Kontrollrummet

Hur akustikbehandla kontrollrum/inspelningsrum i ett och samma rum?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poiuwert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Hej!

Jag är helt ny här på forumet och vill börja med att tacka för all hjälp jag har fått genom er när jag har googlat runt på allt som har med studio att göra. Nu har jag dock kört fast och efter veckor av research är min hjärna för trött för att klara detta på egen hand.
Jag har en Studio/Produktionslokal som jag nyligen flyttade in i, bilder finns här nedan:

http://www.ladda-upp.com/bilder/69085/studio-1

http://www.ladda-upp.com/bilder/69086/studio-2

http://www.ladda-upp.com/bilder/69087/studio-3

Det är en lokal där ytan är begränsad och kontrollrummet måste även vara inspelningsrum. Sångbås finns dock möjlighet att få till vilket jag hoppas framgår av ritningarna.
Måtten på rummet är ca 472 x 446 cm med en takhöjd på ca 265 cm. Jag har fattat det som att med den näst intill kvadratiska planlösningen kan problem med stående vågor uppstå och att en el några avstämda helmoltz resonatorer är den bästa (enda) lösningen?

Sångbåset är ett avlångt rum där jag kommer dela av genom att hänga ett tjockt backdrop tyg och då är måtten därinne ca 136 x 145 cm, dvs nästa oxå kvadratiskt. Takhöjden där är ca 215 cm.

Jag har provat div kalkylatorer för att ta reda på hur mitt rum ska behandlas på bästa sätt men förstår inte så mycket av dom.

Problemen i lokalen är:

* Den är kvadratisk
* Två arbetsstationer
* Begränsad budget
* Okunskap

Det jag har funderat på att göra är:

VÄGGEN BAKOM HÖGTALARNA
Sätta upp en sån här lösning bakom högtalarna:

http://www.ladda-upp.com/bilder/69090/absorbent

SIDOVÄGGARNA

Första reflexen samma lösning som bakom högtalarna för att behandla det högre frekvensregistret (Se bildlänk ovan)
Bygga dem så de går från golv till tak och vara ca 60 cm breda sedan köra varannan basfälla av den här typen:

http://www.ladda-upp.com/bilder/69089/basf-C3-A4lla-v-C3-A4gg

Ev Bygga in diffusers emellan, dvs, Absorbent - Basfälla - Diffuser - Absorbent - Basfälla - Diffuser osv och kanske lämna tom vägg emellan varje enhet.

TRUMMORNA:

Bakom trummorna tänkte jag bygga några sånna här http://www.phy.mtu.edu/~suits/diffusers.html
och sätta upp samt bygga ett "cloud-tak" av gullfiberskivor klädda i tunt tyg för att skapa känslan av att befinna sig i ett stort rum

HÖRNEN:

I samtliga fyra hörn tänkte jag sätta mineralull klädda i tyg i en vinkel.
Typ den här lösningen:

http://www.gearslutz.com/board/attachments/so-much-gear-so-little-time/46496d1197341964-another-diy-bass-trap-absorbing-panels-thread-703-frame-back.jpg

HÖRNET MELLAN VÄGG OCH TAK:

Där tänkte jag bygga den här lösningen

http://www.ladda-upp.com/bilder/69088/studio-4

TAK:

Sätta upp ett likadant tak som ovanför trumsetet ovanför mixpositionerna

SÅNGBÅS:

Sätta upp absorbener liknande dom bakom högtalarna samt hänga backdroptyg runt hela mickpositionen.

Mina lösningar kanske inte är dom bästa och ett tjock skynke 30 cm utanför väggen kanske är mer effektivt, men man älskar ju att bygga:)

Vore evigt tacksam om någon kunde sätta sig in i mitt projekt och komma med tips/lösningar som jag kanske sj har missat.

Tack på förhand!
 


