Kontrollrummet

pxm-Improvising (want to make my guitar talk to you.)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
De nya skalorna är på väg att sätta sig i fingrarna nu.
Gjorde ett komp/vamp bestående av en fullständig kvintsekvens
(en sekvens där alla skalans diatoniska ackord kommer i en bestämd ordning)
med ackord harmoniserade från Melodisk moll som jag
improviserar över. Detta för att höra  och demonstrera hur skalorna låter
över alla inblandade ackord.Annars förekommer nog mest fullständiga kvintsekvenser mest inom klassisk musik.
 Fortfarande litet barnsjukdommar ang skalorna
och inte helt tight( vill inte korrigera en improvisation-då blir det ju inte en improvisation längre)
 men jag börjar tro att spelar jag dessa modus
och ackord över sommaren kan det låta bra till början av hösten.
Vad tycker ni om soundet-ackord/skala. Fungerar det ???

Bytte stil till något mer hårdrocksaktigt idag.
Improvisationen och ögonblicken är inspelad bara för er......

Tror att improvisationen låter bättre än mina andra då jag tycker det känns enklare
och mer naturligt att att spela i dessa modus-och det är roligare.
Men jag är fortfarande långt ifrån att kunna använda dem ännu.

Hoppas att det låter roligare,mer spännande, orginellare, piggare och med riff som inte skevar
gentemot voicings.
 De här skalorna ger verkligen verktyg och möjligheter
att få det låta bättre och mer rätt över olika voicings,alterneringar,sus ackord och augmentationer.
Rekomenderar att ni checkar in Melodisk moll olika modus och dess diatoniska ackord (som finns i flera möjligheter
än bara ett ackord för varje skala om man är litet xprimentsugen.)Tror att det var detta som fattades mig,
förutom att spela mer till metronom.

mvh
« Senast ändrad: 28.05.2012, 19:35:21 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Kom igen-låter det som om det inte har en chans att kunna låta bra i augusti är det ju ingen ide för mig att traggla dessa skalor och ackord, låter det som om det finns ett bra frö i oväsendet så berätta hur ni övar in ackord och skalor så kanske jag får ett tips om hur man alternativt kan gå tillväga för att bli av med barnsjukdomarna jag just nu dras med i dessa skalor och ackord....
Att spela allt till metronom gör jag numer, lyssnade till den här impron och den är otight och oväsen -jag får skylla det på att mönstren för vänsterhanden än så länge är ny för mig..Men jag själv inbildar mig att det finns några bra frön och sköna toner här och var mitt i kaoset..Vill inte dock redigera eller spela om den för då är det ju inte en improvisation längre och man bjuder inte längre på sig själv och ögonblicket på samma sätt då..Och det blir kanske lättare att komma med råd när man hör hur det låter in reality.....

Tacksam för rådgivning

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Brutalärligt inlägg följer. Hoppas du vill ta det till dig.

Skalorna kanske sitter i fingrarna, men tyvärr är det inte musikaliskt lyssningsbart i nån större utsträckning. Ditt fokus är ju uppenbart på det teoretiska planet och det är också där du verkar få störst utbyte av ditt eget musicerande. Men.... om du vill att någon annan än du själv ska få utbyte av dina inspelningar så krävs något helt annat då din ambitionsnivå är så långt från ditt kunnande att det gör ont i mig. Du vill så mycket, det står ju helt klart.

Grundproblemet med otajtheter i kompet har du ju kommit hyfsat till rätta med och även själva improvisationerna är med på banan också. Rytmiskt sett vill säga.

Hur blir då solona musikaliska? Många försöker övertyga dig om att göra det enklare för dig, och i mångt och mycket håller jag med dom, fast på ett annat sätt än vad jag tror att  dom menar. Jag menar inte att du ska göra enklare låtar av treackordskaraktär för det intresserar dig inte gissar jag. Jag menar att du ska lära dig dina egna "låtar" innan du spelar in och postar på Kontrollrummet. Solona är idag av typen "prova skalan upp och ner i exakt samma tempo". Jag tror att om du lyssnar in ackordföljden och försöker hitta melodier som låter bra så kommer du mycket längre. Kanske till och med nynna solona innan du spelar in dom. Bekymra dig inte så mycket om att det inte är "äkta" improvisationer utan koncentrera dig på att producera något som går att lyssna till. Gör kortare låtar som håller hela vägen. När du sedan gjort dina solon så kan du ju för skoj skull göra lite "reverse engineering" och kolla ifall du har hållit dig till skalorna på respektive ackord. Tror dock att du kommer finna det mindre intressant att analysera ifall du kommer dit att solona är lyssningsbara.

En viktig faktor är alltså att veta vad man spelar, att veta hur det kommer låta innan man spelar det. Då blir solona per automatik musikaliska. Dit är det förstås en lång, lång väg, men i många poplåtar kan man ta sig fram ändå utan att känna eftersom allt är inom tonarten och så att säga passar. Kanske är det också detta många är ute efter när dom tipsar dig om att förenkla, att göra enklare låtar. Det tror jag som sagt är fel väg eftersom pop verkar vara ointressant för dig.

Det jag skrev inledningsvis om att solona inte är musikaliska är nog till 50% orsaken till att du inte längre får kommentarer på dina solon. Resterande 50% tror jag kommer från ett upplevt ointresse att ta till sig feedback. Jag säger inte att du inte tar till dig det som sägs, men det är så jag uppfattar det i alla fall.

Summa summarum:

* Lär dig dina låtar och känn ackorden i ryggmärgen innan du spelar in.
* Posta inte för mycket material. Ingen orkar med dig då.
* Gör färdigt låtar, när du "aldrig" återkommer till en låt eller uppdaterar den tröttnar jag.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Tack för bra svar, Wernborg - det känns som om du har rätt och jag kan ta till mig av vad du skriver.
Att lära sig en låt kan gå bra, skulle gärna göra en cover t ex men har ingen egen server. Låtarna blir litet gitarr
tjocka och jag skulle gärna vilja jobba med någon på en låt, inte bara en vamp och ett solo, så att jag lär mig hur man går tillväga.
Och kanske skriva och putsa på ett kortare solo som en del i en låt.

Jag skall dock försöka göra som du råder, det verkar vara en bra ide och det kan kanske bli något spännande.

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att lära sig en låt kan gå bra, skulle gärna göra en cover t ex men har ingen egen server.
Covers har jag inte pratat om. Jag menar att du måste lära dig dina egna låtar/progressioner innan du improviserar över dom. Förstår inte vad servrar har att göra med det hela heller.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
jag menar egen space att lägga ut covers på-man får ju inte göra det på forumet.
ja-jag skall nog ta och försöka komponera en låt, inte improvisera (kanske bara litet grann)
och lära mig den (fast det är roligare och enklare att jobba så om man är fler)
Du har rätt-att känna ackorden och strukturen är viktigt då man skall spela över den.

mvh












"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj vilket bra svar du fick av Wernborg,jag kan bara hålla med om vad han skriver.

Lite av mitt synsätt då jag skriver låtar:

En strof/en text med melodi/en kort basgång/pianoriff/gura/munspel kommer som en skänk från ovan och endast Gud vet vart ifrån :)
Detta korta embryo försöker jag förvalta till en hel låt även om det bara är en kort del av en reff..Passar det i en reff så koncentrerar jag mig på reffen,tills jag är nöjd.Är det en vers,ja då behövs det således intro/reff/stick/brygga eller vad man nu vill och i vilken ordning man vill.Men det första som kom är viktigt för mig,där finns kärnan i det som komma skall..Ibland så visar det sig att det redan fanns i nån annan låt som jag hörde på radion för 6 månadet sedan och får då lägga ned,men det är en annan historia.

Eftersom du inte sjunger så är det lite marigare för dig.Men du har ju gitarren och kan väl spela melodier på den?
Jag utgår från att du kan det och det är det jag skulle vilja höra - melodier - i stället för dessa eviga skalåkningar i en massa krumbuktackordsvampar.
Precis som wernis skriver så bör du bemöta vad som skrivs i dina trådar istället för att komma upp med tre nya alster som vi(läs jag) vanliga dödliga inte begriper.

Dina kvaliteer:
Flink gitarrist på G
Ohyggligt teoretiskt kunnande

Områden du behöver utforska för att utvecklas vidare enligt mig - melodier.

Banalt visst,men nödvändigt för att bli förstådd och kommenterad på detta forum.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag skojar till två delar i HM:s svar

Citera
Jag utgår från att du kan det och det är det jag skulle vilja höra - melodier - i stället för dessa eviga skalåkningar i en massa krumbuktackordsvampar.

krumbuktackord-svampar?

Citera
Ohyggligt teoretiskt kunnande

"Ohyggligt" => "Taskigt" teoretiskt kunnande?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google