Kontrollrummet

Rattlesnake - Mot Dorpat

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej hej,
Har filat ett tag på denna visa i klassisk tappning, men nu kommer jag inte längre. Vet inte om den är komplett, om det skall till eller tas bort någon del, eller om några instrument saknas. Vad tycker ni?

Och titeln, vad kan den tänkas vilja heta? Alla förslag mottages tacksamt, likväl som synpunkter på melodi och arr.
« Senast ändrad: 02.07.2012, 00:58:18 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag säger som du har sagt en gång. Ett mycket vackert stycke som nästan bara begränsas av sampelbiblioteken. Vad använder du för stråkar och piano? Pianot känns lite metalliskt och i vissa fall även lite för mycket som ett pop-piano-sound.

Mycket dovt och dystert stycke vilket jag älskar. Väldigt snygga melodier, särskilt från piano och klarinett (och valthorn? trumpet? någon sorts mässing i alla fall, svårt att avgöra på grund av sampelbibliotekets begränsning). Tycker även det är snyggt hur du lyckas låta temat återkomma i olika register, med olika instrument och på olika sätt. Stråkarna är också fina men dessa har jag ett par anmärkningar på:

Cellon som spelar runt 58 känns lite stel och torr på något sätt. Är det ett soloinstrument?  Vilket bibliotek? Vet inte om det rent av är samplets fel. Annars: lite mer vibrato (om du har den möjligeheten) skulle kanske göra det bättre. Tycker även du kan leka lite mer med expressionen på den. Den kommer in fint, men sen ligger den på i princip samma styrka hela tiden. Det är långa noter. Du skulle kunna påbörja en vag utfadning efter halva noten som pågår tills nästa not tar an och då infade:a fram till mitten av den noten osv (eller något liknande). Brukar kunna få stråkar att "sjunga" lite bättre. 

Jag tror jag tycker cello-tremolot dör ut lite tvärt vid 68, det skulle kunna avsluta sin utfadning även in i nästa takt, eller dö ut mer innan nästa takt kommer, vet inte vilket som kan tänkas bli bäst.

Violinen skulle också kunna jobbas lite på. Tycker det är snyggt att den stegrar i dynamik ibland, men tycker den kan bli aningen för stark här och där, tar över lite för mycket jämfört med den fina piano/clarinet/pizzicato-mattan. Lite i början och även vid 147.
Det känns som att violinen inte borde ligga kvar på samma not vid exakt 80. Skulle den inte kunna gå ner från G:et till ett F där t ex? Jag gillar inte att ha åsikter om själva melodierna eftersom det oftast är ren smaksak och inget är "fel", men för mig känns det som den gamla ".xm i Winamp"-effekten när vissa instrument helt enkelt inte slutade spela här och där. Du för höra vad andra tycker om den.

Lite hyllningar då:
Vid 128 tycker jag det är riktigt snyggt hur tremolostråkarna ligger kvar, blir en väldigt suspended känsla som passar väldigt bra just där.
Gillar bytet till den lite durigare delen vid 170. Bra val av instrument och finfina melodier.
Hur pianot svarar oboen(?) vid 196 är mycket vackert och snyggt gjort.
Den starkare delen vid 203 är en av de bästa delarna av låten, mycket träblås som passar perfekt.

To round up så tycker jag som sagt att det är mycket snyggt gjort på många ställen. Tyvärr tycker jag inte sampelbiblioteket gör stycket rättvisa. Är det EWQL silver du använder?

Fortsätt skriva orkester! Du har en ljus framtid inom det!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj vilken review Boxcutter bjöd på här. Bra
Jag begränsar mig till att uttrycka att den var dyster och bra härlig att lyssna till. Ett namn med skog i kanske.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter som en riktigt bra start.

Är det Em den går i? Låter lite som inledningen till Visa från utanmyra  i början :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Mycket fint och njutbart! Gillar speciellt orkestrering och arr!
Det byggs inte upp något crescendo, utan behålls rätt återhållsamt
hela tiden, men ändå med bra variation i instrumentval och dynamik.
Tycker också stråkarna är lite statiska - kan väl fixas via expression?
Som sagt - mycket Jan Johansson där i början, men blir väl lätt så
med mollharmonier i valstakt...
Med lite känsligare stråkar och kanske mer "konsertpiano"-ljud blir det här toppen!
Imponerar så här också!
Jag föreslår att stycket skulle kunna heta "The Sad Snake" eller "Snake in the Forest" :)
/Asti t.f. stråkstatistiker
« Senast ändrad: 17.05.2012, 13:31:48 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här andas Jan Johansson, fast arret är mer klassiskt :rolleyes:

Mycket njutbar melodi, genialt enkel som löper fram med klarinetten som soloinstrument.
Tycker oxå att stråkarna låter lite stela,lite mer dynamik i dem, är min enda synpunkt.

Mycket vackert, du är bra på det här :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Jag säger som du har sagt en gång. Ett mycket vackert stycke som nästan bara begränsas av sampelbiblioteken. Vad använder du för stråkar och piano? Pianot känns lite metalliskt och i vissa fall även lite för mycket som ett pop-piano-sound.

Mycket dovt och dystert stycke vilket jag älskar. Väldigt snygga melodier, särskilt från piano och klarinett (och valthorn? trumpet? någon sorts mässing i alla fall, svårt att avgöra på grund av sampelbibliotekets begränsning). Tycker även det är snyggt hur du lyckas låta temat återkomma i olika register, med olika instrument och på olika sätt. Stråkarna är också fina men dessa har jag ett par anmärkningar på:

Cellon som spelar runt 58 känns lite stel och torr på något sätt. Är det ett soloinstrument?  Vilket bibliotek? Vet inte om det rent av är samplets fel. Annars: lite mer vibrato (om du har den möjligeheten) skulle kanske göra det bättre. Tycker även du kan leka lite mer med expressionen på den. Den kommer in fint, men sen ligger den på i princip samma styrka hela tiden. Det är långa noter. Du skulle kunna påbörja en vag utfadning efter halva noten som pågår tills nästa not tar an och då infade:a fram till mitten av den noten osv (eller något liknande). Brukar kunna få stråkar att "sjunga" lite bättre. 

Jag tror jag tycker cello-tremolot dör ut lite tvärt vid 68, det skulle kunna avsluta sin utfadning även in i nästa takt, eller dö ut mer innan nästa takt kommer, vet inte vilket som kan tänkas bli bäst.

Violinen skulle också kunna jobbas lite på. Tycker det är snyggt att den stegrar i dynamik ibland, men tycker den kan bli aningen för stark här och där, tar över lite för mycket jämfört med den fina piano/clarinet/pizzicato-mattan. Lite i början och även vid 147.
Det känns som att violinen inte borde ligga kvar på samma not vid exakt 80. Skulle den inte kunna gå ner från G:et till ett F där t ex? Jag gillar inte att ha åsikter om själva melodierna eftersom det oftast är ren smaksak och inget är "fel", men för mig känns det som den gamla ".xm i Winamp"-effekten när vissa instrument helt enkelt inte slutade spela här och där. Du för höra vad andra tycker om den.

Lite hyllningar då:
Vid 128 tycker jag det är riktigt snyggt hur tremolostråkarna ligger kvar, blir en väldigt suspended känsla som passar väldigt bra just där.
Gillar bytet till den lite durigare delen vid 170. Bra val av instrument och finfina melodier.
Hur pianot svarar oboen(?) vid 196 är mycket vackert och snyggt gjort.
Den starkare delen vid 203 är en av de bästa delarna av låten, mycket träblås som passar perfekt.

To round up så tycker jag som sagt att det är mycket snyggt gjort på många ställen. Tyvärr tycker jag inte sampelbiblioteket gör stycket rättvisa. Är det EWQL silver du använder?

Fortsätt skriva orkester! Du har en ljus framtid inom det!
Fantastiskt kul roligt med en så fullödig recension. Inte bara vad som går att göra bättre, utan också specifikt vilka delar du tycker blev bra. Ett skolboksexempel på en konstruktiv feedback.

Jag har använt två bibliotek:
* Vienna Symphonic library Special Edition (VSL SE): Piano, Basar, Celli, violor, förstavioliner, altflöjt och valthorn. Stråkarna är sektioner, allt annat soloinstrument.
* Kontakt 4 factory library, (som också är Viennasamplingar): Oboe, klarinett och andravioliner.

De bregränsningar jag upplever med VSL SE, som ju är en instegsmodell av de dyra viennabiblioteken, är framför allt att det är för få velocitylager med väldigt tydliga gränser. Kontaktversionerna är smartare programmerade, men har å andra sidan färre tillgängliga artikulationer.  Instrumentuppsättningen skiljer sig något också. Jag tycker Viennaklangen är väldigt naturlig, nära och kammarmusikaktig, och inte lika stor och pampig som EWQLSO Gold, som jag också har.

Jag tror nog att det som begränsar mest inte är ljudbiblioteken i sig utan att det är jag som inte behärskar programmeringen av expression och artikulationsanvändning tillräckligt bra. Jag har bara 4 gig RAM i min burk, vilket gör att man undviker allt för många artikulationer...