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har du läst min Wiki-artikel om [wiki=Akustikbehandling]akustikbehandling[/wiki] ? Jag tror att du hittar svar på många av frågorna i den... :)

Eftersom du ska använda det både som kontrollrum och liverum, så skulle jag rekommendera att du först och främst tänker på det som ett kontrollrum. Eventuellt kunde du komplettera med hårda skärmar som du kan sätta framför vissa absorbenter vid inspelning för att få mer reflektioner, så att du får mer liv i rummet, men det är sådant man får prova sig fram till efter hand.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad poiuwert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Av någon anledning har 3 st inlägg försvunnit från min post?
Ett eget och 2 från andra. Hur kommer det sig? Tack Claes för att du tar dig tid! Skrev i min förra post som försvann ungefär såhär:
Jag har läst din artikel på wiki, många ggr, tack för att du delar med dig av din kunskap.
Ang min egen lokal har jag oxå funderat på om man kan lösa det genom att snabbt kunna täcka för absorbenter så som du beskrev det, men där kommer jag testa mig fram. Vad tror du om mina idéer som en start för att senare komplettera där det behövs, eller tycker du jag tar i för mycket från början?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!

Jag har HS80M som du, och de skall gärna stå två meter från närmsta vägg enligt manual. Nu brukar man ju kanske inte riktigt ha tillgång till sådan yta hemma :)

Jag har byggt kontrollrum med lite liknande tankar som du, och jag bev mycket nöjd med resultatet.

Kika lite här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11662.msg87669#msg87669

Finns bilder o så, framförallt i slutet på tråden.



Sitter på värdelös 3g-uppkoppling nu, återkommer i tråden senare, men jag tycker at du verkar ha rätt tänk so far!

(skrev ett inlägg med länkar igår, men det har försvunnit :S )
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej!

Jag har HS80M som du, och de skall gärna stå två meter från närmsta vägg enligt manual. Nu brukar man ju kanske inte riktigt ha tillgång till sådan yta hemma :)

Jag har byggt kontrollrum med lite liknande tankar som du, och jag bev mycket nöjd med resultatet.

Kika lite här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11662.msg87669#msg87669

Finns bilder o så, framförallt i slutet på tråden.



Sitter på värdelös 3g-uppkoppling nu, återkommer i tråden senare, men jag tycker at du verkar ha rätt tänk so far!

(skrev ett inlägg med länkar igår, men det har försvunnit :S )


Jag har haft äran att besöka Emu's studio och kan intyga att den låter förträffligt  :)


Utloggad poiuwert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Emulator, ser kanon ut! Jag hann se ditt förra inlägg innan det försvann. Vad tror du om lösningarna på absorbenter och dyl som jag har? Rent tekniskt? Är det några provlemfrekvenser som jag med mina rumsmått troligtvis måste se upp med vid sweetspot? Fattar inte riktigt dom här kalkylatorerna som finns för att räkna ut det där...
Tack för all hjälp!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Du kommer få problem i rummet, tex. har du ju takhöjden på 265 cm som bör ge lite trassel, runt kanske 130 Hz och alla dubletter uppåt, och halva, 65 hz. Avstämta helmholz är nog enda lösningen, i teorin. Dock tror jag man kan vänja sig att mixa med förstärkta frekvenser, och även med drops som jag har själv vid sweetspot. Börja med enkla 95-skivor av glasfiber, häng dem en decimeter ut från väggen. I hörnen kan du köra med lite tjockare kanske. Även hörnen mellan vägg och tak bör du tänka på.

Isolering är relativt billigt, så bygg det enkla först, och mixa och lyssna sen. Lyssna gärna på "vanlig" musik och jämför med hur du uppfattar den på din hemmastereo etc, för att få en känsla hur rummet blivit.

