Kontrollrummet

Try Out - Spela solo eller melodi med ackord på ett orginellt vis.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fick en ide i morse. Jag har inte funnit några brister i den och tycker att iden fungerar i praktiken såväl som i teorin Men det skulle vara shysst om ni kollade in den, ev testade den själva för att kanske komma med synpunkter/ ideer eller om ni hittar någon svag punkt där konceptet skevar. Iden/tricket är fortfarande inte helt spikat utan är fortfarande under utveckling. Det här tricket är det meningen att det skall låta mer smooth ,soft än att använda en vanlig ackordsskala vid chord soloing. Det är även menat att vara ett annorlunda, orginellt och nytt alternativ med ett eget sound. Något för musikern som spelar lead eller för musikern som spelar ackord för ackompangemanget att glänsa med. Detta låter snyggt och ganska färdigt på gitarr, men det skall fungera likadant på klaviatur och andra instrument. Det skall gå att plocka strängarna också även om inte jag gör det men vet inte hur det låter att börja på högsta tonen eller att ligga litet före i takt när man spelar för att högsta tonen skall stämma med melodin. Tror att det här mest är ett plektrumspelar trick men hittar ni en lösning för plock så säg till.

Ibland vill man ju använda melodin eller spela något  typ riff med ackord istället för enstaka  toner.
Istället för att som vanligt använda de diatoniska ackorden till en skala att spela t ex melodin eller solo vid "Chord soloing" (vet ej vad man säger på svenska.), vilket kan låta grötigt och tråkigt dessutom, kan man använda denna metod. Iden föddes i mitt huvud tidigt denna morgon. Jag har ägnat morgonen åt att testa den så att den skall fungera. Tricket/tekniken behöver ett passande namn också.. Förslag

Tricket går ut på att spela melodin på ackordens högsta toner istället för på roten. Så långt är det inget orginellt med metoden/tricket. Det finns andra tekniker/tricks för att göra det på.

Men här kommer mitt eget koncept för att spela Chord soloing;

Man använder I,V och VII ackorden som grund. De fungerar fint och riskfritt i alla modala tonarter och låter inte konstigt. Fungerar även kromatiskt.

Så här går man tillväga:

Om låten går  i t ex Dm så använd Dm ackordet fast spela melodin på ackordets "extensions" (vet ej hur man säger det svenska) 7,9,11 eller 13 i första hand, 6 går utmärkt så länge det är i moll i just detta sammanhang. Det går med fördel att välja bort roten här och låta basisten göra sitt istället. Detta även för att undvika att, i detta fall, D tonen grötar och domininerar the chord soloing och för att det låter då som ackorden är mer distinkta i sin egen form gentemot varandra.

  Formen A7 använder du som grund men väljer bort 3:an och spelar istället för den vilken som helst av beroende på melodin av Dm skalans övriga tre toner. Som ett rockackord/5 ackord med färgning. Då spelar du hela skalan med ackordens högsta toner vilket låter snyggt och det färgningarna bryter av på ett smooth vis.

 För de återstående fyra tonerna (om du vill/behöver använda dur eller kromatik.) går det utmärkt att alterera A7 ackordet med en b5,#5, b9 eller #9. För variation och stilfull överraskning kan du använda A7 tritonussubstutition bE7 istället för A7b9 ibland. Det är ett bra trick i tricket så att säga och jag tänker använda det sparsamt för bättre effekt. Ett m7b5b9 istället för tonen #7, i detta exempel blir det ett Bm7b5b9 för #7:an, tonen Ass. Bm7-5+6 ackordet får fungera som tonen #7. Det ackordet är en konstruktion gjord för att konceptet skall stämma. Det låter inte skevt eller tokigt och är inte svårt att ta, även om jag aldrig sett det förut. Man tar det som ett Bm7-5 fast man spelar även tonen #13.

Så-nu kan man spela alla tolv tonerna med ackordets högsta ton istället för på roten och det stämmer fint och kan spelas samtigt som melodin. Skall basen spelas säkert (och det vill man ju) rekomenderar jag att under åtminstone pxm chord soloing hålla sig till tonartens diatoniska skala.

Välkomna att Try Out eller även att knycka det om ni gillar det och dom som vill kan hjälpa mig med att vidarutveckla/ev.korrigera (men det sistnämnda alternativet tror jag inte behövs.) detta trick. Alla synpunkter tas tacksamt emot.

mvh
« Senast ändrad: 22.05.2012, 11:00:55 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Fick inbjudan till ett internationellt modernt mer jazz än fusion, men ändå, projekt ikväll.
Deras jazztune låter bra och verkar kul, jag tänkte lyssna in mig litet tills Lördag då jag tänkte börja spela in.
Tänker nog testa att presentera det här tricket då. Skall fråga ägaren till projektet om jag får lägga
upp en fil eller ett klipp här på forumet så ni får höra hur min ide att spela chord soloing låter.
Det blir spännande och hoppas på att proddaren gillar det.

 Det är kul med projekt där man är många och iden slipas och putsas - något
jag själv inte direkt har orken att göra med mina egna. Har tyvärr en släng av ADHD så det blir mest halvfärdiga låtar.
Här kan jag koncentrera mig på enbart gitarren och de andra på sin grejj/del av projektet. Så jag vill ha det - det brukar bli bra istället för mina egna ibland weird/bad sounding projekts.

 Projekten på olika forum för musikmakare/musiker brukar presenteras med tonart/tonarter och bmp. Varför gör vi inte så på det här forumet(eller något svenskt forum b t w) ????????
- här i Sverige brukar endast klick (bmp) presenteras. Litet underligt tycker jag.

mvh
« Senast ändrad: 23.05.2012, 03:18:43 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanske för att de vanliga ackorden hittas av de vanliga musikerna
« Senast ändrad: 27.05.2012, 17:58:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google