Jag har noterat ställena du vill ändra, och ska testa ändringarna som du föreslår.

Ska försöka vara mer kreativ vad det gäller skrivandet. Får nog investera i en bättre dator som inte dödar kreativiteten som den jag har nu gör...

Oj vilken review Boxcutter bjöd på här. Bra
Jag begränsar mig till att uttrycka att den var dyster och bra härlig att lyssna till. Ett namn med skog i kanske.
Tack för lyssningen! Jaså, du tycker den låter dyster med skog? Ja, det tycker jag med, åtminstone i början med depp-pianot. Svensk TV-teater a la 70-tal, glesbygdsdrama… Kul att du gillar den.

Låter som en riktigt bra start.

Är det Em den går i? Låter lite som inledningen till Visa från utanmyra  i början :D

Den går i dm. Ja, nog blir det känslan av Visa från Utanmyra när man spelar piano på det sättet. Men jag kan inget annat sätt…
Inga idéer om namn? Du brukar ju vara duktig på att hitta på bra namn. :)

Mycket fint och njutbart! Gillar speciellt orkestrering och arr!
Det byggs inte upp något crescendo, utan behålls rätt återhållsamt
hela tiden, men ändå med bra variation i instrumentval och dynamik.
Tycker också stråkarna är lite statiska - kan väl fixas via expression?
Som sagt - mycket Jan Johansson där i början, men blir väl lätt så
med mollharmonier i valstakt...
Med lite känsligare stråkar och kanske mer "konsertpiano"-ljud blir det här toppen!
Imponerar så här också!
Jag föreslår att stycket skulle kunna heta "The Sad Snake" eller "Snake in the Forest" :)
/Asti t.f. stråkstatistiker
Kul att du gillar den, (dyster nog?). Tycker din analys är väldigt träffande. Dynamiken är begränsad, känner mig lite osäker om den kanske ska förstärkas genom lite avskalning här, och mera bombastiskt där, kanske pukor och trumpeter.
Det är inte valstakt, det är fyrtakt!
Ska klura på namnet.

Det här andas Jan Johansson, fast arret är mer klassiskt :rolleyes:

Mycket njutbar melodi, genialt enkel som löper fram med klarinetten som soloinstrument.
Tycker oxå att stråkarna låter lite stela,lite mer dynamik i dem, är min enda synpunkt.

Mycket vackert, du är bra på det här :D

/Marre

Hej Marre, kul att du ville lyssna på denna, trodde nog du skulle gilla den.
Ska försöka väcka liv i stråkarna! Tack för synpunkter!
DON'T PANIC


Jay Thomas

  • Gäst
På det stora hela kanonbra, bra spelat arrat och instrumenterat. :)
Jag tycker dock temat är lite väl repetitivt, det skulle i mina öron behövas något som bryter av det hela mer. Men det är mina fem ören.
Imponerad av vad du kan åstadkomma med de "verktyg" du har! :)
« Senast ändrad: 18.05.2012, 11:46:36 by Jay Thomas »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag är inte världens snabbaste på att göra klart låtar, den här har vuxit långsamt. En titel har den fått: Mot Dorpat. Jag hör både svenskt och ryskt i melodin och i Dorpat (Tartu) förenas detta.


Jag tycker dock temat är lite väl repetitivt, det skulle i mina öron behövas något som bryter av det hela mer.

Har försökt att hitta någon variation, men jag får inte till det. Gjorde ett försök att klippa om rubbet, men skrotade idén - det blev inte bättre.


Jag har filat på stråkarnas expression och bytt ut pianot. Dividend körde min midifil genom sitt Alicia keys - tre gånger innan jag blev nöjd. Tack Per!

 

Originalversionen finns i trådhuvudet.



Jag funderar på om stråkarna blev för dominanta?  Färdig annars?
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fint arr du fått till här Roger.

Njutbart stycke.Inget konstruktivt att komma med så jag diggar bara.Lysande feed av "lådkaparn",kul att läsa och värt en eloge i sig.

Rock  on mate

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar kompositionen. Man vaggas in i en sällsam ro.. Nu tycker jag att pianot blev bättre, men tyvärr för det med sig att man noterar klarinettens fåtaliga dynamiska lager mer tydligt.
Speciellt när den kommer in. Kanske räcker det att shifta mellan olika närliggande artikulationer oftare.
Inte så mycket ensemblestråket, men det ligger mer i bakgrunden så det är nog därför.

Väldigt snygg komposition. Filmmusik, men kanske inte glesbygd mer nåt dokument från storstan, ett varv i Göteborg 1876 ackompanjerad av Villius stämma. :D (Kanske hitta samplingar? Men han kanske är copyrightad nuförtiden hehe?)

Eftersom den är rätt lång hade jag testat att modulera vid 2/3 av sträckan och köra "finalen" 2ggr, avslutande repetitionen med återgång till grundtonen.  (Byta tonart alltså.)
« Senast ändrad: 28.06.2012, 12:40:24 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Pianot låter mycket bättre nu, men jag tycker mellanregistret i de övriga instrumenten är lite för dominerande och det låter lite "murrigt" i mina högtalare som helhet  (reserverar mej för att de inte är perfekta som referens), men hornet och klarinetten låter verkligen suveräna här :wub:

Tycker verkligen om den här låten och önskar ett mer diskantrikt ljud bara, på en i övrigt delikat komposition :)

/Marre
 
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gott stycke detta.
Tycker stråkarna spelar för mycket ackord, ja som en gitarr el dyl.
Känns lite för enkelt. Mer spännande saker i stråkarna vill jag nog ha. Men är helt novis vad gäller detta.
Har tänkt lite på ditt suveräna kunnande inom orkestermusik och ditt fina musikaliska vetande och utförande av 60-tals musik - varför inte förena de två? Skulle vara oerhört intressant att lyssna på!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fint tema med folkmusikkärna. Gillar det skarpt. Jan Johansson i all ära men han skrev ju inte låtarna på Jazz på Svenska, de fanns ju där. Och att skriva så vackra melodier är minst lika stort som det Johansson gjorde. Mycket fin visa du har komponerat och den håller ju stenhårt för ett mycket enklare arr.  Glömmer aldrig musiken till Nils Holgersson, ger mig lite såna vibbar.  Orkestrering vet jag inget om men detta tycker jag funkar bra. Nya pianot låter bättre men tveksam till att det ska basa till en hel orkester. Här kunde kontrabassisterna fått jobba och att pianot kommer insmygande, inflätat sådär som vid en bättre pianokonsert. Lite tveksam till crescondot vid 03:15 som förebådar något pampigt men det blir en ensam oboe. Jag tycker också tvärtom att instrumenten låter realistiska men utvecklingen går ju snabbt här. Jag har just stiftat bekantskap med L A Score Strings och är mäkta imponerad, måste vara en ny milstolpe i samplingsvärlden. Tack för tipset Divid!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Mycket bättre nu! Pianoljudet är väldigt vackert och jag tycker orkestreringen är mycket snyggare nu. Som ett par andra sa så kanske stråkarna spelar lite för tydliga ackord här och där vilket kan kännas lite syntigt, men tycker inte det är så påtagligt. Tror du har mer/tydligare dynamikförändringar nu än du tidigare hade vilket ger liv åt stycket. Fortsätt göra orkester!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fint arr du fått till här Roger.

Njutbart stycke.Inget konstruktivt att komma med så jag diggar bara.Lysande feed av "lådkaparn",kul att läsa och värt en eloge i sig.

Rock  on mate

Mike
Tackar Mike!  :)


Jag gillar kompositionen. Man vaggas in i en sällsam ro.. Nu tycker jag att pianot blev bättre, men tyvärr för det med sig att man noterar klarinettens fåtaliga dynamiska lager mer tydligt.
Speciellt när den kommer in. Kanske räcker det att shifta mellan olika närliggande artikulationer oftare.
Inte så mycket ensemblestråket, men det ligger mer i bakgrunden så det är nog därför.

Väldigt snygg komposition. Filmmusik, men kanske inte glesbygd mer nåt dokument från storstan, ett varv i Göteborg 1876 ackompanjerad av Villius stämma. :D (Kanske hitta samplingar? Men han kanske är copyrightad nuförtiden hehe?)

Eftersom den är rätt lång hade jag testat att modulera vid 2/3 av sträckan och köra "finalen" 2ggr, avslutande repetitionen med återgång till grundtonen.  (Byta tonart alltså.)
Tack Div,
Ja, klarinetten kan nog bli bättre, ska se vad jag kan göra. Intressant förslag till variation där, ska banne mig testas! Tror jag är med på...hm...noterna.  :)


Pianot låter mycket bättre nu, men jag tycker mellanregistret i de övriga instrumenten är lite för dominerande och det låter lite "murrigt" i mina högtalare som helhet  (reserverar mej för att de inte är perfekta som referens), men hornet och klarinetten låter verkligen suveräna här :wub:

Tycker verkligen om den här låten och önskar ett mer diskantrikt ljud bara, på en i övrigt delikat komposition :)

