytillskottet   :wub:

hoppas den levererar..
jag var & sneglade på några Asus laptops på webhallen
jag är rätt sugen att slå till själv.. enda nackdelen
var att de jag kollade på inte hade någon firewire port

hur är det med denna .. har den firewire?

:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Rattle har nog kollat att den har intern brandsläckare också :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg