Kontrollrummet

Gurano & Harmonica Mike - You

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite nya infallsvinklar och kommentarer,nice.

Bjurte:
Vi älskar dig också  :wub: Bättre att springa i fel fil än att fila i fel springa eller hur det nu var :) skojar lite..
 Du träffade The rose klockrent,den måste ha legat i bakhuvudet då jag ylade in första reffslasken.På något sätt så ligger väl det man hört förr i bakhuvudet på nåt skruvat sätt då man skriver låtar..Det sägs ju att all musik är redan skriven och att allt det nya är hopfogat av det gamla..Det kanske är så och The rose liknelsen på första reffstrofen stödjer ju det argumentet.Om du inte har nåt att tillägga så enas vi nu om att: "Fyra sekunder - underbart är kort"  :lol:
Nu skojade jag igen,humor är viktigt men det kan lätt missförstås i skrift..Stort tack för kommentarerna Bjurte.

Max:
Härligt att höra att låten inspirerar och att du ger dig tid att spela in.Jag brukar ju göra likadant då jag hör nåt som saknas i nån låt.Ibland faller det i god jord och ibland inte.Ibland vill nån ha MER och jag har inte tid...etc.
Guran du lirat går inte riktigt in i tänket till denna,men storartat att du tog dig tid att lira.Däremot kan du ha en bra synpunkt om Oboen..
Blåslirarna har ju en given tonlängd med tanke på lungvolymen.Det tänker man inte alltid på då man lirar blås på keys..Sen blir det ju lätt midifeeling om man inte varierar dynamiken något.Görans "Oboe lir" på denna är riktigt bra,speciellt i början - möjligen lite hög i volym.Några volymkorrigeringar samt notlängdskapningar kan vara det som behövs längre in i låten.Jag har för mig att oboe är ett väldigt krävande instrument att spela,svårt och tungt att blåsa i...Men det är mera hörsägen än verifierat.
En sak till Max,nu är jag vaken:)

Markus B:
Kul att du gillar sången Markus.Jo det där med uttalet..Jag har ju en rätt bred norrländska fullt iklass med bob marleys jamaikanska brytning i engelskan på nåt ord,och sånt lyser ju igenom när man sjunger.Det är svårt att låta amerikansk/engelsk då man inte har de rötterna..Det kan också lätt bli patetiskt om jag försöker amerikanisera hur jag uttalar orden som sjungs,det är bättre att sjunga från hjärtat.Det är mer äkta för mig med brytning då man inte bott i ett engelsktalande land.Det här är nog mer ett fenomen som retar svenskar mer än jamaicaner :)
Sången ligger lite för högt för mig i denna,men jag valde själv tonart,vilket hörs då jag tar i - och uttalet,det får man på köpet :)

PXM:
Jo,nån fler hörde den sura tonen.Men Göran har köpt nya strängar nu så det ordnar sig framöver :) Jag tycker att sånt tillför charm och mänsklighet om det inte surar på hela paletten,då blir det omtag.För egen del så reagerade jag inte på nån sån ton då jag hörde det här första gången,men jag är ju skadad då jag varit med om processen från början  :D
Kul att du gillade helheten pxm,det värmer

"""""""""""""""""""""

Då tackar jag igen för kommentarer och speciellt till Max - Tack för att du lirade lite..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att inspireras och spela med er!
Efter det avslutade jag en annan låt då jag redan var uppvärmd, så att säga. Tack för uppvärmningen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
GILLAR!!!
Fantastisk sånginsats av Mike.. Grym röst Du har pöjk  :rolleyes:
Bra låt.. Visst, inget unikt, men vem gör nåt unikt numer (som går att lyssna på)? Jag gillar också lead-gitarren där på slutet.. Mycket harmoniskt & stämningsfullt..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Hogge :) Himla kul att du gillar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Till o med jag kan säga att jag har ändrat mig lite om jag får komma med ett kompromissförslag. Ljudet på oboen är superbra - så inledningen fram till 11 och så mute fram till 33 och så mute igen vid 52 fram till 127 där ju även en piccolo kommer in lite senare kommer ju en gitarr in  och styr upp allt så.
Thats my 5 cent.

Var texten upplagd? Om inte så gör gärna det - låten som sådan och sjunget är superklass på.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Till o med jag kan säga att jag har ändrat mig lite om jag får komma med ett kompromissförslag. Ljudet på oboen är superbra - så inledningen fram till 11 och så mute fram till 33 och så mute igen vid 52 fram till 127 där ju även en piccolo kommer in lite senare kommer ju en gitarr in  och styr upp allt så.
Thats my 5 cent.

Var texten upplagd? Om inte så gör gärna det - låten som sådan och sjunget är superklass på.
Kul att du ändrade dig lite om ljudet
och tack för att du lyssnat mer än en gång :)

Och vi har nu gjort lite ändringar i mixen - se trådhuvud

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hogge:
 :wub: behöver jag skriva nåt mer..Just love YOU man  :)

Eddi:
Ja jag visste det,du gillar oboen lite  :) Muta på vissa partier,,nja Göran har testat att sänka den och ge den lite mänsklighetsandningspauser,jizes vilket långt ord.
Vi får se hur det tas emot av folket,såga gärna Eddi om du inte tycker att det funkar.Inte säkert att vi gör dig tillviljes men friskt vågat är hälften vunnet  :)Infogar också texten:

########################

You

Intro:
I´ve been dreamin about you atleast a thousand times
and I´ve been tryin´to reach you for atleast a million years

Vers:
I don´t wanna know if your silence is about to be permanent
I just wanna hear you singing this song for me

Reff:
://: Oh but you always take me down I just wanna write a love song
     a one that heal our broken bounds://:
     This is a song for/of the broken hearted a song for you and me

Reff:

Vers:

Mellanspel:
I know how to lie learned my lesson years ago
I know that this evil is something you feed
fillin´ a room full of doubts that you need
Ooohh - doubts that you need..Now/So I hear that endless roarin´from the cannonball again

Reff:
Solo:
Reff:

That´s it  :)

####################

Tack för kommentarerna Hogge och Eddi,det blir en fantastisk dag idag.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gurano in med texten i första inlägget. Kanonskön sång - är jag först med att ärligt säga att den inte 100 % sjungen av en engelsman eller amerikan. Nej, nån sa det visst tidigare, att det är lite svengelska men i och med att det är sån härlig nerv i sången - who cares about that!

Jag fixar att ha en utandning under de första 33 sekundrarna men tvivlar på att nån kan hålla liv i instrumentet så länge. Sen fortsätter han spela utan möjlighet att hinna andas in...  :(

Ni är övermänskliga boys!  B)
Eller så tillåter ni att han andas som en riktig människa.  :lol:
« Senast ändrad: 23.05.2012, 10:47:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag fixar att ha en utandning under de första 33 sekundrarna men tvivlar på att nån kan hålla liv i instrumentet så länge. Sen fortsätter han spela utan möjlighet att hinna andas in...  :(

Ni är övermänskliga boys!  B)
Eller så tillåter ni att han andas som en riktig människa.  :lol:

Vi e övermänskliga...och du har små lungor ;) :D
Nä skämtar bara!

/Gurano
« Senast ändrad: 23.05.2012, 10:58:00 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack och lov gör tekniken framsteg - gäller att behålla positionerna. Vi göra allt själva nuförtiden.
 
« Senast ändrad: 23.05.2012, 11:49:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker kanske att versen och refrängen är lite för olika varandra, var och en för sig bra dock.
Verserna är lite jazziga, som nåt av Tony Bennett.
Medan refrängen påminner om nån låt av Creedence, kommer inte på namnet. (na-na-na-na...talking ´bout you and me and the ...) Eller det Joe South: The games people play?
Vad gäller obeon så är jag tveksam. Den spelar fina melodier men ligger för högt i ton och ska, tycker jag, inte spela när det är sång. I början innan sången är det bra, men sen finns det inga fler ställen som är sånglösa. Ett bra ställe är vid 145, som ett exempel.
Gillar när det svänger loss vid 190.
Mixen låter bra, väldig behaglig att lyssna till.
Sången är grym. Gillar de tvåstämmiga partierna och när den går loss i refrängen
Snyggt jobbat grabbar!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tycker kanske att versen och refrängen är lite för olika varandra, var och en för sig bra dock.
Verserna är lite jazziga, som nåt av Tony Bennett.
Medan refrängen påminner om nån låt av Creedence, kommer inte på namnet. (na-na-na-na...talking ´bout you and me and the ...) Eller det Joe South: The games people play?
Vad gäller obeon så är jag tveksam. Den spelar fina melodier men ligger för högt i ton och ska, tycker jag, inte spela när det är sång. I början innan sången är det bra, men sen finns det inga fler ställen som är sånglösa. Ett bra ställe är vid 145, som ett exempel.
Gillar när det svänger loss vid 190.
Mixen låter bra, väldig behaglig att lyssna till.
Sången är grym. Gillar de tvåstämmiga partierna och när den går loss i refrängen
Snyggt jobbat grabbar!
Tack för att du tagit dig tid att lyssna och kommentera. Jo vi har fått synpunkter om oboens varande och icke varande, men jag tror att HM och jag är rätt överens om att vi tycker att den sitter bra i det skick den är nu (men sen kan man alltid peta lite till om man ändrar sig framöver). Kul att du gillar helheten även om du tycker att vissa detaljer kan slipas på!

Åter tack
Gurano/HM
« Senast ändrad: 24.05.2012, 01:59:06 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Näe, inte stör jag mej på någon oboe!

Finstämd sång från HM och vackert arr och gitarr Gurano.

Riktigt bra, den här lyssnar jag gärna på om och om igen :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Näe, inte stör jag mej på någon oboe!
Finstämd sång från HM och vackert arr och gitarr Gurano.
Riktigt bra, den här lyssnar jag gärna på om och om igen :rolleyes:
/Marre
Hejsan - länge sedan!
Kul att du gillar - känns bra - tack :D

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!