/Marre
 
Mhm, nog låter det murrigt om den när du säger det. Tror att det beror på att jag kanske lite för ofta låter instrumenten spela i mellanregister, än ta ut svängarna? Ska se vad jag kan göra. Tack för lyssningen.  :)

Gott stycke detta.
Tycker stråkarna spelar för mycket ackord, ja som en gitarr el dyl.
Känns lite för enkelt. Mer spännande saker i stråkarna vill jag nog ha. Men är helt novis vad gäller detta.
Har tänkt lite på ditt suveräna kunnande inom orkestermusik och ditt fina musikaliska vetande och utförande av 60-tals musik - varför inte förena de två? Skulle vara oerhört intressant att lyssna på!
Ja, inte är jag expert på stämföring, har mycket att lära vad gäller stråkar, har nog varit lat och låtit stråksektionerna följa varandra i ackordbytena. Bra att du säger det.
Suveränt kunnande inom orkestermusik har jag väl inte, men det är smickrande att du tycker det.  :wub:
Har försökt blanda klassiskt och pop några gånger, men har svårt att få det riktigt bra. Wine, women tell blev kanske bäst (barockpop).
Tack för lyssning och bra feed!

DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fint tema med folkmusikkärna. Gillar det skarpt. Jan Johansson i all ära men han skrev ju inte låtarna på Jazz på Svenska, de fanns ju där. Och att skriva så vackra melodier är minst lika stort som det Johansson gjorde. Mycket fin visa du har komponerat och den håller ju stenhårt för ett mycket enklare arr.  Glömmer aldrig musiken till Nils Holgersson, ger mig lite såna vibbar. 

Oj, vad mycket fint och bra du skriver. Nils Holgersonmusik har nog gått mig förbi, är det filmen från 62 du avser?

  Orkestrering vet jag inget om men detta tycker jag funkar bra. Nya pianot låter bättre men tveksam till att det ska basa till en hel orkester. Här kunde kontrabassisterna fått jobba och att pianot kommer insmygande, inflätat sådär som vid en bättre pianokonsert. Lite tveksam till crescondot vid 03:15 som förebådar något pampigt men det blir en ensam oboe.

När du skriver tveksam till att basa, menar du att bastonerna ska plockas bort, eller spela något annat än vad kontrabasarna kör? Piano mot orkester (pop eller klassisk) tycker jag är skitsvårt arra, då det ju är ett komplett kompinstrument i sig. Och inte har jag lyssnat på många pianokonserter heller. Nåt bra tips? :unsure:

Crescendot ja. Jag tycker nog om den där västgötaklimaxkänslan, att det är ett lite falskt alarm som förebådar det riktiga klimaxet sedan.

Jag tycker också tvärtom att instrumenten låter realistiska men utvecklingen går ju snabbt här. Jag har just stiftat bekantskap med L A Score Strings och är mäkta imponerad, måste vara en ny milstolpe i samplingsvärlden. Tack för tipset Divid!

Ja, LASS står också på önskelistan här. Men ny dator kommer före, som gör att jag kan jobba mer fler artikulationer och komponera på ett effektivare sätt, förhoppningsvis.

Tack för lyssning!  :)


Mycket bättre nu! Pianoljudet är väldigt vackert och jag tycker orkestreringen är mycket snyggare nu. Som ett par andra sa så kanske stråkarna spelar lite för tydliga ackord här och där vilket kan kännas lite syntigt, men tycker inte det är så påtagligt. Tror du har mer/tydligare dynamikförändringar nu än du tidigare hade vilket ger liv åt stycket. Fortsätt göra orkester!

Tack igen Boxcutter för dina uppmuntrande ord och konstruktiva kritik. Börjar bli sugen att börja på ett nytt stycke, men kanske går detta att göra lite bättre innan jag kan lägga upp det på färdiga, ska försöka greja lite till.  :)
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ahh vad fint!
Temat är otroligt bra
så även orkestrering och komposition
Tänker av någon anledning på PB även fast pianots inledning är mycket Jan J.
Den var fin att lyssna på i sommarkvällen!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ahh vad fint!
Temat är otroligt bra
så även orkestrering och komposition
Tänker av någon anledning på PB även fast pianots inledning är mycket Jan J.
Den var fin att lyssna på i sommarkvällen!

Tack så mycket. Roligt att du gillade den.

Har lyssnat mycket på bägge dessa herrar. Idag stannade jag till i Söderhamn, JJ:s hemstad. Och igår kväll besökte även jag PB på Frösön och "provspelade" hans namnlösa flygel. Jag slog bara c:et i mitten, med hans musik i lurarna. Det räckte så, av respekt för honom och de övriga gästerna. Men flygeln klingade fint, nystämt.
DON'T PANIC