Min erfarenhet är att man kommer långt med enkla medel, även om det inte är ett "rakt" rum frekvensmässigt.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Jay Thomas

  • Gäst
Handlar inte det mesta om att lära sig hur rummet beteer sig och ratta därefter? Visst kan man bygga ett "ljudtätt" rum nog tusan kommer du hitta frekvenser som spökar lik förbaskat...
Spektrumanalysator, öron och en kunskap och erfarenhet om rummet låter betydligt billigare än allt krafs som ska sättas upp mipplas med. ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo, men om man tex. absorberar bort alla förstastudsar och stoppar dit enkla basfällor, för en totalkostnad runt tusingen, så får man otroligt mycket för pengarna. Det är dessutom betydligt vilsammare för öronen :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sen finns det ju också mojänger och makapärer som hjälper till att kompensera för rummets svagheter. Som den här t.ex http://www.krksys.com/krk-ergo.html


Det kan ju ibland vara en billigare och mindre tidskrävande lösning. Givetvis så är det inte en 100%-ig lösning, men att uppnå 100% är nog närapå omöjligt. En kombination av teknik och hantverk kanske är det absolut bästa. Plånbok, tid, byggkunskaper och behov får väl vara avgörande kan jag tro.


Jay Thomas

  • Gäst
Jo, men om man tex. absorberar bort alla förstastudsar och stoppar dit enkla basfällor, för en totalkostnad runt tusingen, så får man otroligt mycket för pengarna. Det är dessutom betydligt vilsammare för öronen :)

Eller sitter i garderoben och mixar... ;)


Utloggad tsmalmbe

Jo, men om man tex. absorberar bort alla förstastudsar och stoppar dit enkla basfällor, för en totalkostnad runt tusingen, så får man otroligt mycket för pengarna. Det är dessutom betydligt vilsammare för öronen :)

Hear hear.

Inget är perfekt, men Emulator talar nog sak här. Om man inskaffar högtalare för 1000€ så kan man inte bara sitten i en betongbunker och vänta sig "vänja". Karrikerat men sant.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Generellt är det lite småtokigt att hänga tyger etc. Man lurar sig lätt när allt över 4 hz eller så dämpas. Det "låter bra" men om man tex. sjunger in något i sådant rum, får man med en massa slask runt et par hundra herz och upp till den frekvensen tygerna dämpar på. Man brukar bli less när man sitter och skall mixa materialet sedan :D

Jag har lite bilder på absorbenter jag slänt upp i sångbåset nånstans, postar när/om jag hittar :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Generellt är det lite småtokigt att hänga tyger etc. Man lurar sig lätt när allt över 4 hz eller så dämpas. Det "låter bra" men om man tex. sjunger in något i sådant rum, får man med en massa slask runt et par hundra herz och upp till den frekvensen tygerna dämpar på. Man brukar bli less när man sitter och skall mixa materialet sedan :D

Jag har lite bilder på absorbenter jag slänt upp i sångbåset nånstans, postar när/om jag hittar :D

Tycker också att det ska vara lite liv men det får helst skapas genom reflexer en bit i från monitorn... Som jag skrev i inlägget som försvann - 2 ljud åtskilda med 40ms eller mer uppfattas som just 2 ljud... Ibland anges 1/8 våglängd som en gräns för reflexer...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Sen finns det ju också mojänger och makapärer som hjälper till att kompensera för rummets svagheter. Som den här t.ex http://www.krksys.com/krk-ergo.html


Det kan ju ibland vara en billigare och mindre tidskrävande lösning. Givetvis så är det inte en 100%-ig lösning, men att uppnå 100% är nog närapå omöjligt. En kombination av teknik och hantverk kanske är det absolut bästa. Plånbok, tid, byggkunskaper och behov får väl vara avgörande kan jag tro.
En sådan burk är ett komplement till akustikbehandling - INTE en ersättning. Det är inget annat än en avancerad eq - och samma stående vågor och rumsnoder finns kvar i rummet oavsett hur mycket man försöker "fixa" med eq...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sen finns det ju också mojänger och makapärer som hjälper till att kompensera för rummets svagheter. Som den här t.ex http://www.krksys.com/krk-ergo.html


Det kan ju ibland vara en billigare och mindre tidskrävande lösning. Givetvis så är det inte en 100%-ig lösning, men att uppnå 100% är nog närapå omöjligt. En kombination av teknik och hantverk kanske är det absolut bästa. Plånbok, tid, byggkunskaper och behov får väl vara avgörande kan jag tro.
En sådan burk är ett komplement till akustikbehandling - INTE en ersättning. Det är inget annat än en avancerad eq - och samma stående vågor och rumsnoder finns kvar i rummet oavsett hur mycket man försöker "fixa" med eq...

