Oj vilket bra svar du fick av Wernborg,jag kan bara hålla med om vad han skriver.
Lite av mitt synsätt då jag skriver låtar:
En strof/en text med melodi/en kort basgång/pianoriff/gura/munspel kommer som en skänk från ovan och endast Gud vet vart ifrån

Detta korta embryo försöker jag förvalta till en hel låt även om det bara är en kort del av en reff..Passar det i en reff så koncentrerar jag mig på reffen,tills jag är nöjd.Är det en vers,ja då behövs det således intro/reff/stick/brygga eller vad man nu vill och i vilken ordning man vill.Men det första som kom är viktigt för mig,där finns kärnan i det som komma skall..Ibland så visar det sig att det redan fanns i nån annan låt som jag hörde på radion för 6 månadet sedan och får då lägga ned,men det är en annan historia.
Eftersom du inte sjunger så är det lite marigare för dig.Men du har ju gitarren och kan väl spela melodier på den?
Jag utgår från att du kan det och det är det jag skulle vilja höra - melodier - i stället för dessa eviga skalåkningar i en massa krumbuktackordsvampar.
Precis som wernis skriver så bör du bemöta vad som skrivs i dina trådar istället för att komma upp med tre nya alster som vi(läs jag) vanliga dödliga inte begriper.
Dina kvaliteer:
Flink gitarrist på G
Ohyggligt teoretiskt kunnande
Områden du behöver utforska för att utvecklas vidare enligt mig - melodier.
Banalt visst,men nödvändigt för att bli förstådd och kommenterad på detta forum.
Mike