Forum > Demolåtar
Hogge - Demo (Rock) - TRUMTEST
Eddi:
Jo visst är det en typisk Hogge-låt och det ser jag som nåt positivt. Hooken fastnar bra i hjärnbarken "jag hoppas du vill". Jäkligt tuff gura men håller med om huvudet. När du sjunger som en traktor på dina höga toner så är det ju Hogge i kvadrat och det är ju bara att köra på eller....?
Jag laddade hem den där Voxengo som Egget tipsade om så tack för den Eggs B)
HasseFX:
Harmoniskth hör låten hemma i U2/Simple Minds-facket, med modala gitarrmattor, men tjockare och mer distat. En idé för arret är att ta bort eller ändra klangen i dist-mattan bakom versen, och trycka på i refrängerna -> mer dynamik!
Din röst är ett speciellt kapitel - den är både en dröm och mardröm för en producent ;) Dröm därför att den har en klang som hörs igenom i stort sett alla ljudmattor, oavsett mikrofon och övrig teknik, mardröm för att det är tufft att göra ett arr som gör rösten full rättvisa. I denna låt skulle jag låta rösten bre ut sig i versen över en bakgrund utan dist, för att sedan kämpa med ett riktig tjock klang i refrängen... Gärna stämmor på också :P
MaxB:
--- Citat från: bjurte skrivet 27.04.2012, 13:15:18 ---Vad har hänt med Les Paulen ?? Ser ut som den bakats i ugnen och sedan 'flytit' ut lite.. :huh: :lol:
--- Slut citat ---
Les-Paul har klippt luggen och skaffat skägg :lol:
Tycker soundet i låten är bra och Hogge-soundet känns igen. Sången, vet inte. Jag använder alltid en "diskret" (?) stereowidener på leadstämman.
hogge:
--- Citat från: Eddi skrivet 27.04.2012, 20:03:36 ---Jo visst är det en typisk Hogge-låt och det ser jag som nåt positivt. Hooken fastnar bra i hjärnbarken "jag hoppas du vill". Jäkligt tuff gura men håller med om huvudet. När du sjunger som en traktor på dina höga toner så är det ju Hogge i kvadrat och det är ju bara att köra på eller....?
Jag laddade hem den där Voxengo som Egget tipsade om så tack för den Eggs B)
--- Slut citat ---
Tack Eddi.. Du gör mig glad.. Jag gillar också Hoggez-soundet :D
Har nu fått lära mig att tänka "Det duger åt mig", så det gör jag numer.. Och Hoggez-soundet duger åt mig!!
Vad gäller sången på denna, så duger den inte åt mig.. Har sjukt on i halsen här, men ville ändå få med slingan så att den inte skulle gå förlorad i min demens. Men det är riktigt usel sång kan jag tycka. Men ska lägga om den så snart jag kan..
--- Citat från: HasseFX skrivet 28.04.2012, 14:16:54 ---Harmoniskth hör låten hemma i U2/Simple Minds-facket, med modala gitarrmattor, men tjockare och mer distat. En idé för arret är att ta bort eller ändra klangen i dist-mattan bakom versen, och trycka på i refrängerna -> mer dynamik!
Din röst är ett speciellt kapitel - den är både en dröm och mardröm för en producent ;) Dröm därför att den har en klang som hörs igenom i stort sett alla ljudmattor, oavsett mikrofon och övrig teknik, mardröm för att det är tufft att göra ett arr som gör rösten full rättvisa. I denna låt skulle jag låta rösten bre ut sig i versen över en bakgrund utan dist, för att sedan kämpa med ett riktig tjock klang i refrängen... Gärna stämmor på också :P
--- Slut citat ---
Tack för lyssning & kommentar Hasse.. Du har helt rätt (enl. mig) vad gäller U2.. Simple Minds vete tusan? Dom har jag aldrig riktigt lyssnat på, men va inte det ett rent synthband??
Hur som helst. U2 ch The Edge är ju en fantastisk inspirationskälla, och jag älskar verkligen The Edges gitarrspel (har så gjort sedan debutplattan Boy 1980). Tyvärr så är ju mina kunskaper på gitarr långt ifrån honom, men återigen - det duger åt mig :P
I övrigt så tycker jag Din tips är mitt i prick.. Jag ska testa dom alla. En sak bara. Vad menas med att låta rösten "bre ut sig??"
Är det sångmässigt Du menar, eller är det nån teknisk mix-grej??
Tack igen!!
--- Citat från: MaxB skrivet 28.04.2012, 15:00:11 ---
--- Citat från: bjurte skrivet 27.04.2012, 13:15:18 ---Vad har hänt med Les Paulen ?? Ser ut som den bakats i ugnen och sedan 'flytit' ut lite.. :huh: :lol:
--- Slut citat ---
Les-Paul har klippt luggen och skaffat skägg :lol:
Tycker soundet i låten är bra och Hogge-soundet känns igen. Sången, vet inte. Jag använder alltid en "diskret" (?) stereowidener på leadstämman.
--- Slut citat ---
Tack igen Bjurte!!
Det är sant att den har sina likheter med Les Paul. men jag som älskar Ibanez Destroyer/Gibson Explorer-looken, tycker ju också om denna blandning av Les Paul/Destroyer..
Hur som helst.. Jag har nu laddat hem tipset jag fick av Egghuvud tidigare (Voxengos Voxformer) och ska försöka att hinna med och testa den i helgen. Ska bli oerhört spännande.. Vi får se om rösten & tekniken fungerar i kväll?
HasseFX:
--- Citat från: hogge skrivet 28.04.2012, 15:25:56 --- Du har helt rätt (enl. mig) vad gäller U2.. Simple Minds vete tusan? Dom har jag aldrig riktigt lyssnat på, men va inte det ett rent synthband??
--- Slut citat ---
De hade två perioder mer gitarrorienterat - åt samma håll som The Edge, men med mer långa sustainade ackord. Exempel nedan från senare perioden.
--- Citat från: hogge skrivet 28.04.2012, 15:25:56 ---Vad menas med att låta rösten "bre ut sig??"
Är det sångmässigt Du menar, eller är det nån teknisk mix-grej??
--- Slut citat ---
Nja, tänker mer på arret - att du sjunger över en rätt så gles och ren bakgrund så alla nyanser hörs - nästan åt vis-hållet :rolleyes: (bas, trummor, lite gitarrplock eller "mjuka" mattor bakom). Kan bli riktigt läcker kontrast mot de "fullmatade" partierna :P (men viktigt att inte tappa drivet i de glesare partierna) Tänk mer blues, typ...
Simple Minds-mattor:
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida