Kontrollrummet

Prism Orpheus

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Såg detta ljudkortet idag och dess speccar passar mig som handen i handsken.

Sedan funderar jag även över priset, som ligger nära 40k, är det motiverat eller kommer man vilja byta upp sig till t.ex. bättre D/A omvandlare till lyssning såsmåningom ändå?

jämfört med t.ex. Fireface 800, som är ett väldigt hyllat ljudkort fast i lägre prisklasser, hur står det sig?

Jag tycker det är onödigt att köpa ett "mellanting" mellan bra och dåligt, som man ändå kommer vilja kompletera eller byta ut senare, och därför ser jag Prismkortet som ett alternativ om det har såpas hög kvalitet att man inte kommer vilja byta ut prylarna i det.

Någon som har några erfarenheter eller åsikter om kortet? skulle vara väldigt tacksamt!

Tack
Ossian


DåligtGehör

  • Gäst
Vet inget men reviews lät ju imponerande. Skulle gärna höra hur inspelningar låter med så dyra saker, så köper du får du se till och slänga upp något.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Se till att dina öron är tränade om du ska känna att det är värt det. Det är extremt små skillnader mellan de dyrare grejjerna. Det handlar också om smak. Har du någonsin känt att det är just din omvandling som sätter stopp för bra produktioner?



Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Se till att dina öron är tränade om du ska känna att det är värt det. Det är extremt små skillnader mellan de dyrare grejjerna. Det handlar också om smak. Har du någonsin känt att det är just din omvandling som sätter stopp för bra produktioner?



Det jag känner är att detta är ett såpas stort intresse, så jag vet att det är något jag kommer vilja hålla på med en lång tid framöver, och tänker därför att det är onödigt att investera i utrustning som jag troligtvis kommer tröttna på & vill byta ut om ett par år. Det är därför jag vill eliminera alla svaga länkar i kedjan till ett bra ljud, och där är omvandlare en ganska viktig länk, tillsammans med preamps & mikrofoner.

Sedan är det andra saker med ett ljudkort som är viktigt, såsom stabiliteten, routingmöjligheterna & lättanvänd och smidig mjukvara i övrigt.

Men om Orpheus är värd sitt nästan x4 pris jämfört med FF800 undrar jag, eftersom FF800 är så extremt hyllat som det är, men däremot har vissa egenskaper som jag inte tycker är värt att lägga pengar på, såsom 28 inkanaler vilket känns väldigt overkill, och FF400 ser enligt pappret inte lika bra ut, och är bara halvracks format vilket inte känns så seriöst.


Utloggad tsmalmbe

Rackformat är bra utgångspunkt, det kommer du att uppskatta i framtiden helt klart. Ingångarnas mängd i FF800 är allting sammanlagt, eller hur? Alltså de digitala ADAT-ingångarna inräknade. Tänk på att du kan köpa 2-kanalers megamultibucks-omvandlare i framtiden till en FF800, och koppla till dess ADAT-portar. Med ADAT har du all möjligheter öppna. Nu vet jag inte hur många ADAT/SPDIF-portar Orpheus har, men med en FF800 låser du inte åtminstone framtiden.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Rackformat är bra utgångspunkt, det kommer du att uppskatta i framtiden helt klart. Ingångarnas mängd i FF800 är allting sammanlagt, eller hur? Alltså de digitala ADAT-ingångarna inräknade. Tänk på att du kan köpa 2-kanalers megamultibucks-omvandlare i framtiden till en FF800, och koppla till dess ADAT-portar. Med ADAT har du all möjligheter öppna. Nu vet jag inte hur många ADAT/SPDIF-portar Orpheus har, men med en FF800 låser du inte åtminstone framtiden.


Japp, du har rätt.

Jag tror jag har letat runt ÖVERALLT över ett externt Firewire ljudkort i rackformat med dubbla ADAT I/O och S/PDIF & Aes/Ebu I/O med integrerad mjukvaru mixer, men det FINNS INTE! Jag gillar också flexibiliteten i digitala in, så att man kan uppdatera sig i senare skeden.

Om någon vet om något så ska dom få en rejäl hittelön...

Men min tanke med Orpheus var att den kanske är såpas högkvalitativ att man aldrig kommer känna något behov av att uppdatera sig, och isåfall räcker det med att köpa preamps så är man i land.

Men med denna uppsättning går det uppåt en minst 60 papp, och jag tror man kan hitta jävligt bra prylar för betydligt mindre pengar...


