Kontrollrummet

clastrofobi / Mellan hägg och syren

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
 :) Mellan hägg och syren heter den här lilla egna visan - Det är väl just nu mellan hägg och syren eller missade jag med 20 minuter. En visa i alla fall från /clastrofobi

   MELLAN HÄGG OCH SYREN

En lycklig skomakare utan namn
som kanske bodde i Roslagens famn –
han visste i kraft av sin filosofi :
att en vår far så snabbt förbi.


Han tänkte, det kanske inte alltid är bäst,
att en skomakare bliver kvar vid sin läst….
Han tänkte på alla vårar som flög,
och trasiga skor, som låg kvar i en hög.


Den mannen som också var mycket klok
vred nyckeln om, och hängde på krok,
och skrev på dörren i solens sken :
stängt mellan hägg och syren

När den blommande våren blommat slut.
satt den lycklige skomakar´n där, som förut,
och pliggade trasiga skor vid sin läst
tills hägg och syren stod i blom härnäst.


När den blommande våren blommat slut ……  :)
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Det där var inget hobbyprojekt, det lät som allsång på skansen, direktsänd i tv, fast utan publik
Du har placerat den i färdiga demon, och det tycker jag du gjorde rätt i.
Hoppas att du får spela den live i sommar - låten förtjänar att luftas
Visst går den bra att dansa till, det lät så :-)

/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker inte att sången gifter sig riktigt med musiken när det gäller pålägg av effekter (lite väl mycket på sången).
Annars, snyggt lirat och sjunget (härliga "svensktoppsstämmor)  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin melodi, text och sång.
Då du gör om låten ska sången ha mindre reverb så den är i samma rum som instrumenten.
Vissa saker som är skapade via Midigitarren gör sig bättre i moderna tid om de inte låter så mycket midi.
Vackert gjort!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ska jag skriva att det var träffsäkert att hitta "Bert-soundet" eller att jag tycker det var lite väl smörigt för min smak...? ;-) Ursäkta mig, det må finnas kvaliteter men jag klarar liksom inte av helheten... ^^ F´låt! :(
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad clastrofobi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
  • Navelsträngen var iallafall inte ostämd
    • Visa profil
    • www.tunaton.se
 :D clastrofobi/ Det finns ju ofta en story bakom en låt. När det gäller "Mellan hägg och syren" så var det så att jag läste den dikten i en lokaltidning för c:a 20 år sen. Damen som var 96 år när hon skrev den. Hon blev f.ö 107 år gammal. Jag var inbjuden på hennes 100-års kalas, För övrigt det enda 100-års kalas jag varit på. Kanske det nästa blir mitt eget.?
När hon gick bort så fick jag av hennes 75årige son en bunt med dikter som den här damen ville att jag skulle ha. Kanske i förhoppningen att få flera alster tonsatta - Vi får väl se. Damen hette Siri Wallerstedt och var dotter till stationsmästaren i Frösunda (utanför Vallentuna) det var storyn om "Mellan hägg och syren" Men självklart tar jag till mig dina åsikter om låten. Tack och Mors från /clastrofobi  :D


Ska jag skriva att det var träffsäkert att hitta "Bert-soundet" eller att jag tycker det var lite väl smörigt för min smak...? ;-) Ursäkta mig, det må finnas kvaliteter men jag klarar liksom inte av helheten... ^^ F´låt! :(
Clas Svanberg /clastrofobi :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
:D clastrofobi/ Det finns ju ofta en story bakom en låt. När det gäller "Mellan hägg och syren" så var det så att jag läste den dikten i en lokaltidning för c:a 20 år sen. Damen som var 96 år när hon skrev den. Hon blev f.ö 107 år gammal. Jag var inbjuden på hennes 100-års kalas, För övrigt det enda 100-års kalas jag varit på. Kanske det nästa blir mitt eget.?
När hon gick bort så fick jag av hennes 75årige son en bunt med dikter som den här damen ville att jag skulle ha. Kanske i förhoppningen att få flera alster tonsatta - Vi får väl se. Damen hette Siri Wallerstedt och var dotter till stationsmästaren i Frösunda (utanför Vallentuna) det var storyn om "Mellan hägg och syren" Men självklart tar jag till mig dina åsikter om låten. Tack och Mors från /clastrofobi  :D


Ska jag skriva att det var träffsäkert att hitta "Bert-soundet" eller att jag tycker det var lite väl smörigt för min smak...? ;-) Ursäkta mig, det må finnas kvaliteter men jag klarar liksom inte av helheten... ^^ F´låt! :(

Tycker du gjorde en god gärning! :) Alltid intressant med en story som ger lite perspektiv på skapandet men också dig som person!  :wub: Meeen... det betyder ju inte att jag tycker mer om att lyssna...^^  Det här med dansbands-soundet är svårt för mig... Jag vet ju att det är bruksmusik som fyller en funktion och att den egentligen inte är banalare än mycket annat vi lyssnar på...  Om du nu ska göra om den kan du väl göra den på ett annat sätt - snälla?  ;)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Som visa är den jättefin! Jag tycker inte heller att reverbet på sången var så snyggt...gör den mer till en trubadurvisa och mindre till dansband, blir nog bra, det ger mer närhet och värme åt en så här vacker visa!  ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för bakgrundshistorien - riktigt fin tycker jag. Låten som sådan är bra så även sången men arr och effekter förstör det finstämda i visan. Jag skulle vilja tussa ihop Roffe och Classe här till ett colabb för en nyinspelning - sjung varannan vers det skulle passa bra och era röster unisont borde låta fantastiskt. Jag tror det skulle kunna bli en riktig pärla det här.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Trevlig låt
Håller med Plinka i hennes råd

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Mycket mindre verb bör du ha. I min lyssning låter allt som det ligger i mitt. Rösten i mitten, bas till höger och gitarr till vänster, panorerat. Stråket låter bra och stör inte mot sången och kan därför ligga i mitten.

Fin visa!
https://soundcloud.com/user7789882