Kontrollrummet

Några som är sugen på jazz/fusion ??? Och på att göra din egen grejj ???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Samarbeten är det roligaste jag vet. Man lär sig mycket och jag tycker att det är spännande och utvecklande.
Jag tycker att det skulle vara intressant att göra ett projekt med er. Jag tycker att medlemmarna på det här forumet är duktiga och intressanta. Och alla har sin egen touche´.

Tanken är att alla instrument får gå fritt, som de vill över ett sheet (shema, grund för låten)
av bestämda ackord. Någon variant av en ii-V-I eftersom det är modern jazz jag har i åtanke.
Med frihet för exprimentiell lust. :)

Trummor, bas, keyboard/synth eller andra instrument behövs (alla är välkomna) och så tänkte jag att vi kunde göra ett enkelt men jazzigt head (tema, melodi) med sång/text eller om någon bara vill nynna en melodi.

 Inga omega 3 ackord och krångliga skalor behövs (om man inte vill) men vanliga 7 ackord och att hålla sig inom tonarten, typ arpeggion, pentan eller blues-skalan kommer man långt med, eller spela på ackordens toner. Så tonerna kommer att stämma för alla inblandade. Vi håller det enkelt och skippar reharmoniseringen.

Alla väljer sitt eget sound och sin stil också - det blir en spännande och brokig blandning - hoppas jag. Fusion betyder ung. sammanslagning (i detta sammanhang- av olika musikstilar.) :P Det kan bli läckert.

Det blir typ en variant av fildelning där vi skickar filen till varandra men spelar in varje instrument på egen fil och skickar till den som vill sköta mixen. Föreslår att vi jobbar med 16 bitars filer i 44.100kHz...

Detta är inte tänkt som något super-omega projekt utan ett ganska fritt och enkelt samarbete som
inte ska ta alltför mycket tid i anspråk. Tanken är att vi skall vara klar innan sommaren.

I jazz/fusion är en fullständig helkadens ii-V-I istället för den klassiska IV-V-I, men kadensen fungerar på samma sätt.
Skit i det om du inte förstår det-det viktiga är att vi enas om en tonart så vi kan skriva ackorden istället för romerska siffror.
Det blir litet enklare då. Menar bara att blueslirare, klassisk skolade eller popoffer kan vara med fast i de sedvanliga tre vanilj-ackorden är det ett som är annorlunda. Tänker på ii;an nu, såklart. Men du kan spela som du är van vid ändå. Det stämmer så länge vi har en dur-tonart.

Jag tänker föreslå VI-ii-V-I-V-V-V-V (klassisk modern ackordsföljd i jazz/fusion) som baby, där varje ackord tar en takt och 90 klick i 4/4 som början - sedan behöver vi kanske ett preludium, mellanspel,vamp på typ två ackord, där alla som är med får sina takter att göra just sin egen grejj. Alla som vill får vara monstret (am. jazzslang för solist/the superior player.) på vilket instrument som helst. Coltrane hade två bassister med på sin inspelning av "Ole´", eller om cellon körde en andra basstämma också, kommer inte ihåg exakt just nu.The Fourth Dimension (som spelar med McLaughlin har två trummisar.) Men inget är omöjligt här är meningen. Alla kan vara med.

 Vet inte tonarten ännu-vad tycker ni mest om att spela i ???? Spelar vi i moll går harmonisk mollskala över hela ackordsföljden/progressionen men alla kan kanske inte den så jag föreslår en dur tonart. Då stämmer även pentan och blues skalan. Vill man ändå spela i moll kan man lira i paralelltonarten. Men - det är öppet för andra lösningar.

 Ett annat förslag är att vi börjar med en enkel trumloop och basgång, coolt om någon har en melodi till the head/temat sedan när vi kommit en bit på vägen kan vi skicka filen tillbaka till trummisen och bassisten för riktiga pålägg.

 Ett tredje förslag är att alla lämnar lite öppen rymd (strolling, pausa-att inte spela på varje taktslag) och att skippa synkoperna (utom i sitt Solo/15 minutes of fame, om man inte vill) så det blir luftigt och inte rörigt om vi blir några stycken.

Det är intressant om någon skulle vilja mixa/mastra också - jag är kass på det och det är intressant och lärorikt med
andra, nya infallsvinklar. Blir vi några stycken kan jag tänka att det blir för svårt för mig att separera alla instrument och det blir grötigt så det är bra om mixaren är erfaren/duktig, van att mixa låtar med många samtidiga aktörer i, vilket jag hoppas på att det blir. 

Musikaliskt- att det är kul och lärorikt samt spännande med nya ideer. Min ide är att jag tycker tex att det är coolt när två olika soloinstrument spelar/bubbar melodin som samtidigt sjungs, nynnas, över partier man vill lägga empasi på/förstärka. (Plankat knep från Pat Metheny Group som är mer i storlek som en orkester snarare än en grupp) Skippar man då stämmorna så gör kompet en fin ljudmatta och det låter inte rörigt, för mycket och/eller otight. Det och förslaget till ackordsföljd och takt får bli mina bidrag till vår ev. baby. Nu inväntar jag på era förslag, synpunkter och idee´r........och på att vi blir några sycken-sedan sparkar vi väl igång projektet ????

Det blir trevligt och kul och jag hoppas att ni hakar på detta projekt. Hoppas på något dynamiskt och varierande där babyn, worksheet/ackordsföljden får utgöra grundstrukturen. "Never play the same thing twice" om du inte vill. "Free to do what U wan´t" och "Just let the music speak for it self" så får vi se vart det landar och hur det blir/kommer att låta.

mvh
« Senast ändrad: 14.05.2012, 16:29:54 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Fusion är bortom min förmåga,  men här är lite inspiration iaf..   :) 
En av många skitbra låtar på Tal Wilkenfelds cd  'Transformation'


'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa