Kontrollrummet

Studiobygge - sammanfattning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nicklas Enace

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Tjabba.

Första posten här på forumet!

Skrev igår kontrakt på huset där jag kommer att ha helt fria händer i ett utav rummen i källeren. Det ska byggas studio! En dröm ska gå i uppfyllelse.

Efter febrilt läsande & letande, utan att egentligen fått någon större uppfattning ber jag nu någon som har tid över att skriva ner en sammanfattning över tips & trix & länkar till att bygga studio.

Mitt rum ligger i källarplan, betong väggar+tak+golv. Vägg i vägg med bastu+våtrum. Tror ni det kommer att vara stor risk för fuktskador? Det kommer enbart att vara en studio för rent produktions mässigt, alltså utan sångbås & kontrollerrum. Kommer att mastras, mixas & proddas själv. Genre: Techno/EDM

Alla tips mottages!
Bilder kommer självklart att komma upp under tidens gång.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Hej!

Enklast är väl att lyssna i lurar...  :rolleyes: :lol:

Men det låter närmast som att det borde byggas ett rum i lämpliga material inuti "bunkern"... Om huset är väl dränerat behöver du nog inte oroa dig för fukt - fuktspärren bör nog ligga på utsidan. Annars har jag ju mina "mantra"... typ flytande golv, träpanel, luftspalt...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Är det ett nytt eller äldre hus? Moderna hus har ett bra fuktskydd, men i äldre hus är det oftast problem med för hög fuktighet i muren. Att sätta en fuktspärr, plastfolie på insidan av väggen är inte bra, utan allt skall sitta på utsidan om rummet ligger under mark.

Det bästa är att måla muren/grunden med färg som släpper igenom fukt. Finns bra info på nätet om  man ändå väljer att regla, då med stålreglar och div luftspalter. Att sätta träreglar och isolera direkt mot källarvägen är inte att rekomendera, mögel å fukt kommer som med ett brev på posten.. :)


Utloggad Nicklas Enace

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Är det ett nytt eller äldre hus? Moderna hus har ett bra fuktskydd, men i äldre hus är det oftast problem med för hög fuktighet i muren. Att sätta en fuktspärr, plastfolie på insidan av väggen är inte bra, utan allt skall sitta på utsidan om rummet ligger under mark.
Det är ett äldre hus, ska genomgå besiktning på måndag. Dock har den första besiktningen gått bra, men som alla äldre hus så är såklart grunden påpekad. Ifall så är fallet så sker detta självfallet på utsidan. Men vad kan man då göra på insidan?

Det bästa är att måla muren/grunden med färg som släpper igenom fukt. Finns bra info på nätet om  man ändå väljer att regla, då med stålreglar och div luftspalter. Att sätta träreglar och isolera direkt mot källarvägen är inte att rekomendera, mögel å fukt kommer som med ett brev på posten.. :)
Det man alltså kan göra är att måla insida. Regla med stålreglar + neopren kuddar? Eller ska man kanske enbart lägga flytande golv, måla väggarna samt sätta upp ljudabsorbenter+basfällor?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..själva studiobygget lämnar jag med varm hand över till nån annan att svara på, första besiktningen antar jag har gjorts med en besiktningsman " tillhörande " mäklaren? Passar på att ge lite råd eftersom jag själv köpt hus två gånger.

Nästa besiktning blir väl den som du står för då? Anlita INTE mäklarens besiktningsman, utan en helt fristående, kan tipsa om bra besiktningsmän om du vill. Blir lite dyrare ca 8000-10.000 men då får du garanterat reda på massa fel och brister som sedan prutas ner i förhandlingen, och jag lovar dig, fel kommer hittas.

Emineta tex, besiktigar huset väldigt yttligt och klipper in färdigskrivna texter där fel och brister, som KAN förekomma på den hustypen du köper. Ett sätt för Eminenta att friskriva sig för ev. fel du upptäckter.

Man blir oxå erbjuden en "Dolda felförsäkring" för runt 10.000 har jag för mig, som alla glatt tecknar, det är bara det, att det i stort sett inte finns några dolda fel och försäkringen är i stora drag värdelös då ersättning i stort sett aldrig betalats ut. Du kanske känner till detta men tips i all välmening!  :)

"luttrad husägare"  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Anticimex är ett annat besiktningsföretag jag skulle akta mig för. I stort sett alla hus med krypgrund får underkänt och man rekommenderas sätta in en fläkt. Som dom av en händelse tillhandahåller.

Läskig bransch.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Var nog en jäkla tur att jag byggde själv och vet vad jag gjort för fel... ;-D
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Var nog en jäkla tur att jag byggde själv och vet vad jag gjort för fel... ;-D

ja.. första huset bygger man åt en ovän, andra bygger man åt en vän, det tredje bygger man åt sig själv. 
Gammalt bevingat ordspråk i byggsvängen  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det där med färdigskrivna textformuleringar om "kan förekomma..." har vi stött på. Har betalat för sån besiktningsman också. Vi köpte inte huset men nästa upptäckte ett gäng fel efter köp.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Var nog en jäkla tur att jag byggde själv och vet vad jag gjort för fel... ;-D

ja.. första huset bygger man åt en ovän, andra bygger man åt en vän, det tredje bygger man åt sig själv. 
Gammalt bevingat ordspråk i byggsvängen  :D

Första huset köpte jag åt mitt X...  :lol:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Nicklas Enace

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Hehe.. trodde att detta var ett forum om studiobygge.. ;)

Men tack för alla svar & väntar på fler.. :D


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Hehe.. trodde att detta var ett forum om studiobygge.. ;)

Men tack för alla svar & väntar på fler.. :D

ställ frågan på studioforum istället så får du fler och framförallt serigösare svar. http://forum.studio.se/index.php/forum/31-studiobygge/
här finns att läsa om studiobygge: http://johnlsayers.com/Recmanual/index.htm