Kontrollrummet

Någon annan - under uppbyggnad, önskar kommentarer på struktur o text!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hej hopp på er!

För er som inte sett min förra post så är jag total nybörjare, började sjunga o skriva låtar för 2 månader sedan, så det är ganska basic än så länge. Jag håller på o arbetar på en komplett låt för första gången och skulle gärna vilja ha lite kommentarer o förslag för att öka på kreativiteten. Inspelningen är en ren testinspelning så röst är inte mkt mening att bedöma och inte heller mixning o dyl, jag slängde bara ihop något, troligen blev det för mkt reverb IGEN.

Det jag vill ha kommentarer på är:

- Texten. Jag har ändrat väldigt lite från att den skrevs. De rimmande avsluten känns inte som att de märks i mina öron och nästan var arbete förgäves så att säga, vad tycker ni? Texten i övrigt, håller den?
- Låtstruktur. Refrängen är ju i form av i princip en instrumental del med enbart ett ord som lappar över från refrängens "Någon annan". Här kör jag en 4 takts refräng, jag hade tänkt 8 takter först o ev lägga på något mer där. Vet inte ens om man kan kalla det en korrekt refräng? Men jag gillar tomheten som uppstår efter "Du gick till någon annan". Kommentera gärna det här artistiska tilltaget, är det bra eller dåligt?
- Jag tycker den sista raden, "Men du... gick till någon annan" känns väldigt inklämd, det är ju den tyngsta textraden som liksom är hooken i hela låten, skulle det behövas mer luft?
- Sticket (som kommer sist i inspelningen) är i princip bara ett utkast, jag ville ha upp melodin högre för att skilja den från övriga låten, men jag är rädd för att den är för kort, och den känns inte riktigt harmonisk med låten textmässigt?
- Idéen med sista taktslaget på C, låter det bra eller dumt? Om jag hade bas separat i låten är det troligen en bas-förflyttning här jag är ute efter, kanske kan någon namnge vad det är jag försöker göra och om det låter bra eller inte.
- Arr: Det här är bara ett utkast, hur tror ni den skulle göra sig bäst, avskalad? påpälsad? Jag har övervägt att byta till piano för att sänka ner stämningen ännu mer.

- Röstmässigt önskar jag en kommentar, på "En lösning som fick gå" går låten ner ganska lågt på vad som känns ett typiskt sätt. Det är något med den här förflyttningen som jag inte grejar att få rent när jag sjunger även om det här nu bara är en testinspelning utan fokus på röst alls. Lägsta tonen lägger sig strax över den tänkta. Några förslag på hur man tränar det här? Det är lättare om jag BARA sjunger låga toner, det är något med förflyttningen. Jag kan naturligtvis höja tonarten, men jag gillar å andra sidan de där låga tonerna, NÄR jag träffar dem dvs.

Ok det där var en massa jäkla förslag på kommentarer o jag väntar mig inte nu att någon ska sitta 2 timmar o svara på allt, plocka o välj fritt!

TESTINSPELNING:


TEXT O ACKORD:

C                         G
   Vi hade något särskilt
Am                             F
   Ja det brukar ju heta så
Kanske var vi bara
En lösning som fick gå

Men som så många andra
Hade vi en dröm
Ett hopp om något bättre
En båt i livets ström

        G.                          C
Men vi... Skulle gå på grund...

Ref inst: C / / / | G / / / |. X4 el 2.   Släpp finger 2 + 3 sista taktslaget på C (men slå inte an 1:a stängen)

Det börja som en aning
En tomhet i din blick
Någonting var trasigt
Var känslan som jag fick

Jag ville inte tro det
Det händer aldrig oss
Du är allt för viktig
Jag vågar inte slåss

Fast du... Går till någon annan...

Ref inst

Så kom till slut den dagen
Då hjärtat sa ifrån
Allting ville spricka
Livet blev ett hån

Du visste inte varför
Det kunde gå så fel
Något hade slocknat
Du var inte hel

Så du... Gick till någon annan…

Ref inst

Stick

F.                          C
Livet kan föra oss långt
                 G                                 Am
Från dom vägar som vi har tänkt gå
F.                                  Am.        G
Kanske finns vägen än kvar, för oss

(Fast) Du gick till någon annan...

Ref inst.   Upprepa du gick till någon annan...