Visst e de så och jag påstår inget annat heller. Jag skriver ju att den kan hjälpa till att kompensera för rummets svagheter och påstår INTE att den ska ersätta annan akustikbehandling, men att den också ibland kan vara ett billigare och mindre tidkrävande alternativ när man inte har råd eller möjlighet till mer avancerad akustikbehandling.

En sådan här mojäng hjälper ju heller inte något mot dålig akustik vid själva inspelningstillfället, utan funkar ju endast på mixplats. Jag har provat sådana här grunkor vid några tillfällen och dom gör verkligen sitt jobb bra och eq:ar effektivt bort problemfrekvenser så att man får en mer upplevd rak frekvensgång. Det är kul att göra AB lyssningar på mixar som är gjorda med/utan.
« Senast ändrad: 19.05.2012, 14:16:12 by jonnerstone »


Utloggad poiuwert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tack för alla svar!
Uppskattar det otroligt mycket.
Detta är inte första studion jag sitter i och är absolut medveten om att det handlar om att lära sig rummet, men som någon sa så vill man inte ha en massa jobbiga stående vågor samt problemfrekvenser och efter att ha löst dessa problem ändå ha ett rum som inte låter som en isoleringscell, men detta har folk redan varit inne på. Det jag dock inte har koll på är dessa diy akustiklösningarna, om dom är dom bästa eller om jag borde konstruera någon annan typ? Vilka mått man bör ha för att behandla rummets teoretiska problemfrekvenser osv.
Emulator, såg att du skrev glasfiberskivor i hörnen, har dock fattat det som att stenull är mer kompakt och bättre för behandla basfrekvenser med och att glasfiber är bättre i dom högre registren. Du verkar ju ha koll, kan du eller någon annan dementera, bekräfta detta?

Återigen, tack för att ni tar er tid!


Utloggad poiuwert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Tack för alla svar!
Uppskattar det otroligt mycket.
Detta är inte första studion jag sitter i och är absolut medveten om att det handlar om att lära sig rummet, men som någon sa så vill man inte ha en massa jobbiga stående vågor samt problemfrekvenser och efter att ha löst dessa problem ändå ha ett rum som inte låter som en isoleringscell, men detta har folk redan varit inne på. Det jag dock inte har koll på är dessa diy akustiklösningarna, om dom är dom bästa eller om jag borde konstruera någon annan typ? Vilka mått man bör ha för att behandla rummets teoretiska problemfrekvenser osv.
Emulator, såg att du skrev glasfiberskivor i hörnen, har dock fattat det som att stenull är mer kompakt och bättre för behandla basfrekvenser med och att glasfiber är bättre i dom högre registren. Du verkar ju ha koll, kan du eller någon annan dementera, bekräfta detta?

Återigen, tack för att ni tar er tid!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag tror att glasfibern är mer "bredbandig" och har högre akustisk impedans eller hur man skall uttrycka det, och att man därför väljer glasfiber i absorbenter. Dock såg jag mätresultat någon gång, och det skiljer sig högst marginellt.

Skall kika runt lite och se om jag minns rätt =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har tidigare fått reda på att glasull generellt är bättre som akustikbehandling, medan stenull är att föredra för ljudisolering - men efter att ha kollat på data och deltagit i diverse diskussioner kring ämnet, så har jag kunnat konstatera att det inte spelar någon roll alls när man tittar på glas- eller stenull med samma densitet. Är det olika densitet så skiljer det däremot - och jag tror att stenull går att få med högre densitet än glasull - och det kanske är där tidigare missuppfattningar har sin grund...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag har tidigare fått reda på att glasull generellt är bättre som akustikbehandling, medan stenull är att föredra för ljudisolering - men efter att ha kollat på data och deltagit i diverse diskussioner kring ämnet, så har jag kunnat konstatera att det inte spelar någon roll alls när man tittar på glas- eller stenull med samma densitet. Är det olika densitet så skiljer det däremot - och jag tror att stenull går att få med högre densitet än glasull - och det kanske är där tidigare missuppfattningar har sin grund...

