Kontrollrummet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Run
GENRE: Electronica/Rock
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Från plattan Rising. Släpps i juni 2013.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:07:36 by Wernborg »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Slutet var bra. Shit, där droppade jag 6 cl av min dyra whiskey!
Basen med det där knackande ljudet, är det nån slags moog?
Sångmelodin spelas förmodar jag av det theremin liknande ljudet.
Har inte så mycket att säga, inte min avdelning sas. Men lyssnat har jag, och kommenterat därefter.
Gillar fender git i början verkar som att den kommer bort lite senare. Mer gura mao.
Det blir nog skinande blankt så småningom.


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra detta!! :)  Alla instrumenten låter bra och det är fin luft i ljudbilden! Gillar kontrasten mellan den "elaka" lite ruffiga basen+rytmen och atmosfären som gitarr + melodi ger. Men ingen HiFi-sång på detta bara  :huh:  Jag hör något "telefonigt",  nästan åt Flash and the Pan  :rolleyes:  Kommer att sitta perfekt i sammanhanget :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Slutet var bra. Shit, där droppade jag 6 cl av min dyra whiskey!
Basen med det där knackande ljudet, är det nån slags moog?
Sångmelodin spelas förmodar jag av det theremin liknande ljudet.
Har inte så mycket att säga, inte min avdelning sas. Men lyssnat har jag, och kommenterat därefter.
Gillar fender git i början verkar som att den kommer bort lite senare. Mer gura mao.
Det blir nog skinande blankt så småningom.
Tråkigt med whiskyn.   :unsure:  :D
Det är ett gäng instanser av MiniMouge på denna. Bl.a. basen. Fast knacket kommer från trummorna. Ja, sången kommer likna thereminmelodin. Fendergitarren i början är en Ibanez och det stämmer att den blir mer dold i verser och refräng än i intro och outro. Avsiktligt.
Tack för trevlig feedback trots att det inte var hemmaplan.

Bra detta!! :)  Alla instrumenten låter bra och det är fin luft i ljudbilden! Gillar kontrasten mellan den "elaka" lite ruffiga basen+rytmen och atmosfären som gitarr + melodi ger. Men ingen HiFi-sång på detta bara  :huh:  Jag hör något "telefonigt",  nästan åt Flash and the Pan  :rolleyes:  Kommer att sitta perfekt i sammanhanget :)
Tackar! Nä, nån fin sång ska det nog inte va. När låten har passerat Emulatorns studio brukar det alltid ordna till sig. Vi får väl se ifall denna går i mål.

Telefonröst.  :wub: Något av en favorit. Kan va knepigt att mixa snyggt bara, men tack för idéen.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
"Tråkigt med whiskyn"
Alltså det var inte min whiskey , men jag hör en glas falla i kras i slutet av låten
« Senast ändrad: 12.05.2012, 21:10:02 by Tokai »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Telefonröst.  :wub: Något av en favorit. Kan va knepigt att mixa snyggt bara, men tack för idéen.

Teflonröst är ännu svårare, asjobbigt att få den att sitta bra i mixen.


(ska lyssna på låtrackaren senare, nu dricks det öl mm...därav tråkig humor)
« Senast ändrad: 12.05.2012, 21:30:27 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
nu dricks det öl
Gläder mig. Pigg o rask?

Jodå, de e bättre. Rask skulle jag inte säga dock. Konditionen tog ordentlig stryk, kan fortfarande inte ta djupa andetag plus ett enerverande lock för örat.

Men nog om mig  :D


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Varken länken eller spelaren funkar för mig... :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil

Teflonröst är ännu svårare, asjobbigt att få den att sitta bra i mixen.


Tvärt om i detta fall - från två till tre "element" bara. Enklare att få att passa än en ren röst.  Jag föreställer mig "bilden" av ett rum med en atmsofär av chorusgitarr och theremin-ljud. I själva rummet spelas trummor och bas (närhet) och bredvid står en gammal högtalare där rösten skrålar  :P


Jay Thomas

  • Gäst
Ja ja ja ja ja! :)  :wub:  :wub:  :wub:
Detta med en lätt "flash and the pan"kryddning skulle ju slå det mesta som träffar öronen just nu! Laid back samtidigt som det rör sig framåt, smakfullt valda instrument och en redan nu (i mina öron) gedigen mix. :)  Behöver inte ens vara sång utan en telefonröst som framför ett budskap!

