Kontrollrummet

Skriva låttexter - välja struktur

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hallå gott folk!

Jag har funderat lite på det här med låtstruktur o text och lyssnat en hel del på andras musik just i den här bemärkelsen. Det klassiska låtformatet med vers o refräng finner jag ganska svårt att applicera på låtar med lite "viktigare" text, där det inte bara är blaj blaj helt enkelt... Är det lämpligt att dra sig mer mot vers vers stick format o liknande istället för dessa låtar eller är jag bara oerfaren som låtskrivare? Det känns som något slags typiskt nybörjarfel att få problem när man ska få till en refräng, men samtidigt känns det formatet så hopplöst snävt. En refräng bygger ju på att låten ska ha en väldigt tydlig "hook" o skriver man en dramatisk låt så känns inte en enorm hook just så önskvärt alla gånger. Hur tänker ni andra när ni skriver o gör strukturer, har ni en favoritstruktur som återkommer gång på gång, vad började ni med för strukturer o tja hur tänker ni? :P
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag gör så gott som alltid musiken först och därefter försöker jag hitta en text/händelse/tema
som passar stämningsmässigt till musiken. En låt med konventionell refräng tycker jag också
kan vara svårt med svensk text, speciellt en upptempo-låt. Då blir det oftast på engelska!  :D
Håller med om att en dramatisk/allvarlig text passar bättre med enbart verser ev med stick...
Sedan är det ju inte alltid självklart vad som är refräng resp vad som tillhör versen eller vad
som är stick resp refräng.  :)
Tycker det är viktigt att inte försöka vara för pretentiös i texter, utan försöka hitta ord och
uttryck som kan tolkas på olika sätt. Att inte skriva lyssnaren på näsan.
Vardagliga händelser och berättarspråk funkar ofta bra, det är inte alltid det behövs rim.
För många och långsökta rim kan ju tvärtom få ett löjets skimmer...
Vet inte om det gav dig något....?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
"viktigare text" behandlas ju på olika sätt, jfr popSchlagers...

- Slagord ala gammel- och ny-progg
- Balladform ala Dylan, Cohen mfl. där en "hook-fras" avslutar varje varv.
- Balladform ala "Möte i monsunen" - rabbla på i prosa från A till Ö  :rolleyes:


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
gör en standard 32-takters sång a la "Autumn Leaves" efter AABA-schemat - har fungerat sedan 20-talet och alla känner igen formen så det är enkelt att föla med i och för musikerna variera/improvisera en låt med sådant upplägg.

mvh

Edit: så att den, sången , kan tweakas litet varje gång- kom ihåg Lois Armstrongs ord; Never play the same thing the same way twice.." Jag personligen avskyr dessa upppeningar populär musik erbjuder, presic som om det inte skulle räcka med en ackordsföljd som spelas (och som spelas med paralellackord eller i tredje inversion eller något olika vändor.) som stomme i låten. Idag måste  det tydligen finnas mer konsekventa upprepningar för att lyssnarna skall orientera sig och finna strukturen. Jag hoppas att det är på väg att ändras med nya musikstilar och nya artister....

Edit;oj  :unsure: få se hur länge det här får stå oemotsagt ????
« Senast ändrad: 26.05.2012, 19:59:21 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Många vill känna trygghet och uppskattar det kända (d.v.s. upprepningen). Och många vill nog i upprepningen känna monotonin som sen avlöses av en överraskande eller vacker refräng. Ungefär som att många faktiskt gillar den långa enformiga vintern utan snabba växlingar, för att sen få glädjas då refrängen kommer (den svenska sommaren).

Nu är det emotsagt!  :rolleyes:
« Senast ändrad: 26.05.2012, 21:49:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ja,så är det nog..

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag gör så gott som alltid musiken först och därefter försöker jag hitta en text/händelse/tema
som passar stämningsmässigt till musiken. En låt med konventionell refräng tycker jag också
kan vara svårt med svensk text, speciellt en upptempo-låt. Då blir det oftast på engelska!  :D
Håller med om att en dramatisk/allvarlig text passar bättre med enbart verser ev med stick...
Sedan är det ju inte alltid självklart vad som är refräng resp vad som tillhör versen eller vad
som är stick resp refräng.  :)
Tycker det är viktigt att inte försöka vara för pretentiös i texter, utan försöka hitta ord och
uttryck som kan tolkas på olika sätt. Att inte skriva lyssnaren på näsan.
Vardagliga händelser och berättarspråk funkar ofta bra, det är inte alltid det behövs rim.
För många och långsökta rim kan ju tvärtom få ett löjets skimmer...
Vet inte om det gav dig något....?
/Asti

- Jo då det var himla intressant läsning faktiskt! Det är lite klurigt det här med struktur när man skriver texter tycker jag, måhända har jag hakat upp mig för mycket på just stukturen. Som du säger, ibland är det inte helt tydligt vad som är vers/refräng/stick etc o egentligen behöver det nog inte vara så tydligt.

Sen har vi ju då poppen där det gärna måste vara extremt tydligt, men å andra sidan har jag svårt att se mig själva börja skriva tuggummi-pop så jag kanske inte behöver bekymra mig så värst mkt om det popens behov ;)

Intressant att du börjar med musiken! Jag har nog gjort så omedvetet några gånger, börjar med några ackord som låter bra o så kommer något till mig, ett tema, o så börjar man vrida runt på text, kanske byter något ackord etc. Är om inte annat en bra metod när man inte känner sig hyperkreativ som så ofta är fallet. Det är så mycket enklare att sätta sig o sortera pluggar eller o fönsterhandla musikprylar än vad det är o faktiskt sätta sig ner o vara kreativ.

"viktigare text" behandlas ju på olika sätt, jfr popSchlagers...

- Slagord ala gammel- och ny-progg
- Balladform ala Dylan, Cohen mfl. där en "hook-fras" avslutar varje varv.
- Balladform ala "Möte i monsunen" - rabbla på i prosa från A till Ö  :rolleyes:

- Så sant så sant!

gör en standard 32-takters sång a la "Autumn Leaves" efter AABA-schemat - har fungerat sedan 20-talet och alla känner igen formen så det är enkelt att föla med i och för musikerna variera/improvisera en låt med sådant upplägg.

mvh

Edit: så att den, sången , kan tweakas litet varje gång- kom ihåg Lois Armstrongs ord; Never play the same thing the same way twice.." Jag personligen avskyr dessa upppeningar populär musik erbjuder, presic som om det inte skulle räcka med en ackordsföljd som spelas (och som spelas med paralellackord eller i tredje inversion eller något olika vändor.) som stomme i låten. Idag måste  det tydligen finnas mer konsekventa upprepningar för att lyssnarna skall orientera sig och finna strukturen. Jag hoppas att det är på väg att ändras med nya musikstilar och nya artister....

Edit;oj  :unsure: få se hur länge det här får stå oemotsagt ????

- Kan inte med nog styrka uttrycka min egna irritation över hur oerhört tydliga sektionerna måste vara i just pop o relaterade genrer. Titt som tätt kommer ju dock en pop-låt som krossar de där reglerna o ändå fungerar utmärkt, så man får väl ta det varligt med gnället ;)

Faktum är nog att jag inte tänkt så mkt på låtars struktur förrän nu då jag faktiskt skriver något själv, innan det har jag bara lyssnat o "hängt med på resan".

Många vill känna trygghet och uppskattar det kända (d.v.s. upprepningen). Och många vill nog i upprepningen känna monotonin som sen avlöses av en överraskande eller vacker refräng. Ungefär som att många faktiskt gillar den långa enformiga vintern utan snabba växlingar, för att sen få glädjas då refrängen kommer (den svenska sommaren).

Nu är det emotsagt!  :rolleyes:

- Kan det måhända också ha att göra med att många lyssnare inte vill få en upplevelse utan bara ha något att tralla till? :P

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
ADDENDUM: Hur börjar ni andra på låtar, är det musik först som inspirerar till ett tema eller hur gör ni?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har väl gjort uppåt 200 låtar och jag har inte aning om hur det går till. Har i alla fall ingen klar struktur som jag går efter. Och starten av en låt kan nog vara vad som helst ett pianoriff en mening i en film som jag gillar eller en filosofisk hook som kommer till mig på nåt sätt ett rim kanske eller ett medvetet tema som i senaste festivalen Max2 harmonier men då får man jobba på ett helt annat sätt när det finns givna ramar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så gott som uteslutande melodi eller ackordsföljd först, sen kommer peoblemet att få till en text som man inte skäms över för mycket...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Himla intressant o höra hur det går till för andra... verkar som melodi-ackord som sen får hinta om lämplig text är en vanlig approach. Själv minns jag senast hur motivationen kom från det sätt en tjej rörde foten på en parkbänk längre bort - ja jag vet det är lite stört ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Text man inte skäms över för mycket ...  ;-)
Den där foten håller sig i gränslandet...

Ibland tar man till engelskan i hopp om att lyssnaren inte noterar det patetiska.  ;)
Per Gessles "She's got the look" har jag för mig blev textmässigt lite lurig då folk med engelsk-kunskaper läste texten... Men den fungerade ju där också.
« Senast ändrad: 27.05.2012, 18:08:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
She's got the look handlar ju om ganska så exakt ingenting alls, om jag inte minns fel har Gessle själv medgivit att det bara är blaj blaj som inte handlar om något alls. Men du har nog rätt där, engelskan mildrar (för oss svenskar iaf) läget när man inte har något intressant nog för att förmedla det på Svenska...

Citera
walking like a man
Hitting like a hammer
She's a juvenile scam
Never was a quitter
Tasty like a raindrop
She's got the look

Heavenly bound
Cause heaven's got a number
When she's spinning me around
Kissing is a color
Her loving is a wild dog
She's got the look
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se