håller med dig där. Glasull verkar vara the shit, som kidsen säger. Eller åtminstone sa ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad poiuwert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Där ser man, den infon tackar vi för!
Har läst på lite utländska forum och i USA rekommenderar dom Oc 703 el 705, vad är det i "svenska" mått? Någon som vet? Och om glasfiber och stenull har samma egenskaper, är någon av dessa hälsosammare eller är det hugget som stucket rakt igenom?
« Senast ändrad: 22.05.2012, 10:21:13 by poiuwert »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Tror att det i huvudsak är tjocklek och densitet som är avgörande för vilket resultatet blir...

Här var en länk med en rätt bra diskussion och flera matnyttiga länkar.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=270464
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Där ser man, den infon tackar vi för!
Har läst på lite utländska forum och i USA rekommenderar dom Oc 703 el 705, vad är det i "svenska" mått? Någon som vet? Och om glasfiber och stenull har samma egenskaper, är någon av dessa hälsosammare eller är det hugget som stucket rakt igenom?

Glasfiber finns i en variant som inte släpper så mycket och inte kliar, finns på bla. byggmax. Köp det billigaste.
Tror att det i huvudsak är tjocklek och densitet som är avgörande för vilket resultatet blir...

Här var en länk med en rätt bra diskussion och flera matnyttiga länkar.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=270464

Densiteten är mest viktig om den sitter i anslutning till en skiva som vibrerar. Ju tyngre, desto bättre. FÖr dämpning handlar det också om att absorbera energi, alltså omvandla ljudvågornas rörelseenrgi till värme egentligen. "slå sönder" ljudet helt enkelt.

Köp billig glasull skulle jag rekommendera, och välj en tjock skiva, tex. 120 mm.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Jay Thomas

  • Gäst
Då glasull stabiliseras med ett ämne som baseras på hästurin, skulle jag för lukten(stankens) skull föredra stenull. Dessutom är klifaktorn mindre på stenull än glasull...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Då glasull stabiliseras med ett ämne som baseras på hästurin,
skulle jag för lukten(stankens) skull föredra stenull.
Dessutom är klifaktorn mindre på stenull än glasull...

Man får vara glad att det inte är kattpiss!  :lol:

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

Jag hoppas emulator talar om glasull och inte glasfiber? Glasfiber bygger man båtar och sportbilar av, det är i högsta grad andningvådligt och skall härdas med hartz. Har aldrig hört att man användar glasfiber i skivform för akustik (jag kan ju ha fel och stå inför uppläxning här förstås vilket vore intressant och lärorikt).

Glasull vs stenull: jag har använt stenull pga större densitet = äter på lägre frekvenser. Stenull som är gjord för bastubygge verkade tyngst och dyrast (men skitbilligt i akustosammanhang förstås) - så det tog jag. Densiteten är enkel att testa i affären: den tyngre väger mera förstås. Stenull och glasull mår bra av att packas in i tyg. Tunga frekvenser dämpas förstås också fast man lämnar ullen i plastpaketet - men då blir det ju reflektioner :).

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jopp, glasull, inget annat :D men det är klart, det är ju fibrer av glas i bägge fallen om man vill  :lol:

angående urea så finns inte den probeblematiken längre tycker jag. Man har hittat andra bindemedel i sån där vit isolering tex. Jag har jobbat mycket med bägge sorter och tycker ny bra glasull kliar betydligt mindre än stendito. Gammal stenisolering är fullständigt tvärvidrig när bindemedlet släpper. Alla som rivit en pannvägg med 5000m2 stenull vet :D


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Där ser man, den infon tackar vi för!
Har läst på lite utländska forum och i USA rekommenderar dom Oc 703 el 705, vad är det i "svenska" mått? Någon som vet? Och om glasfiber och stenull har samma egenskaper, är någon av dessa hälsosammare eller är det hugget som stucket rakt igenom?