Tokbra blir min enda tanke kring denna låt!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jo lite entonig kanske och lite för lite industritrummor thereminljudet är ballt. Vill nog att det ska hända mycket mer och så lär det väl bli men grunden är inte alls tokig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo visst låter det bra,men jag tycker det är svårt att få en kännsla över hur slutresultatet kommer att bli ?? :huh:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Som utkast betraktad - riktigt trevligt.

Jag har fått för mig att Rammstein-ös-gitarrer funkar till allt ni gör och så även här. Testa åtminstone :)

Den här basen funkar bättre än den där robyn-basen du använde på låten med julianna nyligen. Lätt (?) att lägga sång på det här skulle jag tro, bra melodi som nog lätt kan tweakas till en sångmelodi av med krumelurer och allt, av rätt röst.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Varken länken eller spelaren funkar för mig... :unsure:
Det var nog temporärt med tanke på kommande inlägg.


Teflonröst är ännu svårare, asjobbigt att få den att sitta bra i mixen.


Tvärt om i detta fall - från två till tre "element" bara. Enklare att få att passa än en ren röst.  Jag föreställer mig "bilden" av ett rum med en atmsofär av chorusgitarr och theremin-ljud. I själva rummet spelas trummor och bas (närhet) och bredvid står en gammal högtalare där rösten skrålar  :P
Teflon!  :lol:

Ja ja ja ja ja! :)  :wub:  :wub:  :wub:
Detta med en lätt "flash and the pan"kryddning skulle ju slå det mesta som träffar öronen just nu! Laid back samtidigt som det rör sig framåt, smakfullt valda instrument och en redan nu (i mina öron) gedigen mix. :)  Behöver inte ens vara sång utan en telefonröst som framför ett budskap!

Tokbra blir min enda tanke kring denna låt!
Åh. Tack. Hoppas jag inte sabbar känslan med text och grejs sen då.

Ja jo lite entonig kanske och lite för lite industritrummor thereminljudet är ballt. Vill nog att det ska hända mycket mer och så lär det väl bli men grunden är inte alls tokig.
Leadsång är ju som sagt frånvarande ännu, så kanske lite knasigt att posta innan det är gjort iofs.

Jo visst låter det bra,men jag tycker det är svårt att få en kännsla över hur slutresultatet kommer att bli ?? :huh:
Tack.
Se svar till Eddi.

Som utkast betraktad - riktigt trevligt.

Jag har fått för mig att Rammstein-ös-gitarrer funkar till allt ni gör och så även här. Testa åtminstone :)

Den här basen funkar bättre än den där robyn-basen du använde på låten med julianna nyligen. Lätt (?) att lägga sång på det här skulle jag tro, bra melodi som nog lätt kan tweakas till en sångmelodi av med krumelurer och allt, av rätt röst.
Ja, nu är det ju bara lite fjuttjazzgitarr i introt.
Får prova lite Rammguror.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Spelaren funkar fortfarande inte för mig, men jag lyckades med länken efter ett par försök!  :)
Snyggt gitarrljud och fräck bas. Trummorna är kanske lite hårda och "vassa"...?
Det är svårt att säga så mycket mer i nuläget när sången saknas, men det är en bra
grund att bygga vidare på tycker jag, även om detta inte är hemmaplan för mig heller!
/Asti t.f. på bortaplan 

PS Teflonröst - är det när man inte vill sjunga så smörigt..?  :unsure:
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skön grund! Härlig stämnig.. På med sången nu!  :)


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
You WILL let me sing this, right?  Right?! And with the telephone-ish effect?

Needs some Emu, but yeah, great start. 
The human theremin.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Spelaren funkar fortfarande inte för mig, men jag lyckades med länken efter ett par försök!  :)
Snyggt gitarrljud och fräck bas. Trummorna är kanske lite hårda och "vassa"...?
Det är svårt att säga så mycket mer i nuläget när sången saknas, men det är en bra
grund att bygga vidare på tycker jag, även om detta inte är hemmaplan för mig heller!
/Asti t.f. på bortaplan 

PS Teflonröst - är det när man inte vill sjunga så smörigt..?  :unsure:

Haha, troligen är det så. Tack för lyssning och kommentar.

Skön grund! Härlig stämnig.. På med sången nu!  :)
Tackar. Jag jobbar på...

You WILL let me sing this, right?  Right?! And with the telephone-ish effect?

Needs some Emu, but yeah, great start. 
:wub:
I'm not quite sure how this will turn out yet, but I had Emu in mind for the verses (spoken word) and melodies (in style of the synth) in the chorus. Maybe duet by you and me? The title is "Run" and my idea is Emu as the evil himself speaks out his voodoo  :wacko: on us. We run for our lives in the chorus.  :unsure:  :lol:

Maybe there will be a new "run"-part as well. Only in my mind so far...



Is your gear up and running again?


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag har nog inte så mycket mer att tillföra, men vill ändå säga att jag gillar låten, lite kort som den är nu, fortsätt gärna! Känns som att det här skulle kunna vara en sån där tiominuterslåt man bara sitter och blundar till.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har nog inte så mycket mer att tillföra, men vill ändå säga att jag gillar låten, lite kort som den är nu, fortsätt gärna! Känns som att det här skulle kunna vara en sån där tiominuterslåt man bara sitter och blundar till.
Tack så mycket, och helt rätt med långa låtar. Alla riktiga låtar är över åtta minuter.  :D


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
You WILL let me sing this, right?  Right?! And with the telephone-ish effect?

Needs some Emu, but yeah, great start. 
:wub:
I'm not quite sure how this will turn out yet, but I had Emu in mind for the verses (spoken word) and melodies (in style of the synth) in the chorus. Maybe duet by you and me? The title is "Run" and my idea is Emu as the evil himself speaks out his voodoo  :wacko: on us. We run for our lives in the chorus.  :unsure:  :lol:

Maybe there will be a new "run"-part as well. Only in my mind so far...



Is your gear up and running again?
[/quote]

Creepy Emu VooDoo on spoken verse? Running for our lives?   Yes, please.

New Scarlett 8i6 interface up and running...and I got a new microphone cord as. Mother's Day present from my kids. :wub:
The human theremin.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
New Scarlett 8i6 interface up and running...and I got a new microphone cord as. Mother's Day present from my kids. :wub:
Fantastic!!


Bump!

Nu är nog låten färdig som komposition. Kanske? Vad tycker ni.
« Senast ändrad: 30.05.2013, 16:58:13 by Wernborg »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Låter kalas! Mycket bra, snygga synthprylar och ja, den är färdig  :wub:  förutom den där synthbubblaren som kör förbi, den gillas inte  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter kalas! Mycket bra, snygga synthprylar och ja, den är färdig  :wub:  förutom den där synthbubblaren som kör förbi, den gillas inte  :D
Roligt att du gillar det. Försökte mig på Rammsteingitarrer igår till detta, men det blev bara fånigt. Blir nog åt detta hållet i färdigt skick.

Ny sång coming up nästa vecka!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Så bra - Wernis! :) Det är nog det här bubblandet jag önskat mig i dina senaste låtar...  ;) Blir lite tagen av hur mycket intensitet här finns samtidigt som det är rätt avskalat. Kul instrumentering, snygg melodi och välgjort!

Använder sällan hatt för att travestera en annan medlem!  :rolleyes:
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt! Fina harmonier och snygg mix! Läckert gitarrsound och spel.
Tycker inte du behöver någon annan sångare! I refrängen sitter sången perfekt!
I verserna blir den lite "vass" eller knarrig ibland. Försök få bort det.
Är lite tveksam till "fladdersynthen", kanske lite snyggt gitarrlir där istället..?
Arpeggion ger ett skönt flyt i låten.
Får lite Peter Gabriel-vibbar när jag lyssnar...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ganska gott att lyssna på. Gillar din röst här. Tycker ändå att rösten är för liten i helheten, då jag lyssnar på låg volym. Vet inte hur det är med hög volym.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Blade Runner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 129
    • Visa profil
Skulle lika gärna kunnat ha varit Peter Gabriel som gjort denna låt  :wub:
Saknar bara några typiska Peter G tjej körer som hörs tyst med svar!
Gillas skarpt!
I want to sleep under friendlyfire


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag skulle vilja höra denna utan klicketi-klacket som jag tycker förstör låten genomgående då först kan jag bedöma din röst. Just nu störs den av det där klicketi-i-klacket som är rätt så avskyvärt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Rymdhelikoptern var ok. Kanske väl långt intro. Lit PG-vibbar, aldrig fel. Du sjunger bra och snacka om hopp i melodistämman!  ;) Häftig synthbas, jättesnyggt arrad och lagom svåra harmisar. Outrot kunde väl intensifieras på något sätt, lite väl tomma intet nu. Summa summarum: fyra rymddräkter av fem möjliga. Me gusta si!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Wow.. gillar återhållsamheten  ^_^
Klicketiklack-ljudet som nämndes... kanske du kunde minska på dess volym litet. Bubblorna gillar jag.
Sången är eventuellt lite vass, som redan nämndes... men det lät jag nog mig inte störas av egentligen

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra sångmelodi! Och text.

Tummen upp!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Så bra - Wernis! :) Det är nog det här bubblandet jag önskat mig i dina senaste låtar...  ;) Blir lite tagen av hur mycket intensitet här finns samtidigt som det är rätt avskalat. Kul instrumentering, snygg melodi och välgjort!

Använder sällan hatt för att travestera en annan medlem!  :rolleyes:
Kul att du tycker det funkar. Tack!

Skön låt! Fina harmonier och snygg mix! Läckert gitarrsound och spel.
Tycker inte du behöver någon annan sångare! I refrängen sitter sången perfekt!
I verserna blir den lite "vass" eller knarrig ibland. Försök få bort det.
Är lite tveksam till "fladdersynthen", kanske lite snyggt gitarrlir där istället..?
Arpeggion ger ett skönt flyt i låten.
Får lite Peter Gabriel-vibbar när jag lyssnar...
/Asti
Tackar! Ja, refrängen kan nog funka. Julianna kommer sjunga på denna sedan, vi kanske kan jämka ihop rösterna. Får se.
Funderar också på att lägga in lite volympedalsexersiser i låten. Samt möjligen och valgitarr. Som ersättning eller komplement till fladdersynten.
Peter Gabriel-vibbar är nog bra va?  :D

Ganska gott att lyssna på. Gillar din röst här. Tycker ändå att rösten är för liten i helheten, då jag lyssnar på låg volym. Vet inte hur det är med hög volym.
Det är asbra på hög volym. Bäst förmodligen. Min röst växer också till en magnifik jätte om du skruvar upp till elva. Supermärkligt.

Skulle lika gärna kunnat ha varit Peter Gabriel som gjort denna låt  :wub:
Saknar bara några typiska Peter G tjej körer som hörs tyst med svar!
Gillas skarpt!
Tnx. Peter Gabriel igen. Sledgehammer är nog den enda låt jag hört av honom. Får lyssna in mig lite.
Vi får se hur sången utvecklar sig när Julianna lagt sina bitar sedan.

Jag skulle vilja höra denna utan klicketi-klacket som jag tycker förstör låten genomgående då först kan jag bedöma din röst. Just nu störs den av det där klicketi-i-klacket som är rätt så avskyvärt.
Avskyvärt minsann. Klicket stannar, men kommer att ligga något lägre i nästa version.

Rymdhelikoptern var ok. Kanske väl långt intro. Lit PG-vibbar, aldrig fel. Du sjunger bra och snacka om hopp i melodistämman!  ;) Häftig synthbas, jättesnyggt arrad och lagom svåra harmisar. Outrot kunde väl intensifieras på något sätt, lite väl tomma intet nu. Summa summarum: fyra rymddräkter av fem möjliga. Me gusta si!
Haha. Point taken. 1-0 till dig.  :D
Som jag var inne på tidigare i svaren här så tänker jag testa med lite broderier i intro och outro. Får se vart det bär.

Wow.. gillar återhållsamheten  ^_^
Klicketiklack-ljudet som nämndes... kanske du kunde minska på dess volym litet. Bubblorna gillar jag.
Sången är eventuellt lite vass, som redan nämndes... men det lät jag nog mig inte störas av egentligen
Space
Tack!!! Japp, kommer sänka klickljuden.
Ursprungligen var det fler ackord i versen, men då tappade jag bort det meditativa i gitarrfiguren faktiskt. Kul att det noterades.

Bra sångmelodi! Och text.
Tummen upp!
Härligt, tnx!




Tack för glada och "avskyvärda" tillrop. Jag jobbar vidare.  :D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bra låt
Refrängen en höjdare
Snygg gitarr
Bra sång men för låg i volym
Synthbasen lite för på (vet inte riktigt vad jag menar) och hög
Blipblop och snurr tillför inget i min bok
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten