Forum > Färdiga produktioner

Asti - Old man's thoughts (klar)

<< < (4/10) > >>

Asti:

--- Citat från: MaxB skrivet 04.05.2012, 23:48:59 ---Mysigt med en tramorgel! Är det soundfonten via sfz du kör?
Jag hittar också kopplingar till Tokai - kan vara sångstilen eller sångprocessandet som ger den associationen.

--- Slut citat ---
Ja, det är soundfonten och sfz!
Kan vara harmonierna i kombination med det "nära" sångljudet, ytterst lite reverb, som ger liknelsen med Tokai...?
Tack för kommentar!
/Asti t.f. närproducent

Asti:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 05.05.2012, 00:35:07 ---Oki..
Ja tramporgeln,jag har inga problem med den.Jag tycker att du ger dig på nästan en ny genre med bravur - kompad av en tramporgel! Sen när guran gör entre,ja då känner jag igen mig.
Inga sågningar från norrland,idel lovord och fortsätt överaska oss med kluriga CPG alster :)
Jag slänger hattar i luften,ett helt gäng :)
Mike

--- Slut citat ---
Det var inte alls meningen att skapa problem för er med tramporgeln!  :)
Ville skapa ett intimt sound, som t.ex Ron Sexsmith är bra på. Tror förresten jag hört någon låt där han använder tramporgel.
Ny genre vet jag inte, mer nytt instrument.  :) Det är en ju visa i 3-takt, som skulle kunnat vara uppbyggd på gitarrer i stället.
Det är som du säger att man försöker hitta nya vägar och sätt att uttrycka sig på. Det är det som jag tycker är spännande, att se
vad man kan få till för ljudbild via t.ex lite annorlunda arr, rytmer och instrument......man fastnar annars lätt i gamla hjulspår.
Känner att jag vill göra något annorlunda än ak.gitarr, ståbas, vispar, cello och sång just nu!  :)
Roligt att du gillar och tack för värmande kommentar!
/Asti t.f. intimproducent

Asti:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 05.05.2012, 01:27:45 ---Tramporgeln låter väldigt naturlig, men tycker det är ett väldigt begränsat uttryck i en sån däringa pedopneumatisk träsynth. Vid 30s tycker jag tramporgeln kan bytas ut mot ett full komp, elektrifierat eller symfoniskt. Den kan få komma tillbaka i en repris på slutet.
Gillar verkligen denna låt med de ovanliga ackordföljderna. Tycker inte om gitarren första gången den kommer in, låter som den drar ner tempot i hela låten. På slutet tycker jag den funkar bättre.
Liten dist på sången vid 85s.
Kom på att jag inte lyssnade på texten så mycket. Kanske skulle vara mer inlevelse så man hajar till och lyssnar på budskapet?

--- Slut citat ---
Var inne lite på din idé till en början att låta tramporgeln inleda och ev avsluta, men bestämde mig för att hela låten skulle vara lågmäld och
förhoppningsvis "stämningsskapande"! Däremot bör jag nog variera orgelspelet mer, som Tokai var inne på.
I andra versen kommer en gitarr in och i sista versen är det två gitarrer. Det är kanske det som gör att det känns som att tempot dras ner i andra versen..?
Det kanske blir fylligare och bättre flyt i gitarrspelet när båda gitarrerna är med? Ska kolla disten på sången!
Ja, tanken var nog att det enkla kompet skulle göra att man lyssnade mer på gamlingens funderingar!  :)
/Asti tilltagande gamling

Asti:

--- Citat från: Gurano skrivet 05.05.2012, 01:39:02 ---Hej
Jag stör mig inte på orgeln - lite långrandig dock. Men det är en skön stämning i låten. Bra att låten hålls enkel, en komplex låtuppbyggnad med en massa instrument hade nog sänkt den snarare än orgelspelet men kanske att orgeln borde spela nåt annat när guran kommer in? Förstår Tokais association till cirkus! Saknar dock en riktig hook som man kan nynna vidare på efter att låten är slut. Bra låt som väntat!
Lite svengelska på vissa uttryck tex used to Har du slutat att sjunga på svenska eller är du bara inne i en engelsk fas? :D
Ha det
/Gurano

--- Slut citat ---
Som sagt, orgelspelet behöver varieras! Tycker också att låten ska hållas enkel i ett litet arr.
Låten är uppbyggd av 3 verser, utan någon speciell refräng, men jag har försökt variera harmonierna i versen i stället.
Att få till en catchy hook var inte tanken här, utan mer att skapa en intim stämning i låten.
Förhoppningsvis kommer man ihåg (delar av) melodin ändå om man lyssnar ett par gånger.  :)
Får ta och öva på engelskan! Ska iväg till USA i juni, så därefter kanske det låter bättre!  :)
Just nu orkar jag inte skriva svenska texter, man "kommer undan" på något sätt lättare med engelskan och för tillfället vill jag hellre
göra musik än texter, så då får det bli engelska!  :rolleyes:
Roligt att du tycker låten är bra! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti t.f. engelsktalande

MaxB:
Aha, du ska dit i juni. Skojsigt! Blir det Nashville direkt eller något annat?  B)
Efter det kanske vi får höra något från Asti och CPG tillsammans med de stora legenderna?  :unsure:
I så fal kan vi räkna med en annorlunda instrumentsättning.
> akustisk gitarr, ståbas, vispar, (inte cello) och sång!  :wacko:

Spännande att se vad influenserna från resan ger dig.
Kanske du passar på att skriva om upplevelserna...

MaxB t.f. framtidssiare

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion