Kontrollrummet

1up-Cellonium

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ett lugnt easy listening stycke men ändå rappt fullt av hopp och känsla.

Har lekt med öppna stora reverb.

Ackorden på cellon jobbades fram med stor omsorg. Har lekt med dissonanta bastoner mot ackorden för att skapa spänning och avspänning för att bygga intensivare känslomässigt intryck.

Dividend har lagt piano. (Ingen kines kom till skada vid skapande av slingan. :))



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra om bakgrunden. Pianot kan, som sagt, av-kinesifieras och jag kan bygga på med fler prylar i nån förlängning vid behov :)

Jag gillar din bakgrund starkt! Låter som nåt i närheten av vangelis och film kanske även åt jazzhållet om man fifflar mer med pianot (eller synthstämmor av olika slag? Faktiskt bättre än vangelis ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag blev lätt stressad av detta. Kändes som om man kom in mitt i en låt saknar alltså uppbyggnad i början. Stråkleaden är lite för stark i förhållande till det andra och framförallt gentemot pianot som jag inte upplevde som allt för kinesiskt.
Ta min lyss med en nypa salt om jag lyssnar fler gånger kanske jag ändrar mig men så här tyckte jag spontant.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hmm, falskar inte basen rätt rejält??
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Det börjar bra, och blir bättre, men sedan händer det något? Basen ballar ur helt?

Skön stämning och riktigt trevligt i övrigt!


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Passar på att skriva lite till,, det är jäkligt skönt gung och harmonierna passar mig precis hur bra som helst, som en handske i askan ur elden... Jaja,, har väl druckit en whiskey fölr mycket kanske..


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Lyssnar här och verkligen gillar det här laidback-stycket :rolleyes:

Skönt sväng som vanligt, ditt signum 1up.

Pianot är så slick här, och hela låten andas exklusivitet, skulle ju kunna ingå i en Café del Mar-collection.
Men-min randanmärkning här gäller basen i introt och i sticket; den låter rätt falsk, den skulle jag se över.

Annars är det ett toppencollab, ni gör verkligen bra grejer ihop :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skönt stycke som fulländas av pianot.Masteringen slår igenom hos mig och det anas digitdist,lätta.

Basisten får ni skjuta,jag tar ansvaret  :D I övrigt,något högt stråk ala´Eddis kommentar,perfa!

Kastar man hattar i luften till sånt här? Jag testar tre..Gräver ni ned basisten,alternativt tumskruvar honom att spela i samma key så slänger jag på en gammalräkmössa  :D

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skitskönt stycke,verkligen.. Kanske att trummorna skulle vara en pytteanings distinktare i soundet..
Han som är nere och röjjer i källarvåningen då ??
Känns som dom flesta sagt ung. som jag tycker där..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Ett jazz tricks som du kanske tycker är intressant:
Lek med basen b5 och b9 över dominanta ackord (blir ett altererat sound) och med #9 om du spelar blues.
Det skapar dissonans som gärna vill lösas i den konsonanta tonikan och klingar inte falskt.
Låt ackordets sista ton vara så nära nästa ackords rot som möjligt för en smooth övergång.
Nu är basen litet grann off i början.
Jag tycker att du har en bra komposition här, 1up som är mycket vacker och skön att lyssna på
när man lyssnat ett tag och kommit in i låten.

mvh

Edit:
Kom på att det går att lägga de "blå tonerna"också.

Tritonussprånget är verkligen användbart därför är dim,helton, dominant lydisk och superlokrisk skala
rätt för att skapa dissonans. Kanske basen delvis kan gå i någon av de skalorna ?? Eller bara spela
i tritonusförhållande ??

Det finns också spänningstoner vilka är de tre överblivna tonerna i skalan från ett 7-ackord. De används för att bygga upp spänning.

 Att använda övriga toner från den kromatiska skalan än de diatoniska kallas för side steppin eller playin outside.
Låter bra över dominanta 7 ackord och skapar spänning i musiken på ett intressant sätt.
« Senast ändrad: 30.04.2012, 19:36:36 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu vet jag med bestämdhet vad som gör mig stressad av denna. Du gör som dom där hipphopparDJna gör over there när dom lägger in polissirener mitt i en låt - skitkul när man sitter på väg till jobbet i bilen så måste man börja spana efter var utryckningsfordonen är - lika blåst varje gång. Du har lagt in en ringsignal som gör att jag måste uppsöka närmaste telefon för att svara......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygga harmonier och fina stråkar.
Pianot kompletterar fint.
Men basen kommer jag inte överens med i vissa partier!  :wacko:
Kanske lite sång a la Sade skulle passa...?
/Asti t.f. Markis de Sade
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt monotont stycke. Pianot gör ett bra jobb. Hörde nog en liten kines där!  :D

Lek med basen b5 och b9 över dominanta ackord (blir ett altererat sound) och med #9 om du spelar blues. Det skapar dissonans som gärna vill lösas i den konsonanta tonikan och klingar inte falskt. Låt ackordets sista ton vara så nära nästa ackords rot som möjligt för en smooth övergång. Jag tycker att du har en bra komposition här, 1up som är mycket vacker och skön att lyssna på när man lyssnat ett tag och kommit in i låten. Kom på att det går att lägga de "blå tonerna"också. Tritonussprånget är verkligen användbart därför är dim,helton, dominant lydisk och superlokrisk skala rätt för att skapa dissonans. Kanske basen delvis kan gå i någon av de skalorna? Eller bara spela i tritonusförhållande? Det finns också spänningstoner vilka är de tre överblivna tonerna i skalan från ett 7-ackord. De används för att bygga upp spänning. Att använda övriga toner från den kromatiska skalan än de diatoniska kallas för side steppin eller playin outside. Låter bra över dominanta 7 ackord och skapar spänning i musiken på ett intressant sätt.

Hmm, jag skulle aldrig kunna ta till mig dessa tips. Fattar nästan inte ett ord...  :wacko:
« Senast ändrad: 30.04.2012, 22:21:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
1up kan nog ta till sig den här infon om han pluggar nån vecka eller så. :D Det är ju lätt att lära sig begreppen, även om vissa inte tror det! :D

Frågan är, pxm, om vi verkligen vill ta det i jazz-riktning så långt att vi blandar in kromatiska toner :D "Blå toner" är en annan sak och det kanske sker! Min erfarenhet är att det är en del jobb att implementera kyrkotonarter på ett sätt som funkar för "allmänheten".

Och "allmänheten" = 99% av KR-folket. :D

TACK för råden dock! MAn vet aldrig vad som sker när 1up kommer igång :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt och behagligt! Tycker introt känns så bra men tycker det blir lite för mycket av det goda och jag tappar intresset en bit in... Tycker stråkarna skulle funka finfint som typ början och mellanspel men vill liksom ha mer... kanske lite omväxling med annan instrumentering och ett stänk av Sade - har du hennes nummer? ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Markis de Sade?

Annars finns ju Marre de Sade?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Förstår väl inte riktigt genren, men tycker ändå  att det låter rätt häftigt. Basen är förstås...fel. Det låter inte dissonant utan bara som en helt tondöv basist.
Ingen annan verkar ha klagat, men det är överstyrt på några ställen. Lite för mycket limiter?
DON'T PANIC