Sluta på ett C
« Senast ändrad: 12.05.2012, 15:24:03 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Härligt att höra progressen "Fy fan va falskt... Ja ja..."  :D

Jag läste allt du ville ha respons på men orkar inte ta det utan kommer med mina anarkistiska fem cent...

Det är svårt att inte låta patetisk  B) då man sjunger
Enbåt ilivets ström

Ett sätt att få mer tyngd i det väsentliga (raderna här nedanför) kan vara att öva rytmiken i sången så att det passar med nedanstående förändring i texten.

Men vi - vi gick på grund
Fast du... du går till någon annan...
Så du... du gick till någon annan…

Jag tror det skulle bli en bra motvikt att ha en banal lalala- eller nanana-sångmelodi efter versraderna här ovanför, innan nästa del i sången dyker upp. Kunde ge en bra motvikt till det sorgliga som tangerar det patetiska med brusten kärlek.

Testa att ändra betoningen i det väsentliga. Nu kopplar du ofta ihop några ord så att de kanske passar bättre i låtens rytmik men jag tror inte det behövs
Menvi   skulle gå pågrund
     G                   C
Det borde fungera med:
Men vi - vi skulle gå på grund
      G                        C
Vet inte om jag tillräckligt tydligt förklarar vad jag menar? Hajar du vad jag menar?
« Senast ändrad: 12.05.2012, 16:19:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 638
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Om du ska ha ett enkelt, sparsmakat arr tror jag ett piano skulle passa bättre än en ensam gitarr.
Texten är väl inget större fel på... men skippa hellre rim än att ta till nödrim som låter onaturligt.
På några ställen går låten väldigt lågt, där kanske du skulle fundera på att göra om melodin så att
du klarar att sjunga den utan att det låter ansträngt.
Tycker det funkar när du gör en konstpaus vid "Så du.....gick till någon annan". Det behöver inte bli övertydligt.
Sticket får jag inte riktigt kläm på och vill inte kommentera det.
Men som sagt tidigare - du har en bra röst. Se till att lägga låten i en tonart som passar och sänk reverbet.
Skulle kunna tänkt mig denna låten i halvtakt med ett arr bestående av trummor, elbas, ak. gitarr och steelguitar!
Kämpa på!  :)
/Asti 
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Citera
Härligt att höra progressen "Fy fan va falskt... Ja ja..."  :D

- Ja visst var den pricken över i:et? :P Jag slarvsjöng hela skiten på en tagning bara o hatar att lämna ifrån mig något sådant men man SKA inte ödsla tid på att få testinspelningar bra - men lite frustrerande är det ;)

Citera
Det är svårt att inte låta patetisk  B) då man sjunger
Enbåt ilivets ström

- Att just INTE göra allt till en patetisk sörja är en av farhågorna jag hade med detta tema. Samtidigt var jag lite förlåtande mot mig själv eftersom det är det första hela jag skrivit, så jag riktade in mig mer på att få upp en struktur o tänkte att jag kan justera borta patetismen allt eftersom jag får klarhet i helheten. Men jag håller med, hela temat är tämligen hopplöst att hålla från det patetiska.

Citera
Jag tror det skulle bli en bra motvikt att ha en banal lalala- eller nanana-sångmelodi efter versraderna här ovanför, innan nästa del i sången dyker upp. Kunde ge en bra motvikt till det sorgliga som tangerar det patetiska med brusten kärlek.

- Jag har inte provat, och ska definitivt testa, men jag är lite skeptisk. Bra tips dock, inga tips är fel! Jag är ju ute efter att utvecklas, inte att bara få en klapp på axeln.

Citera
Ett sätt att få mer tyngd i det väsentliga (raderna här nedanför) kan vara att öva rytmiken i sången så att det passar med nedanstående förändring i texten.

Men vi - vi gick på grund
Fast du... du går till någon annan...
Så du... du gick till någon annan…

Testa att ändra betoningen i det väsentliga. Nu kopplar du ofta ihop några ord så att de kanske passar bättre i låtens rytmik men jag tror inte det behövs
Menvi   skulle gå pågrund
     G                   C
Det borde fungera med:
Men vi - vi skulle gå på grund
      G                        C
Vet inte om jag tillräckligt tydligt förklarar vad jag menar? Hajar du vad jag menar?

- Det tillagda vi/du är jag med på, det andra är jag lite osäker utan guran här med hur du menar, eller det kanske var just den förändringen du ville framhäva?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Om du ska ha ett enkelt, sparsmakat arr tror jag ett piano skulle passa bättre än en ensam gitarr.
- Jag var lite inne på det, skulle tro det passar bättre, särskilt om man vill hålla kvar låten i en "låg" stämning utan konstigheter. Risk för att det patetiska tar överhand dock.

Citera
Texten är väl inget större fel på... men skippa hellre rim än att ta till nödrim som låter onaturligt.
På några ställen går låten väldigt lågt, där kanske du skulle fundera på att göra om melodin så att
du klarar att sjunga den utan att det låter ansträngt.

Personligen tycker jag inte att man märker rimmens närvaro i positiv mening. Rim brukar ju ge en känsla av samhörighet mellan raderna men det känns som den effekten uteblir här. Ska nog förändra de rader som är lite onaturliga o bryta med rimupplägget helt enkelt till fördel för texten.

Vad gäller tonarten så får jag nog vackert bara höja den något steg eller två för att få bort det ansträngda, om jag inte ska förlita mig på att göra ett antal tagningar o limma ihop något som blir bra. Blir väl en uppgift för sångpedagogen det där, för jag skulle gärna nå rent så pass långt ner (så långt ner är det ju inte).

Citera
Sticket får jag inte riktigt kläm på och vill inte kommentera det.

Du är inte ensam, satt lika länge o klurade på det som jag skrev alla verser ;) Kanske inte ens ska vara något, en upprepad uttonad refräng kan ju fungera te.x

Citera
Men som sagt tidigare - du har en bra röst. Se till att lägga låten i en tonart som passar och sänk reverbet.

- Inte hittat så många "patchar" för reverben i logic jag gillat än som känns lagom, men det handlar nog mest om erfarenhetsbrist.

Citera
Kämpa på!  :)
/Asti 


- Absolut, jag har ju just lämnat startklossarna ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Slängde ihop en version med piano komp istället samt lite experimentiell sång. Försökte släppa röstkontrollen o få in mer känsla, ett under att det inte blev surare än det blev kan man väl säga, o uppgången i tredje versen *skrattar* ... som sagt en tagning, lek, inget allvar, kom gärna med kommentarer på förändringen, la till en 4:e o sista vers istället för stick, piano komp istället, samt hur låter mixen denna gången? jag försöker verkligen få mixan alltså.. :/


ps: ja, jag glömde byta tonart... *damn*
« Senast ändrad: 16.05.2012, 22:02:38 by tigersoul »
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För låg volym på sången. Kul att göra olika varianter på en låt. Bra träning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
För låg volym på sången. Kul att göra olika varianter på en låt. Bra träning.

Damn, fortfarande? Hur mycket skulle du tippa? 3db? Jag är expert på volym bristande vocals tydligen. Hur var reverbet på röst spåret. Lagom denna gången?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kan ju bli en tjusig ballad detta om Du följer MaxB:s goda råd.. Har är ju en balladgubbe av rang så gör bara som han säger så kan det bli riktigt bra detta!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Kan ju bli en tjusig ballad detta om Du följer MaxB:s goda råd.. Har är ju en balladgubbe av rang så gör bara som han säger så kan det bli riktigt bra detta!!

Hehe vad bra :-) ska skruva upp vocals imorrn får vi se!
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
GILLA... Som vi säger på "Fejjan"  :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tycker texten är helt allright och jag gillar pianoversionen och inlevelsen i sången som ju påminner om en etablerad artist. Sparsamt trumkomp och stråkar på pianoversionen så är du hemma tycker jag och det hela bygger på din inlevelse när du sjunger det är liksom A och O här dont you forget that - egentligen så spelar kompet ingen större roll - men det borde anpassas till vad som är brukligt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker texten är helt allright och jag gillar pianoversionen och inlevelsen i sången som ju påminner om en etablerad artist. Sparsamt trumkomp och stråkar på pianoversionen så är du hemma tycker jag och det hela bygger på din inlevelse när du sjunger det är liksom A och O här dont you forget that - egentligen så spelar kompet ingen större roll - men det borde anpassas till vad som är brukligt.

- Intressant. Sången här var ju ett experiment i att försöka borsta fram livet i sången som nog krävs för den här typen av låt för att det inte bara ska bli ett "gnäll i mängden". Jag är så färsk på att sjunga att jag sjunger väldigt tekniskt o fokuserar mest på det i rädsla för att det ska bli för surt men här sket jag totalt i hur rakt det blev o levde mig bara in i låten istället. Jag är dock fortf osäker på resultatet, på ett sätt är det väldigt artistiskt, som du säger, å andra sidan är jag fast i upplevelsen av att min röst låter väldigt amatörmässig, så det blir lite dubbla upplevelser. I huvud taget tycker jag det är ruskigt svårt att höra sig själv någorlunda objektivt, men det kanske är ett vanligt problem o något man lär sig med åren.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker det är en fin låt och text. Gillar pianoversionen bäst. Refrängen "gick till någon annan" är väl mer omkväde än refräng? Funkar ok anyhow. Tveksamt om låten behöver ett stick. Det mest övertygande i låten är din sång som är riktigt bra med känsla i framförandet. Höj tonarten något som sagt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Jag tycker det är en fin låt och text. Gillar pianoversionen bäst. Refrängen "gick till någon annan" är väl mer omkväde än refräng? Funkar ok anyhow. Tveksamt om låten behöver ett stick. Det mest övertygande i låten är din sång som är riktigt bra med känsla i framförandet. Höj tonarten något som sagt.

Ja tyvärr glömde jag höja den när jag gjorde pianoversionen. Omkväde hade jag faktiskt aldrig hört talas om, men när jag slog upp det stämmer det utmärkt och den instrumentala delen som följer är ju snarare ett mellanspel av något slag så det är nog helt enkelt en AAAA låt med enbart verser. Sitter o pillar med idéer för arr'et nu men har fastnat i andra grejor runtikring i studion.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Satte mig o pillade med auto-tune för att analysera vart jag sjungit snett, vart det bör fixas etc... Det var inte en helt enkelt historia. De kreativa delarna där jag sjunger släpigt o känslosamt är det förvisso en aning surt här o var, men att korrigera det dödar känslan totalt. Det slutade med att jag fixade lite på nergångarna jag inte grejade pga fel tonart samt en liten justering på uppgången i tredje refrängen som inte blev helt rak, i övrigt gjorde jag inga förändringar alls.

Vad har ni för relation till auto-tune o likn pluggar? Det verkar vara en halv vetenskap att veta just VILKA toner man ska ge sig på i kreativt sång.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Auto-tune mer för effekter, gör ett halvtaffligt jobb om man är ute efter att rätta till sura toner kan jag tycka. Melodyne om man vill jobba seriöst med att rätta till sången, riktigt bra!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag inte lyssnat igen men om jag minns rätt så behöver du ingen AT eller Melodyn du behöver fokusera och särskilt i de lägre tonarterna thats it.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Auto-tune mer för effekter, gör ett halvtaffligt jobb om man är ute efter att rätta till sura toner kan jag tycka. Melodyne om man vill jobba seriöst med att rätta till sången, riktigt bra!

Aldrig provat melodyne faktiskt många verkar föredra det. Får väl prova en demo :-)
Nu har jag inte lyssnat igen men om jag minns rätt så behöver du ingen AT eller Melodyn du behöver fokusera och särskilt i de lägre tonarterna thats it.

Du verkar ha rätt hittade inte så mycket som lät positivt att ändra utöver de låga bitarna som jag precis som du säger behöver jobba med.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ett andra utkast då, piano, strängar o lite annat småfix. Höjde vocals en aning o fixade några småsaker i övrigt. Jag har förbannat svårt för o lägga strängar, tycker så lätt det bara låter blaj om det o blir orealistiskt. Osäker på val av toner o ja allt kring strängarna egentligen. Däremot tycker jag det går åt rätt håll med arret, är tveksam till att smälla på trummor o bas på detta, tror det ska landa någonstans åt det här hållet.

/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj,bra här tigersjälen!

Riktigt bra faktiskt,nån liten suring på sången men vilken skillnad mot förra jag hörde...Du är helt rätt ute här arrmässigt,inga trummor på den här tycker jag.

Piano/cello/sång that´s it!

Mike



Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Oj,bra här tigersjälen!

Riktigt bra faktiskt,nån liten suring på sången men vilken skillnad mot förra jag hörde...Du är helt rätt ute här arrmässigt,inga trummor på den här tycker jag.

Piano/cello/sång that´s it!

Mike



Tackar, jag har rätat ut några få toner i det lägsta o det högsta med autotune men tycker ärligt talat inte man hör så stor skillnad. Vad gäller arr'et börjar jag känna mig ganska nöjd med approachen, sen genomförandet vet jag inte riktigt... är inte helt nöjd med strängarna så detb lir nog lite filande på den biten ;)
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se