Utloggad tsmalmbe

Nu kör jag ju själv en kombination av Motu och RME. Och tittade just på samma saker som du nu gör när jag köpte. Och kom fram till att det inte finns. Annat än FF800 då i princip. Men jag tyckte den var för dyr för mig, eftersom jag redan hade 8 kanaler RME-omvandlare i racken. Så det blev MOTU. Jag tror inte tillverkarna vågar köra mer än 24-28 kanaler I/O över firewire (dom lovar ju 96 och 192!), för det skulle bli så mycket klagomål. De flesta datorerna skulle inte klara det. Skulle kräva verkligen bra fw-drivrutiner och hårdvara. Så att vänta sig FW-kort med massor ADAT är kanske förgäves?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Nu kör jag ju själv en kombination av Motu och RME. Och tittade just på samma saker som du nu gör när jag köpte. Och kom fram till att det inte finns. Annat än FF800 då i princip. Men jag tyckte den var för dyr för mig, eftersom jag redan hade 8 kanaler RME-omvandlare i racken. Så det blev MOTU. Jag tror inte tillverkarna vågar köra mer än 24-28 kanaler I/O över firewire (dom lovar ju 96 och 192!), för det skulle bli så mycket klagomål. De flesta datorerna skulle inte klara det. Skulle kräva verkligen bra fw-drivrutiner och hårdvara. Så att vänta sig FW-kort med massor ADAT är kanske förgäves?


Det kanske stämmer, men jag hoppas inte på det... Jag väntar tills jag hittar ett kort som till fullo tillfredställer mina krav, eller så bygger jag ett eget :D

Jag har för mig jag såg nånstans om att man kan koppa PCI kort i en extern burk sm sedan kopplas till datorn via firewire(eller något liknande), men kan ej hitta det såhär i efterhand, och en sådan + HDSP9652 skulle ju vara ett väldigt intressant alternativ isåfall.

Varför är det så få ljudkort som har Firewire 800?


Utloggad tsmalmbe

Varför är det så få ljudkort som har Firewire 800?

För att det egentligen inte behövs. Lite motsägelsefullt med tanke på mitt tidigare inlägg förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jo, ibland undrar man lite hur tillverkarna tänker när dom inte ens kan tillfredställa ett sådant basic behov som ett externt ljudkort 19" med 2x adat och S/PDIF & AES/Ebu, för ett sådant är ju en obligatorisk leksak i allas vardag, eller?! B)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Nu kör jag ju själv en kombination av Motu och RME. Och tittade just på samma saker som du nu gör när jag köpte. Och kom fram till att det inte finns. Annat än FF800 då i princip. Men jag tyckte den var för dyr för mig, eftersom jag redan hade 8 kanaler RME-omvandlare i racken. Så det blev MOTU. Jag tror inte tillverkarna vågar köra mer än 24-28 kanaler I/O över firewire (dom lovar ju 96 och 192!), för det skulle bli så mycket klagomål. De flesta datorerna skulle inte klara det. Skulle kräva verkligen bra fw-drivrutiner och hårdvara. Så att vänta sig FW-kort med massor ADAT är kanske förgäves?


Det kanske stämmer, men jag hoppas inte på det... Jag väntar tills jag hittar ett kort som till fullo tillfredställer mina krav, eller så bygger jag ett eget :D

Jag har för mig jag såg nånstans om att man kan koppa PCI kort i en extern burk sm sedan kopplas till datorn via firewire(eller något liknande), men kan ej hitta det såhär i efterhand, och en sådan + HDSP9652 skulle ju vara ett väldigt intressant alternativ isåfall.

Varför är det så få ljudkort som har Firewire 800?

Få ljudkort utnyttjar bandbredden hos fw800. Är hela grejjen att du måste ha fw? Fw-bandbredden är ju en flaskhals om du kör PCI-fw. Vill du vara mobil så är det bättre att köpa ett magmachassi och koppla in det via pc-kortsplatsen i en bärbar, som har större bandbredd än fw.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Men ett sådant magma chassi var ju jätte dyrt :ph34r:

kostar ju lika mycket som ett FF800, ensamt!

Kanske helt enkelt är så att jag är för kräsen, mina krav kanske inte går att hitta i något kort?

Men M-audio har ju ett firewire baserat kort med 4x ADAT I/O och S/PDIF men utan intern mixer, så det bör väl inte vara problem med antalet kanaler, eller?


Utloggad tsmalmbe

Men M-audio har ju ett firewire baserat kort med 4x ADAT I/O och S/PDIF men utan intern mixer, så det bör väl inte vara problem med antalet kanaler, eller?

Länk?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.



Utloggad spectacell

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
    • MI7.com
Har ingen erfarenhet av Prism kort men kolla in Apogee Ensemble också. Bara på MAC iofs men ett riktigt bra interface för pengarna. http://www.apogeedigital.com/products/ensemble.php
--------------------------------------
Min musik:
http://community.mi7.com/profile/40

Jobbar bl a med service och support på MI7.
--------------------------------------


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Har ingen erfarenhet av Prism kort men kolla in Apogee Ensemble också. Bara på MAC iofs men ett riktigt bra interface för pengarna. http://www.apogeedigital.com/products/ensemble.php
kan inget annat än att hålla med!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se