Glasfiber finns i en variant som inte släpper så mycket och inte kliar, finns på bla. byggmax. Köp det billigaste.
Tror att det i huvudsak är tjocklek och densitet som är avgörande för vilket resultatet blir...

Här var en länk med en rätt bra diskussion och flera matnyttiga länkar.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=270464

Densiteten är mest viktig om den sitter i anslutning till en skiva som vibrerar. Ju tyngre, desto bättre. FÖr dämpning handlar det också om att absorbera energi, alltså omvandla ljudvågornas rörelseenrgi till värme egentligen. "slå sönder" ljudet helt enkelt.

Köp billig glasull skulle jag rekommendera, och välj en tjock skiva, tex. 120 mm.


Densiteten kan vara hög eller låg...^^  Det jag avser är att man får anpassa densitet och tjocklek efter vilka behov man har. Vill man dämpa bakväggsreflexen och slippa en dipp vid 300-400Hz (om man har högtalarna väggnära) kan en luftspalt mellan dämpmaterial och vägg tex hjälpa. Avgörande för dämpning är precis som du skriver materialets förmåga att isotermisera - omvandla rörelse till värme. Om man jämför med skumplast är glas/stenull dämpar den som regel mera blygsamt (vilket kan vara bra ibland) och dess verkan går vanligtvis inte lika djupt i frekvens men kan tjäna som ett funktionellt ytmaterial eller för diffusering beroende på om porerna är öppna eller slutna.

Tycker för övrigt att namnen är lite missvisande då även glas görs av sand (småsten) och soda... Vill också passa på att slå ett slag för ull (hur man nu applicerar det på ett lämpligt sätt...). 30 cm fårull absorberar 99% av den inkommande vågen ner till 300Hz.
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad poiuwert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Återigen, stort tack till alla som tar sig tid!
Någon som sitter inne med lite mer konkret info om byggande, exakt vart jag kan köpa, exakt tjocklek, mått på diffusor - djup - bredd på "wellsen" osv exakt vilket material man kan bygga av mm?
Tack!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nja, jag skulle vilja säga att "det beror på"... finns inga generella rum eller högtalare... Själv är jag inne på att placera absorbenterna närmare högtalaren för att de ska bli betydligt mycket mindre och att man bättre kan förutsäga högtalarens beteende i olika miljöer... men det är en annan sak. Tror inte man kan göra sådant här bra som improvisation - mätmick och påläsning??? ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad poiuwert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jocke:
Köper helt klart ditt resonemang och forumet här är för mig ett sätt att "läsa på" sen tänker jag att man kanske kan akustikbehandla lite grovt innan man börjar med mätmick (tar gärna tips på en bra sådan) då jag tänker att man behandlar lite mer "finlirat" senare


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jocke:
Köper helt klart ditt resonemang och forumet här är för mig ett sätt att "läsa på" sen tänker jag att man kanske kan akustikbehandla lite grovt innan man börjar med mätmick (tar gärna tips på en bra sådan) då jag tänker att man behandlar lite mer "finlirat" senare

Ja. det är trevligt här och man kan resonera lite utan att någon besserwisser lägger locket på. Jag skaffade en billig Behringer 8000 - den har lite diskantlyft men är man bara medveten om det och inte litar blint på mätresultaten utan också använder öronen och tänker till funkar den tillräckligt bra för mig. Men det är inte helt enkelt att tolka och dra slutsatser av mätningarna - flyttar man mikrofonen aldrig så lite kan det ge stora förändringar på kurvan.

Har inte heller separat kontrollrum så med tanke på alla grejer som står framme är jag väl mer inne på diffussion än absorbtion...  :lol: Som jag skrev i inläggen som försvann så tycker jag att väggen bakom/mellan högtalarna är viktigast att ta hand om. Ser att många dämpar såväl tak som sidoväggar och det bör ge större skärpa i placeringen av instrumenten i ljudbilden men torde begränsa "sweetspot" till ett mindre område.

Fortsätt gärna skriva om hur det går med det här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1